Zwitserland

Ondertussen bijna 2 weken terug van een werkelijk heerlijke vakantie in Zwitserland. Wat een prachtige natuur, wandelingen, dorpjes,......
Voelden ons echt alleen op de wereld. We zaten blijkbaar tussen het winter en zomerseizoen in. Veel dorpjes leken nog spookdorpjes. Genoten.
Kanton Wallis, regio Lötschental
 
Wij zitten deze zomer niet zo ver van Zwitserland. Zouden het wel zien zitten om eens een daguitstap te maken naar het land. Maar als ik me niet vergis had ik daar voor alle wegen een vignet nodig? En meteen voor een heel jaar te betalen.
 
Wij zitten deze zomer niet zo ver van Zwitserland. Zouden het wel zien zitten om eens een daguitstap te maken naar het land. Maar als ik me niet vergis had ik daar voor alle wegen een vignet nodig? En meteen voor een heel jaar te betalen.
klopt. kost iets rond de € 50 dacht ik
 
Ja dan niet dus. Dat is mij toch wat te duur voor 1 dag. Daarvan is Oostenrijk iets anders. Enkel voor autostrade en voor kortere periodes ook te kopen.
In Zwitserland is het ook enkel voor de snelweg, maar let op dat je het land niet binnenrijdt langs de snelweg want ze controleren heel vaak aan de grens.

Ik woon intussen 2.5 jaar in Zwitserland, maar ik heb nog nooit echt de tijd genomen om het deftig te gaan verkennen. Deze zomer heb ik bijna 2 maand verlof voordat ik een nieuwe job start, dus ik zal er eens werk van maken. Iemand aanraders voor simpele, rustige campings?
 
Ondertussen bijna 2 weken terug van een werkelijk heerlijke vakantie in Zwitserland. Wat een prachtige natuur, wandelingen, dorpjes,......
Voelden ons echt alleen op de wereld. We zaten blijkbaar tussen het winter en zomerseizoen in. Veel dorpjes leken nog spookdorpjes. Genoten.
Kanton Wallis, regio Lötschental
Een ervaring die elke skiër kan beamen. 'S morgens bij de eerste naar boven, geen geluid en enkel de krakende sneeuw onder je. De bergen op z'n best..
 
Hoe koop je eigenlijk simpelweg trein tickets?
https://www.sbb.ch/ is dit de officiële site?


Ik ben ook iets aan het samen stellen:

Landen in Zurich.

trein: zurich naar bern
trein: bern naar lausanne
trein: lausanne naar genève

Terugvliegen uit Genève


De vlieg tickets vallen best mee. 150 euro heen & terug in herfst verlof
De hotels vallen ook goed mee, 140 euro per nacht ongeveer.
Trein ticket van stad 1 naar stad 2, ongeveer 1 uur hoge snelheidstrein, 8 zwitserse frank ( ongeveer 8 euro)


Dus ik weet niet wat Zwitserland dan zo duur maakt?
 
Hotels, restaurant en activiteiten (bv. kabelbaan) zijn allemaal vrij tot zeer duur.
Hotels reed gecheckt en niet akkoord.
140 euro per nacht voor 3 a 4 sterren. Pal in centrum.
Dat zijn brussel antwerpen prijzen.

Restaurant moet je toch ook gewoon budget brasserietjes vinden?

En in de bergen gaan wij al niet.
Het lijkt me dat vooral daar in die berg oorden, het duur is. Wegens minder aanbod hotels en restaurants.
 
Trein is ook heel duur hoor. De prijzen die jij op de website ziet is met de halbtax afgetrokken. Dat kost iets van een 185 CHF per jaar en dan is alles aan halve prijs, maar voor een korte reis is het dat meestal niet waard om te kopen.

SBB is juiste website. Als je dan klikt op een treinrit moet je 'vollpreis' nemen en je ziet de prijs bijna verdubbelen.

Verder kost alles qua eten toch makkelijk 1.5x meer dan hier, zowel in de supermarkt als op restaurant.
 
Hotels reed gecheckt en niet akkoord.
140 euro per nacht voor 3 a 4 sterren. Pal in centrum.
Dat zijn brussel antwerpen prijzen.

Restaurant moet je toch ook gewoon budget brasserietjes vinden?

En in de bergen gaan wij al niet.
Het lijkt me dat vooral daar in die berg oorden, het duur is. Wegens minder aanbod hotels en restaurants.

Het is nu eenmaal duurder hoor, dat is gewoon een feit. Dus terwijl ge hier in een budgetbrasserie voor €15 gesteld zijt, zal het daar voor €25 zijn. Inderdaad dus 1.5x duurder.
 
Zwitserland gelukkig veel bezocht toen het nog “goedkoop” was, must see
  • Grindelwald
  • kleine scheideg
  • noordwand Eiger
  • trein naar de Jungfrau
  • oost zwitserland bijv : sankt moritz
  • simplon pas
  • saas fee
  • city bezoek, Lausanne, Bern, Geneve
  • zermat
  • vierwoudstedenmeer Luzern
  • samnaun (taxfree dorp met prachtige rit er naar toe)
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: cege
Het is nu eenmaal duurder hoor, dat is gewoon een feit. Dus terwijl ge hier in een budgetbrasserie voor €15 gesteld zijt, zal het daar voor €25 zijn. Inderdaad dus 1.5x duurder.
Idd, je kan het makkelijk vergelijken met de Big Mac prijzen :p. Toen we in Genève waren voor een beurs, zijn we uit miserie de grens terug overgegaan naar Frankrijk om voor normale prijzen (naar onze normen) te eten.

6,90 CHF voor een Big Mac in Zwitserland... In Frankrijk net over de grens was dat 4,70 euro.
 
Ok we hebben een tripje samen gesteld, beetje backpack trip zal het wel worden, want we hebben maar 5 dagen:

van 1 tot 5 november:

1) landen in zurich en zurich doen
2) naar bern
3) naar lausanne
4) naar geneve
5) geneve doen en savonds naar huis.

Dus alles met de trein, aangezien alles maar op 0.5 a 1 uur treinrit van elkaar ligt in die volgorde.

5 dagen zal er ook voor zorgen dat het niet al te heel duur uit valt :p

Is dit een mooie route denken jullie?
Vooral grootsteden ja, maar Lausanne ligt toch wat meer berg achtig, dus daar verwacht ik meest scenery van.
@Lukkie of andere mensen,
Die route die ik doe bevat dus steden. Maar de treinritten onderling, wij doen alles met trein, zal ook wel bergen omvatten zeker?
Lijkt me belangrijk toch ook een glimps van bergen op te vangen. Er zelf inzitten vind ik niet zo belangrijk.

Nog 1 vraag: Hoe regelen jullie dan jullie internet, om google maps te kunnen gebruiken?
Travel wifi heb ik al van gehoord, maar hoe werkt zoiets?


Ik zou ook gewoon elk van die 4 steden kunnen "downloaden" in google maps, toch?
Ik heb dat nog nooit gebruikt, maar als je ze hebt gedownload, dan hoef je maar gewoon google maps te openen daar, zonder uw 4G aan te leggen uiteraard , en gewoon hotel inzoeken eens je in die steden bent, en te navigeren toch, zoals je gewoonlijk doet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog 1 vraag: Hoe regelen jullie dan jullie internet, om google maps te kunnen gebruiken?
Travel wifi heb ik al van gehoord, maar hoe werkt zoiets?


Ik zou ook gewoon elk van die 4 steden kunnen "downloaden" in google maps, toch?
Ik heb dat nog nooit gebruikt, maar als je ze hebt gedownload, dan hoef je maar gewoon google maps te openen daar, zonder uw 4G aan te leggen uiteraard , en gewoon hotel inzoeken eens je in die steden bent, en te navigeren toch, zoals je gewoonlijk doet?
Zo heb ik dat in Albanië, Montenegro, ... gedaan, gewoon offline maps gedownload in Google Maps (+ TomTom kaarten als backup) en geen lokaal simkaartje kopen. Zo kan je idd gewoon navigeren en restaurants zoeken etc. In hotels, restaurants, ... is er toch bijna altijd wifi en kan je zaken opzoeken indien nodig.
 
Ok we hebben een tripje samen gesteld, beetje backpack trip zal het wel worden, want we hebben maar 5 dagen:

van 1 tot 5 november:

1) landen in zurich en zurich doen
2) naar bern
3) naar lausanne
4) naar geneve
5) geneve doen en savonds naar huis.

Dus alles met de trein, aangezien alles maar op 0.5 a 1 uur treinrit van elkaar ligt in die volgorde.

5 dagen zal er ook voor zorgen dat het niet al te heel duur uit valt :p

Is dit een mooie route denken jullie?
Vooral grootsteden ja, maar Lausanne ligt toch wat meer berg achtig, dus daar verwacht ik meest scenery van.
@Lukkie of andere mensen,
Die route die ik doe bevat dus steden. Maar de treinritten onderling, wij doen alles met trein, zal ook wel bergen omvatten zeker?
Lijkt me belangrijk toch ook een glimps van bergen op te vangen. Er zelf inzitten vind ik niet zo belangrijk.

Nog 1 vraag: Hoe regelen jullie dan jullie internet, om google maps te kunnen gebruiken?
Travel wifi heb ik al van gehoord, maar hoe werkt zoiets?


Ik zou ook gewoon elk van die 4 steden kunnen "downloaden" in google maps, toch?
Ik heb dat nog nooit gebruikt, maar als je ze hebt gedownload, dan hoef je maar gewoon google maps te openen daar, zonder uw 4G aan te leggen uiteraard , en gewoon hotel inzoeken eens je in die steden bent, en te navigeren toch, zoals je gewoonlijk doet?

Zurich, Bern, Lausanne en Genève liggen allemaal min of meer in het "dal" gebied van Zwitserland. Vanuit al deze steden kan je de Alpen zien (ik kan de Mont Blanc zien vanuit mijn appartement in Genève), dus een mooi uitzicht zal je constant hebben, en zeker op de trein tussen deze steden. Maar de bergen zijn allemaal vrij ver weg (op Bern na), dus als je het typische Zwitserland wilt verkennen, ga je beter naar Luzern (als het een stad moet zijn) of toeristische plekken als Interlaken of Gruyères.

Ik zou persoonlijk ook niet te veel de steden bezoeken. Zwitserland is niet bekend om zijn steden. Genève ken ik zeer goed, en typisch kan ik de hele stad tonen in 3 uur tijd (zonder musea, gewoon wandelen doorheen de hele stad). Het is echt geen grote stad. Lausanne is gelijkaardig. Bern en Zurich ben ik niet mee vertrouwd.

Voor 4G weet ik niet wat de beste oplossing is. Wat je kan proberen is om een prepaid SIM te kopen op adres van je AirBnB of hotel of zo.
 
Zurich, Bern, Lausanne en Genève liggen allemaal min of meer in het "dal" gebied van Zwitserland. Vanuit al deze steden kan je de Alpen zien (ik kan de Mont Blanc zien vanuit mijn appartement in Genève), dus een mooi uitzicht zal je constant hebben, en zeker op de trein tussen deze steden. Maar de bergen zijn allemaal vrij ver weg (op Bern na), dus als je het typische Zwitserland wilt verkennen, ga je beter naar Luzern (als het een stad moet zijn) of toeristische plekken als Interlaken of Gruyères.

Ik zou persoonlijk ook niet te veel de steden bezoeken. Zwitserland is niet bekend om zijn steden. Genève ken ik zeer goed, en typisch kan ik de hele stad tonen in 3 uur tijd (zonder musea, gewoon wandelen doorheen de hele stad). Het is echt geen grote stad. Lausanne is gelijkaardig. Bern en Zurich ben ik niet mee vertrouwd.

Voor 4G weet ik niet wat de beste oplossing is. Wat je kan proberen is om een prepaid SIM te kopen op adres van je AirBnB of hotel of zo.
Bedankt voor je input.

We kunnen inderdaad Lausanne vervangen door Luzern hoor.

Dus dan doen we: landen in zurich, dan naar luzern, dan naar bern, en afsluiten in genève en van daar terugvliegen.

Dat kan ook perfect ons reis schema zijn met de trein.

Maar waarom raad je ons dan Luzern aan boven Lausanne, als ik vragen mag?
En ja, die dorpjes.... Allemaal goed en wel, maar wij willen geen auto huren. Dus met de trein is het gewoon makkelijker die steden doen.

Misschien blijven we wel 2 dagen in Luzern dan, en misschien dat we daar een locale dag trip doen naar 1 van de dorpjes (in de bergen?), als dit mogelijk is...
 
Terug
Bovenaan