Beroep leerkracht aantrekkelijker maken

Avondland

Well-known member
Extra loon voor leraars-specialisten moet job van leraar aantrekkelijker maken

Ik denk niet dat het loon de reden is waarom er te weinig leerkrachten worden gevonden. Het voornaamste probleem is 1. het hele systeem van vaste benoeming, TADD, ... dat op de schop moet omdat het nieuwe leerkrachten demotiveert en weinig zekerheid biedt en 2. de véél te zware administratieve ballast waardoor het lesgeven op zich maar een klein deel is geworden van het totaalpakket.

En de ouders van de kinderen die teveel noten op hun zang hebben.
 
Ik denk dat het eerde ligt aan de negativiteit die je bij de reeds bestaande leerkrachten hoort.
Ik ken enkel leerkrachten in verschillende soorten onderwijs.
Het is overal hetzelfde, te weinig leerkrachten waardoor de druk te hoog ligt, te weinig middelen, te laks beleid waardoor de slaagkansen veel hoger liggen dan het in werkelijkheid zou zijn.
Wekelijks hoor ik de verzuchtingen van leerkrachten, en het wordt maar niet beter.
 
Ik denk dat het eerde ligt aan de negativiteit die je bij de reeds bestaande leerkrachten hoort.
Ik ken enkel leerkrachten in verschillende soorten onderwijs.
Het is overal hetzelfde, te weinig leerkrachten waardoor de druk te hoog ligt, te weinig middelen, te laks beleid waardoor de slaagkansen veel hoger liggen dan het in werkelijkheid zou zijn.
Wekelijks hoor ik de verzuchtingen van leerkrachten, en het wordt maar niet beter.
Wat Avondland aanhaalt zijn toch (een deel van) die verzuchtingen?
 
Ik denk dat het eerde ligt aan de negativiteit die je bij de reeds bestaande leerkrachten hoort.
Ik ken enkel leerkrachten in verschillende soorten onderwijs.
Het is overal hetzelfde, te weinig leerkrachten waardoor de druk te hoog ligt, te weinig middelen, te laks beleid waardoor de slaagkansen veel hoger liggen dan het in werkelijkheid zou zijn.
Wekelijks hoor ik de verzuchtingen van leerkrachten, en het wordt maar niet beter.
Alle leerkrachten die ik ken zagen en klagen een stuk meer dan niet-leerkrachten, maar het vreemde is dat die geen andere job zoeken of willen.
Dan denk ik: zoooo erg kan het nu toch ook weer niet zijn.
 
Alle leerkrachten die ik ken zagen en klagen een stuk meer dan niet-leerkrachten, maar het vreemde is dat die geen andere job zoeken of willen.
Dan denk ik: zoooo erg kan het nu toch ook weer niet zijn.
Het probleem zit hem in het onderwijs algemeen. Wisselen van school en dan een benoeming kwijtspelen oid is echt een grote stap en er is weinig kans dat het echt beter gaat.

Uit het onderwijs stappen… Heel wat leerkrachten zijn dit beginnen studeren vanuit een soort van voorliefde of levensdoel. Een roeping oid. Dat is niet hetzelfde als pol&soc doen of een andere richting met de boodschap ‘ik weet niet wat ik wil doen’.
 
Alle leerkrachten die ik ken zagen en klagen een stuk meer dan niet-leerkrachten, maar het vreemde is dat die geen andere job zoeken of willen.
Dan denk ik: zoooo erg kan het nu toch ook weer niet zijn.
Nochtans, ik ken ook veel mensen die constant zagen, en alles is slecht op de job.
En voor een deel van die mensen is gewoon dezelfde job elders doen heel simpel.
 
Alle leerkrachten die ik ken zagen en klagen een stuk meer dan niet-leerkrachten, maar het vreemde is dat die geen andere job zoeken of willen.
Dan denk ik: zoooo erg kan het nu toch ook weer niet zijn.
Rare conclusie. Mijn conclusie is eerder dat -net zoals bij sommige andere beroepen- er te veel gerekend wordt op dat het een roeping is voor sommige mensen.

Naast nog het feit dat een belangrijke reden die @Avondland aanhaalt uiteraard gaat over beginnende leerkachten. De anderen zijn vast benoemd, en hebben die onzekerheid wel beduidend minder. En als je dan kijkt naar de cijfers over uitval bij starters, staat leerkracht véél hoger dan "niet-leerkrachten" en spreken die cijfers je gevoel dus keihard tegen.

Mijn conclusie is dat ondanks de ellende, er toch veel leerkrachten zijn gebleven. Vaak omdat ze het als hun roeping zagen om de jeugd iets bij te brengen. En hoe meer een maatschappij steunt op die welwillendheid van mensen om een bepaald beroep uit te voeren, hoe minder gegadigden ze zullen vinden. En hoe minder eerlijk de verloning/omstandigheden worden voor die mensen.
 
1 leerkracht, onlangs met een burn-out gevallen.
Werkt in het Brusselse. Pendelt 3 uur per dag.
Die zal wel reden gehad hebben om te klagen.

Een andere. Werkt vlakbij in een lokale school.
Werkt 4/5de, dus vrijdag thuis. 's woensdags een halve dag.
Klaagt ook steen en been.
Het is ook niet gemakkelijk met die ouders ja als ik dat allemaal hoor. En op whatsapp moeten zitten etc..
Maar anderzijds, wel heel veel thuis en op 5 min. op het werk.
 
Ik ben een tijdje leerkracht geweest, op papier perfecte kwalificaties: master taal- en letterkunde en pedagogisch bekwaamheidsbewijs. Ik heb dat echter niet al te lang gedaan. Kennis overdragen tot daar maar klasmanagement ging me moeilijk af. Lesgeven was mijn eerste job dus misschien was ik nog te jong maar ik heb toen, zoals zovelen, snel het onderwijs verlaten en sindsdien werk ik in de privé. Iets wat ik mij niet beklaag want pedagogische vaardigheden komen in de privé ook goed van pas, met dat verschil dat 1) lesgeven geen voltijdse activiteit meer is, maar iets dat ik nu doe naast en met mijn "gewone" job en 2) het publiek volwassen is en zich gedraagt. Toen ik in het middelbaar lesgaf had ik het gevoel dat ik een entertainer moest zijn en ik was dat heel snel beu. Ook dat een kwart van de klas steevast iets had (autisme, ADD...) en daardoor speciale voorzieningen nodig had zorgde ervoor dat ik soms amper echt aan lesgeven toekwam. Ik ben ook zelden in mijn leven zo kwaad geweest als toen ik al mijn tijd en moeite stak in het maken van op papier perfecte lessen en in de realiteit merkte dat het de meeste leerlingen gewoon geen hol kon interesseren. Ik denk dat ik vergeten was hoe ik zelf was maar ik was mijn stint in het onderwijs redelijk snel volledig beu.

Ik zou het misschien ooit wel nog eens opnieuw willen doen, maar ik verdien nu meer (inclusief bedrijfswagen, tankkaart, veel groeipotentieel...), ik heb niet meer te maken met respectloze leerlingen en krijg meer respect van de maatschappij in het algemeen, ik heb werkzekerheid en ik kan overal terecht. Dus waarom zou ik de switch terug maken naar het onderwijs? Het is eigenlijk zonde, ik ben een perfect opgeleide leerkracht die kan werken in knelpuntvakken maar ik vond mijn ervaring in het onderwijs zodanig kut dat ik er snel ben uitgestapt en het eigenlijk nooit meer opnieuw (voltijds) wil doen. Ik werk in een redelijk stresserende omgeving maar ik heb ook nooit in mijn leven meer stress gehad dan toen ik voor de klas moest staan.
 
Even de thuissituatie schetsen. Mijn vrouw is vastbenoemd in Borgerhout, maar wil dichterbij huis gaan werken (want kloteverbinding en concentratieschool is geen cadeau) en staat nu in Mol waar we wonen. Ze staat in een lerarenplatform maar heeft dit jaar "geluk" door iemand die langdurig is weggevallen door ziekte (borstkanker) en nu een volledig jaar heeft kunnen staan in het tweede leerjaar als klasleerkracht. Dat is uitzonderlijk, maar ze heeft aanvankelijk wel héél vaak met onzekerheid gewerkt en leefde van ziektebriefje naar ziektebriefje om te weten of ze kon blijven of niet. Dat is nefast voor de langetermijnplanning als klasleerkracht. Ze heeft 10 jaar ervaring en werd gelauwerd door de scholengemeenschap, maar door het Systeem kan die amper uren opbouwen (door verlofstelsel en tijdelijk andere aanstelling) en er vallen uren weg.

Er start een nieuwe school in Mol binnen die gemeenschap, maar zij staat nu voor een jaar onzekerheid en naar alle waarschijnlijkheid maar deeltijds werk en meerdere scholen per week terwijl een 22-jarige met iets meer dan een jaar ervaring de positie krijgt voor die nieuwe school mee op te starten. Een droomjob op een plateauke - al ziet die 22-jarige dat niet zitten omdat het wel veel werk lijkt. En zij krijgt dat aangeboden omdat ze iets langer in die scholengemeenschap staat en dus meer anciënniteit heeft. In plaats van kunde en ervaring te laten primeren krijg je dit soort absurditeiten. Intussen is de puzzel nog niet gemaakt en kan het pas zijn dat ze pas in de tweede week van juli te horen krijgt waar ze staat en welke klas(sen) ze mag doen. Dus dat betekent stress op verlof, want we wilden die tweede week weggaan.

Mijn vrouw geeft heel graag les, maar dat lesgeven is maar een klein deel geworden van haar takenpakket en de extreme werkonzekerheid bezorgt haar immens veel stress. Ze begint wel te solliciteren voor een functie buiten het onderwijs, maar het is jammer dat zulke mensen eruit vallen. Eens je als leerkracht vastbenoemd bent heb je niet veel meer te vrezen. Je moet het al erg bruin bakken om buitengesmeten te worden.

En misschien moet die vaste benoeming op zich niet op de schop, want dat zal wel zijn reden hebben - maar geef mensen die niet vastbenoemd zijn toch meer zekerheid. Nu is dat een gokspel en hopen dat je de nodige uren bij elkaar kan sprokkelen, zodat je kan voorzien in levens- en gezinsonderhoud.

Als mijn vrouw volgend jaar maar halftijds kan werken heeft dat financiële gevolgen en moet die noodgedwongen iets anders gaan zoeken om aan te vullen.
 
Ben Weyts ziet dit als een ‘motivatie’ voor jonge leerkrachten, iets om naar uit te kijken.

Ligt het aan mij of is dit in de ogen van een jonge leerkracht gewoon nog een bijkomende vorm van discriminatie tussen hen en de vastbenoemde, (binnenkort) ‘gespecialiseerde’ vriendjes van de directeur ervaren leerkrachten?

Wereldvreemd en beledigend eigenlijk.
 
Het lijkt me zo'n minimaal lapmiddel dat ik het snel zie verwateren tot 'we geven het extra loon aan de leerkracht die het schoolfeest voorbereidt'.
Da's toch echt eigen aan hedendaagse politiek, precies: Alle nieuwe regelgeving bestaat uit losse, op zichzelf staande lapmiddelen die niks structureels aanpakken en die alles gewoon nodeloos veel complexer maken.
 
Het lijkt me zo'n minimaal lapmiddel dat ik het snel zie verwateren tot 'we geven het extra loon aan de leerkracht die het schoolfeest voorbereidt'.
Da's toch echt eigen aan hedendaagse politiek, precies: Alle nieuwe regelgeving bestaat uit losse, op zichzelf staande lapmiddelen die niks structureels aanpakken en die alles gewoon nodeloos veel complexer maken.
En het loon is echt het probleem niet. Wel de onzekerheid voor leerkrachten die niet-vastbenoemd zijn (in grootsteden is dit minder een probleem, maar daar lopen ze vaak weg wat weer wel problematisch is) en de onredelijk hoge administratieve werklast.

Als je vastbenoemd bent en al twintig jaar lang in hetzelfde witte dorpsschooltje les geeft aan het tweede leerjaar met zicht op twintig jaar hetzelfde, ligt het wel anders uiteraard.
 
Onzekerheid en het gebrek aan stabiliteit is volgens mij de grootste boosdoener bij startende leerkrachten. Dat gebrek aan stabiliteit (2 lesuren vak x aan leeftijd a hier, 5 lesuren vak y aan leeftijd b daar, en wat met volgende week/maand/jaar?) zorgt ervoor dat starters een veel te hoge werkdruk hebben.

De administratieve werklast is vooral een frustratie bij veel leerkrachten omdat ze dat niet tot hun (kern)takenpakket beschouwen. Dat is niet de reden waarom ze in het onderwijs zijn gestapt. Ik kan daar enigszins begrip voor opbrengen, zeker wanneer het meer tijd begint te in te nemen dan de effectieve lespraktijk. Maar tegelijk denk ik ook wel dat er maar weinig beroepen zijn waar je geen administratie hebt die je liever zou skippen.

Doe iets aan die ongelofelijke loterij, onzekerheid, instabiliteit van de job van een beginnende leerkracht en je komt al ver.
 
Onzekerheid en het gebrek aan stabiliteit is volgens mij de grootste boosdoener bij startende leerkrachten. Dat gebrek aan stabiliteit (2 lesuren vak x aan leeftijd a hier, 5 lesuren vak y aan leeftijd b daar, en wat met volgende week/maand/jaar?) zorgt ervoor dat starters een veel te hoge werkdruk hebben.
Ik heb behoorlijk wat leerkrachten in mijn familie en kenniskring en meen mij te herinneren dat dit toch wel een heel oud zeer is, minstens al in de jaren 80.
 
Stel dat je in een gemiddelde middelbare school vrijwel alle administratieve rompslomp zou wegfilteren van het lesgevend personeel. Hoeveel bijkomende FTEs zou je daarvoor nodig hebben?
 
Onzekerheid en het gebrek aan stabiliteit is volgens mij de grootste boosdoener bij startende leerkrachten. Dat gebrek aan stabiliteit (2 lesuren vak x aan leeftijd a hier, 5 lesuren vak y aan leeftijd b daar, en wat met volgende week/maand/jaar?) zorgt ervoor dat starters een veel te hoge werkdruk hebben.
Dat lijkt mij idd een serieus pijnpunt te zijn.
De administratieve werklast is vooral een frustratie bij veel leerkrachten omdat ze dat niet tot hun (kern)takenpakket beschouwen. Dat is niet de reden waarom ze in het onderwijs zijn gestapt. Ik kan daar enigszins begrip voor opbrengen, zeker wanneer het meer tijd begint te in te nemen dan de effectieve lespraktijk. Maar tegelijk denk ik ook wel dat er maar weinig beroepen zijn waar je geen administratie hebt die je liever zou skippen.

Men zou ook de administratie zelf in vraag kunnen stellen, is deze absoluut nodig/nuttig - maar het is iets dat overal de kop op steekt ..
 
Dat lijkt mij idd een serieus pijnpunt te zijn.


Men zou ook de administratie zelf in vraag kunnen stellen, is deze absoluut nodig/nuttig - maar het is iets dat overal de kop op steekt ..
We moeten inderdaad kritisch durven kijken naar al die bijkomende administratie, maar eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk niet meer dan normaal dat je als leerkracht kan aantonen waarom je een leerling een bepaald cijfer geeft, dat je kan aantonen dat je de eindtermen behandeld hebt, ... Die administratie mag niet ten koste gaan van de lespraktijk zelf, dus daar moet een goed evenwicht gevonden worden.

Het probleem met die administratie is in de eerste plaats dat die nauwelijks te behappen is als startende leerkracht, die vaak over verschillende vakken en scholen staat en van het ene tijdelijke contract naar het andere loopt. Daarnaast ook veel weerstand van oudere leerkrachten die zich moeten aanpassen, en aanpassen roept in elke sector weerstand op.

Enfin, ik kom professioneel met heel veel leerkrachten in aanraking, en ze klagen allemaal dat de essentie van hun beroep (lesgeven) steeds meer op de achtergrond gedrongen wordt, dus er schort wel degelijk iets meer dan wat ik boven schrijf. Maar we moeten het kind ook niet met het badwater weggooien, want een goed deel van die administratie is volgens mij niet verkeerd. Om op @asmo zijn vraag te antwoorden: de vraag is ook, kan je die taken door iemand anders laten uitvoeren dan de lesgever? In ons huidig systeem is dat niet evident. Als je gaat naar systemen waar iedereen dezelfde cursus en dezelfde testen heeft, dan kan je daar allicht wat schakels tussen steken. Maar zo'n systeem heeft ook serieuze nadelen ...
 
Ik heb behoorlijk wat leerkrachten in mijn familie en kenniskring en meen mij te herinneren dat dit toch wel een heel oud zeer is, minstens al in de jaren 80.
Dat lijkt me gewoon ook onmogelijk om te lossen gezien het continu verschillende aantal klassen en dus benodigde lesuren. het is niet zo dat je als school plots kan zeggen: dit jaar geven we in die klas een uurtje wiskunde minder en frans meer, want we hebben nog uren Frans nodig om aan iemand te geven.

Tenzij je natuurlijk leerkrachten enkele uren per week kan vrijstellen, die ze dan kunnen gebruiken om bij te scholen én om flexibel te kunnen zijn van jaar naar jaar. Maar dat zou GIGANTISCH veel geld kosten.
 
Stel dat je in een gemiddelde middelbare school vrijwel alle administratieve rompslomp zou wegfilteren van het lesgevend personeel. Hoeveel bijkomende FTEs zou je daarvoor nodig hebben?
Als je administratieve rompslomp definieert als smartschool, (niet-specifiek kindgebonden) communicatie met ouders, alle kopieerwerk + alle vergaderingen met CLB (+ 'bewijslast' daarvoor verzamelen), dan valt wss 10 uur/week weg van het werk van mijn vriendin (toen ze nog leerkracht was).

Doe dat maal 120000 leerkrachten en je zit aan ruim 30000 extra jobs. Rekeninghoudend dat je dan wss wel toch enkele van die 10 uren niet minder zal hebben wegens overleg met die persoon (of onmogelijkheid van die persoon om in 1 week alles van X leerkrachten tegelijk te doen)
 
Terug
Bovenaan