Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Ik snap je reactie niet goed. Je krijgt de kans om met meerdere bedrijven op gesprek te gaan. Om één of andere reden wil geen enkel bedrijf jou aannemen als stagiair ondanks dat je, volgens je eigen verklaringen, goed presteerden op die gesprekken. Als voorgaande waar is, en afgaande op jouw posts in dit topic dan denk ik eerder dat jij met een (serieus) attitude probleem zit en niet zozeer met een kennis probleem.

Die bedrijven doen niet aan liefdadigheid, als zij jou aannemen is dat omdat zij vinden dat jij het potentieel hebt om in de toekomst bij hen te werken. Voor hen is die stage een periode waarin zij jou een jaar lang kunnen observeren om nadien eventueel over te gaan naar een vast contract. Deze situatie is een win-win voor beide partijen, de bedrijven zitten niet aan jou vast indien je toch niet zou presteren zoals gewenst en jij krijgt de kans om betaald een opleiding te volgen in wat velen een droomjob noemen. Laten we even eerlijk zijn, als er morgen voldoende bachelors/masters afstuderen die shiften willen lopen dan gaan die bedrijven zaken als ACTA/SIRA/VDAB/7de jaar... niet meer steunen hoor.

Die bedrijven hebben nul komma nul de verplichting om iedereen de kans te geven op een jaar betaalde speeltijd. Jij bent tijdens dat jaar een serieuze kost qua geld en tijd en bied geen enkele meerwaarde. Stagebegeleiders krijgen niet extra betaald voor hun inzet, terwijl dit toch een serieuze last is. Mocht ik stagebegeleider zijn dan zou ik liever opteren voor een jaar zonder stagiair dan een slechte stagiair. Uitspraken als "... op mijn eigen houtje te geraken in een bedrijf ... te investeren." zijn van die typische uitspraken van studentjes met een attitude probleem. De meerderheid van de mensen die deelnemen aan zulke projecten zijn gewoonlijk de mensen, inclusief mijzelf voor de duidelijkheid, die de capaciteiten niet hebben om 3 jaar lang naar school te gaan voor een bachelor chemie/elektromechanica/... Je mag jezelf dan nog zo slim en geschikt vinden, kennelijk denken mensen die al jaren in die industrie zitten daar toch anders over.

In plaats van hier wat te komen zagen over hoe oneerlijk het systeem wel niet is had je misschien feedback kunnen vragen aan de mensen van SIRA of aan de vertegenwoordigers van de bedrijven en met die info aan de slag kunnen gaan. Ik ga mijzelf hier niet voorstellen als het grote voorbeeld maar hier toch wat levenswijsheid; Kansen krijg je enkel als je er voor werkt, en als je dan uiteindelijk die kansen krijgt dien je nog harder te werken om daar iets mee te doen. De bedrijven delen de cadeaus pas op het eind uit [insert edgy quote] "Hard work beats talent when talent doesn't work hard".
Dat zijn heel wat aannamens, het is immers menselijk om zo te reageren na enkele afwijzingen niet? Jij bent typisch dat bedwetertje op feestjes waarmee niemand mee kan opschieten, eerst kom je mij vertellen dat je niet "snapt" waarom ik een leasewagen zou willen en nu "snap" jij mijn reactie niet goed wat, snap jij wel dan?

Dat ik deze opleiding via een andere weg wil volgen om uiteindelijk wel ergens te kunnen geraken zegt meer dan genoeg over mijn attitude en motivatie. Feedback was simpel: we hebben de kandidaten overwegen en vonden andere toch beter passen bij het bedrijf, einde feedback. Bel je ze op nemen ze niet op. Kritiek hebben is prima maar dit is toch wel next level.

Ken je plek.
 
Zoals ik zei, een serieus attitude probleem... In tegenstelling tot jou heb ik al bewezen dat ik geschikt ben voor de (petro)chemische industrie dus ik denk dat het wel goed zit met mijn vermogen om dingen te "snappen" dus stop maar met die beledigingen. Ik ben zonder problemen kunnen beginnen aan mijn opleiding en stage kunnen lopen bij een bedrijf waar ik voor had gekozen dus op dat vlak sta ik momenteel al mijlenver voor op jou. De meeste mensen zouden dan luisteren naar mensen met ervaring in dezelfde situatie.

Ik zal het is heel simpel uitleggen;
1) Nergens heb ik gezegd dat ik niet snap dat je een leasewagen wilt, ik heb wel gezegd dat ik niet snap dat de mogelijkheid tot bedrijfswagen voor jou een zeer belangrijke factor was in het kiezen van een (stage)bedrijf. Mezelf en andere mensen hebben hier eerder uitvoerig ons advies over gegeven.
2) attitude =/= wil om iets te leren. Wanneer ik je attitude aanhaal heeft dat alles te maken met je gedrag. Probeer is als nieuweling zo'n toon op te zetten eens je op een bedrijf zit. Als de "oude garde" jou niet met de grond gelijk maakt dan doet de leidinggevende dat wel. Tip van een ex-stagiair, doe af en toe eens aan zelfreflectie als je kritiek en/of opmerkingen krijgt in plaats van onmiddellijk op je paard te kruipen.
3) Heb je die feedback via mail gekregen of vlak na het gesprek? Indien dit na het gesprek was had je eventueel kunnen vragen wat die redenen dan waren.
4) Indien je kennis zo goed was waarom probeer je dan niet gewoon voor een bachelor? Als dit een optie is zou ik dit gewoon doen want op de lange termijn ga je hier veel meer aan hebben.

Ventileren is prima maar dit is toch wel next level. Ken je plek.
 
Ik ging er altijd vanuit dat een arrogante attitude juist een vereiste was in de sector. :scream:
 
Denk dat hij dat sarcastisch bedoelde ;)
wel.. ik werk zonder destillatie op mijn bedrijf waar ik momenteel sta, maar heb daar altijd grote interesse in gehad. Heb mijn boeken eens naar boven gehaald van school, dus de grote lijnen weet ik wel.

Natuurlijk is het altijd anders in de praktijk en veel leerrijker, spijtig dat ik die ervaring NOG niet heb.

17 mei heb ik mijn gesprek en 21 mei met een ander bedrijf, hopelijk komt het goed. In ieder geval , dank aan allen die de tijd genomen hebben om te reageren op mijn bericht ! 😁
 
wel.. ik werk zonder destillatie op mijn bedrijf waar ik momenteel sta, maar heb daar altijd grote interesse in gehad. Heb mijn boeken eens naar boven gehaald van school, dus de grote lijnen weet ik wel.

Natuurlijk is het altijd anders in de praktijk en veel leerrijker, spijtig dat ik die ervaring NOG niet heb.

17 mei heb ik mijn gesprek en 21 mei met een ander bedrijf, hopelijk komt het goed. In ieder geval , dank aan allen die de tijd genomen hebben om te reageren op mijn bericht ! 😁
Veel succes alleszins. Ben zelf nog niet zo heel lang van de schoolbanken en dus actief als operator maar wat denk ik belangrijk is als operator (in de chemie): veiligheid heel belangrijk vinden, graag bijleren en studeren zeker op grotere plants waar bordman worden een proces van jaren is, graag in teamverband/ploeg werken, logisch kunnen redeneren. Naar die dingen gaan ze volgens mij tijdens sollicitaties wel polsen.
Good luck!
 
Voor mij is uw proces kennen ook weten waarom die loop op manier X geregeld wordt. Waarom is er specifiek gekozen voor die gemotoriseerde afsluiter, en waarom speelt deze zo een grote rol in het safety shutdown system. Hoe komt het dat er een specifieke maintance override is geprogrammeerd. Waarom mag je een bepaalde meting niet zomaar in test nemen zonder dat je een andere eerst ook in test neemt?
Sorry dat ik zo'n oude post terug oprakel maar deze kon ik niet negeren. Wat jij hier nu schrijft dat zijn letterlijk basiszaken dat een centeroperator moet kennen bij ons. Dat gaat tot de kern van onze job. Als je over zo'n zaken niet mee bent dan ben je niet geschikt om de eenheden te sturen.
 
Veel succes alleszins. Ben zelf nog niet zo heel lang van de schoolbanken en dus actief als operator maar wat denk ik belangrijk is als operator (in de chemie): veiligheid heel belangrijk vinden, graag bijleren en studeren zeker op grotere plants waar bordman worden een proces van jaren is, graag in teamverband/ploeg werken, logisch kunnen redeneren. Naar die dingen gaan ze volgens mij tijdens sollicitaties wel polsen.
Good luck!
haha merci, zit al achter het bord na 9 maanden opleiding, de één doet het wat sneller dan de ander, bij ons duurt het gemiddeld 1.5 jaar. Maar wil wat meer uitdaging. Vandaar de switch, in ieder geval ,bedankt!
 
Ik vermoed dat shiftleader hier ook onder valt...
Ik ben zelf shiftleader en ik moet alles weten wat de buitenman weet en ook het panel volledig kennen. + de volledige processturing van elk product
Dus eigenlijk een proces operator.

Bij shift leader denk ik aan een area manager bij ons. Die moet ook al de zaken kennen en is de verantwoordelijke, is dan ook een functie die je enkel kunt doen als je al u certificaten haalt als operator. Zijn dus ook allemaal mensen die zijn gestart als proces operator
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring als operator en geen ervaring met Gent, maar ik ben als surveyor vaak genoeg op de terminals in Antwerpen geweest.
Standaard kaai-operator job, routine werk in het tankpark is praktisch onbestaande omdat alles vanop afstand is gestuurd vanuit de controlekamer heb ik begrepen. Ik ben wel niet zeker of STT Gent Chemicals of Products verlaad. Als ik is kijk via google maps denk ik dat het een mix van beide zal zijn (kleinere opslagtanks en aanwezigheid van een spoor = chemie + aanwezigheid van gassferen kan wijzen op het blenden van benzines aan boord). Het is moeilijk te zien maar ik zie precies geen laadbomen langs de kade dus tenzij men hier gebruik maakt van slangen (wat ik persoonlijk raar vind gezien STT relatief nieuwe terminals zijn) denk ik niet dat men hier schepen laadt. AIS live toont echter wel schepen langszij?

Op papier zijn er wel "doorgroeimogelijkheden" maar ik weet niet hoe dat effectief in de praktijk gaat. In principe begin je als buitenman en kan je op termijn doorgroeien naar binnen om uiteindelijk te eindigen als supervisor, eventueel horizontaal doorschuiven mogelijk naar dispatcher.
Ik vermoed wel dat dit zowat de limiet gaat zijn binnen "operaties". Je hebt daar in dagfunctie ook nog (berth)planners rondlopen maar dat zijn gewoonlijk mensen met een diploma in logistiek en/of ex-surveyors.
Ik ben onlangs nog weest solliciteren bij STT-Gent.
Het is wel nog een oudbollig bedrijf...Dokslangen voor de boten...vrachtwagens worden geladen met pomp zonder teller, dus afpassen on top met een meetlat...
Stt gent is betaald volgens chemie :16.77euro per uur...eerst beginnen in dagdienst tot er een plaats vrijkomt in ploegen.
Ik blij voorlopig bij mijn huidige werkgever
 
Tgoh het gebruik van slangen is niet noodzakelijk oubollig. Voor het laden van chemieproducten is het gebruik van slangen zelfs positief omdat men gewoonlijk meerdere partijen in één keer laadt. Als men laadbomen gebruikt moet men al heel veel geluk hebben dat de verschillende laadarmen perfect overeen komen met de manifolds aan boord. Slangen kan je koppelen zoals je wilt en je kan je slangen specifiek gebruiken voor één product wat weer positief is naar kwaliteit en eventuele contaminatie.

(edit) De enige echte voordelen die je bij laadbomen hebt is gebruiksgemak, mogelijkheid voor de installatie van een emergency release coupler en de laadsnelheid kan hoger liggen. (/edit)

Je hebt ook niet noodzakelijk een teller nodig om vrachtwagens te laden. Tankmeting of actuele meting op een weegbrug volstaan dus ik vind het moeilijk om daar een gefundeerde mening over te geven. Ik heb genoeg gezien tijdens mijn carrière dus ik weet dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn maar afpassen met een meetlat lijkt me toch nog raar gezien de veiligheidsnormen en zaken zoals uitstoot vooral voor zo'n groot bedrijf. Bij de kleinere familiebedrijven zie je dat al eens gebeuren maar die werken gewoonlijk steeds met dezelfde externe mensen dus zo'n zaken durven al eens onder de radar blijven.
 
Dag iedereen,

Ik ben momenteel werkzaam in Nederland op een naftakraker maar ben opzoek naar ander werk in België.
Ik word vooral getriggerd door de grotere bedrijven (BASF, Total, Exxonmobil en Ineos) en plants (raffinaderijen en krakers) in Antwerpen.
Hierover had ik dus graag wat meer informatie, alles is welkom! :)

Welke ploegenroosters draaien deze bedrijven? Hoeveel verlofdagen heb je?
Hoeveel centers, eenheden of posten moet je buiten en binnen aanleren en wat is de gemiddelde aanleertijd?
Hoeveel bedraagt het startsalaris? Welke barema's? Andere voordelen?
Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

Je mag me altijd even pm'en als je hier veel informatie over hebt en me wilt helpen.

Alvast bedankt!
 
Dag iedereen,

Ik ben momenteel werkzaam in Nederland op een naftakraker maar ben opzoek naar ander werk in België.
Ik word vooral getriggerd door de grotere bedrijven (BASF, Total, Exxonmobil en Ineos) en plants (raffinaderijen en krakers) in Antwerpen.
Hierover had ik dus graag wat meer informatie, alles is welkom! :)

Welke ploegenroosters draaien deze bedrijven? Hoeveel verlofdagen heb je?
Hoeveel centers, eenheden of posten moet je buiten en binnen aanleren en wat is de gemiddelde aanleertijd?
Hoeveel bedraagt het startsalaris? Welke barema's? Andere voordelen?
Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

Je mag me altijd even pm'en als je hier veel informatie over hebt en me wilt helpen.

Alvast bedankt!
Ik zal al wat informatie verschaffen voor jou, vroeger was er een topic op 9lives maar dit is er niet meer dus is wel normaal dat je hier niet heel veel informatie over kan vinden.

Ploegenroosters: BASF( snelroterend) , Total( 7/7/7 op de raffinaderij en snelroterend op olefins), Exxon ( 7/7/7), Ineos weet ik niet.
Je start met ongeveer 72 verlofdagen, inclusief 20d jaarlijks verlof. Hoeveel je moet leren is heel afhankelijk van het bedrijf dat je terechtkomt. Ik zit bijvoorbeeld op een bedrijf waar het 10 jaar duurt eer je bordman bent op de 3 installaties. Op raffinaderijen duurt het gemiddeld wel wat langer door de complexiteit ervan. Startsalaris is afhankelijk van bedrijf maar rond de 2800-3300 netto zal je wel zitten. Andere voordelen kunnen zijn: maaltijdcheques, tankkaart, mogelijkheid tot leasen van auto,gsm etc.., aandelenopties, groeps- en hospitalisatieverzekering, kortingen , enzovoorts.
Doorgroeimogelijkheden hangt er vanaf, voor ploegleiding moet je wel geschikt zijn en willen doen. Je kan ook doorgroeien naar een dagfunctie zoals bvb. meestergast.
 
Dag Iedereen

Ik studeer binnenkort af met een bachelor elektromechanica, met als gevolg dat de zoektocht naar werk begint. Ik zou graag werken in de chemie of in de petrochemische sector in de haven van Antwerpen. Ik heb mijn stage gedaan bij Bayer en kan hier mogelijks ook starten.

Zijn er mensen die mij advies kunnen geven? Starten bij Bayer, of zijn er andere bedrijven die beter bieden? Is er een groot verschil tussen de chemische bedrijven onderling qua loon, verlof en andere voordelen? En is er een groot verschil tussen de petrochemische sector en de chemie sector qua loon, verlof en andere voordelen?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Dag iedereen,

Ik ben momenteel werkzaam in Nederland op een naftakraker maar ben opzoek naar ander werk in België.
Ik word vooral getriggerd door de grotere bedrijven (BASF, Total, Exxonmobil en Ineos) en plants (raffinaderijen en krakers) in Antwerpen.
Hierover had ik dus graag wat meer informatie, alles is welkom! :)

Welke ploegenroosters draaien deze bedrijven? Hoeveel verlofdagen heb je?
Hoeveel centers, eenheden of posten moet je buiten en binnen aanleren en wat is de gemiddelde aanleertijd?
Hoeveel bedraagt het startsalaris? Welke barema's? Andere voordelen?
Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

Je mag me altijd even pm'en als je hier veel informatie over hebt en me wilt helpen.

Alvast bedankt!
Geen antwoord op je vraag, maar waarom ben je eigenlijk opzoek naar nieuw werk in België? Ik vermoed dat je momenteel in Geleen of Moerdijk zit als je actief bent op een stoomkraker. In beide gevallen is de verbinding naar Antwerpen barslecht dus ik zie niet goed in waarom je zou willen wisselen? Woon je momenteel al in de omgeving van Antwerpen?

On-topic: zoals ik bij de start van dit topic reeds heb vermeld verafschuw ik zulke algemene vragen. Dus veel nuttige info ga je hier niet krijgen.
ploegenroosters: 7/7/7 traag-roterend, 7/7/7 snel-roterend, 12-uur roosters, 12-uur weekend roosters, ...
verlofdagen: 30-70 dagen
startsalaris: 3000-6500/maand (bruto) - het enige dat ik hier kan aan toevoegen is dat je hoogstwaarschijnlijk in de (op één na) hoogste categorie gaat kunnen starten op basis van ervaring.
eenheden: 1-10 (buiten)
aanleertijd: 0.5 jaar - 10 jaar (voor behalen certifica(a)t(en))
barema: PC 116, PC 207, PC211, ...
voordelen: MC, EC, tankkaart, wagen, bonus, aandelen, 13de/14de maand, SD-premie, premie vuil werk, cafetariaplan,...
doorgroeimogelijkheden: hangt van bedrijf, je diploma, je job-kennis en puur geluk af.

Als je een deftig antwoord op je vragen wilt kan je beter de bedrijven of de vakbondsverantwoordelijken van die bedrijven contacteren. ;)
Job-dagen zijn ook een goede bron van informatie.
Dag Iedereen

Ik studeer binnenkort af met een bachelor elektromechanica, met als gevolg dat de zoektocht naar werk begint. Ik zou graag werken in de chemie of in de petrochemische sector in de haven van Antwerpen. Ik heb mijn stage gedaan bij Bayer en kan hier mogelijks ook starten.

Zijn er mensen die mij advies kunnen geven? Starten bij Bayer, of zijn er andere bedrijven die beter bieden? Is er een groot verschil tussen de chemische bedrijven onderling qua loon, verlof en andere voordelen? En is er een groot verschil tussen de petrochemische sector en de chemie sector qua loon, verlof en andere voordelen?

Alvast bedankt!
Zie mijn antwoord hierboven. Nu in principe ga je bij de grote bedrijven nooit slecht zitten zowel als technieker als operator zijnde.
Als je op je gemak zit bij Bayer zou ik persoonlijk daar gewoon beginnen. Persoonlijk zou ik tijdens mijn eerste jaren een goede sfeer en opleidingskansen verkiezen boven een iets hoger loon. Een mooi loon is leuk maar als je slecht in de groep ligt en niemand jou iets wil leren of jou wilt helpen met problemen ga je ook niet veel bijleren.

Als je de onderhouds-richting wilt uitgaan kan je eventueel is gaan luisteren bij consultancy bedrijven. Een ex-klasgenoot van mij werkt momenteel bij Talenco en zit bij Lanxess als werkvoorbereider geloof ik.

edit: foutieve quote verwijderd
 
Geen antwoord op je vraag, maar waarom ben je eigenlijk opzoek naar nieuw werk in België? Ik vermoed dat je momenteel in Geleen of Moerdijk zit als je actief bent op een stoomkraker. In beide gevallen is de verbinding naar Antwerpen barslecht dus ik zie niet goed in waarom je zou willen wisselen? Woon je momenteel al in de omgeving van Antwerpen?

On-topic: zoals ik bij de start van dit topic reeds heb vermeld verafschuw ik zulke algemene vragen. Dus veel nuttige info ga je hier niet krijgen.
ploegenroosters: 7/7/7 traag-roterend, 7/7/7 snel-roterend, 12-uur roosters, 12-uur weekend roosters, ...
verlofdagen: 30-70 dagen
startsalaris: 3000-6500/maand (bruto) - het enige dat ik hier kan aan toevoegen is dat je hoogstwaarschijnlijk in de (op één na) hoogste categorie gaat kunnen starten op basis van ervaring.
eenheden: 1-10 (buiten)
aanleertijd: 0.5 jaar - 10 jaar (voor behalen certifica(a)t(en))
barema: PC 116, PC 207, PC211, ...
voordelen: MC, EC, tankkaart, wagen, bonus, aandelen, 13de/14de maand, SD-premie, premie vuil werk, cafetariaplan,...
doorgroeimogelijkheden: hangt van bedrijf, je diploma, je job-kennis en puur geluk af.

Als je een deftig antwoord op je vragen wilt kan je beter de bedrijven of de vakbondsverantwoordelijken van die bedrijven contacteren. ;)
Job-dagen zijn ook een goede bron van informatie.

Zie mijn antwoord hierboven. Nu in principe ga je bij de grote bedrijven nooit slecht zitten zowel als technieker als operator zijnde.
Als je op je gemak zit bij Bayer zou ik persoonlijk daar gewoon beginnen. Persoonlijk zou ik tijdens mijn eerste jaren een goede sfeer en opleidingskansen verkiezen boven een iets hoger loon. Een mooi loon is leuk maar als je slecht in de groep ligt en niemand jou iets wil leren of jou wilt helpen met problemen ga je ook niet veel bijleren.

Als je de onderhouds-richting wilt uitgaan kan je eventueel is gaan luisteren bij consultancy bedrijven. Een ex-klasgenoot van mij werkt momenteel bij Talenco en zit bij Lanxess als werkvoorbereider geloof ik.

edit: foutieve quote verwijderd
Ik werk momenteel inderdaad in Geleen en de verbinding naar Antwerpen is niet super maar ik ben hier niet meer tevreden door verschillende redenen en zoek dus iets anders en ben bereid om te verhuizen.

Zo algemeen zijn mijn vragen toch niet, ze zijn specifiek gericht naar die bedrijven en voornamelijk de raffinaderijen en krakers. Maar al de informatie die ik hierover kan vinden is mooi meegenomen!

Wat ik uit jouw antwoord haal is dat je 1-10 eenheden buiten moet aanleren waarbij de aanleertijd tot 10 jaar kan duren en hierna bordman kan worden?
(Even ter informatie: bij ons is de kraker opgedeeld in 3: voorfabriek, middenfabriek en achterfabriek. Hiervan moet je 2 buitenposten aanleren, aanleertijd ongeveer 3-5 jaar. Hierna kan je bordman worden)
Zijn de plants in Antwerpen ook zo opgedeeld of wat houden deze eenheden in?

bedankt voor de tips!

mvg
 
Zelfs als we enkel zouden praten over de krakers en de raffinaderijen zullen de antwoorden nog steeds te algemeen zijn ;) .
Te veel bedrijven en te veel verschillen onderling, dus ik blijf bij mijn originele advies dat je best de bedrijven rechtstreeks of de vakbondsverantwoordelijken contacteert :).

Bij ons op de raffinaderij zal het inderdaad iets van een 5-10 eenheden zijn dat je buiten moet leren, al dan niet samen verpakt in 3-5 certificaten.
Nadien kan je dan doorgroeien naar binnen. De regel is dat je binnen je business team beide centers moet kennen als buitenman, waarna je centeroperator kan worden voor (één van) deze centers. Voor off-sites is dit iets anders omdat daar niet echt gesproken wordt over centers.

Aanleer tijd is moeilijk te zeggen zeker in deze tijden waar je veel nieuwe jonge mensen hebt. Als je pech hebt en je komt in een ploeg met overwegend jonge mensen gaat er veel meer volk in opleiding staan en ga je bijgevolg langer moeten wachten voor je opnieuw in opleiding komt voor een volgend certificaat.

Over de krakers kan ik weinig zinnigs vertellen. De 3 stoomkrakers die hier in Antwerpen staan worden allemaal uitgebaat door andere bedrijven met bijgevolg andere shiftroosters, verloning, organisatie, etc etc.
De kraker op de raffinaderij is opgedeeld in een aantal secties/eenheden die verpakt zitten in 3 centers. Ik ben niet helemaal zeker maar ik denk dat je ook hier weer alles moet kennen voor je door kan groeien naar centeroperator.
 
Terug
Bovenaan