algemene discussie | sim racing

Dat kan je toch niet op voorhand bepalen wanneer iemand zijn niveau onbekend is? Voor hetzelfde geld duurt het voor mij in dezelfde serie 30 races om het podium te halen. Alles hangt af van het individu en zijn/haar niveau, toch logisch dat de eerste races dienen om dat niveau te bepalen?

En ik ben absoluut geen voorstander om 50-0 afgeslacht worden uw eerste 10 games "zodat je weet dat je nog veel moet leren". Dat is goed om uw playerbase al vrij snel te beperken en mensen tegen te houden om te starten met uw game.
Het niveau is niet onbekend. Iemand met 30 min iRacing ervaring is een beginner. Iemand met 300 uur iRacing ervaring zal al gevorderd zijn. Dat is toch gelinkt aan uw account neem ik aan?

Het zal wel persoonlijk zijn maar ik zoek juist de heel grote uitdagingen op. Ik wil helemaal geen race winnen de 4e keer ik iets speel. De 4e race die ik doe wil ik nog 4x in de muur knallen en mij afvragen waarom. Misschien zie ik het te simpel, geen idee. Ik zal het allemaal wel ontdekken in 2024 als ik iRacing wel een kans geef alvorens ik moet beslissen of ik m'n abonnement daar verleng.

Het niveau is niet onbekend. Iemand met 30 min iRacing ervaring is een beginner. Iemand met 300 uur iRacing ervaring zal al gevorderd zijn. Dat is toch gelinkt aan uw account neem ik aan?

Het zal wel persoonlijk zijn maar ik zoek juist de heel grote uitdagingen op. Ik wil helemaal geen race winnen de 4e keer ik iets speel. De 4e race die ik doe wil ik nog 4x in de muur knallen en mij afvragen waarom. Misschien zie ik het te simpel, geen idee. Ik zal het allemaal wel ontdekken in 2024 als ik iRacing wel een kans geef alvorens ik moet beslissen of ik m'n abonnement daar verleng.
Na 300 uur ga je ook niet meer in races zitten waar je elke keer podium rijdt hé? We hebben het hier over de eerste races die in iRacing gereden wordt en waar je niveau bepaald wordt.
Er heeft hier ook nog niemand gesproken over een race winnen. Eerder het tegenovergestelde waar gesteld wordt dat het niveau om 3e te worden (in die specifieke race en omdat andere niet op de baan kunnen blijven) verre van voldoende is om naar de winst te rijden (die nog 2s per ronde sneller reed).

als ge na 300 uur iracing nog altijd in dezelfde split zit als iemand met 30 minuten ervaring, dan ligt het probleem bij u, niet bij de moeilijkheidsgraad van iracing.
of er is maar één split, en dan gaat die met 30 minuten echt niet winnen van die met 300 uur (of alweer: die van 300 uur is niet zo goed, of die van 30 minuten heeft real-life ervaring, oid)

na 30 minuten heb je ook nog maar 1 race gereden. uw irating is dan nog niet representatief.
of je hebt pech gehad, en je bent veel irating verloren (van de basis-rating die voor iedereen gelijk is in hun eerste race)
of je hebt geluk gehad, en hebt veel irating gewonnen
of je zat in een split waar ze allemaal sneller waren
of je zat in een split waar ze allemaal trager waren
of
of
of

bottom line: die eerste races zijn helemaal niet representatief
en 't is eigenlijk de bedoeling dat je vóór je eerste race genoeg practise doet, zodat je niét 4x in de muur knalt tijdens de race (dat wordt sowieso heel moeilijk met het damage model)

Inderdaad. En vooral iemand die ervaring heeft met andere sims zal vlotter weg zijn met iRacing als iemand die helemaal nieuw is bij simracen.
De tracks zijn hetzelfde enkel de physics zijn iets anders. Het is niet zoals het verschil tussen 2 verschillende shooters met andere game machanics.

Huske heeft al heel wat ervaring met AMS2, dus hij is geen complete noob in simracing.

Het zal wel persoonlijk zijn maar ik zoek juist de heel grote uitdagingen op. Ik wil helemaal geen race winnen de 4e keer ik iets speel. De 4e race die ik doe wil ik nog 4x in de muur knallen en mij afvragen waarom
Ik snap uw redenering nog altijd niet goed.

Het doel van race simulatoren is dat ze 100% de werkelijkheid kopiëren. Als gij met nen hoop vrienden naar uw lokale "Karting"baan gaat, dan springde toch ook niet in een gokart om de volgende ronde in de muur te belanden omdat er anders geen uitdaging is? -.-

iRacing is zelfs zo streng dat het kleinste grassprietje waar je naast de baan over rijdt u strafpunten oplevert. Wagenbeheersing (dus geen spins) en in de muur rijden of botsingen wordt op een gegeven moment tot 0 herleid. Dat zijn ook de ergste overtredingen.

Ik zal nog es aantonen met een video'ke van mezelf waarbij het ultieme doel van simracen wordt aangetoond. Met 3 rijders close racen waarbij we in controle zijn van de wagen, de track en met respect racen. Dit was nu voor de overwinning maar is toch heerlijk als je zo'n duels kunt uitvechten ongeacht welke positie. Ik eindig dan maar 2de maar de voldoening van zo een duels is meer waard dan een simpele overwinning.

Ik snap uw redenering nog altijd niet goed.

Het doel van race simulatoren is dat ze 100% de werkelijkheid kopiëren. Als gij met nen hoop vrienden naar uw lokale "Karting"baan gaat, dan springde toch ook niet in een gokart om de volgende ronde in de muur te belanden omdat er anders geen uitdaging is? -.-

iRacing is zelfs zo streng dat het kleinste grassprietje waar je naast de baan over rijdt u strafpunten oplevert. Wagenbeheersing (dus geen spins) en in de muur rijden of botsingen wordt op een gegeven moment tot 0 herleid. Dat zijn ook de ergste overtredingen.

Ik zal nog es aantonen met een video'ke van mezelf waarbij het ultieme doel van simracen wordt aangetoond. Met 3 rijders close racen waarbij we in controle zijn van de wagen, de track en met respect racen. Dit was nu voor de overwinning maar is toch heerlijk als je zo'n duels kunt uitvechten ongeacht welke positie. Ik eindig dan maar 2de maar de voldoening van zo een duels is meer waard dan een simpele overwinning.

Als ik in Genk ga karten dan zitten daar mensen op de baan die een heel stuk sneller zijn dan mij, en mensen die een beetje trager zijn dan mij. Ik wil niet omringd worden door mensen die ongeveer op mijn niveau rijden. Ik wil omringd worden door mensen die een heel stuk beter zijn waarvan ik kan leren, zowel in mijn professionele leven als in games.

Als je 100% de werkelijkheid wil repliceren dan zul je moeten aanvaarden dat je in het echt ook omringd worden door mensen die een heel stuk beter of een heel stuk slechter zijn in iets dan u. Het zou maar saai zijn als je altijd ingedeeld werd in groepjes van mensen die ongeveer op uw niveau presteren. En dan ga je als groep niet vooruit want je hebt niemand om van te leren.

Nu weet ik ook wel dat het maar een spel is en een beginnend FP3 rijder rijdt in het echt ook niet in de F1. Ik heb ook helemaal niks met GT games. Sorry dat ik het zeg maar ik zie de spanning in uw filmpje totaal niet. Ik ben blij dat het voor u leuk was maar ik zie 3 auto's in een treintje die identiek hetzelfde doen achter elkaar op een circuit met 9 km runoff area langs beide kanten wat voor mij de spanning en snelheidsgevoel nog vermindert.
Dit is meer mijn ding. Ieder z'n genre en voorkeur zeker? Er is een reden dat iRacing en ACC mij minder aanspreekt en ik veel meer houd van rally of de F1 stratencircuits.

In een heel ver verleden was ik nog pro gamer Quake 1:
Dat is de snelheid die ik zoek in games. Als ik nu zie hoe al die shooters qua gameplay oertrage consoleports zijn zodat mensen met controller ook kunnen spelen dan is het om te huilen. Zelfs de laatste PC shooters die niet op console verschenen zijn qua gameplay ronduit traag.

Laatst bewerkt:
Sorry dat ik het zeg maar ik zie de spanning in uw filmpje totaal niet. Ik ben blij dat het voor u leuk was maar ik zie 3 auto's in een treintje die identiek hetzelfde doen achter elkaar op een circuit met 9 km runoff area langs beide kanten wat voor mij de spanning en snelheidsgevoel nog vermindert.

Dit is meer mijn ding. Ieder z'n genre en voorkeur zeker? Er is een reden dat iRacing en ACC mij minder aanspreekt en ik veel meer houd van rally of de F1 stratencircuits.

Dat is wel een goed punt dat je aanhaalt. Bij mij is het ongeveer dezelfde ervaring.

Op tv (dus op "video") kijk ik ook enkel naar Formule 1 omdat het snelheidsgevoel nog enigszins overkomt. Ik kijk dus amper andere autosporten omdat het idd "saai" overkomt.

MAAR in een simrig GT3 zelf rijden is toch iets anders en een zeer leuke ervaring omdat je dan toch die spanning, snelheid wel ervaart. Je wilt niet weten hoe bezweet ik uit zulke races kom :laugh: (het blijft wel een feit dat je op video die beleving niet ziet of ervaart)

Rally blijft wel iets apart. Crashen of op de baan blijven is daar een groot onderdeel van de sport. Mij spreekt het net minder aan omdat het "maar" racen tegen een klok is terwijl ik liever duels uitvecht door close te racen met anderen.

Net hetzelfde als ik mijn trackday video's bekijk. Dan denk ik fak hoe saai is dat. Terwijl die beleving in het echt 10x intenser was, ook omdat ik weet dat ik vrij dicht tegen mijn eigen limiet zat.

Laatst bewerkt:
Als je toch houdt van rally en duels wilt zien dan is rally cross (RX en dus geen WRC) mogelijks iets voor u. Ik mis daar een beetje de angst die ontstaat als je in volle snelheid op enkele centimeter van een afgrond of bomen rijdt, maar de sensatie komt daar weer van de close combat duels (lees: constant body contact).

Ik kijk zo goed als elke F1 race op TV maar als wij tickets komen om een F1 race IRL te gaan zien, dan gaat de voorkeur zeker naar stratencircuits. Al moet ik zeggen, in 2023 ben ik met vrienden naar Japan geweest om de F1 in Suzuka te gaan zien en dat was toch ook speciaal.

Ik zie ik dat Quake filmpje ene die ez peasy 10 kills na elkaar haalt. Daar zit ook weinig spanning in dan :D
Geef iRacing een kans, ga zo snel mogelijk naar C klasse en koop u de Porsche GT3 CUP en spring in een race. Dan gaat ge snel op uw bakkes krijgen en die 4x in de muur gaan zal ook werkelijkheid worden.
Maar moest je iedereen met die auto laten starten, dan zouden er niet veel verder zetten. De MX5 is een auto waarmee iedereen kan starten, maar hij is wel moeilijk om echt snel mee te zijn.

Als je als rookie start en je komt van andere sims, ga je een paar keer top 5 rijden. Maar na 4-5 races is dat meestal wel gedaan hoor. Dan is uw iRating gecalibreerd en zit je op een plateau en race je met mensen van een gelijkwaardige ELO. Wat de bedoeling is van een goed ELO systeem.
En als je graag wil afgeslacht worden, moet je league races gaan rijden.

Maar ik zou iRacing eerst eens een kans geven. Ik vind het uitdagender dan eender welke sim ik al gespeeld heb omdat je altijd bij mensen van jouw niveau of een niveau hoger geplaatst. En hoe meer je trained, hoe moeilijker het wordt.

Als ik in Genk ga karten dan zitten daar mensen op de baan die een heel stuk sneller zijn dan mij, en mensen die een beetje trager zijn dan mij. Ik wil niet omringd worden door mensen die ongeveer op mijn niveau rijden. Ik wil omringd worden door mensen die een heel stuk beter zijn waarvan ik kan leren, zowel in mijn professionele leven als in games.

Als je 100% de werkelijkheid wil repliceren dan zul je moeten aanvaarden dat je in het echt ook omringd worden door mensen die een heel stuk beter of een heel stuk slechter zijn in iets dan u. Het zou maar saai zijn als je altijd ingedeeld werd in groepjes van mensen die ongeveer op uw niveau presteren. En dan ga je als groep niet vooruit want je hebt niemand om van te leren.
Dat klopt niet he,
Als jij in Genk gaat karten tijdens een wedstrijd, dan is dat verschil er helemaal niet. Het is ook helemaal niet leuk om daar met mensen te rijden die veel sneller zijn, want je kan die niet volgen en leert daar niks van. Je leert iets van mensen die een klein beetje sneller zijn dan u. Het systeem van iRacing is net om die reden ideaal, je zit tussen mensen met een soortgelijk niveau, je pikt dingen op van diegenen die iets sneller zijn waardoor je zelf sneller wordt en uw niveau stijgt waardoor je weer tegen betere gaat racen.

