algemene discussie | sim racing

Ben sinds een paar dagen bezig zonder die race Line, maar wtf zeg. Ik ben nu al 3 dagen op hetzelfde parcours bezig en ben 2 seconden trager dan zonder die lijn en er zit bijna geen progressie in.

Met de ai op 85 rij ik meer dan 2 seconden trager dan de eerste en dat circuit van misano komt ondertussen mijn strot uit.

Ik moet zeggen ik amuseer er mij rot mee. ACC online races van 20 tal minuten is echt wel heel ontspannend.
Maar die loadcel pedaal staat nu op 20% en dan moet ik 'net' niet gelijk een halve gare op die rem stampen.
Op hoeveel draaien jullie die zo?

Allez ik redeneer dan zo, in een racewagen zal je wss wel zo hard moeten stampen maar daar helpen de G krachten toch voor een stuk mee?

Ik heb brakelevel op 50% staan. Als ik hard rem, zit ik op 80-85%. Heb dus nog wat over door harder op het pedaal te duwen. Dit omdat 80% rem vaak genoeg is.

Ben sinds een paar dagen bezig zonder die race Line, maar wtf zeg. Ik ben nu al 3 dagen op hetzelfde parcours bezig en ben 2 seconden trager dan zonder die lijn en er zit bijna geen progressie in.

Met de ai op 85 rij ik meer dan 2 seconden trager dan de eerste en dat circuit van misano komt ondertussen mijn strot uit.

Welk game?

Hier net een kleine mod gedaan aan mijn Fanatec shifter. Zoals jullie misschien wel weten speel ik 99% van de tijd rally en rally speel je met een sequential shifter. De standaard Fanatec shifter komt met 2 handvaten: een ronde bol met een oldtimerlook en een dikke langere handgreep. Maar rally speel je met een lange smalle shifter (schakelen aan het stuur gebeurt in WRC ook nooit in het echt). Via Amazon kwam ik dit tegen: https://www.amazon.de/dp/B07RSYFH79/?th=1
Het bevat een lange smalle handgreep en 3 verloopstukjes zodat het past op uw Fanatec shifter.

Foto voor:
mL0lylN.jpeg

Foto's na:
oFfPDUL.jpeg

2E80Lk8.jpeg

Much better :) en dat voor amper 16-17 euro incl verzending.

Ik vrees nu wel dat @HUSKE gaat zeggen dat mijn shifter ook op een sextoy begint te lijken. :(
Is wel knap. Maar hebde gij een stuur op een rails dat ge kunt schuiven zo?

2 sec…

Ik heb net in WRC 23 de langste manche van Chile gereden genaamd Bio bío van 34 km. Ik heb een top 500 tijd en nog steeds bijna 25min, meer dan 2 min langzamer dan de snelste. Er is nog ruimte voor verbetering, dat ga ik niet ontkennen, maar 2 minuten sneller lukt mij nooit.

2 sec…

Ik heb net in WRC 23 de langste manche van Chile gereden genaamd Bio bío van 34 km. Ik heb een top 500 tijd en nog steeds bijna 25min, meer dan 2 min langzamer dan de snelste.
Ik bedoel tov de eerste in de kwalificaties tegen de ai die op 85 staat van moeilijkheid. Terwijl 85 blijkbaar nogal makkelijk zou moeten zijn. Met de raceline aan ben ik 0,6 sec sneller dan de eerste ai.

Scheelt iets meer dan 2 seconden dat ik trager ben zonder die lijn.

Eens een track guide bekeken, er is nog veel tijd te winnen door helemaal over de curbs te gaan blijkbaar. Morgen eens testen, want die gast zat bijna in iedere bocht een versnelling hoger dan ik.

Ja, vind dat raar om daar een getal op te plakken.
In AMS2 bvb limit ik op 12,5Nm en dat is sterk genoeg om alles te voelen. Denk dat 15Nm nog wel zal gaan, maar dan is het toch wel over voor mij en eigenlijk minder plezant. Ik ervaar dat eerder als vechten tegen de FFB (het loaden van de wielen) dan plezant rondrijden.
Mijn eerste auto was een auto zonder servo en heb daar nooit zo aan moeten sleuren als op 15Nm kracht in een simulator :D.

Ben nu gisteren begonnen met iRacing en nu staat FFB op 90% van 25Nm, maar tijdens het rijden is dat vergelijkbaar of zelfs minder dan de FFB in AMS2. Ik zie de FFB meter in iRacing ook nooit echt heel ver uitslaan, behalve bij een botsing/crash (en dat is de eerste ronden vaak genoeg gebeurd...).
In iRacing is dat wellicht 90Nm en geen 90%. Ze werken daar met een ratio. 25/90Nm = 27,7£% ongeveer. Maar boven de 50Nm kunnen sommige auto's clippen.
Ik rij altijd op 50-60Nm afhankelijk van de auto en de base sterkte in iRacing staat op 25Nm. Dat laatste maakt precies niet veel uit. Maar 60% is dus zachter als 50%. Ik regel dat wat bij afhankelijk van de auto en caster level zodat het wat conistent aanvoelt. Kan dat ook doen via de base software, maar ik ben te leeg voor te alt tabben en in iracing kunt ge in blackbox uw ffb aanpassen (F9)
Ik moet zeggen ik amuseer er mij rot mee. ACC online races van 20 tal minuten is echt wel heel ontspannend.
Maar die loadcel pedaal staat nu op 20% en dan moet ik 'net' niet gelijk een halve gare op die rem stampen.
Op hoeveel draaien jullie die zo?

Allez ik redeneer dan zo, in een racewagen zal je wss wel zo hard moeten stampen maar daar helpen de G krachten toch voor een stuk mee?
63kg, maar geen idee hoeveel dat is in Fanatec procenten.
Ik vond destijds wel dat mijn V3's op 100% hetzelfde aanvoelden als ongeveer 28kg op de Heusinkvelds. Voor andere sims een 10kg lager. Bij iRacing rem je best niet boven de 80-90% afhankelijk van de auto. Dus ik ben mijn force omhoog beginnen gooien dat ik daar niet meer over kwam. En op en den duur moest ik dat af en toe toch nog een beetje verhogen omdat ge daar gewend aan wordt.
Als er iemand komt rijden, dan zeg ik altijd goed duwen op de rem en dan zie ik ze nog maar tot 30-40% gaan 😅

In het echt heb je iets van een 70-90kg brake force nodig in een GT3. En een LMP 90-140kg zoals bij een formule 1 auto. In hoeverre G kracht daar in een rol speelt, weet ik niet. Die kracht komt uiteindelijk op jouw baan met een 5 punt harnass zal je wel te ver vooruit vliegen denk ik.
Ik bedoel tov de eerste in de kwalificaties tegen de ai die op 85 staat van moeilijkheid. Terwijl 85 blijkbaar nogal makkelijk zou moeten zijn. Met de raceline aan ben ik 0,6 sec sneller dan de eerste ai.

Scheelt iets meer dan 2 seconden dat ik trager ben zonder die lijn.

Eens een track guide bekeken, er is nog veel tijd te winnen door helemaal over de curbs te gaan blijkbaar. Morgen eens testen, want die gast zat bijna in iedere bocht een versnelling hoger dan ik.
Use all the track. Uw bocht met een zo klein mogelijke radius pakken is het snelst en dat betekend bijna altijd alle curbs raken. Maar geen sausages curbs of ge vliegt.
Racelijn kunt ge beter afzetten en de track normaal leren. Het lijkt wel allemaal makkelijker met racelijn, maar op den duur zijt ge daar zo op gefocust dat ge niet meer zonder kunt. En zit je gewoon heel de tijd op de bumper van de auto voor u te rijden en neem je nooit eens een andere lijn om proberen voorbij te gaan. Het is wat kutten int begin, maar gaat snel over.

Dan snap ik u wel. Ik moet nooit wisselen. Rally is altijd in sequential mode en sporadisch speel ik eens F1 en dan schakel ik wel met de peddels van mijn F1 stuur.

Die van Fanatec is gewoon te dik. Voor sequential mode is die sowieso niet geschikt want dat is in het echt ook met een dun handvat. En als je dan toch met het standaard handvat speelt merk je dat die door de dikte te dicht tegen de handrem komt als je de handrem aan uw shifter hebt bevestigd. En dit komt van iemand met fluweel dunne vingertjes :)

Te snel wisselen van handrem naar shifter met dat dik handvat was soms storend, nu niet meer.
Ja hij is mij ook te dik en lomp. Zou ook wat smaller willen maar zoek dus meer iets hybride tussen sequentiële en H-pattern mode. Ik heb ooit de fanatec shifter gekocht omdat het wisselen zo makkelijk was met maar 1 knop omschakelen.

In iRacing is dat wellicht 90Nm en geen 90%. Ze werken daar met een ratio. 25/90Nm = 27,7£% ongeveer. Maar boven de 50Nm kunnen sommige auto's clippen.
Ik rij altijd op 50-60Nm afhankelijk van de auto en de base sterkte in iRacing staat op 25Nm. Dat laatste maakt precies niet veel uit. Maar 60% is dus zachter als 50%. Ik regel dat wat bij afhankelijk van de auto en caster level zodat het wat conistent aanvoelt. Kan dat ook doen via de base software, maar ik ben te leeg voor te alt tabben en in iracing kunt ge in blackbox uw ffb aanpassen (F9)

iRacing nog niet gewend...

In fanalab staat de FFB op 90% bedoel ik, Base sterkte in iRacing staat ook op 25Nm.
In iRacing staat Strength op 6, maar blijkbaar kan je daarop klikken en wordt dat Max Force. Straks nog maar eens proberen, gisteren nietmeer achter de rig geraakt helaas. Maar de force meter slaat niet fel uit, dus die mag voor die Mazda's sowieso hoger.

Ik verschiet wel dat die Heusinkvelds zo straf zijn vergeleken met de fanatecs. Ben nu redelijk gewoon aan die pedalen en trap meestal tot 75-85%, behalve wanneer ik verschiet, omdat 100% gewoon nog makkelijk te bereiken is.

Dat ge uw stuur naar éne kant kunt schuiven, om in de kuip te gaan zitten?

Hij heeft een wheeldeck en dat is ook gewoon vast aan de zijkanten. Enige voordeel is dat het makkelijker monteert. Koop je een andere wheelbase met een andere breedte, dan kan je die wss ook nog wel aan de wheeldeck monteren. Alleen simucube ben ik niet zeker, aangezien ze voor mijn rig een specifieke mount daarvoor verkopen.

Laatst bewerkt:
Dat ge uw stuur naar éne kant kunt schuiven, om in de kuip te gaan zitten?
Nu snap ik er nog minder van. Ik denk dat jij de wheelbase bedoelt. De wheelbase zelf staat potvast. En maar goed ook want daar komt wel wat kracht op. Die "slider" die jij ziet volgens mij is de sleuf in het aluminium profiel van de rig. Maar dat is zeker niet bedoeld om de wheelbase te kunnen verplaatsen.

Ik vind een racing line niet slecht in het begin om de track te leren gedurende de eerste 20-30 rondjes. Maar daarna moet je 't wel afzetten. Een racing line geeft u een idee wanneer je moet remmen, waar je gas kunt geven enz. Maar zo goed als altijd is de racing line niet de snelste lijn. Het is vooral de meest veilige lijn wat voor 90% van de spelers een goed plan is. Een spel van 50-60 euro waarbij je constant in het decor knalt is nogal frustrerend en zeker bij titels van EA waarbij verkoop teert op jaar na jaar hetzelfde spel (met enkel YEAR=$YEAR+1). Ik snap dat de racing line voor veel mensen een goed idee is, maar als je de simracing hobby wat au sérieux neemt dan kun je het beter uitzetten zoals @MorGo7h al zei. Als die racing line uit staat ga je automatisch wel eens te vroeg of te laat rammen, je gaat automatisch wel eens iets meer of minder curb nemen in een bocht en dan merk je vanzelf wel wat er sneller of trager is.

Ik rijd zelf met Fanatec V3 pedalen maar ik heb al eens het geluk gehad bij een kameraad te kunnen spelen op zijn Heusinkveld Ultimate+ pedalen. Dat is dag en nacht verschil. Dat is als het verschil tussen een G29 een de allerduurste DD. Dat is als het verschil tussen een pizza van de Pizza Hut en van zo'n oude Italiaanse vrouw in een haar eigen bakoven.

Trouwens, in rally games bestaat niet eens een racing line :) Speel eens een écht spel, moewhahahaha!

Laatst bewerkt:
TL ; DR :

Uw stuur staat wanneer ge speelt voor u als ge in de stoel zit. Op de foto leek het mij dat dat stuur naar links was verschoven, via die rails, voor het gemak om erin te kruipen, maar zal wel gefixeerd zijn recht voor de stoel dan, daarmee dat ik verwonderd was, want dat zou wel het een en andere mods nodig gehad hebben.

Moest u dat niet storen, zou ge eens een foto van het geheel kunnen posten? Jullie hebben hier wel het een en ander van gerief in huis, knappe dinges...

TL ; DR :

Uw stuur staat wanneer ge speelt voor u als ge in de stoel zit. Op de foto leek het mij dat dat stuur naar links was verschoven, via die rails, voor het gemak om erin te kruipen, maar zal wel gefixeerd zijn recht voor de stoel dan, daarmee dat ik verwonderd was, want dat zou wel het een en andere mods nodig gehad hebben.

Moest u dat niet storen, zou ge eens een foto van het geheel kunnen posten? Jullie hebben hier wel het een en ander van gerief in huis, knappe dinges...

iRacing nog niet gewend...

In fanalab staat de FFB op 90% bedoel ik, Base sterkte in iRacing staat ook op 25Nm.
In iRacing staat Strength op 6, maar blijkbaar kan je daarop klikken en wordt dat Max Force. Straks nog maar eens proberen, gisteren nietmeer achter de rig geraakt helaas. Maar de force meter slaat niet fel uit, dus die mag voor die Mazda's sowieso hoger.

Ik verschiet wel dat die Heusinkvelds zo straf zijn vergeleken met de fanatecs. Ben nu redelijk gewoon aan die pedalen en trap meestal tot 75-85%, behalve wanneer ik verschiet, omdat 100% gewoon nog makkelijk te bereiken is.
Ken de namen nu niet van buiten zonder te zien. Strength gebruik ik niet dus kan niet echt zeggen als 6 veel is of niet.
Ik heb dat op 50/25, 55/25 of 60/25 staan zodat iedere auto stevig aanvoelt, maar niet te zwaar. Met sommige auto's zoals de Mazda kunt ge wellicht tot 35/25Nm gaan. Die FFB van die auto is vrij zacht waardoor je wat harder kan gaan.

Veel hangt ook af van hoe je uw Fanatecs kalibreerd. Als je daar al uw kracht op zet, dan is 100% heel veel achteraf. Kalibreer je met uwen dikke teen, dan zit je direct aan 100%. Dus dat is moeilijk vergelijken want het relatief tegenover de kalibratie. Ik duwde op mijn V3's tot de pedaal niet meer verder ging, maar dat hangt ook af van de rubberkes die er in steken. Ik had dacht ik de dikke groene en dunne groene er in destijds.

Maar alles wat 60-70kg is, gaat nog goed vind ik mits wat training. Ik ben begonnen op 30-35kg en dan langzaam omhoog omdat mijn been sterker werd denk ik? Ik vind vooral het trailbraken makkelijker als de rem wat harder staat. Als ge bv 100% rem hebt bij 15kg dan moet echt met uwen dikke teen trailen onder die 25%. Als ge 60kg moet duwen voor 100%, dan maakt 1kg teveel of te weinig duwen onder die 25% iets minder uit. En ook natuurlijk om niet te makkelijk lockups te hebben. Op iRacing had ik bij Skip Barber nog steeds iets te gemakkelijk lockups met mijn V3 pedalen omdat ik te hard duwde. Dat was snel opgelost met de HE's.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten