algemene discussie | sim racing

En met instapstuur bedoel je bijvoorbeeld de G29?

Zoals bij elke hobby die je begint is het idd beter om even af te wachten en te zien of het wel iets voor me is.
Of nog beter, koop mijn playseat en G25 over voor een prijsje :p (maar die werkt volgens mij niet op PS5 meer)

Gewoon een Logitech G920.
Eventueel een Playseat challenge ofzo.

Ge gaat er net zo snel mee zijn als mensen met een setup die 10 keer zo duur is.

Ik rij al jaren zo. Vind DD de meerprijs niet waard zoals ik enkele pagina's terug heb gezegd. Als ik dat wil ga ik wel eens naar de Sparx in hun fullmotion sim rijden. Dan vind ik VR een véél betere investering dan die stuurkes. Dat is echt een gamechanger.

Ik kon het niet laten van hier alsnog op te reageren. Je moet geen DD kopen om betere rondetijden mee te rijden. En zelfs dat klopt niet geheel, zie de laatste paragraaf. Als je investeert in een DD is het omdat je iets meer wilt ervaren. De beste omschrijving die ik kan geven is zoals bij een koptelefoon: ja je kan een koptelefoon uit de Action halen voor 20 euro en uw youtube geripte muziek in 128 kbps mee afspelen en het zal ok-ish klinken. Maar je kan ook dezelfde muziek in lossless audio downloaden en beluisteren op een high end koptelefoon. Het verandert niks aan het liedje op zich, maar het geeft u toch een andere ervaring. Bij het eerste is het gewoon muziek, in het laatste geval sta je precies mee in een concertzaal. Dat jij die DD het extra geld niet waard vind kan ik mij levendig voorstellen. Het is ook een nichemarkt. Ik ken mensen met een fiets van meer dan 10 000 euro terwijl ik niet eens een fiets heb. Ik kan genieten van een lekkere etentje in een sterrenrestaurant terwijl er mensen zijn die dat weggegooid geld vinden. Ik maak een ander zijn of haar rekening niet.

Ik rijd in mijn vrije tijd af en toe op circuit voor plezier (ik heb helemaal geen carrière in de autosport want ik werk in IT) maar als ik in Automobilista 2 dezelfde auto virtueel kies als ik in't echt heb voor op circuit dan moet ik toch bekennen dat dat akelig dicht in de buurt komt qua gevoel.

Een DD heeft ook een heel ruim spectrum aan feedback. Het is niet enkel de brute kracht die die motor kan voort brengen, het is ook de snelheid waarmee het feedback via het stuur kan doorgeven. Je voelt in een DD sneller wanneer het (bijna) mis gaat waardoor je ook sneller kunt ingrijpen. Er zullen vast wel mensen zijn die met een G920 sneller zijn dan mensen met een heel dure DD, maar als ik kijk naar de top van de wereld die aan simracing doet dan zie ik daar toch weinig G920's tussen staan. Maar zoals ik al zei, je moet het niet kopen om hopelijk betere tijden mee te rijden, maar om de beleving tijdens het rijden.

In een sport waar elke tiende telt maakt een direct drive echt wel het verschil. Het detail van feedback om bv overstuur op te vangen waardoor ge sneller kunt reageren zorgt al voor die tiende winst.

Je gaat over 1 ronde niet sneller zijn met duurder spul. (het zal wel makkelijker zijn om met een DD die perfecte ronde neer te zetten op een kortere periode). Waar vooral een een DD het verschil maakt is consistentie in laptijden over een race van bv 30min.

Ik heb het hier wel over echte sims waar je je elk detail voelt en een DD van nut is. Geen Forza of GT of WRC toestanden.

Zelf ook ooit begonnen met een G25.

Prioriteit in upgrades:

1) Pedalen
2) Stuur
3) Single screen naar Tripples. VR geen oordeel over. Ooit getest maar werd er ziek in :p Zag er eigenlijk ook geen meerwaarde in want word je niet sneller van.
( 4) Motion rig lijkt me dan eerder de gimmick om G-krachten te simuleren )

Allemaal geldige punten hoor.
Ik rij soms in Hasselt Sparx ook met een DD. En soms met een de motionrig. Ik vind dat niet plezanter dan op mijn G920. Ik voel uiteraard het verschil. Maar absoluut niet van "Waaaauw dat wil ik thuis hebben".

VR helpt wel gigantisch vind ik. Dieptezicht.
Op een scherm heb je altijd "aan dat bordje remmen, aan de curb remmen, ...." In VR hebt ge dat niet. Daar "weet/voelt" ge gewoon waar ge moet remmen. Net zoals in een kart ge niet aan de kant van de baan naar referentiepunten zit te zoeken waar ge moet remmen.

Ik vind om realisme te benaderen VR 10 keer zo belangrijk dan DD. Ik zou nooit eerder in DD investeren dan VR.

Allemaal geldige punten hoor.
Ik rij soms in Hasselt Sparx ook met een DD. En soms met een de motionrig. Ik vind dat niet plezanter dan op mijn G920. Ik voel uiteraard het verschil. Maar absoluut niet van "Waaaauw dat wil ik thuis hebben".

Op een scherm heb je altijd "aan dat bordje remmen, aan de curb remmen, ...." In VR hebt ge dat niet. Daar "weet/voelt" ge gewoon waar ge moet remmen. Net zoals in een kart ge niet aan de kant van de baan naar referentiepunten zit te zoeken waar ge moet remmen.

Ik vind om realisme te benaderen VR 10 keer zo belangrijk dan DD. Ik zou nooit eerder in DD investeren dan VR.
Bij Sparx staan ze wel enorm slecht afgesteld vind ik. Voelt totaal niet comfortabel aan.
Dat gezegd zijnde akkoord met VR. Ik heb nu mijn setup een aantal maanden geleden opgedoekt maar er komt sowieso een andere in de plaats als ik terug meer tijd kan vrijmaken. Dan zou ik ook het liefst van al naar VR gaan. Zijn er op dat vlak grote evoluties in VR lopende ?

In een sport waar elke tiende telt maakt een direct drive echt wel het verschil. Het detail van feedback om bv overstuur op te vangen waardoor ge sneller kunt reageren zorgt al voor die tiende winst.

Je gaat over 1 ronde niet sneller zijn met duurder spul. (het zal wel makkelijker zijn om met een DD die perfecte ronde neer te zetten op een kortere periode). Waar vooral een een DD het verschil maakt is consistentie in laptijden over een race van bv 30min.

Ik heb het hier wel over echte sims waar je je elk detail voelt en een DD van nut is. Geen Forza of GT of WRC toestanden.

Zelf ook ooit begonnen met een G25.

Prioriteit in upgrades:

1) Pedalen
2) Stuur
3) Single screen naar Tripples. VR geen oordeel over. Ooit getest maar werd er ziek in :p Zag er eigenlijk ook geen meerwaarde in want word je niet sneller van.
( 4) Motion rig lijkt me dan eerder de gimmick om G-krachten te simuleren )
Nu het enige verschil met vroeger, nu is een DD betaalbaar.

Als tripples nog even uit budget zijn, er is altijd een optie voor een eye tracker te gebruiken.
SmoothTrack

Heb deze gekocht voor 10 euro, ook omdat ik een s21 ultra gsm heb. Die camera is veel beter dan een webcam, en had ook geen zin voor 80 euro te betalen aan 1. Dan was die 10 euro goedkoper, gewoon boven mijn scherm gehangen.

Werkt zonder delay bij mij, en kan links en rechts kijken van de auto in de spiegels.
Op een ultrawide werkt dit nog het beste en meerdere games zijn ondersteunt.
Aangezien ik nog graag eens sim vlieg, dan is deze 10 euro echt wel goed benut.

Heb ook eerst mijn pedals geupgrade, zit nog altijd met mijn eerste stuur te spelen.
Ondertussen wel eigen stuur geprint en magnetic shifters erop gemonteerd.
Moet hem wel nog verder afwerken, heb jaar een pauze genomen van het racen.

Goh, de kostprijs voor een DD stuur zit nu rond 500€, stel nu dat dat ongeveer hetzelfde is als wat een VR bril kost.
Maar... als je ook goeie kwaliteit op die VR bril wilt, gaat ge ne stevige PC mogen voorzien... en die kost wel plots een veelvoud.
Als ge dan een gelimiteerd budget hebt, dan vind ik investeren in een DD stuur wel logischer.

Op een scherm heb je altijd "aan dat bordje remmen, aan de curb remmen, ...."
Maar int echt is dat ook zalle. Referentiepunten spotten :p

Maar VR, tripples, eye tracker.. dat gaat iets persoonlijk zijn. Ik ken er veel die van VR afgestapt zijn terug naar tripples en andere zweren dan bij VR voor de beleving.

Ik kan me ook wel inbeelden dat een VR niet zo comfortabel is als ge dat 4u op uw kop hebt staan. + sommigen met kinderen zeggen dan dat ge zo "disconnected" zijt van de wereld.

VR is goed als je er tegen kan, heb dat paar keer getest. En gelukkig was het toilet niet ver af, zo misselijk dat ik daar van werd.
Dan liever 3 schermen, maar zou dan wel grote moeten zijn.
3x 24 lijkt me dan weer te klein, 32 inches zou dan voor mij de sweet spot zijn.

Anders gewoon zo doen, gratis sauna erbij.

380459117-994015621821836-6520725573021236377-n.png

379624201-1326622204914164-2686923700727489914-n.png

Deze schermen had ik destijds gekocht op basis van onderstaande video :p 27" en schermen zo opgesteld op 60cm van mijn neus zodat ik 178° FOV kon bereiken. Ik vond aan immersion toch ook geen gebrek :D

Maar int echt is dat ook zalle. Referentiepunten spotten :p

Maar VR, tripples, eye tracker.. dat gaat iets persoonlijk zijn. Ik ken er veel die van VR afgestapt zijn terug naar tripples en andere zweren dan bij VR voor de beleving.

Ik kan me ook wel inbeelden dat een VR niet zo comfortabel is als ge dat 4u op uw kop hebt staan. + sommigen met kinderen zeggen dan dat ge zo "disconnected" zijt van de wereld.
Rempunten spotten : enkel in het begin wat voor het circuit te leren dan.
Op een kartbaan hebt ge toch nooit: ik rem aan die paal, aan dat bord, aan dit, aan dat... Ge voelt gewoon waar ge moet remmen.
In VR, als ge een nieuw circuit rijdt hebt ge ook niet dat typische wat ge op een plat scherm hebt: 'oei ik vlieg hier tegen 100km/h te snel op die bocht af want 'niet gezien''. Ge 'ziet' dat gewoon door het dieptezicht. Ge kent het circuit ook véél sneller. Ook laat ge u ook nooit vangen door 'oei iemand heeft dat bordje omgereden ; oei die schaduw is nu verplaatst ; .... omdat ge niet op die zaken let om uw rempunt te kiezen. Dat was echt mijn grootste eye-opener toen ik in VR reed. Als ge op YouTube zoekt zult ge ook zien dat anderen dat ook opmerkelijk vinden.

Ik heb hier een oculus Quest (nog die alleroudste) en ben dus wel wat VR gewoon.
Ik kan daarmee effectief maar een kwartierke rijden op iRacing. Mijn kinderen een 3 kwartier. Maar die bril is behoorlijk veel te zwaar. Onze pc nogal zwak dus iRacing met alles op minimal bijna. De resolutie e.d. trekt op de ballen.
En toch.... de beleving van mijn afstandse VR bril, op een veel te zwakke pc, vind ik 10 keer zo indrukwekkend dan in de fullmotionsim met een gigantisch tripple screen bij sparx gaan rijden met een DD stuur en weet ik wat nog allemaal.

Het is ook effectief zo als ge die bril afzet. Dat ge even 'terug' in de normale wereld moet komen. Compleet disconnected ja, maar dus ook 100% full focus.

Ter info: als ik het over de sim van Sparx heb. Dat is den deze : https://static.hbvl.be/Assets/Images_Upload/2023/05/17/e005c4f2-46be-459c-8c08-a69dfd361a3f.jpg

Laatst bewerkt:
Nochtans heb ik al van veel F1-rijders uitspraken gehoord van dingen die zij langs de kant van de baan gebruiken als referentie om te remmen. Waar kerbs beginnen, waar een marshall post staat, waar een kraan staat, etc... en ze hebben dat echt bij elke braking point.
Karting en F1 zijn dan ook niet te vergelijken, in F1 vlieg je aan zo'n vaart af op een bocht dat elke meter telt. Karting kan al iets meer op gevoel/intuïtie.

1) Die haarband.... :-|
2) Let eens op de sprong van het beeld tussen het rechtse en middelste scherm? Dat scheelt 2 cm. Zo'n dkkke full motion sim en dan niet de minste moeite doen om die schermen uit te lijnen. Dat kan mijn simpel verstand niet vatten.
1) Voor alle duidelijkheid: dat ben ik niet. En ge kunt daar ook fietsen, roeien, lopen, schaatsen, snowboarden, muurklimmen, langlaufen, skieen, ... Dus de kledij is wel te verklaren. Allemaal half virtueel/half echt. Roeimachines met tv voor, langlaufen met fitnesstoestel met tv voor, .... Tof om eens te doen, maar ik zie ze niet heel lang bestaan tbh.

2) Niet opgevallen in het echt. Maar dat middenste scherm is al zo gigantisch groot. Die buitenste schermen liggen nogal buiten uw gezichtsveld

Ze hebben daar ook nog 9 andere setups met Fanatec DD stuurkes. Maar single screen als ik me goed herinner

Overigens VR tip: Live For Speed
Tip VR ondersteuning. Ge ziet bv uw eigen in de spiegel. Ook 'echte' spiegels. In iRacing lijken de spiegels schermpjes te zijn.

Rempunten spotten : enkel in het begin wat voor het circuit te leren dan.
Op een kartbaan hebt ge toch nooit: ik rem aan die paal, aan dat bord, aan dit, aan dat... Ge voelt gewoon waar ge moet remmen.
Oh jawel. Een kart remt op een paar meter, bij de eerste chicane in zolder is het rempunt bvb de 100m marker. Ik rij daar ongeveer 190km/u. Als ge dat "op gevoel" doet, garandeer ik u dat ge de chicane mist hoor :p

Goh, de kostprijs voor een DD stuur zit nu rond 500€, stel nu dat dat ongeveer hetzelfde is als wat een VR bril kost.
Maar... als je ook goeie kwaliteit op die VR bril wilt, gaat ge ne stevige PC mogen voorzien... en die kost wel plots een veelvoud.
Als ge dan een gelimiteerd budget hebt, dan vind ik investeren in een DD stuur wel logischer.
t'is hier appels en kasseien vergelijken precies... :unsure:

wilt ge visuele immersie: dan kies je triples of VR, beide vragen een goeie pc
wilt ge fysieke immersie: dan neem je een DD
als ge toptijden wilt rijden dan kijk je eerst en vooral voor een goeie set pedalen. die gaan een veel groter verschil uitmaken dan bovenstaande

en rempunten heb je op een scherm nodig, in VR en ook in het echt. anders beland ge gelijk waar uiteindelijk in het decor zoals anders zegt.

Oh jawel. Een kart remt op een paar meter, bij de eerste chicane in zolder is het rempunt bvb de 100m marker. Ik rij daar ongeveer 190km/u. Als ge dat "op gevoel" doet, garandeer ik u dat ge de chicane mist hoor :p
Disagree :wink:

Sim is wel heel anders omdat je daar de ‘billen feedback’ mist. Daar leun je harder op de ogen.

Laatst bewerkt:
n rempunten heb je op een scherm nodig, in VR en ook in het echt. anders beland ge gelijk waar uiteindelijk in het decor zoals anders zegt.
Al ooit in VR gereden? Het is niet alleen ik die dat zegt hoor. Dat zegt iedereen die VR heeft getest. Door het dieptezicht heb je veel minder rempunten nodig. Ja ge kijkt daar nog naar, maar compleet anders. Je kijkt ernaar om op de mm te remmen. Maar in VR kan je op een nieuw circuit dadelijk redelijk voluit gaan, en je zal nergens compleet de mist in gaan en rechtdoor vliegen.

Ook indrukwekkend zijn de hoogteverschillen van bv curbs hoe goed je die ziet. Je hebt daar dadelijk momenten "ok, nu is me plots wel heel duidelijk waarom je die curb niet mag nemen".

Probeer het maar eens. It will blow your mind.

Maar het is jammer dat lange sessies niet evident zijn.

Al ooit in VR gereden?
ja ik rij met een quest pro en heb ook geracet irl op circuit met een R6. Als ge aan hoge snelheid een bocht nadert heb je rempunten nodig. Je kijkt er misschien 'anders' naar, maar ge kijkt er nog naar. In plaats van een paal die langs het kaderment van uw scherm passeert te gebruiken als rempunt, kijk je misschien op dieptezicht hoever je van de chicane afzit en op een bepaald punt rem je dan.

Ik ben er zeker akkoord mee dat circuits makkelijker te leren kennen zijn in VR, maar ik denk dat triple screens hier ook wel niet slecht voor zijn.
Zelf wil ik niet meer racen/vliegen zonder VR :)

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K