Ik zie ik dat Quake filmpje ene die ez peasy 10 kills na elkaar haalt. Daar zit ook weinig spanning in dan :D
Geef iRacing een kans, ga zo snel mogelijk naar C klasse en koop u de Porsche GT3 CUP en spring in een race. Dan gaat ge snel op uw bakkes krijgen en die 4x in de muur gaan zal ook werkelijkheid worden.
Maar moest je iedereen met die auto laten starten, dan zouden er niet veel verder zetten. De MX5 is een auto waarmee iedereen kan starten, maar hij is wel moeilijk om echt snel mee te zijn.

Als je als rookie start en je komt van andere sims, ga je een paar keer top 5 rijden. Maar na 4-5 races is dat meestal wel gedaan hoor. Dan is uw iRating gecalibreerd en zit je op een plateau en race je met mensen van een gelijkwaardige ELO. Wat de bedoeling is van een goed ELO systeem.
En als je graag wil afgeslacht worden, moet je league races gaan rijden.

Maar ik zou iRacing eerst eens een kans geven. Ik vind het uitdagender dan eender welke sim ik al gespeeld heb omdat je altijd bij mensen van jouw niveau of een niveau hoger geplaatst. En hoe meer je trained, hoe moeilijker het wordt.

Laatste race was een heel cleane race (door iedereen) en kreeg ineens 0.65 safety rating erbij (was laatste BTW). Ben nu dus D license ipv rookie.
Om de een of andere reden had ik totaal geen grip in de MX5, snelste ronde was een 1:48,5 waar ik gewoonlijk lage 1:47 reed.

Was een heel raar gevoel, op het einde van de race reed ik zelfs 1:49, toegegeven, ik was totaal niet meer aan het zoeken achter snelheid maar gewoon uitrijden zonder incident points.

Laatste race was een heel cleane race (door iedereen) en kreeg ineens 0.65 safety rating erbij (was laatste BTW). Ben nu dus D license ipv rookie.
Om de een of andere reden had ik totaal geen grip in de MX5, snelste ronde was een 1:48,5 waar ik gewoonlijk lage 1:47 reed.

Was een heel raar gevoel, op het einde van de race reed ik zelfs 1:49, toegegeven, ik was totaal niet meer aan het zoeken achter snelheid maar gewoon uitrijden zonder incident points.
Kan zijn dat de track state (rubber op de baan) of temp anders was. Track temp doet heel veel. Warmer is altijd trager.

In een heel ver verleden was ik nog pro gamer Quake 1:
Dat is de snelheid die ik zoek in games. Als ik nu zie hoe al die shooters qua gameplay oertrage consoleports zijn zodat mensen met controller ook kunnen spelen dan is het om te huilen. Zelfs de laatste PC shooters die niet op console verschenen zijn qua gameplay ronduit traag.
kan aan mij liggen, maar als je dat soort snelheid zoekt, ben je dan niet beter af met arcade racers als NFS?
zelfs rally sims komen niet aan die hyperkinetische snelheid van quake, imo.

kan aan mij liggen, maar als je dat soort snelheid zoekt, ben je dan niet beter af met arcade racers als NFS?
zelfs rally sims komen niet aan die hyperkinetische snelheid van quake, imo.
Ik ben nu wat ouder (lees: trager). Ik kan nog steeds genieten van Quake maar ik speel niet meer op dat niveau. Tijdgebrek is buiten m’n tragere reflexen ook een reden dat ik minder oefen dan vroeger. Toch een leuke tijd mee gehad vroeger. Ik heb nog steeds die foto van mij en John Carmack op de CPL (cyber professional league) in Parijs.

Arcade racing hoeft zeker niet, maar ik wil wel snelheidsgevoel en pompende adrenaline hebben. Voor mij komt dat bij rally games en F1 op stratencircuits (en Quake).

Racen er hier mensen samen?
Is er een plek waar jullie racen, of gewoon allemaal via public servers, etc?
Destijds sim racing belgium op Discord gejoined en daar wat mensen leren kennen. En ook in de virtual belcar wat mensen leren kennen toen we opzoek waren naar rijders voor de 24h van Zolder. Ondertussen zijn dat een paar vaste kliekjes geworden waarmee ik vooral endurance races doe. 1-2 races per maand en tussendoor samen trainen.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten