algemene discussie | sim racing

Heb jij die Ultimate+ pedalen? Of de Sprints? Die Ultimate+ set is dubbel zo duur als de Sprints die eigenlijk ook al wat kosten.... :(
Hier de overstap van de G25 pedalen naar de Fanatec V3's... Man zo'n loadcell voegt veel consistentie toe. Met de Logitech echt elke keer "gokken" of de wielen gingen blokkeren of niet, en nu met de V3 gewoon de ene na de andere consistente ronde zonder 1x van de baan te gaan.

Ik merk wel nog een gebrek aan "feedback" dat ik nog wel ga proberen op te lossen in de toekomst. Enerzijds mis je feedback van wegdekstructuur in uw lichaam (bassshakers zullen dat wel deels oplossen), en in uw pedalen mis je ook iets (daar ben ik aan het kijken om die simagic haptische dingen te monteren). En dan nog een dak maken met ambient lighting in, en nog een dashboardje knutselen en ...

Hier de overstap van de G25 pedalen naar de Fanatec V3's... Man zo'n loadcell voegt veel consistentie toe. Met de Logitech echt elke keer "gokken" of de wielen gingen blokkeren of niet, en nu met de V3 gewoon de ene na de andere consistente ronde zonder 1x van de baan te gaan.

Ik merk wel nog een gebrek aan "feedback" dat ik nog wel ga proberen op te lossen in de toekomst. Enerzijds mis je feedback van wegdekstructuur in uw lichaam (bassshakers zullen dat wel deels oplossen), en in uw pedalen mis je ook iets (daar ben ik aan het kijken om die simagic haptische dingen te monteren). En dan nog een dak maken met ambient lighting in, en nog een dashboardje knutselen en ...

Dashboard is gewoo het juiste schermpje kopen en in een behuizing steken, zolang het compatibel is met SIM hub.

Ik heb geen dashboard en dat ga ik ook niet doen, de auto's hebben dat bijna allemaal.
Maar er komt wel een stream deck en dan komt er nog een iflag (gears, flags en spotter). Dan zal het wel goed zijn, buiten de clutch en rempedaal nog wisselen van plaats. Clutch gebruik ik toch niet en de rem staat wat dicht op de gas naar mijn zin.

Dashboard is gewoo het juiste schermpje kopen en in een behuizing steken, zolang het compatibel is met SIM hub.

Ik heb geen dashboard en dat ga ik ook niet doen, de auto's hebben dat bijna allemaal.
Maar er komt wel een stream deck en dan komt er nog een iflag (gears, flags en spotter). Dan zal het wel goed zijn, buiten de clutch en rempedaal nog wisselen van plaats. Clutch gebruik ik toch niet en de rem staat wat dicht op de gas naar mijn zin.
Ja, stream deck is er al, maar moet nog een goeie mount ontwerpen.
Dashboard in auto heb ik nog niet gevonden dat ik dit ook deftig kan zien. zit meestal achter mijn stuur. Gisteren ook gemerkt dat ik niet kan zien op welke plek ik rij, staat op mijn linkse scherm helemaal aan linkse kant, maar daar kan ik niet naar kijken :p. Dus wat extra schermpjes met info gaat wel handig zijn (en zo'n vocore kost ook niet zoveel). Het is allemaal nog wat uitzoeken etc, en mijn schermen moeten nog dichterbij gezet worden, maar daarvoor heb ik eerst langere kabels nodig etc... Nog wel wat knutselwerk dus :D

Heb jij die Ultimate+ pedalen? Of de Sprints? Die Ultimate+ set is dubbel zo duur als de Sprints die eigenlijk ook al wat kosten.... :(
Ik heb de Sprints. Kameraard heeft de Ultimate+ en das nog net een tikkeltje beter en realistischer door de dempers. Ik zou wel graag nog eens upgraden, maar ze hebben hun prijs bij HE omhoog gedaan tegenover vorig jaar (toen was het 1350euro en deden ze nog BF korting); Nu price increase naar 1500euro geloof ik en er was geen korting met BF.

Zou ook graag eens die Simucube pedalen proberen. Die zien er echt te gek uit en ik hoor veel positieve reacties van de iRacers. Dat je echt de ABS threshold kunt voelen en zo nog net ietsje consistenter kan zijn en meer vertrouwen hebt tijdens het remmen. Maar de active pedal + passive throttle kost 2.7k ofzo. Weet niet als ik dat er aan wil geven...

Maar op zich zit ik goed met mijn setup. Veel sneller zal ik niet meer worden met beter materiaal. Dan is het meer omdat het kan en voor iets meer realtisme. In de laatste 2 jaar heb ik amper nog iets geupgrade buiten mijn PC en monitors.

Ik heb 't in de gaten gehouden eind 2023 en met Black Friday deden die geen acties, neen.

Op ADAC heb ik die Simucube "ActivePedals" eens geprobeerd: Ik was zeker onder de indruk, maar niet meer dan van de Ultimate+ van mijn kameraad. Een setje Ultimate+ kost afgerond 1500 euro, een setje Simucube pedalen kost 4x (!!!) zoveel en ik vond het niet het 4x de prijs waard. Maar misschien waren ze minder goed afgesteld dan ik gewoon ben...

Ja, stream deck is er al, maar moet nog een goeie mount ontwerpen.
Dashboard in auto heb ik nog niet gevonden dat ik dit ook deftig kan zien. zit meestal achter mijn stuur. Gisteren ook gemerkt dat ik niet kan zien op welke plek ik rij, staat op mijn linkse scherm helemaal aan linkse kant, maar daar kan ik niet naar kijken :p. Dus wat extra schermpjes met info gaat wel handig zijn (en zo'n vocore kost ook niet zoveel). Het is allemaal nog wat uitzoeken etc, en mijn schermen moeten nog dichterbij gezet worden, maar daarvoor heb ik eerst langere kabels nodig etc... Nog wel wat knutselwerk dus :D

Ja kan in zo goed als elke SIM die info verschuiven eh. Heb dat in AMS2 bvb naar de zijschermen gezet en dan in het dashboard gedeelte of de zijdeur. Met andere SIMs zal dat ook gaan vermoed ik.

Mijn stream deck zit momenteel in de brievenbus, ik ga die op mijn gearshiftmount installeren (aangezien ik die toch niet heb).
De iFlag zal ik een mount ontwerpen waarmee die aan mijn DD2 kan hangen (schroefgaten aan de zijkant en dan net voor de monitor komt.

Ik heb 't in de gaten gehouden eind 2023 en met Black Friday deden die geen acties, neen.

Op ADAC heb ik die Simucube "ActivePedals" eens geprobeerd: Ik was zeker onder de indruk, maar niet meer dan van de Ultimate+ van mijn kameraad. Een setje Ultimate+ kost afgerond 1500 euro, een setje Simucube pedalen kost 4x (!!!) zoveel en ik vond het niet het 4x de prijs waard. Maar misschien waren ze minder goed afgesteld dan ik gewoon ben...
Ja, maar je moet geen 3 actieve pedalen hebben imo. Ik rij 80% van de tijd GT3 en 15% LMP2. De andere 5% ne keer iets op een fun raceke met random auto. Clutch heb ik dus niet nodig. Voor de gas is de meerwaarde ook weinig. iRacing stuurt geen TC telemetry uit. Enkel ABS.
Dus zo'n 2 pedal set met active pedal voor de rem en passive throttle is perfect.

Het grote voordeel van die actieve rem is dat je verschillende profielen per auto kunt maken. Ne MX5 met veel throw, ne LMP2 met weinig throw, ne GT3 met daar iets tussen. Ook kun je een damping enzo on the fly instellen zoals bij een hydrolische demper en terug met andere waardes per auto.
Met de HE kun je ook customizen, maar je moet onder uw rig kruipen en de rubberkes en demper gaan aanpassen. In de praktijk stel je dat af voor de meeste gereden auto en dat laat je het daar bij.
En natuurlij het ABS effect wat volgens mij veel realitischer kan weergeven worden met zo'n accuator dan met zo'n vibratorke. Maar voor ik ooit denk dat te bestellen, wil ik dat wel eens getest hebben. En misschien een nier verkopen.

En natuurlij het ABS effect wat volgens mij veel realitischer kan weergeven worden met zo'n accuator dan met zo'n vibratorke. Maar voor ik ooit denk dat te bestellen, wil ik dat wel eens getest hebben. En misschien een nier verkopen.
Sidenote voor dit: dat ding van simagic is geen "vibratorke" maar effectief een stuk metaal dat heen en weer schiet (is een electromagneet die een metalen blok aantrekt en afduwt). Hierdoor zijn die vibraties blijkbaar wel véél heftiger dan een typisch vibrator ding. En dat kost u 100€, geen duizenden :p

Sidenote voor dit: dat ding van simagic is geen "vibratorke" maar effectief een stuk metaal dat heen en weer schiet (is een electromagneet die een metalen blok aantrekt en afduwt). Hierdoor zijn die vibraties blijkbaar wel véél heftiger dan een typisch vibrator ding. En dat kost u 100€, geen duizenden :p
Die ken ik. Das al beter dan zo'n motorke met een gewichtje op. Heb de V3's gehad en die tril motors zijn echt geen meerwaarde.
Maar de active pedal is meer dan enkel een statisch effectje afspelen. Ik zie daar heel veel potentieel in en Simucube is zowat de fabrikant met de beste software en controllers voor direct drives. Dus ik heb ook veel vertrouwen in het active pedal. Zo'n actief pedaal is makkelijk na te bouwen, maar die staat of valt volledig met de software die er achter zit.

Die ken ik. Das al beter dan zo'n motorke met een gewichtje op. Heb de V3's gehad en die tril motors zijn echt geen meerwaarde.
Maar de active pedal is meer dan enkel een statisch effectje afspelen. Ik zie daar heel veel potentieel in en Simucube is zowat de fabrikant met de beste software en controllers voor direct drives. Dus ik heb ook veel vertrouwen in het active pedal. Zo'n actief pedaal is makkelijk na te bouwen, maar die staat of valt volledig met de software die er achter zit.
Jaja, die active pedal lijkt me super, maar het is nu nog heel duur he.

Die vibraties bij v3 voel ik oprecht niet tijdens het rijden...

Die vibraties bij v3 voel ik oprecht niet tijdens het rijden...

Op sokken wel, maar dragen niets bij. Dat zijn ook statische waardes, zoals op 80% remdruk vibreren. Maar daarom zijn uw wielen niet perse geblokeerd of hang je niet in de ABS. Er is geen relatie met je SIM.
Heb dat 1x getest en toen nooit meer.

Ik rijd altijd op sokken met m'n V3 pedalen en dan voel je dat een beetje, maar het is veel meer een gimmick dan wat anders. De meerwaarde erachter is nul.

Gisteren de FFB settings van iracing verandert naar 40/25 in de Mazda en nu voel ik idd veel meer. Strength 6 (aangeraden door Fanatec) is dus 2x niets. Ook beter om te weten wanneer je je grip gaat verliezen (verloren zijt). De nieuwe track ging redelijk (Oklahoma) aangezien die geen vervelende chicanes heeft.

Ik wou gisteren dan de 'stoel' in de wagen verzetten, dat is dan ook weer niet gewoon een knop, maar in de replay naar je cockpit cam gaan en daar aanpassen. iRacing is ingewikkeld tov andere SIM's :p.

Eén van mijn voornemens voor 2024: iRacing eens een eerlijke kans geven. In 2022 heb ik een tweejarig abonnement afgesloten en ik heb 't nog geen 30min gespeeld in ongeveer anderhalf jaar nu. Het doel is te weten of ik in't najaar het abonnement verleng of niet.

iRacing heeft ook een rallycross series. Dat gaat mijn toegang tot iRacing worden denk ik.

Eén van mijn voornemens voor 2024: iRacing eens een eerlijke kans geven. In 2022 heb ik een tweejarig abonnement afgesloten en ik heb 't nog geen 30min gespeeld in ongeveer anderhalf jaar nu. Het doel is te weten of ik in't najaar het abonnement verleng of niet.

iRacing heeft ook een rallycross series. Dat gaat mijn toegang tot iRacing worden denk ik.
Eerlijk, dat offroad racen in iRacing vind ik wel een pak minder dan het normale racen.
Het grote voordeel van iRacing is de online competitie natuurlijk.

Als ik rallycross iRacing filmpjes kijk online dan spreekt het mij ook niet echt aan. Je ziet dat iRacing zich daar duidelijk niet op richt. Maar ik ga 't toch een kans geven dit jaar.

Eerlijk, dat offroad racen in iRacing vind ik wel een pak minder dan het normale racen.
Het grote voordeel van iRacing is de online competitie natuurlijk.

De FFB is ook minder gedetailleerd dan een AMS2 bvb. Maar over het weggedrag spreek ik me niet uit.
Ik ben iRacing aan het proberen om te kijken of ik online racen leuk vind. De rest neem ik er dan wel bij. Moet zeggen dat met de mazda's (beginnersauto) rijden wel leuk is. Dat gaat niet onnoemelijk snel, maar ze zijn wel een beetje tricky om bvb door een chicane te krijgen.
Het aanremmen is moeilijker dan alles wat ik gereden heb in bvb AMS2.

De FFB is ook minder gedetailleerd dan een AMS2 bvb. Maar over het weggedrag spreek ik me niet uit.
Ik ben iRacing aan het proberen om te kijken of ik online racen leuk vind. De rest neem ik er dan wel bij. Moet zeggen dat met de mazda's (beginnersauto) rijden wel leuk is. Dat gaat niet onnoemelijk snel, maar ze zijn wel een beetje tricky om bvb door een chicane te krijgen.
Ik heb heel lang enkel met die Mazda's gereden. Dat is echt een goede combinatie om alles te leren omdat die eigenlijk best tricky zijn (de GT3's vind ik bvb veel makkelijker rijden).

In't echt zijn dat ook heerlijke autootjes om mee terijden. Wij gaan om de paar maanden eens met kameraden naar de Nurnburgring. Eén van hen heeft een MX5 (de SkyActiv-G 2.0i). Die rijden echt heel fijn. Hij heeft wel de cabrio wat ten koste van rijplezier gaat maar anders kreeg hij vrouwlief niet overtuigd. :)

Gisteren de FFB settings van iracing verandert naar 40/25 in de Mazda en nu voel ik idd veel meer. Strength 6 (aangeraden door Fanatec) is dus 2x niets. Ook beter om te weten wanneer je je grip gaat verliezen (verloren zijt). De nieuwe track ging redelijk (Oklahoma) aangezien die geen vervelende chicanes heeft.

Ik wou gisteren dan de 'stoel' in de wagen verzetten, dat is dan ook weer niet gewoon een knop, maar in de replay naar je cockpit cam gaan en daar aanpassen. iRacing is ingewikkeld tov andere SIM's :p.
Ja, dat is eigenlijk een sim van 15 jaar oud die constant verder ontwikkeld worden, maar veel legacy heeft.
Gelukkig moet je dat maar 1x doen... Voor seat up/down zijn er shortcuts in te stellen (of via F9)
Voor vooruit/achteruit ben ik het niet zeker als daar shortcuts voor zijn.

Gelukkig zijn ze daar wel serieus aant werk bij iRacing en elk seizoen is er het laatste jaar wel verbetering te zien. Ze zijn veel aan refactoren en optimaliseren en bezig met een regen model.
Ja, toen ik AMS2 probeerde was de levendige FFB het eerste wat me opviel.
Die Mazda'kes zijn dikke fun en Oklahoma is een wat bredere baan dan Oulton Park. Daar kun je echt leuke races hebben.
Ik heb heel lang enkel met die Mazda's gereden. Dat is echt een goede combinatie om alles te leren omdat die eigenlijk best tricky zijn (de GT3's vind ik bvb veel makkelijker rijden).
Ja, GT3 kleeft aan de baan in vergelijking met een Mazda. Waardoor je met bruut remmen enzo nog steeds het gevoel hebt snel te zijn terwijl je wel tijd laat liggen. Met de Mazda besef je denk ik sneller wanneer je iets fout doet. Dat maakt het zo'n goed leer auto en de Skip Barber is ook heerlijk nadien.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten