Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Spreekt gij nu met relevante ervaring of lult gij maar wat?
Komt geregeld voor dat het lijkt of je er iets vanaf weet tot het concreter en specifieker wordt en dan val je door de mand.

Minder denigrerend doen helpt vaak 😉
Aangezien ik deel uitmaak van het ondersteunend kader (maintenance/ engineering) van een hoogdrempel sevesobedrijf lijkt het mij dat er toch wat ervaring bij komt kijken.
Als je even terugleest dan zal je zien dat de denigrerende toon eerder langs de andere kant op te merken viel.

Mijn insteek was vooral dat buiten uw eigen functie als operator of buitenman er nog wel wat andere zaken bij komen kijken. Een plant waar je als buitenman heel weinig te doen hebt, en die dus bestempeld werd als saai en niet uitdagend, kan net een plant zijn die procesmatig heel complex is. Daarom dat ik ook zeg wat is uw proces kennen.
Voor mij is uw proces kennen ook weten waarom die loop op manier X geregeld wordt. Waarom is er specifiek gekozen voor die gemotoriseerde afsluiter, en waarom speelt deze zo een grote rol in het safety shutdown system. Hoe komt het dat er een specifieke maintance override is geprogrammeerd. Waarom mag je een bepaalde meting niet zomaar in test nemen zonder dat je een andere eerst ook in test neemt?

Ik wil ook maar zeggen er zijn meerdere functies, meerdere profielen. Allemaal dragen zij hun steentje bij tot het uiteindelijke gemeenschappelijke doel. En ik merk dat operationeel personeel dat soms wel eens vergeet.
 
Ik wil ook maar zeggen er zijn meerdere functies, meerdere profielen. Allemaal dragen zij hun steentje bij tot het uiteindelijke gemeenschappelijke doel. En ik merk dat operationeel personeel dat soms wel eens vergeet.
Snap niet goed hoe je hier bij komt. Er is toch niemand hier die zegt dat operators alleen alles doet? Je werkt dagdagelijk nauw met verschillende diensten.

De denigrerende toon komt toch zeer vaak van u kant, niet enkel met deze “discussie”. Ik denk soms dat je wat gefrustreerd ofzo bent en posts hierdoor verkeerd interpreteerd. Je trekt heel vaak de job in het belachelijke, door zaken te vertellen waarvan ik denk hoe komt het toch dat jij er zo weinig van afweet, ondanks je in die sector werkt.
 
Perfecte voorbeeld van hoe de job dus niet zo gevarieerd en niet gestoeld is op "het proces kennen"? Nee voor een toer te lopen moet je weten waar alles staat en wat het moet zijn staat in uw toerboekje. Als kennis van installatie is weten waar klep x of debietsmeter y staat dan is dat maar vrij flets.
Veiligstellingen (die je zelf niet bepaald enkel uitvoert) doen en vergunningen uitgeven is ook maar matige kennis voor vereist.
En een vrachtwagen lossen is al helemaal niks om hoog voor van de toren te blazen.
Maar uw manier van spreken is wel 100% de mentaliteit die er heerst binnen operationeel personeel. Het gevoel van DE man te zijn, mijn job is toch zo belangrijk en moeilijk, alles draait om mij. Het probleem begint al bij het feit dat de job door allerlei redenen gewoon zeer goed betaald is, of dat volledig terecht is laat ik in het midden.
De job als operator in de pharma is misschien niet zo spannend. Omdat veel automatisch gaat. Maar de complexiteit zit daar in het automatisch laten gaan, voldoen aan de kwaliteitsvereisten en de machines in synergie laten werken. Maar er zijn meer jobs dan enkel maar operator natuurlijk. Dat lijkt mij evident.
Als je even terugleest dan zal je zien dat de denigrerende toon eerder langs de andere kant op te merken viel.
Ik zal het je nog één keer vragen, graag exacte quotes posten waar ik denigrerend spreek over andere mensen. Langzaam probeer jij het onderwerp van deze discussie te verschuiven omdat je niet in staat ben om de antwoorden die anderen en ik hebben gepost als antwoord op jouw "claims" te weerleggen. Voorlopig ziet het er uit alsof jij de enige bent die denigrerend spreekt over andere functies...

De originele discussie ging over het verschil tussen de bedrijven in Antwerpen en Limburg, toen is het verschoven naar batch vs continue en de rol van de procesoperator in die bedrijven en dat terwijl dit totaal niet relevant was ten opzichte van de originele discussie, waarna je opeens over complexiteit op regeltechnisch niveau begon en nu kom je hier claimen dat operators mensen uit andere diensten minderwaardig en overbodig vinden. Wanneer men je daarover aanspreekt weiger je ostentatief om quotes en/of voorbeelden te geven. Ofwel weerleg je onze opmerkingen indien deze foutief zijn, ofwel stop je met discussiëren.

Deze discussie gaat dezelfde kant op als die discussie over de opleiding van studenten die ik met je had op 9lives. Toen zei ik dat men op de scholen nooit geen uitleg niet meer geeft over stoomturbines omdat deze bijna niet meer gebruikt als aandrijving voor pompen en/of compressoren binnen de chemische industrie. Hierna kwam jij dan een tirade afsteken dat gasturbines enorm veel gebruikt worden in de energiesector en hoe debiel ik wel niet was omdat ik anders zei... Niet foutief wat je zei, wel totaal naast de kwestie...
 
Ja maar hoe dan complexer? Voor de buitenman? Kan goed zijn. Maar je spreekt wel over het volledige proces, ik kan u vertellen dat een batchproces toch wel als geheel complexer kan zijn.
Alleen al het feit dat je daar met verschillende recepten zit, andere eisen qua kwaliteit, het onder controle houden van die kwaliteit en dan spreek ik nog maar over het recept. Maar denk is aan de instrumentatie die complexer in elkaar zit, specifieke meetsystemen die ook vasthangen met die recepten. Maar denk ook eens aan de regelstrategieën, deze zijn soms ook wel een stuk complexer. Niet alleen omdat ze sneller veranderen maar ook omdat ze moeilijker te regelen zijn om te beginnen. Een heel stuk feedforward Maar denk bijvoorbeeld ook aan het veiligheidsaspect, wat met het niveau van functional safety management?

Dat zijn allemaal zaken die vasthangen aan het proces natuurlijk. Maar als buitenman zal je misschien daar enkel maar toertjes doen met de PDA, veiligstellingen, testen en manuele bedieningen doen. En dat op een installatie is qua formaat niet zo groot is.

De job als operator in de pharma is misschien niet zo spannend. Omdat veel automatisch gaat. Maar de complexiteit zit daar in het automatisch laten gaan, voldoen aan de kwaliteitsvereisten en de machines in synergie laten werken. Maar er zijn meer jobs dan enkel maar operator natuurlijk. Dat lijkt mij evident.
Batchprocessen zijn in het algemeen wel minder complex hoor, daar kan je gewoon niet omheen. Is trouwens bij ons ook zo het geval op het bedrijf. 2 van de installaties zijn continu en duren 2-5 jaar om achter het bord te zitten en het batchproces maar 6 maanden dit terwijl er 20 verschillende eindproducten zijn. Wel is het zo dat ons batchbedrijf vaker zit met moeilijkheden die niet zo vanzelfsprekend op te lossen zijn omdat ze nog niet eerder zijn voorgevallen.
 
Operator? Tjah hangt er ook weer van af. Als je rondloopt bij Janssen Pharma zie je geen verschil met een installatie zoals BASF, Evonik, etc. Ga je echter werken bij pakweg Novartis of Pfizer dan is de kans groot dat je als operator in een steriele omgeving moet werken.

Euh, Janssen heeft weldegelijk steriele productie en zelfs de niet-steriele productie heeft in de verste verte niks te maken met de chemie (tenzij je in de chemische plant gaat werken natuurlijk, maar ik vermoed niet dat het daarover ging).
 
Het ging wel degelijk over die chemische plant op https://goo.gl/maps/4Syut2tgeUJcTRRY8. Het is al even geleden maar ik meen mij te herinneren dat ze daar pillen (of op zijn men minst de grondstof voor die pillen in poedervorm) produceren. Op de afdeling waar ik over spreek stonden een hoop vaten/reactoren die men opvult vanuit een tankpark en nadien dat product ging verwerken in centrifuges voor uiteindelijk dat poeder te krijgen. Ik herinner mij vaag dat één van die reactoren gemaakt was van glas of in ieder geval een coating had van glas?
 
Dat is de chemische plant in Geel, daar worden enkel grondstoffen gemaakt. Staat volledig los van de pharma productie in Beerse
 
En uw punt is? :smile: Men produceert daar nog steeds producten die uitsluitend bestemd zijn voor de productie van farmaceutica, productie die gebeurt door een farmaceutisch bedrijf. De oorspronkelijke vraag was of iemand ervaring had met de farma industrie en ik heb puur de verschillende mogelijkheden verteld. Het enige dat je mij kan "verwijten" is dat ik misschien beter had vermeld dat het specifiek over de site in Geel ging als ik sprak over Janssen :smile:.
 
Dat als iemand vraagt achter werken in de farma het niet logisch is om zeggen dat Janssen enkel chemie is en helemaal anders dan bv Pfizer, terwijl je ondertussen verwijst naar een chemische plant terwijl er op de grootste plant van Janssen in Belgie wel degelijk klassieke farma activiteiten plaatsvinden?

Dat is alsof je zou zeggen dat Exxon enkel bureaus en kantoren heeft en dan nadien terugkrabbelen en zeggen dat je misschien had moeten vermelden dat het over het hoofdkantoor in Machelen ging ipv de raffinaderij
 
En waar heb ik gezegd dat Janssen enkel chemie is? Ik heb gezegd (al dan niet slecht uitgelegd) dat de productie van Janssen in Geel dichter bij de chemie ligt dan bij de farma zoals Novartis en Pfizer (afdeling in Puurs, België) om specifiek te zijn:sarcastic:) Als we zo specifiek gaan zijn over alles kunnen we deze thread sluiten want als iemand vraagt wat de job van een procesoperator of een mechanieker is in de procesindustrie kan niemand daar een correct antwoord op geven aangezien die functie inhoud overal anders is.

Soit ik ga hier stoppen met die discussie want dat wordt weer zo'n circlejerk. Ik denk dat het nu wel duidelijk is wat er bedoeld werd voor de vraagsteller.
 
Laatst bewerkt:
En waar heb ik gezegd dat Janssen enkel chemie is? Ik heb gezegd (al dan niet slecht uitgelegd) dat de productie van Janssen in Geel dichter bij de chemie ligt dan bij de farma zoals Novartis en Pfizer (afdeling in Puurs, België) om specifiek te zijn:sarcastic:)
Ik citeer anders even opnieuw:

Als je rondloopt bij Janssen Pharma zie je geen verschil met een installatie zoals BASF, Evonik, etc. Ga je echter werken bij pakweg Novartis of Pfizer dan is de kans groot dat je als operator in een steriele omgeving moet werken.

Ik zie hier nergens staan dat het enkel over de chemische plant in Geel gaat. Geeft gewoon een verkeerd beeld en ik corrigeer, meer moet je daar niet achter zoeken.
 
Fair enough, ik meende mij vaag te herinneren ergens over geel te hebbel gesproken. Misschien was dat in het bruto loon topic. ik zal volgende keer trachten specifieker te zijn :wink:.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier eigenlijk mensen werkzaam in 5 ploegenstelsel zoals bij Lanxess, Covestro?
Bevalt dit ten opzichte van 4 ploegen?
 
Ik heb 2-3-4-5 ploegen gedaan, kan u verzekeren... ben blij dat ik gewoon in de dag sta van 8 tot 16.30u.
Het went nooit, laat staan hoe ongezond het wel niet is, bioritme nr de zak, hartfalen allerhande.....Neen.
Voor iedereen persoonlijk, maar ik verkoos dan nog liever 5 ipv 4 ploegen.

5 ploegen lagen uw verlofdagen al wat meer vast, hoewel er nog dik 40 overschoten vrij te kiezen, en nooit langer dan 4 dagen na elkaar werken. EN een zekerheid van 3/5 weekends thuis.

4 ploegen was een ramp, 7 dagen achter elkaar werken. Daar tegenover staat wel dat je massa's verlofdagen zelf kan inplannen. Maar hier begint het spel, je moet nog rekening houden met je andere collega's en alles maanden op voorhand inplannen. Weekends etc waren al heel moeilijk omdat degene met kids voorrang kregen. Soit, dat ze hun shiftenpremie heel diep in hun anus steken, ik doe het wel zonder.
 
Ik heb 2-3-4-5 ploegen gedaan, kan u verzekeren... ben blij dat ik gewoon in de dag sta van 8 tot 16.30u.
Het went nooit, laat staan hoe ongezond het wel niet is, bioritme nr de zak, hartfalen allerhande.....Neen.
Voor iedereen persoonlijk, maar ik verkoos dan nog liever 5 ipv 4 ploegen.

5 ploegen lagen uw verlofdagen al wat meer vast, hoewel er nog dik 40 overschoten vrij te kiezen, en nooit langer dan 4 dagen na elkaar werken. EN een zekerheid van 3/5 weekends thuis.

4 ploegen was een ramp, 7 dagen achter elkaar werken. Daar tegenover staat wel dat je massa's verlofdagen zelf kan inplannen. Maar hier begint het spel, je moet nog rekening houden met je andere collega's en alles maanden op voorhand inplannen. Weekends etc waren al heel moeilijk omdat degene met kids voorrang kregen. Soit, dat ze hun shiftenpremie heel diep in hun anus steken, ik doe het wel zonder.
Het 7 dagen achtereen werken vind ik persoonlijk niet zo een probleem.
Ik kan persoonlijk niet zo goed tegen vroeges, de eerste loop ik meestal als een zombie rond de laatste uren van de shift omdat ik niet goed kan slapen ervoor.
 
Ik heb 2-3-4-5 ploegen gedaan, kan u verzekeren... ben blij dat ik gewoon in de dag sta van 8 tot 16.30u.
Het went nooit, laat staan hoe ongezond het wel niet is, bioritme nr de zak, hartfalen allerhande.....
Dat gevoel ervaar ik dus tijdens dagdienst...
Toen ik nog daguren had voelde ik me steeds uitgeblust en steeds moe. Ook de weken leken eeuwig te duren, ook al is het maar 5 dagen.

Shiften zijn voor mij persoonlijk een zaligheid. De weken waar ik 7 dagen achter elkaar werk kan ik op 1 hand tellen, dus is een rariteit. Ook het afwisselend vroege/late/nacht is geen probleem. Als ik zo in mijn ploeg rondhoor zou niemand in dagdienst willen staan wegens de zaligheid van shift. Maar zijn idd veel mensen die er niet tegen kunnen...
Kwa gezondheid is een vraagteken, gepensioneerden die uit dagdienst kwamen bij ons bedrijf zijn al veel van dood. Die gepensioneerden van shift leven momenteel nog 😁

Dus ongezond? Afwachten. Ik voel me uitgeruster en meer relaxt...
 
Dus ongezond? Afwachten. Ik voel me uitgeruster en meer relaxt...
Alé man, om de zoveel tijd veranderen van ritme is al jaar en dag bewezen dat gewoon ongezond is. Logisch ook, en roken is goed voor je longen zeker...😄

Ik kan er wel inkomen dat het een zaligheid is qua winkelen, bank, postkantoor etc... shizzle regelen betreft. Maar de keren dat ik mij uitgeslapen voelde kan ik op geen hand tellen. Die zijn er niet. Als ik dan terugzie naar mijn ex-collega's die gefrustreerd en opgeleefd rondliepen door die shiften....
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik dus met dagdienst. Mijn lichaam geraakt niet uitgerust dan precies...
Ben blij voor jou dat je dat in de dag niet hebt 👍

2j in dagdienst gestaan en nu al 16j in shiften.
En was een gehele herademing voor me.
 
Het is uiteindelijk iets persoonlijk. Ken ook volk dat het gelopen hebben en er absoluut niet tegen kan. Zelf heb ik daar ook minder last van en sta ook liever in shift als in de dag. Dat het ongezond is daar zijn onderzoeken genoeg naar gedaan, dat bewijst dat het ongezond is. Zoals er miljoenen andere onderzoeken zijn dat aantonen dat andere zaken ook ongezond zijn en mensen ook constant doen (Verschil is enkel dat ze er dan geld voor betalen of nog gratis doen.)

4 ploegen, 2 ploegen, 24 uren shiftsysteem, is nog zoiets dat persoonlijk is. Iedere bediende en arbeider bij ons tekent een contract waarin staat dat ze 35 uren en 50 minuten gemiddeld werkweek hebben. Bovenstaande shiften worden bij ons gelopen en bijgevolg werkt ook iedereen gemiddeld evenveel uren en dagen (buiten de 24 uren, die werken wel evenveel uren, maar uiteraard minder dagen).

Zoals xxxracexxx zegt, de momenten dat je effectief 7 dagen achter mekaar doet is eerder een uitzondering dan de regel. En al helemaal dat je blokken van 7 dagen achter mekaar doet. Als je dan toch kiest om die blokken achter mekaar te doen, dan heb je op 4 weken 21 dagen gewerkt tov iemand in de dag er 20 zou doen, dus uiteindelijk werk je dan ook maar 1 dag extra.
Ikzelf vind het meer een luxe omdat ik zo meer speelterrein heb. Ik kies ervoor om maand januari en februari meer te gaan werken, omdat dit voor mij maanden zijn waar ik het minst aan heb privé. Zo kan ik de andere maanden waar ik wel liever iets meer thuis ben, deze dagen daar nemen. Ik heb ook zo mijn vaste verlofdagen. Ik werk niet graag lates dus de meeste late shift zien er zo uit. Weekend -> 2 lates, 3 thuis, 2 lates--> weekend.


Einde van de dag is het voor elke mens anders en je moet kiezen waar je u zelf het best bij voelt. Als je u slecht voelt in shift, dan moet je er zeker niet blijven.
 
Ik deed persoonlijk ook niet graag dagdienst. Ik begon de werkdag tussen 07:00-07:30 zodat ik op tijd kon vertrekken om de file voor te zijn. Thuiskomen was dan letterlijk naar de winkel gaan, koken, wat klein werk en in mijn bed kruipen en dat 5 dagen aan een stuk. In het weekend hield ik mij dan bezig met het huishouden, grotere boodschappen. Ik had dus praktisch niets aan vrije tijd, noch tijdens de werkweek, noch tijdens het weekend.

Als ik nu de vroege shift heb dan heb ik nog een zee aan tijd nadat ik thuis kom. Late shift niet super veel tijd maar dat is vooral omdat ik dan lang in bed blijf liggen. Nachtshift heb ik ook een uur of 6-7 vrije tijd voor ik naar het werk moet vertrekken. Ik neem ook geen verlof meer voor "essentiële zaken". Naar de garage, naar de bank, langs de gemeente voor papieren, naar de kapper, ..., ik plan die zaken nu allemaal op mijn vrije dagen. Als ik vroeger een half uur binnen stond in de winkel tussen al dat volk dan doe ik dat nu op 10 minuten. Voor mij dus alleen maar voordelen.

Die ritmewisselingen mogen dan wel ongezond zijn maar stress is dat ook en daar heb ik toch geen last niet meer van ten opzichte van mijn eerste job. Voor mij is de extra vrije tijd die ik heb gekregen door shiften te lopen meer van waarde dan enkele uren meer tijd te kunnen doorbrengen met familie en/of vrienden tijdens die korte weekends. Net zoals @xxxracexxx kan ik de weken waar ik 7 dagen werk op één hand tellen. Verlofplanning gaat relatief vlot binnen onze ploeg dus ook daar hebben wij geen problemen. Ik weet dat er bedrijven zijn waar je inderdaad regels hebt dat mensen met kinderen voorrang krijgen tijdens bepaalde periodes. Bij ons is dit niet en ik heb ook het gevoel dat men dat niet tolereert als men met dit "excuus" afkomt. Uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen om kinderen te krijgen. Ik persoonlijk neem zo weinig mogelijk verlof tijdens schoolvakanties maar ik weiger redelijk consequent om de weinige dagen die ik tijdens het weekend neem (lees een dag of 4 op een jaar) af te geven omdat er iemand "met zijne kleine naar de voetbal moet".
 
Terug
Bovenaan