Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Vraagje,

Wat zouden jullie willen doen als job 1ls de shiften als procesoperator te zwaar worden en een extern bedrijf zouden kiezen in een ietwat soortgelijke functie waar toch een aardig centje mee verdiend kan worden...?

Bvb toezichter, leidinggevende bij een inspectiedienst, peeters, isolatie bedrijf,
Inspectie van lekken op chemische sites....

Of iets totaal anders..?

Gr
 
Vraagje,

Wat zouden jullie willen doen als job 1ls de shiften als procesoperator te zwaar worden en een extern bedrijf zouden kiezen in een ietwat soortgelijke functie waar toch een aardig centje mee verdiend kan worden...?

Bvb toezichter, leidinggevende bij een inspectiedienst, peeters, isolatie bedrijf,
Inspectie van lekken op chemische sites....

Of iets totaal anders..?

Gr
Geen idee wat ik zou doen in dat geval. De voorbeelden die je zelf geeft zijn ofwel "beneden mijn niveau" of jobs waar je een zeer specifieke vooropleiding voor moet hebben. Ik denk dat de kans het grootst is dat ik terug zou gaan naar mijn vorige job maar dan minder operationeel werken en meer customer service gericht met dan specifiek de aardolieproducten en derivaten.
 
Vraagje,

Wat zouden jullie willen doen als job 1ls de shiften als procesoperator te zwaar worden en een extern bedrijf zouden kiezen in een ietwat soortgelijke functie waar toch een aardig centje mee verdiend kan worden...?

Bvb toezichter, leidinggevende bij een inspectiedienst, peeters, isolatie bedrijf,
Inspectie van lekken op chemische sites....

Of iets totaal anders..?

Gr
Je hebt intern toch altijd mogelijkheden om uit shift te stappen? Zo ken ik mensen die naar maintenance zijn overgestapt.
Ik weet overigens niet wat jij u voorstelt van de betaling bij Peeters, maar dat is echt niet in lijn met een job in de chemie hoor.
 
Weet iemand bedrijven in de chemie die niet 7 dagen werken 2 vrij zijn? ik werk momenteel zo en het bevalt me gewoonweg echt niet, ik zoek meer iets zoals 3werken 2 vrij, 4 werken 3 vrij etc. het maakt eigenlijk niet uit, amar gewoon van die 7-2 af, binnenin Antwerpen dan
 
Weet iemand bedrijven in de chemie die niet 7 dagen werken 2 vrij zijn? ik werk momenteel zo en het bevalt me gewoonweg echt niet, ik zoek meer iets zoals 3werken 2 vrij, 4 werken 3 vrij etc. het maakt eigenlijk niet uit, amar gewoon van die 7-2 af, binnenin Antwerpen dan
5 ploegen zoals bij Lanxess en Covestro. Of 12u shiften zoals Enforcer zegt.
 
Het is best wel lastig om in Sira te geraken, behaalde goede resultaten en beantwoordde de meesten vragen maar ben steeds afgewezen. Hoe goed iemand scoort op die testen blijkt niet relevant naar mijn gevoel.

Hoe hebben jullie dat gedaan.
 
Zonder in te gaan op jouw specifieke situatie, maar ik ben ook al enkele pipo's tegengekomen waarvan je niet snapt dat die een opleiding tot procesoperator volgen. Je kan geweldige punten halen op de selectietest, je gesprek met de leerkrachten en de bedrijven zijn even belangrijk of mogelijk zelfs belangrijker. Afhankelijk van wat je daar zegt of antwoord kan het wel al eens het einde van je rit zijn.

Toen ik nog ACTA deed kwam ik een dwaas tegen die zowel ACTA als SIRA had geprobeerd en telkens gebuisd was. Die kerel was dan maar de opleiding via de VDAB gaan doen. Toen ik daar mee sprak zei die kerel vlak af dat hij eigenlijk blij was omdat hij vond dat SIRA en ACTA veel te veel de nadruk legde op veiligheid en hij dat zelf niet zo belangrijk vond. Tjah dan moet je er niet van verschieten dat je nooit niet slaagde bij SIRA/ACTA.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de selectieprocedures tot ACTA of SIRA eigenlijk redelijk correct zijn en misschien zelfs een beetje te simpel.
Kan natuurlijk ook zijn dat er misschien super veel kandidaten zijn en beide opleidingen hebben toch altijd een beperkt aantal plaatsen, dus mogelijks is dat het probleem. Ook kan het zijn dat je motieven om die opleiding te volgen niet diegene zijn die men zoekt, dus de mensen die puur die opleiding komen doen in de hoop om een goedbetaalde job te krijgen zullen er al aan zijn voor de moeite.
 
Het is best wel lastig om in Sira te geraken, behaalde goede resultaten en beantwoordde de meesten vragen maar ben steeds afgewezen. Hoe goed iemand scoort op die testen blijkt niet relevant naar mijn gevoel.

Hoe hebben jullie dat gedaan.
Ikzelf heb SIRA gedaan en het klopt inderdaad dat de gesprekken veel belangrijker zijn dan je testen. Ik zal je wel een goede tip geven. Als je niet gebeld word door een bedrijf, bel zelf eens. Dit werd mij afgeraden, maar achteraf hoorde ik van mede-studenten dat zij wel hadden gebeld en daardoor werden aangenomen. Dit hadden ze mij afgeraden omdat sommige bedrijven dit niet graag hebben. Maar ik vind zelf dat dit aantoont dat je gemotiveerd bent en interesse toont.

Moest je nog vragen hebben kan je altijd eens een berichtje sturen ;)!
 
Ik heb 10j geleden die ACTA opleiding gevolgd en die gesprekken zijn idd belangrijk om een inzicht te krijgen in wat voor persoon je bent.

Eerst algemene IQ en logaritmische testen, om al een deel uit te filteren. Dan schiet er mss de helft over, vervolgens motivatie testen die al doorslaggevend zijn, weer de helft eruit. Nadien gesprekken met de mensen van de bedrijven.

Ik mocht bij Exxon stage doen, zelfs al waren mijn antwoorden fout. De simpele reden, ik legde het op de juiste, correcte, rustige en veilige manier uit, dat was doorslaggevender dan iemand die snel gokt of onveilig handelt.
Het moet uiteraard ook meezitten en ze moeten je ook kunnen uitstaan. Dus op dat gebied heb ik geluk gehad dat ik zo ben binnengeraakt en uiteindelijk mn certificaten heb gehaald.
 
Bedrijven die 12-uur shiften draaien. Er waren er een aantal maar ik herinner mij alleen Seatank/Sea-invest voorlopig.
Zijn er hier mensen met ervaring bij Seatank/Sea-invest...meer bepaald Gent?
Ze zoeken daar kaai-opratoren, betaalt volgens de petrochemie.

Momenteel werk ik als laadoperator bulk bij PVS-chemicals in Gent.
Maar ik heb wel geen zin om tot mij 67 jaar in het laadrek te hangen..

Zijn er bij sea-tank doorgroeimogelijkheden?
die 12u shiften zie ik wel zitten...
 
Geen ervaring als operator en geen ervaring met Gent, maar ik ben als surveyor vaak genoeg op de terminals in Antwerpen geweest.
Standaard kaai-operator job, routine werk in het tankpark is praktisch onbestaande omdat alles vanop afstand is gestuurd vanuit de controlekamer heb ik begrepen. Ik ben wel niet zeker of STT Gent Chemicals of Products verlaad. Als ik is kijk via google maps denk ik dat het een mix van beide zal zijn (kleinere opslagtanks en aanwezigheid van een spoor = chemie + aanwezigheid van gassferen kan wijzen op het blenden van benzines aan boord). Het is moeilijk te zien maar ik zie precies geen laadbomen langs de kade dus tenzij men hier gebruik maakt van slangen (wat ik persoonlijk raar vind gezien STT relatief nieuwe terminals zijn) denk ik niet dat men hier schepen laadt. AIS live toont echter wel schepen langszij?

Op papier zijn er wel "doorgroeimogelijkheden" maar ik weet niet hoe dat effectief in de praktijk gaat. In principe begin je als buitenman en kan je op termijn doorgroeien naar binnen om uiteindelijk te eindigen als supervisor, eventueel horizontaal doorschuiven mogelijk naar dispatcher.
Ik vermoed wel dat dit zowat de limiet gaat zijn binnen "operaties". Je hebt daar in dagfunctie ook nog (berth)planners rondlopen maar dat zijn gewoonlijk mensen met een diploma in logistiek en/of ex-surveyors.
 
Hey iedereen,

Ik ben momenteel 2 jaar te werk als procesoperator in een chemisch bedrijf, nu heb ik gesolliciteerd bij een ander bedrijf en ben daar al geweest op eerste gesprek. Goed nieuws gekregen dat ik op 2de gesprek mag, het technische gesprek met 2 experten in operationeel gebied. Nu ben ik enorm hard aan het stressen, ookal ben ik zeker van men stuk, toch geraak ik gestresseerd omdat ik niet weet waarover ze het zullen hebben. Dit is de allereerste dat ik solliciteer, ik ben na mijn opleiding kunnen starten bij mijn stagebedrijf, dus ik weet totaal niet hoe zo een 2de gesprek verloopt. Ik heb al mijn fysische, chemische, etc testen al gedaan en die waren in orde.

Kan iemand mij informeren hoe zo een technisch gesprek gaat? Zo ben ik wat meer gerust. 😂
 
Wel ze gaan technische vragen stellen ;) 😂 Indien je al een aantal jaar actief bent zou dat in principe geen enkel probleem mogen geven.

Puur technische zaken:
-Hoe werkt een centrifugaalpomp?
-Wat is cavitatie? Hoe kan je dit oplossen?
-Hoe werkt een airco?
-Hoe werkt een PID regelaar? (Absolute basis)
-Leg dampspanning uit.
-...

Procesgerichte vragen:
-Een drukhouder met vloeibaar propaan (8 bar) lekt langs een flens, leg uit wat er allemaal gebeurd.
-Hoe kan je vloeistof van vat A naar B verplaatsen zonder pomp?
-Waarom staat een destillatiekolom altijd op hoogte?
-...

Veiligheids vragen:
-Je gaat stalen nemen van een product, welke maatregelen neem je?
-Je merkt een brand op, welke acties neem je?
-...

Nadenkers:
-Een schip is geladen met een blok marmer, men gooit deze overboord, wat gebeurd er met het waterniveau?
-Men laat in een supergeïsoleerde kamer de deur van een ijskast open staan, wat gebeurd er met de temperatuur?
-Hoe kan je het debiet van je waterkraan in de badkamer bepalen met materiaal dat je in huis hebt?

Eventueel nog vragen specifiek aan het bedrijf of de plant waar je gaat solliciteren. Als je op bovenstaande vragen een degelijk antwoord kan geven moet je je geen zorgen maken ongeacht waar je zou gaan solliciteren. Een tip die ze bij ons al eens geven, niet te veel zeggen. Hoe meer je zegt hoe meer je jezelf in moeilijke vragen kan lullen. Geef enkel antwoorden waar je 100% zeker van bent. De kans is reëel dat men je een zetje zal geven als men je in een bepaalde richting wilt sturen. Sommige vragen ga je ook nooit 100% het juiste antwoord op kunnen geven. Men wil gewoon testen of je wel goed kan redeneren en goed naar je opgave kijkt. Ik had op een gesprek een P&ID met 2 destillatietorens na elkaar (topproduct 1ste toren gaat naar 2de toren) en de vraag was wat de temperatuur van het topproduct zou zijn in de 2de toren ten opzichte van de 1ste toren. De meeste mensen antwoorden dan lager omdat dit het meest logische is. Deze mensen hadden dan echter niet gezien dat de 2de toren op een hogere druk stond dan de 1ste, dus het gevolg is dat je niet met zekerheid kan zeggen welke toptemperatuur het hoogst zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hey iedereen,

Ik ben momenteel 2 jaar te werk als procesoperator in een chemisch bedrijf, nu heb ik gesolliciteerd bij een ander bedrijf en ben daar al geweest op eerste gesprek. Goed nieuws gekregen dat ik op 2de gesprek mag, het technische gesprek met 2 experten in operationeel gebied. Nu ben ik enorm hard aan het stressen, ookal ben ik zeker van men stuk, toch geraak ik gestresseerd omdat ik niet weet waarover ze het zullen hebben. Dit is de allereerste dat ik solliciteer, ik ben na mijn opleiding kunnen starten bij mijn stagebedrijf, dus ik weet totaal niet hoe zo een 2de gesprek verloopt. Ik heb al mijn fysische, chemische, etc testen al gedaan en die waren in orde.

Kan iemand mij informeren hoe zo een technisch gesprek gaat? Zo ben ik wat meer gerust. 😂
Technische vragen die ik heb gehad was het uitleggen van verschillende soorten kleppen, waar deze kleppen ideaal voor zijn. Verschillende soorten levelmetingen,...

P&ID bekijken en de regelingen uitleggen welke je ziet

En dan de typische vragen hoe een destillatie kolom werkt, hoe een frigo werkt,...

Als je twee jaar bij een chemisch bedrijf hebt gewerkt zal het je wel lukken
 
Wel ze gaan technische vragen stellen ;) 😂 Indien je al een aantal jaar actief bent zou dat in principe geen enkel probleem mogen geven.

Puur technische zaken:
-Hoe werkt een centrifugaalpomp?
-Wat is cavitatie? Hoe kan je dit oplossen?
-Hoe werkt een airco?
-Hoe werkt een PID regelaar? (Absolute basis)
-Leg dampspanning uit.
-...

Procesgerichte vragen:
-Een drukhouder met vloeibaar propaan (8 bar) lekt langs een flens, leg uit wat er allemaal gebeurd.
-Hoe kan je vloeistof van vat A naar B verplaatsen zonder pomp?
-Waarom staat een destillatiekolom altijd op hoogte?
-...

Veiligheids vragen:
-Je gaat stalen nemen van een product, welke maatregelen neem je?
-Je merkt een brand op, welke acties neem je?
-...

Nadenkers:
-Een schip is geladen met een blok marmer, men gooit deze overboord, wat gebeurd er met het waterniveau?
-Men laat in een supergeïsoleerde kamer de deur van een ijskast open staan, wat gebeurd er met de temperatuur?
-Hoe kan je het debiet van je waterkraan in de badkamer bepalen met materiaal dat je in huis hebt?

Eventueel nog vragen specifiek aan het bedrijf of de plant waar je gaat solliciteren. Als je op bovenstaande vragen een degelijk antwoord kan geven moet je je geen zorgen maken ongeacht waar je zou gaan solliciteren. Een tip die ze bij ons al eens geven, niet te veel zeggen. Hoe meer je zegt hoe meer je jezelf in moeilijke vragen kan lullen. Geef enkel antwoorden waar je 100% zeker van bent. De kans is reëel dat men je een zetje zal geven als men je in een bepaalde richting wilt sturen. Sommige vragen ga je ook nooit 100% het juiste antwoord op kunnen geven. Men wil gewoon testen of je wel goed kan redeneren en goed naar je opgave kijkt. Ik had op een gesprek een P&ID met 2 destillatietorens na elkaar (topproduct 1ste toren gaat naar 2de toren) en de vraag was wat de temperatuur van het topproduct zou zijn in de 2de toren ten opzichte van de 1ste toren. De meeste mensen antwoorden dan lager omdat dit het meest logische is. Deze mensen hadden dan echter niet gezien dat de 2de toren op een hogere druk stond dan de 1ste, dus het gevolg is dat je niet met zekerheid kan zeggen welke toptemperatuur het hoogst zou zijn.
Amai seg, super bedankt voor uw bericht! kan bijna op alles meteen antwoorden, stelt me wel gerust haha!

echt bedankt !
Technische vragen die ik heb gehad was het uitleggen van verschillende soorten kleppen, waar deze kleppen ideaal voor zijn. Verschillende soorten levelmetingen,...

P&ID bekijken en de regelingen uitleggen welke je ziet

En dan de typische vragen hoe een destillatie kolom werkt, hoe een frigo werkt,...

Als je twee jaar bij een chemisch bedrijf hebt gewerkt zal het je wel lukken
Ook gij bedankt haha!
 
Technische vragen die ik heb gehad was het uitleggen van verschillende soorten kleppen, waar deze kleppen ideaal voor zijn. Verschillende soorten levelmetingen,...

P&ID bekijken en de regelingen uitleggen welke je ziet

En dan de typische vragen hoe een destillatie kolom werkt, hoe een frigo werkt,...

Als je twee jaar bij een chemisch bedrijf hebt gewerkt zal het je wel lukken
Hij werkt in een chemisch bedrijf, dus destilleren, ik weet het zo niet hoor :p

De technische interviews die ik al afgenomen heb gingen vooral over wie is de persoon, hoe is deze persoon en hoe reageert hij op zaken die hij niet weet (want er worden vragen gesteld tot je het niet meer weet).

Kennis kan je nog bijschaven, karakter en werkethiek vaak een stuk minder. Maar er moet uiteraard wel een bepaalde basis zijn.
 
Ikzelf heb SIRA gedaan en het klopt inderdaad dat de gesprekken veel belangrijker zijn dan je testen. Ik zal je wel een goede tip geven. Als je niet gebeld word door een bedrijf, bel zelf eens. Dit werd mij afgeraden, maar achteraf hoorde ik van mede-studenten dat zij wel hadden gebeld en daardoor werden aangenomen. Dit hadden ze mij afgeraden omdat sommige bedrijven dit niet graag hebben. Maar ik vind zelf dat dit aantoont dat je gemotiveerd bent en interesse toont.

Moest je nog vragen hebben kan je altijd eens een berichtje sturen ;)!

Waarschijnlijk ben ik genoodzaakt om de opleiding gewoon via het Kisp onderwijs te volgen en zo op mijn eigen houtje te geraken in een bedrijf dat wel bereid is om te investeren. Zal morgen een laatste poging wagen en even proberen te bellen naar wat bedrijven die op dat lijstje staan. #saltyy
 
Ik snap je reactie niet goed. Je krijgt de kans om met meerdere bedrijven op gesprek te gaan. Om één of andere reden wil geen enkel bedrijf jou aannemen als stagiair ondanks dat je, volgens je eigen verklaringen, goed presteerden op die gesprekken. Als voorgaande waar is, en afgaande op jouw posts in dit topic dan denk ik eerder dat jij met een (serieus) attitude probleem zit en niet zozeer met een kennis probleem.

Die bedrijven doen niet aan liefdadigheid, als zij jou aannemen is dat omdat zij vinden dat jij het potentieel hebt om in de toekomst bij hen te werken. Voor hen is die stage een periode waarin zij jou een jaar lang kunnen observeren om nadien eventueel over te gaan naar een vast contract. Deze situatie is een win-win voor beide partijen, de bedrijven zitten niet aan jou vast indien je toch niet zou presteren zoals gewenst en jij krijgt de kans om betaald een opleiding te volgen in wat velen een droomjob noemen. Laten we even eerlijk zijn, als er morgen voldoende bachelors/masters afstuderen die shiften willen lopen dan gaan die bedrijven zaken als ACTA/SIRA/VDAB/7de jaar... niet meer steunen hoor.

Die bedrijven hebben nul komma nul de verplichting om iedereen de kans te geven op een jaar betaalde speeltijd. Jij bent tijdens dat jaar een serieuze kost qua geld en tijd en bied geen enkele meerwaarde. Stagebegeleiders krijgen niet extra betaald voor hun inzet, terwijl dit toch een serieuze last is. Mocht ik stagebegeleider zijn dan zou ik liever opteren voor een jaar zonder stagiair dan een slechte stagiair. Uitspraken als "... op mijn eigen houtje te geraken in een bedrijf ... te investeren." zijn van die typische uitspraken van studentjes met een attitude probleem. De meerderheid van de mensen die deelnemen aan zulke projecten zijn gewoonlijk de mensen, inclusief mijzelf voor de duidelijkheid, die de capaciteiten niet hebben om 3 jaar lang naar school te gaan voor een bachelor chemie/elektromechanica/... Je mag jezelf dan nog zo slim en geschikt vinden, kennelijk denken mensen die al jaren in die industrie zitten daar toch anders over.

In plaats van hier wat te komen zagen over hoe oneerlijk het systeem wel niet is had je misschien feedback kunnen vragen aan de mensen van SIRA of aan de vertegenwoordigers van de bedrijven en met die info aan de slag kunnen gaan. Ik ga mijzelf hier niet voorstellen als het grote voorbeeld maar hier toch wat levenswijsheid; Kansen krijg je enkel als je er voor werkt, en als je dan uiteindelijk die kansen krijgt dien je nog harder te werken om daar iets mee te doen. De bedrijven delen de cadeaus pas op het eind uit [insert edgy quote] "Hard work beats talent when talent doesn't work hard".
 
Terug
Bovenaan