algemene discussie | sim racing

Even een absolute beginnersvraag. Heb nu een Logitech G923 en speel vooral Forza Motorsport en F1 22 op Xbox. Geen rig, geen 3 schermen, dus echt basic. Ik merk - zoals in reviews al aangehaald - de tandwielen in de base toch vrij sterk. Is dat gevoel (en geluid) er bij een belt-driven base of een DD dan minder of geheel niet? Op zich is het prijsverschil tussen een G923 en bv zo’n Fanatec CSL DD Ready2Race set ook niet groot.
Die "klikjes" die je lijkt te voelen, zijn er inderdaad niet bij een DD en een belt drive.
Een DD is vooral directer dan belt driven.

Even een absolute beginnersvraag. Heb nu een Logitech G923 en speel vooral Forza Motorsport en F1 22 op Xbox. Geen rig, geen 3 schermen, dus echt basic. Ik merk - zoals in reviews al aangehaald - de tandwielen in de base toch vrij sterk. Is dat gevoel (en geluid) er bij een belt-driven base of een DD dan minder of geheel niet? Op zich is het prijsverschil tussen een G923 en bv zo’n Fanatec CSL DD Ready2Race set ook niet groot.
Die tandwielen voel je alleen in de gear-driven sturen zoals de G923. Daarboven staan de belt-driven sturen maar die heb ik zelf nooit geprobeerd. In direct drive wiel voel je geen tandwielen. Daar komt de kracht van de motor waar de stuurstang direct op zit, vandaar direct drive.

Wel opletten dat je zeker de Xbox compatibele setup van Fanatec kiest dan!

@potloodslijper1 : waar zou je je wheelbase op bevestigen? Je zegt dat je nu (nog?) geen rig hebt.

Laatst bewerkt:

EA Sports WRC 23 PC Wheel and pedal compatibility list:​

• Fanatec CSL Elite Wheel Base
  • Fanatec CSL Elite Wheel Base +
  • Fanatec ClubSport Wheel Base v1
  • Fanatec ClubSport Wheel Base v2
  • Fanatec ClubSport Wheel Base v2.5
  • Fanatec Podium Wheel Base DD1
  • Fanatec Podium Wheel Base DD2
  • Fanatec CSL DD Wheel Base
  • Fanatec ClubSport Handbrake V1.5
  • Fanatec CSL Elite LC Pedals
  • Fanatec CSL Load Cell Kit
  • Fanatec Clubsport Pedals V3
  • Fanatec CSL Pedals
  • Fanatec CSL Elite Pedals V1
  • Fanatec CSL Elite Pedals V2
  • Fanatec CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 (V1 & V2)
  • Fanatec CSL Steering Wheel P1 for PlayStation 4
  • Fanatec CSL Steering Wheel P1 for Xbox One
  • Fanatec CSL Steering Wheel WRC
  • Fanatec CSL Steering Wheel Universal Hub – PS4/PC
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel BMW GT2 (V1 & V2)
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel F1 Esports V2
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel Formula V2
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel Porsche 918 RSR
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel RS
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel Universal Hub – PS4/PC
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel Universal Hub for Xbox One
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel Universal Hub V2 – PS5/PC
  • Fanatec ClubSport Steering Wheel Universal Hub v2 for Xbox – XSX/PC
  • Fanatec GranTurismo DD Pro
  • Fanatec Podium Steering Wheel BMW M4 GT3
  • Fanatec Podium Button Module Endurance
  • Fanatec Shifter SQ V1.5
  • Qwerty Keyboard
  • Azerty Keyboard
  • Qwertz Keyboard
  • Logitech G25 Racing Wheel
  • Logitech G27 Racing Wheel
  • Logitech G29 Racing Wheel
  • Logitech G920 Racing Wheel
  • Logitech G923 PS4/PC
  • Logitech G923 Xbox/PC
  • Logitech PRO Racing Wheel (PS5/PC)
  • Logitech PRO Racing Wheel (Xbox/PC)
  • Logitech PRO pedals
  • SimSteering
  • SimXperience AccuForce Pro
  • Thrustmaster T300 RS
  • Thrustmaster T500 RS
  • Thrustmaster T-GT
  • Thrustmaster TS-PC
  • Thrustmaster TS-XW
  • Thrustmaster TX
  • Thrustmaster TSS Handbrake Sparco® Mod
  • Thrustmaster TSS Handbrake Sparco® Mod+
  • Thrustmaster T2PM Pedal Set
  • Thrustmaster T3PA, T3PM and T-LCM Pedal Sets
  • Thrustmaster Leather 28 GT Wheel
  • Thrustmaster Ferrari 458 Italia Edition
  • Thrustmaster Ferrari 488 Challenge Edition
  • Thrustmaster Ferrari 599xx EVO 30 Wheel
  • Thrustmaster Ferrari F1 Wheel
  • Thrustmaster GT Rim
  • Thrustmaster Ferrari GTE Wheel/458 Challenge Edition
  • Thrustmaster Open Wheel
  • Thrustmaster Competition Wheel Sparco P310 Mod
  • Thrustmaster PlayStation Rim
  • Thrustmaster Rally Wheel Sparco R383 Mod
  • Thrustmaster T-GT Wheel
  • Thrustmaster TX Racing Wheel Leather Edition
  • Thrustmaster TH8A/TH8RS/TH8S Shifters
  • Thrustmaster T128 (PS5/PC)
  • Thrustmaster T128 (Xbox/PC)
  • Thrustmaster T150
  • Thrustmaster T248 (PS5/PC)
  • Thrustmaster T248 (Xbox/PC)
  • Thrustmaster T80
  • Thrustmaster T80 Ferrari 488 GTB Edition
  • Thrustmaster TMX Force Feedback
  • Official Xbox 360 Wired Pad
  • Official Xbox 360 Wireless Pad
  • Official Xbox One Wireless Pad
  • Xbox Wireless Controller
Niet panikeren als uw stuurtje er niet tussen staat. Het zal wel werken.

Mensen die een thrustmaster t300 hadden en de overstap gemaakt hebben naar een t248 op een andere console? Heb nu enkel een xbox series x voor nieuwe games maar heb geen stuurtje voor bijvoorbeeld de nieuwe wrc. Ik wil echter niet de volle pot betalen voor de Thrustmaster tx met leren wiel.

Mensen die een thrustmaster t300 hadden en de overstap gemaakt hebben naar een t248 op een andere console? Heb nu enkel een xbox series x voor nieuwe games maar heb geen stuurtje voor bijvoorbeeld de nieuwe wrc. Ik wil echter niet de volle pot betalen voor de Thrustmaster tx met leren wiel.
Koop gewoon een TX base ? Als je toch al een T300 hebt, dan kan je dat stuur gewoon op een TX zetten.
Zelfde met je pedalen, tenzij je u T300 hebt verkocht natuurlijk.

Alternate

Kost je even veel als een T248

Voor de rest zijn die bijna identiek, buiten dat T248 een hybrid is gear en belt.
Dat ga je wel voelen als je draait, maar kwa kracht zijn die bijna identiek in Nm.
0,4 Nm verschil dat voel je niet.

Koop gewoon een TX base ? Als je toch al een T300 hebt, dan kan je dat stuur gewoon op een TX zetten.
Zelfde met je pedalen, tenzij je u T300 hebt verkocht natuurlijk.

Alternate

Kost je even veel als een T248

Voor de rest zijn die bijna identiek, buiten dat T248 een hybrid is gear en belt.
Dat ga je wel voelen als je draait, maar kwa kracht zijn die bijna identiek in Nm.
0,4 Nm verschil dat voel je niet.
Bedankt voor de tip. Is misschien de ideale oplossing. Had niet verwacht dat je die TC base alleen kon bestellen.

Ik heb net mijn eerste virtuele kilometers in EA Sports WRC 23 erop zitten en ik ben heel blij te merken dat het echt Dirt Rally 3.0 is, en niet een flauw vervolg op WRC Generations. Dat het iedereen gaat kunnen bekoren weet ik niet, maar mij alvast wel. Of EA Sports WRC 23 voor mij op termijn RBR van de troon gaat kunnen stoten weet ik nog niet. Daarvoor is 't nog te vroeg. Maar het voelt wel als een beter en groter Dirt Rally 2.0 en dat is een heel groot compliment.

Mijn DD1 + WRC stuur werden direct herkend. Het enige wat ik nog moest doen was mijn handbrake instellen als reverse maar dat was zo gebeurd.

Het valt ook op dat de parcours nu een stuk langer zijn dan voordien. Er waren 2 zaken die mij aan Dirt Rally 2.0 stoorden: het eerste was dat als je een platte band had dat dat amper invloed had op het rijgedrag van uw auto. Dat is nu veel harder het geval. In Dirt Rally 2.0 waren er sommige struiken waar je dwars door heen kon om uw bocht af te snijden terwijl je tegen andere struikjes van dezelfde grootte opeens keihard tot stilstand kwam met "terminal damage". Daar is nu ook duidelijker een onderscheid in gemaakt.

Ik merk wel dat het spel mijn RTX4080 flink laat zweten...

Dat ze langer zijn komt door de nieuwe engine, op de oude zaten ze op het limiet.
Lees wel dat er veel zijn met micro stutters, ook op console dus is geen pc only dingetje.

Ik wacht nog wat af en zie over de dag wel wat de meeste vinden.
Die 10 % is toch tot 2 november.

Die micro stutters heb ik de eerste 3 sec van elke race ook. Ik denk dat die dan wat in het geheugen nog aan het laden is? Geen idee wat de oorzaak is. Na 3 sec komt het niet meer voor tot aan de volgende race.

Die micro stutters heb ik de eerste 3 sec van elke race ook. Ik denk dat die dan wat in het geheugen nog aan het laden is? Geen idee wat de oorzaak is. Na 3 sec komt het niet meer voor tot aan de volgende race.
Als het voor de race is, dan zou mij dat niet veel uitmaken. Enkel maar tijdens het racen zou ik het op mijn heupen krijgen.

Edit : Zie net dat er een 5h trail is op EA.

Laatst bewerkt:
Ik lees net de reviews en voor mij was het ervoor al bijna een zekerheid om te kopen. Nu ben ik helemaal zeker, kijk al een tijdje uit naar een goede rally game. WRC reeks heeft mij nooit kunnen bekoren. Ik vrees wel dat ik het nog niet meteen zal kunnen spelen. Zowel CPU als mijn rx480 zit onder de minimum requirements. Ik was wel al even aan het kijken en vergelijken om nieuwe pc in elkaar te steken dus komende weken/maanden werk van maken. Vermoed dat de F1 reeks volgend jaar ook naar nieuwe engine gaat en stuk zwaarder zal zijn. Volgend jaar komen met AC2 nog wel wat games uit dat ik met mijn huidige hardware niet meteen meer zal kunnen spelen.

Ik lees net de reviews en voor mij was het ervoor al bijna een zekerheid om te kopen. Nu ben ik helemaal zeker, kijk al een tijdje uit naar een goede rally game. WRC reeks heeft mij nooit kunnen bekoren. Ik vrees wel dat ik het nog niet meteen zal kunnen spelen. Zowel CPU als mijn rx480 zit onder de minimum requirements. Ik was wel al even aan het kijken en vergelijken om nieuwe pc in elkaar te steken dus komende weken/maanden werk van maken. Vermoed dat de F1 reeks volgend jaar ook naar nieuwe engine gaat en stuk zwaarder zal zijn. Volgend jaar komen met AC2 nog wel wat games uit dat ik met mijn huidige hardware niet meteen meer zal kunnen spelen.
Of WRC 23 dé reden moet zijn om je PC te upgraden moet je zelf maar bepalen. Maar op oudere hardware draait RBR wel soepel. Reden te meer om dat ondertussen eens te proberen!

https://autos.yahoo.com/ea-sports-wrc-review-massive-040100968.html beschrijft het mooi:
"Codemasters' first WRC title may not unseat Richard Burns Rally as the perfect off-road simulation that a certain subset of old-school sim racers still cling to—and, frankly, I'm not sure anything could. But as a rally game, nothing else touches it."

Met het WRC stuur, de shifter in sequential mode en de handbrake is WRC 23 wel genieten. Mijn rechterhand zit ofwel op de shifter ofwel op de handbrake en met mijn linkerhand stuur ik. Er zijn wel schakelpedels aan het stuur maar met een shifter is het nog echter.

Na enkele lange races voel ik mijn linkerarm echt wel. Ik rijd op 90% force feedback en dat is toch wat teveel voor 1 arm. Straks gaan mensen denken dat ik één gespierde arm heb van de hele dag te…schrijven :)

Laatst bewerkt:
Of WRC 23 dé reden moet zijn om je PC te upgraden moet je zelf maar bepalen. Maar op oudere hardware draait RBR wel soepel. Reden te meer om dat ondertussen eens te proberen!
Voor enkel WRC zou ik het nu wel niet doen, maar als je stilaan moet beginnen kiezen tussen FPS of beeldkwaliteit dan wordt het stilaan tijd. Build is nu op een maand na net 7jaar oud en tot hiertoe meestal wel vlot gedraaid. Moet er wel bij zeggen dat ik enkel met 1 scherm speel en 1080p, anders was het al heel wat eerder gedaan geweest. En zoals ik zei: er zit komend jaar nog wel wat aan te komen met F1 dat ongetwijfeld naar een zwaarder engine gaat, AC2, WEC... Wil ACC ook wel eens met iets hogere beeldkwaliteit spelen ook. Dus ik ga stilaan wel eens enkele knopen doorhakken. Eerst maar eens mijn uiteindelijk budget vastleggen want je kan voor deze hobby toch zo gemakkelijk blijven verder uitgeven. Nouja ik zeg dan wel tegen mijn vrouw dat het nog zo duur niet is als echt gaan racen :unsure:

RBR heb ik ooit geprobeerd in mijn jonge tijd (lang geleden) maar dat heeft mij nooit echt aangesproken. Was wel nog in de tijd dat ik zonder stuur speelde dus dat kan wel veel uitgemaakt hebben. In die tijd had je de Colin McRae games ook en die spraken mij iets meer aan.

Voor enkel WRC zou ik het nu wel niet doen, maar als je stilaan moet beginnen kiezen tussen FPS of beeldkwaliteit dan wordt het stilaan tijd. Build is nu op een maand na net 7jaar oud en tot hiertoe meestal wel vlot gedraaid. Moet er wel bij zeggen dat ik enkel met 1 scherm speel en 1080p, anders was het al heel wat eerder gedaan geweest. En zoals ik zei: er zit komend jaar nog wel wat aan te komen met F1 dat ongetwijfeld naar een zwaarder engine gaat, AC2, WEC... Wil ACC ook wel eens met iets hogere beeldkwaliteit spelen ook. Dus ik ga stilaan wel eens enkele knopen doorhakken. Eerst maar eens mijn uiteindelijk budget vastleggen want je kan voor deze hobby toch zo gemakkelijk blijven verder uitgeven. Nouja ik zeg dan wel tegen mijn vrouw dat het nog zo duur niet is als echt gaan racen :unsure:
Van die WEC verwacht ik ook wel veel. Meer dan van Rennsport…

En rijden op circuit is echt duur ja. Reken al gauw 1000€ voor een trackday en dat is alleen maar om te mogen rijden op het circuit.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten