Zwitserland

Horse

Well-known member
200px-Flag_of_Switzerland_%28Pantone%29.svg.png


taal: Duits, Frans, Italiaans, Reto-Romaans
munt: Zwitserse Frank
tijdsverschil: zelfde als in België
hoofdstad: Bern
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart of paspoort (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Klinkt een vakantie met ongerepte natuur in de vorm van bergen, meren, gletsjers en natuurparken u als muziek in de oren? Dan is een zomervakantie Zwitserland vast uw droomvakantie! De natuur in Zwitserland is zeer divers en dat ziet u ook terug in de activiteiten. U kunt watersporten als zeilen, zwemmen en vissen beoefenen, maar u kunt ook gaan wandelen en mountainbiken. Dat is natuurlijk fantastisch met de Alpen op de achtergrond.. Een mooiere setting zult u niet snel vinden.

----------------------------------
Lauterbrunnen
Dit weekend dit pareltje toevallig gezien op Instagram. Dit moet ik eens gezien hebben.

Zijn er nog mooie plaatsen in Zwitserland? Kwestie van eens we daar zijn, nog andere zaken te bezoeken. Ik weet letterlijk niets over Zwitserland.
ps: uiteraard zal dit pas voor na corona zijn, maar ik wou er toch al eens een topic over starten

is het daar in de zomer ook 30 graden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lauterbrunnen, dat staat bij mij ook op het lijstje. Dat ziet er onwaarschijnlijk idyllisch uit, al denk ik dat je in normale tijden er ook wel bussen vol Chinezen bij moet nemen. Er zijn nog veel andere mooie plaatsen in Zwitserland. Ik heb heel goede herinneringen aan Saas Fee en Haute-Nendaz. Zermatt is ook een iconische plek. Wallis is een belachelijk mooi gebied.

Wat me vooral tegenhoudt is 1. Zwitserland is een duur land en 2. een dochter van 8 maanden. Ik weet dat je draagzakken hebt, maar ik denk dat ze daar zelf meer aan heeft als ze wat ouder is.
 
Wij proberen jaarlijks naar Zwitserland op reis te gaan, de kostprijs nemen we er graag bij.

De hele Jungfrau-region (waar Lauterbrunnen) ligt is idd een heel stuk drukker dan andere plaatsen in Zwitserland, ook zeer veel bussen met Chinezen en de treinen zitten vol. Ik heb wel al ondervonden dat de eerste week van juli en laatste van augustus al een stuk rustiger zijn (als je gebonden bent aan de schoolvakanties).

Je kan beter een dagtrip doen naar Lauterbrunnen (en eventueel Kleine Scheidegg/ wengen/ grindelwald) en je vakantie ergens rustiger doorbrengen dicht tegen lauterbrunnen (zoals vb in Adelboden).

Temperatuur is meestal rond de 20-25 graden maar regen kan je niet uitsluiten. In hooggebergte kan de temperatuur wel enorm dalen tot 5-10 graden (en zelfs blijvende sneeuw op de Jungfrau)

mijn top in Zwitserland in de zomer)
1)Zermatt (autovrij) - druk toerisme
2) Jungfrau grindelwald -drukste toerisme
3) Murren (autovrij) rustig
4) Adelboden (zeeer rustig)
5) Luzern (met enkele prachtige bergen hierrond aan Vierwaldstättersee) prachtige stad en meer
6) Arosa/St Moritz , de grand chique van vroeger met prachtige natuur.

en zoveel meer. Wallis-streek is wel de place to be als je van natuur houdt!
 
Laatst bewerkt:
Lauterbrunnen, dat staat bij mij ook op het lijstje. Dat ziet er onwaarschijnlijk idyllisch uit, al denk ik dat je in normale tijden er ook wel bussen vol Chinezen bij moet nemen. Er zijn nog veel andere mooie plaatsen in Zwitserland. Ik heb heel goede herinneringen aan Saas Fee en Haute-Nendaz. Zermatt is ook een iconische plek. Wallis is een belachelijk mooi gebied.

Wat me vooral tegenhoudt is 1. Zwitserland is een duur land en 2. een dochter van 8 maanden. Ik weet dat je draagzakken hebt, maar ik denk dat ze daar zelf meer aan heeft als ze wat ouder is.

Wij zijn dit jaar (omwille van Corona en we niet meer vanuit België in Zwitserland konden gaan) naar Kaprun gereisd met onze baby van 8 maanden. We hebben toch elke dag een mooie tocht van enkele uren (9u-15u) kunnen maken waarbij ze voornamelijk sliep in de draagzak.
 
Lauterbrunnen, dat staat bij mij ook op het lijstje. Dat ziet er onwaarschijnlijk idyllisch uit, al denk ik dat je in normale tijden er ook wel bussen vol Chinezen bij moet nemen. Er zijn nog veel andere mooie plaatsen in Zwitserland. Ik heb heel goede herinneringen aan Saas Fee en Haute-Nendaz. Zermatt is ook een iconische plek. Wallis is een belachelijk mooi gebied.

Wat me vooral tegenhoudt is 1. Zwitserland is een duur land en 2. een dochter van 8 maanden. Ik weet dat je draagzakken hebt, maar ik denk dat ze daar zelf meer aan heeft als ze wat ouder is.
8 maanden is juist nog doenbaar. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze er zullen aan hebben, maar hoe minder jij er aan hebt. ;)
 
Wij zijn dit jaar (omwille van Corona en we niet meer vanuit België in Zwitserland konden gaan) naar Kaprun gereisd met onze baby van 8 maanden. We hebben toch elke dag een mooie tocht van enkele uren (9u-15u) kunnen maken waarbij ze voornamelijk sliep in de draagzak.
Ik heb al gestuurd naar mijn vrouw dat ik deze zomer op nen berg wil zitten. ;)
 
Ik heb al gestuurd naar mijn vrouw dat ik deze zomer op nen berg wil zitten. ;)
We hebben ook een rugzak geprobeerd (soort trekkingsrugzak met zitstoeltje) maar daarin sliep ze niet goed. Draagzak tegen buik en doek over hoofd en (bij ons) sliep ze enkele uren als een roos.
 
Is dit te doen met de wagen of eventueel een trein? Of toch met vliegtuig en dan wagen huren?
 
Is dit te doen met de wagen of eventueel een trein? Of toch met vliegtuig en dan wagen huren?
Wij doen dit altijd met wagen. Tanken voor Zwitserland en dan enkel nog vignette kopen als je de grens passeert (je kan het niet missen, ze verplichten je het daar te kopen). Hou je wel aan de snelheidsregels want ze boetes zijn niets mals.

Vliegtuig + trein is ook goed te doen maar de luchthavens zijn wel een eindje verspreid van Wallis bv. Zwitserland heeft heel goed treinnetwerk.
Auto huren zou ik niet doen.

Als je veel mijn trein zou doen raad ik wel aan een Half Fare Pass te kopen. Lijkt heel duur maar dat haal je dubbel en dik er uit (https://www.sbb.ch/en/leisure-holid...international-guests/swiss-halffare-card.html) 50 procent korting op trein, bussen, skiliften, boten.
Vb een ticket naar Jungfraujoch vanuit Interlaken is 180 CHF per persoon. Als je zo nog een paar dingen doet, heb je die prijs al terugverdiend.
St Moritz naar Zermatt (of omgekeerd) met Glacier Express is ook de moeite , maar pokkeduur.
 
Ik heb al gestuurd naar mijn vrouw dat ik deze zomer op nen berg wil zitten. ;)
Wij zijn vorig jaar met Intersoc naar Zwitserland (Sankt-Moritz) geweest, kinderen waren 1 en 3 jaar. Onze zoon van 1 jaar heeft 2/3de van de tijd in de creche gezeten en onze dochter de helft van de tijd in de opvang. Dus mijn vrouw en ik hebben de helft van de tijd alleen wandeltochten gedaan en de andere tijd was samen met de kinderen (zwembad, speeltuin, kleine wandelingen, ...). Was voor ons de perfecte combo, qualitytime met de vrouw en qualitytime met de kinderen. In de opvang van de dochter deden ze ook wel al leuke dingen (dagtochten met bbq, kabellift, ...).
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
Na jaren Schotland te hebben gedaan, gaan we dit jaar begin Juni naar Zwitserland.
Blatten, Lötschental (Regio Wallis).
Volledig nieuw voor ons.
De autorit van hier naar daar zijn daar specifieke dingen waar we rekening mee moeten houden?
Buiten een vignette?
 
Na jaren Schotland te hebben gedaan, gaan we dit jaar begin Juni naar Zwitserland.
Blatten, Lötschental (Regio Wallis).
Volledig nieuw voor ons.
De autorit van hier naar daar zijn daar specifieke dingen waar we rekening mee moeten houden?
Buiten een vignette?
De verkeersregels volgen en vooral de snelheidslimieten. De Zwitsers lachen er niet mee, zoek de boetes maar eens op.
Verder je 4G afzetten vooraleer je de grens oversteekt.
 
Die 4G is "nogal" cruciaal. Gelukkig dat er een rem zat op mijn abonnement want na een half uur en een paar mailtjes binnentrekken was er al een waarschuwing binnen wegens "50 euro bovenop datapakket verbruikt". Dit blijf ik, midden Europa, toch een hallucinant gegeven vinden. Als ik tegenwoordig door zwitserland rijd richting italië is het dus met smartphone in vliegtuigmodus en zonder Waze.
 
Die 4G is "nogal" cruciaal. Gelukkig dat er een rem zat op mijn abonnement want na een half uur en een paar mailtjes binnentrekken was er al een waarschuwing binnen wegens "50 euro bovenop datapakket verbruikt". Dit blijf ik, midden Europa, toch een hallucinant gegeven vinden. Als ik tegenwoordig door zwitserland rijd richting italië is het dus met smartphone in vliegtuigmodus en zonder Waze.
Thx, is nogal belangrijke informatie.
 
Aangezien we zelf ook Zwitserland overwegen, is het niet dit jaar dan toch volgend jaar, toch ook al eens wat rondgesurft en er zou blijkbaar wel ene oplossing bestaan onder de vorm van https://www.travelerswifi.com/

Rond de 5 euro per dag en geen limiet. Nu nog niet aan de orde maar ik bekijk dat in de toekomst wel eens. Andere optie blij langer verblijf dan louter doorreis lijkt me een lokale simkaart.
 
Vriendin en ik zitten daarom al jaren bij Scarlet mobile. Die hebben Zwitserland gewoon in de bundel zitten 😉

Edit: vind het niet meer terug. Misschien enkel voor de oude abbo dan... Deze zomer nog 4 dagen liggen roamen en bellen zonder extra kosten.
 
Vriendin en ik zitten daarom al jaren bij Scarlet mobile. Die hebben Zwitserland gewoon in de bundel zitten 😉

Edit: vind het niet meer terug. Misschien enkel voor de oude abbo dan... Deze zomer nog 4 dagen liggen roamen en bellen zonder extra kosten.
Ik heb abbo van de werkgever. Maar toen ik ikv. een project in zwitserland moest zijn en per ongeluk mijn 4G was vergeten af te zetten toen ik de grens overstak (enkele MB in de achtergrond verbruikt zonder dat ik het doorhad), had ik al een factuur van €34.. Ik was het 5min. vergeten afzetten en had niets met mijn GSM gedaan :p

Ik heb de factuur gelukkig kunnen binnenbrengen en niets moeten betalen. Maar dat is toch crazy, midden in europa..
 
Vroeger zat Zwitserland in mijn bundel. Maar sinds 2023 niet meer.

Ik heb een esim aangekocht. Goedkoopste manier om toch data te hebben ( en dan alles via Whatsapp te regelen)
Airolo was de provider, zijn er nog anderen ook.
 
Terug
Bovenaan