algemene discussie | sim racing

@MorGo7h, de 27GP850P staat nu 300 overal, sinds deze nacht.

Is het al de moeite om te kopen?
17e begint Amazon met hun BF-deals. Aangezien die monitor ook al bij hun prime day deals zat, zou ik nog even wachten daar op.

Edit: ter info, ik heb 360€ per 32GP850P betaald op prime day. Staat momenteel nergens zo goedkoop volgens mij, maar ik weet niet wat de 27" toen kostte.

Laatst bewerkt:
Black Friday is 24 nov. Je kan die nu toch bestellen? Als ze met Black Friday nog goedkoper geprijsd staan en het prijsverschil is groot genoeg dan stuur je de gekochte van vandaag terug en koop je er 3 aan Black Friday prijzen eind november. Als het prijsverschil 5 euro per scherm is zou ik die moeite niet doen, maar als dat ineens 50 euro per scherm zou verschillen ...

Vandaag de QR2 aan mijn stuur gemonteerd, maakt meer lawaai als mijn QR1 :p.
Als je spanning op de pins zet aan de binnenkant is er wel niets meer te horen, we hebben dus goede hoop.

Black Friday is 24 nov. Je kan die nu toch bestellen? Als ze met Black Friday nog goedkoper geprijsd staan en het prijsverschil is groot genoeg dan stuur je de gekochte van vandaag terug en koop je er 3 aan Black Friday prijzen eind november. Als het prijsverschil 5 euro per scherm is zou ik die moeite niet doen, maar als dat ineens 50 euro per scherm zou verschillen ...

Ik kan bij bol.com bestellen aan 7.5% korting. Dat maakt dat ze mij vandaag 285 euro/stuk zouden kosten. Kan ze dan wel niet terugsturen. Maar vermoed niet dat de prijs nog gigantisch gaat zakken.

Vandaag de QR2 aan mijn stuur gemonteerd, maakt meer lawaai als mijn QR1 :p.
Als je spanning op de pins zet aan de binnenkant is er wel niets meer te horen, we hebben dus goede hoop.

Ik kan bij bol.com bestellen aan 7.5% korting. Dat maakt dat ze mij vandaag 285 euro/stuk zouden kosten. Kan ze dan wel niet terugsturen. Maar vermoed niet dat de prijs nog gigantisch gaat zakken.
Je kan ze wss wel terugsturen, maar dan een kortingsbon in de plek krijgen ;).

Je kan ze wss wel terugsturen, maar dan een kortingsbon in de plek krijgen ;).

Ja, maar dat is een risico als ik dat doe wegens lange doorlooptijd en zit niet op 850 euro bonnen te wachten...

Enfin, ik heb vrede genomen met 285 euro/stuk en ze gewoon besteld. Zal ze volgende week tijdens de werkweek wel testen, want dan gaan ze voor lange tijd terug in de doos.

ugh, ik heb die GT-omega wheelstand gekocht, speciaal vanop de EU website om douane kosten te vermijden.
staat ook op die factuur "GT Omega EU". en dan verzenden ze het van Schotland:wallbash: :wallbash:

Iemand hier een idee van een goede VR headset voor simracing?
En een pc ineens ook :-)

Heb hier zelf een oculus quest 1 liggen. Maar dat ding is te zwaar naar mijn goesting om lange sessies te doen.
Iets goed comfortabel vooral eigenlijk. Ook geen idee hoeveel geld ge aan een pc moet uitgeven zodat ge VR kunt doen. €1000? €2000? €3000? Nog meer? Want ik zie in de Mediamarkt in Maastricht pc's staan van +€9000...

En een pc ineens ook :)

Heb hier zelf een oculus quest 1 liggen. Maar dat ding is te zwaar naar mijn goesting om lange sessies te doen.
Iets goed comfortabel vooral eigenlijk. Ook geen idee hoeveel geld ge aan een pc moet uitgeven zodat ge VR kunt doen. €1000? €2000? €3000? Nog meer? Want ik zie in de Mediamarkt in Maastricht pc's staan van +€9000...

Die krijgt fantastische reviews door de formfactor. Zou veel comfortabeler zijn om lang te dragen.

Voor een PC, 2000€ zou toch zeker voldoende moeten zijn.

En een pc ineens ook :)

HP Reverb G2: die heb ik zelf eens getest. Als ik niet wagenziek ervan werd gebruikte ik het nu ipv triple screens.

Een beefy pc is wel nodig voor VR. Vooral een flinke GPU. Ik zou zeggen 2000€ maar ik ben verre van een hardware expert.

Goed, ik geraak er niet aan uit.

Ik ben geen sim racer; ik vermaakte me vroeger altijd met Dirt & Grid series; op pc. Ik heb jaren terug nog met een Logitech Driving Force GT gespeeld. Ik dacht eerst m'n hobby terug op te pikken met een upgrade naar een T300 RS GT, maar nu ik me in Fanatec & Moza en Direct Drive heb verdiept, lonkt een Moza R5 of CSL DD bundle toch wel...

Prijzen incl shipping & desk mounting bracket:

Moza R5 bundle: 575€
Fanatec CSL DD bundle: 450€
Thrustmaster T300 RS GT: 370€, of max 300€ 2e hands (hoewel ik een wheel niet graag 2e hands koop, pedalen & base evt).

Een volledig rond stuur is aangenamer voor rally, en het ES wheel van Moza is dat nèt niet (lichte D-vorm). Het Moza stuur is ook maar 28cm, net als de T300 en m'n DFGT, terwijl de bij Fanatec meegeleverde CSL P1 V2 30cm is. Punten voor Fanatec hier.
Of toch voor Moza...? Want het ES Wheel vind ik wel mooier met meer functionaliteit dan de CSL P1 V2...

De Moza bundle kan ik ook upgraden naar een 30cm rond wheel, maar dat kost nog eens 85€ extra. Het wordt wat veel dan...

Voor Fanatec zou ik nog kunnen upgraden naar het Clubsport 320 stuur met CSL Universal Hub v2 (+80€), wat de prijs dichtbij de R5 bundle brengt (530€).

De Moza table clamp schijnt beter te zijn dan de Fanatec. En licht verstelbaar in hoek. Punten voor Moza.

Over de Quality Control & support van Fanatec hoor ik wel veel doemverhalen. Punten voor Moza.

De game-support van Fanatec is dan weer veel uitgebreider dan van Moza.

Het verschil in pedalen tussen Fanatec (CSL) & Moza (SR-P Lite) is me niet zo duidelijk. Beide geen loadcell zonder upgrades. Moza biedt wel een 35€ upgrade om een "loadcell feel" te krijgen (spring & damper). (Maar hoe handig is loadcell ook met pedalen op de vloer en een bureaustoel op wielen. :-/)

Geen van beide met clutch, maar dat ben ik toch niet van plan te gebruiken. Moest ik die hebben zou het een "handbrake pedaal" worden.

Of... hou ik het dan toch gewoon bij de T300 RS GT met meegeleverde T3PA pedalen... Evt kan ik die verkopen en TLCM loadcells kopen voor 150-200€, maar dan zit ik bijna in Direct Drive bundle prijzen...

Laatst bewerkt:
Je hebt al goed je huiswerk gemaakt, @Squealer.

Een direct drive monteren op je bureau is nooit een goed idee. Het kan wel, maar wordt afgeraden. Ik zou als ik u was nog even doorsparen voor een rig (of goedkope wheelstand) en daarop uw direct drive monteren. Maar dat neemt dan weer extra ruimte in en kost meer.

Nog 2 vraagjes:
1) is het enkel pc of wil je ook uw stuur op console kunnen gebruiken?
2) enkel rally games of ook andere soorten?

Simrally is helemaal mijn ding :)

Hmm, probleem is dat m'n bureau in de woonkamer staat en ik geen mogelijkheid heb een rig vlakbij op te bergen... :/ (Of zin dat constant te moeten doen.)

Waarom DD best niet op bureau? Verschil in Nm tss T300 & de DD's is toch vrij klein (4 vs 5)? Nog minder als ik ze probably zelfs maar op 75% zal afstellen oid.

Het zou bij PC blijven. Wat ik over 5 jaar doe, kan ik niet zeggen natuurlijk, maar er ligt sowieso nog een GPU upgrade in het verschiet binnenkort, dat samen met een ultrawide monitor = de eerste jaren sowieso verder PC.

Ik heb lang-lang geleden nog F1 & Gran Turismo's gespeeld, echter zou ik nu in eerste instantie Dirt Rally 2.0 terug willen oppikken. Mss Grid Autosport nog eens van onder het stof halen. Het meest sim-ige dat ik ooit geprobeerd heb, was Project Cars 2, maar geef mij toch maar Dirt & Grid dan... (Ongetwijfeld heiligschennis in dit topic, maar so be it :)). Misschien wil ik Forza Motorsport oid wel nog eens proberen ter afwisseling van de rally, maar echte sims als AC, iRacing, rFactor, enzovoort, zijn niet m'n ding.

Ik ben in hetzelfde geval als jou. pc in de woonkamer, geen mogelijkheid voor een rig. Ik gebruik een wheelstand (gtomega Apex) waar alles op gemonteerd staat. 1) voor de krachten van het DD stuur (CSL DD 8nm), 2) ook om niet voortdurend te moeten opbouwen en afbreken. Ik had eerst een Logitech G27 en op de duur gingen de kabels wel slijten, waardoor ik die wheel stand gekocht heb om die op te monteren. Dan is het gewoon dichtplooien en weg zetten.

Moest ik een stand nemen, zou het idd die stijl moeten zijn. Maar ik heb hier gewoon niet zoveel plaats. Die stand wegzetten kan quasi nergens uit het zicht, laat staan met die lompe base & wheel er nog op gemonteerd. Of ik moet alles de trap op verslepen...
Gemonteerd op bureau, als ik ff wil werken ipv gamen, kan ik het stuur gewoon opzij schuiven (bureau is 200x80cm), of vrij snel in de kast ernaast gooien.

Dus ik zie momenteel niet goed in hoe ik met een stand werk zou besparen :(, maar thx voor die verwijzing. Misschien ga ik het moeten ondervinden.

Ik weet niet of er een groot verschil in tijd zit tussen het monteren van een DD wheelbase op een bureau of het opstellen van een simpele wheelstand. Volgens mij niet in ieder geval. Maar dan moet je het alsnog ergens kunnen plaatsen, en stokeren als je niet aan het racen bent.

Het grote nadeel van die "table clamps" is dat die nooit 100% vast zitten. Je gaat altijd een beetje verlies (flex) langs daar hebben en zo gevoel krijgen dat uw stuur minder krachtig is.

Wat mij betreft is er niks mis met Dirt Rally 2.0, integendeel. Na RBR blijft het mijn favoriete race spel. EA Sports WRC 23 is alles behalve slecht maar daar moeten nog enkele bugjes uitgehaald worden de komende weken en maanden. Grid heb ik nooit gespeeld. Ik speel 1x per week met vrienden Wreckfest online. Dat is 200% arcade maar wel dolle pret. Het is de Destruction Derby 2 anno 2023.
Automobilista 2 vind ik ook wel leuk omdat je daar die historische F1 auto's hebt. Dan waan ik mij even Senna in Monaco in 1990.

Ik volg de autosport erg actief: elke F1 race, elke WRC race die ik live kan zien, zie ik live. Dit jaar ben ik met kameraden naar Japan en Spanje gevlogen om daar de F1 live te zien. Wat betreft WRC zijn we, weer, naar de allermooiste gaan kijken: de Acropolis rally in Griekenland begin september. Voor één of andere reden spreekt GT/DTM mij minder aan. Geen idee waarom.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten