Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Zijn ze bij Exxon/Total nog altijd niet van plan om dat 7/7/7 shiftsysteem af te schaffen?
Zoals Enforcer al reeds zei, hebben ze al een stemming gedaan van een paar verschillende systemen. Na verschillende stemrondes is het uiteindelijk uitgedraaid op behoud van huidig systeem (raffinaderij).

Was volledig in beheer door een onafhankelijke firma (dehora). Ze hadden eerst een enquête rondgestuurd, om zo te kijken voor welke shiftsystemen een groot draagvlak is. Want er zijn uiteindelijk 1001 verschillende systemen. Door deze enquête kwam naar voor dat een zeer groot deel van het personeel het behoud van vrije verlof dagen willen behouden, waardoor je al snel uitkomt op 4 ploegen systeem. Dan aan de hand van die enquête hebben ze 4 andere systemen voorgesteld en viel elke ronde 1 systeem af.

Op Total olefins Antwerpen (TOA), doen ze hetzelfde systeem als op BASF (dus het geen wat xxxracexxx zegt). Op Total Polymers Antwerpen (TPA) weet ik het eigenlijk niet, denk hetzelfde als op de raffinaderij.

Het feit dat de werkgever nog maar recent een onafhankelijk firma heeft ingehuurd en stemrondes heeft gedaan, denk ik dat de komende jaren er niet veel aanpassing zal zijn.
 
Ik was eens aan het rondkijken naar chemiebedrijven in Limburg. Heeft er iemand een lijstje? Ook met een overzichtje van de lonen? Of ervaringen bij een chemiebedrijf in Limburg. Meerhout,balen,mol, geel mag ook :)
Een kennis van mij werkt bij Sumitomo in Genk en verdient er ongeveer 3000 netto. Voor de rest wat er 123 in mijn hoofd op komt is sadepan chimica in Genk, Viskoteepak in Lommel, Tessenderlo chemie Tessenderlo, Dyka plastics in pelt (wat onder Tessenderlo group valt) Vynova, Trinseo.
 
Exxonmobil polymers Meerhout, BP/ineos Geel, Nippon gasses Geel, Estée Lauder Geel (ben niet zeker of dit chemie is), Janssen Pharma Geel, ACB group Zolder (?) zijn degene waar ik zo direct kan opkomen.
 
Exxonmobil polymers Meerhout, BP/ineos Geel, Nippon gasses Geel, Estée Lauder Geel (ben niet zeker of dit chemie is), Janssen Pharma Geel, ACB group Zolder (?) zijn degene waar ik zo direct kan opkomen.
Ook enig idee van de lonen? Veronderstel dat ze niet allemaan rond de 3000 netto aanzitten
 
Valtris --> Tessenderlo
Borealis, CPchem --> Beringen
Innochem --> Meerhout
Sanofi (farma), Transfurans --> Geel
Lubrizol --> Oevel
Ajinomoto/Omnichem --> Balen
Globachem --> Sint Truiden
Celanese, Silmaco --> Lanaken
Sabic Belgium, DSM, Nitto --> Genk
Datwyler --> Alken
DW Reusables --> Bilzen
Yamauchi --> Hasselt
 
Laatst bewerkt:
Ook enig idee van de lonen? Veronderstel dat ze niet allemaan rond de 3000 netto aanzitten
Geen enkel idee van de lonen.

Ik moet zeggen dat ik verbaast ben dat je vriend zo veel verdient in Limburg.
Sumitomo is een naam die ik voor de eerste maal hoor en als ik die plant eens google stelt dat 2 keer niets voor.
Dat de chemie in Antwerpen stilaan het gat met de petrol aan het dichtrijden is weet ik al langer. Maar ik vraag mij echt waarom wij nog zo'n shiften blijven draaien en een hoop eenheden moeten leren/uitbaten als ik tegenwoordig in Limburg al een rustig jobke kan gaan doen voor niet zo veel minder geld.
 
Geen enkel idee van de lonen.

Ik moet zeggen dat ik verbaast ben dat je vriend zo veel verdient in Limburg.
Sumitomo is een naam die ik voor de eerste maal hoor en als ik die plant eens google stelt dat 2 keer niets voor.
Dat de chemie in Antwerpen stilaan het gat met de petrol aan het dichtrijden is weet ik al langer. Maar ik vraag mij echt waarom wij nog zo'n shiften blijven draaien en een hoop eenheden moeten leren/uitbaten als ik tegenwoordig in Limburg al een rustig jobke kan gaan doen voor niet zo veel minder geld.
Uiteindelijk weet je ook niks natuurlijk. 3000€ netto zegt werkelijk geen drol. Je moet altijd brutoloon en liever nog het ganse pakket vergelijken.
Dat is regel numbero uno.
Maar 5500€ bruto (wat 3000€ netto maakt met degelijke afhouding) is iets wat je op veel seveso bedrijven zal hebben om shiften te draaien.
 
Geen enkel idee van de lonen.

Ik moet zeggen dat ik verbaast ben dat je vriend zo veel verdient in Limburg.
Sumitomo is een naam die ik voor de eerste maal hoor en als ik die plant eens google stelt dat 2 keer niets voor.
Dat de chemie in Antwerpen stilaan het gat met de petrol aan het dichtrijden is weet ik al langer. Maar ik vraag mij echt waarom wij nog zo'n shiften blijven draaien en een hoop eenheden moeten leren/uitbaten als ik tegenwoordig in Limburg al een rustig jobke kan gaan doen voor niet zo veel minder geld.

Zoals Mrkend54l zegt, wat zit er allemaal in die €3000 netto per maand en wie hebben ze allemaal ten laste? Ik zie ook vele dat ze hun jaarloon pakken en dat delen door 12. Zelf vergelijk ik ook liever het totaal loonpakket ipv uit te gaan op een maandloon.

Ik vind €3.000 netto per maand om in ploegen te staan in een chemie bedrijf nu ook niet zo absurd (er zijn zeker bedrijven in de chemie die minder geven). Kijk naar u eigen werkgever, als ik daar een loontemplate pak van iemand die daar 1,5 jaar werkt en trek daar zijn ploegenpremie af, verdient die dat al en dan tel ik nog verschillende premies niet mee. Maw hun moeten in ploegen staan voor een loon dat jij hebt zonder in ploegen te staan, na 1,5 jaar in dienst te zijn.
 
Ik ben het met jullie beide (deels) eens. Het totale loonpakket is het enige representatieve middel om lonen te vergelijken.
3.000 euro netto zal globaal gezien echter 3.000 euro blijven tussen bedrijven, ik kan mij moeilijk inbeelden dat er evenveel "gefoefeld" gaat worden met zaken zoals lagere inhouding bedrijfsvoorheffing om mensen te lokken met een (fictief) hoger netto loon op maandbasis. Heb dit zelf ooit meegemaakt bij een interim. Zij kwamen af met een aanbieding bij een bedrijf voor X-loon. Dat loon was hoger dan bij de concurrenten maar het addertje was wel dat zij bewust veel te weinig BV afhielden.

Ondanks dat vind ik 3k nog altijd bijzonder veel voor een onbekend bedrijf in Limburg (en ik ken er redelijk wat via mijn vorige job). Welk 'incentive' hebben afgestudeerden nog om 40, 50, 60 of 70km te rijden als je 10km verder praktisch evenveel kan verdienen? Mogen ze mij nog enkele honderden euro's bonus/premies geven op een jaar, dan zal dat verschil toch een pak kleiner worden als ik kijk wat dat extra kost aan pakweg brandstof of aan de hoeveelheid eenheden die ik meer moet kennen. Persoonlijk vergelijk ik niet graag met mijn eigen werkgever omdat zo'n loon niet bepaald realistisch is en vooral teert op loonafspraken die tientallen jaren geleden afgesproken zijn of toezeggingen van de werkgever, perfecte voorbeelden zijn de transformatie-premie en de ADSL-vergoeding.

Eigenlijk zou ik graag is weten waar het personeel van Gunvor naar toe is gegaan na het faillissement. De vergelijking maken tussen hun vorige job en hun huidige indien zij naar een niet-petrol bedrijf zijn gegaan en of dit verschil substantieel is of niet.
 
Je weet niet vanwaar ze hun 3.000 netto vandaan halen. Je moet rekening houden dat hij deze bedragen hoort van mensen die er werken en je totaal geen inhoud hebt.

-Wie weet is het iemand die 2 kinderen ten laste heeft en waar de partner niet werkt. Als die persoon dan 4300 bruto verdient zit die ook aan €3.000 netto. Als je dan rekening houdt met een gemiddelde ploegen premie van 42% zit je aan een platte pre van 3100 bruto.
-Wie weet telt die zijn netto jaarloon en deelt dat door 12.
-Wie weet is dat een goede maand bij hem en zegt hij dat loon, terwijl de andere maandlonen lager liggen.
-Wie weet doen ze daar veel overuren en telt die dat mee.
-We weten zelfs niet hoe lang die daar werkt en hoever die staat in zijn traject.
-....

3.000 netto zal zeker niet globaal gezien 3.000 netto blijven tussen bedrijven, alles hangt af dat je appelen met appelen ligt te vergelijken. Ik kan hier ook met verschillende netto maandlonen jongleren en elk maandloon dat ik zal zeggen, zal ook correct zijn.
Wilt toch ook niet zeggen dat het voor u onbekend is dat het daardoor een minder bedrijf is? Installatie bestaat blijkbaar al van 1967, is hier al reeds +50 jaar in België.


Hoor eens rond bij u, er zijn vele van Gunvor komen solliciteren en zijn er toch verschillende gestart. Heb een tijd terug nog een contract voorstel gezien van Gunvor en die zijn loon was nu ook niet zozeer hoog, maar was dan ook geen complexe raffinaderij. Het heeft vele verbaasd dat die raffinaderij het zo lang heeft overleeft en Gunvor het in de tijd nog heeft overgekocht. (btw ze zijn niet failliet)
Petroleum sector is geen garant op altijd meer loon als in chemie, er zijn zeker ook chemie bedrijven die zeer goed betalen (en terecht, maken ook gigantische winsten en heb je ook even goed complexen processen).
 
Laatst bewerkt:
Loon enkel is maar een stuk van het loon.
Het totaal pakket moet je bekijken...

Aantal verlof dagen, geglobaliseed loon/shiftpremie, extra legale voordelen (hospitalisatieverzekering, ambulante verzekering, individueel keuzeplan,...), mtc,...
 
-Wie weet is het iemand die 2 kinderen ten laste heeft en waar de partner niet werkt. Als die persoon dan 4300 bruto verdient zit die ook aan €3.000 netto. Als je dan rekening houdt met een gemiddelde ploegen premie van 42% zit je aan een platte pre van 3100 bruto.
-Wie weet telt die zijn netto jaarloon en deelt dat door 12.
-Wie weet is dat een goede maand bij hem en zegt hij dat loon, terwijl de andere maandlonen lager liggen.
-Wie weet doen ze daar veel overuren en telt die dat mee.

-We weten zelfs niet hoe lang die daar werkt en hoever die staat in zijn traject.
-....
Hmm, fair enough.
 
Waarom wordt er eigenlijk zo neer gekeken op de Limburgse chemische bedrijven? Zijn tal van bedrijven die al lang bestaan, het nog goed doen en meer dan degelijk loon geven.
Ze geven natuurlijk niet zo'n loon als de petrochemie in Antwerpen maar 5000+ bruto is dan ook niet meer ongewoon hier.
 
Heeft niets met neerkijken te maken. Mijn persoonlijke ervaring via mijn ex-job is dat die bedrijven gemiddeld gezien een pak kleiner zijn en een andere vorm van productie hebben. Op 9lives waren er ook enkele mensen die in die regio werkten en daarvan hoorde je toch vaak dat hun loon significant lager lag.

In Antwerpen ga je veelal grote continue productie (constante voeding, constante afloop) hebben en in Limburg ga je meer kleine bedrijven vinden die vaker aan batchproductie doen (tank vullen met een aantal IBC/vaten mixer er op, en klaar). Dat zie dan ook duidelijk als je naar de logistieke kant kijkt. De manier en volume van transport zijn van een totaal andere grootorde. Nu moet ik wel toegeven dat die opslag volumes een vertekend beeld kunnen geven van een bedrijf. Chemiebedrijven hebben gewoonlijk kleinere opslagtanks vergeleken met de raffinaderijen, als ik vroeger door/langs het tankpark van BASF reed dan was dat ook peanuts vergeleken met pakweg een tankpark op ESSO of Total of zelfs een opslagterminal zoals VOPAK. De doorzet van hun installaties zal echter niet noodzakelijk lager liggen als men eenheden één op één vergelijkt.

Conclusie beide zullen dus een verschil in job-inhoud hebben waar je bij die kleine eerder het type bandwerk gaat doen (althans dat is mijn mening van dat soort werk). Er zijn voldoende interessante en/of leuke operatorjobs in Limburg zoals de lijsten hierboven aanduiden. Vanuit Limburg heb je natuurlijk ook toegang tot zaken zoals Geleen wat uiteraard ook een optie kan zijn.

edit: Uiteindelijk moet men een job zoeken die je graag doet. Persoonlijk zou ik niet aarden in een klein bedrijf waar je op 3-5 jaar tijd alles gezien hebt. Langs de andere kant heb ik vrienden die dat wel graag hebben.
 
edit: Uiteindelijk moet men een job zoeken die je graag doet. Persoonlijk zou ik niet aarden in een klein bedrijf waar je op 3-5 jaar tijd alles gezien hebt. Langs de andere kant heb ik vrienden die dat wel graag hebben.

Ik ben er zo één van 😁
Vooral de kleinere ploegen hebben zijn voordeel, is één grote bende/kliek waar je na de uren iets met gaat drinken etc. Bij een grote plant zijn het grote ploegen met elk hun eigen kliek, vaak tegen een andere kliek...

Op 5j ken je heel het bedrijf vanbinnen en vanbuiten, zeker vroeger. Toen was je bordman na 6 maanden 🙈
Ook moet je je uren niet slijten met studeren en toertjes lopen 😆

Nu reeds 15j op dit bedrijf en nog geen moment beu, ik kon ploegleiding worden als ik uitdaging wou maar heb dit vriendelijk afgewezen. Veel leuker in de ploeg afwisselend buiten en binnen 👌
 
Ik meen mij vaag te herinneren dat jij degene was die eerst op het tankpark had gestaan en nadien naar productie is gegaan?
Indien dit het geval is, was er een speciale reden waarom je de overstap hebt gemaakt?
Veel leuker in de ploeg afwisselend buiten en binnen 👌
Dit is één van de zaken waarom ik weinig motivatie heb om op termijn door te groeien bij de huidige werkgever. Permanent op een stoel zitten zal snel saai worden denk ik dan.
Ik ben er zo één van 😁
Vooral de kleinere ploegen hebben zijn voordeel, is één grote bende/kliek waar je na de uren iets met gaat drinken etc. Bij een grote plant zijn het grote ploegen met elk hun eigen kliek, vaak tegen een andere kliek...
Ik moet zeggen dat wij hier op het bedrijf weinig last van hebben. Uiteraard kom je met de ene beter overeen dan met de andere maar als wij als ploeg iets gingen drinken en wij kwamen mensen tegen van een ander center of een ander business team dan gingen wij daar toch altijd spontaan bij zitten. Indien er al kliek'jes zijn dan is dat vooral tussen de ploegen onderling 😅 Iedereen weet immers dat er maar één goede ploeg is op de raffinaderij. 🤣
 
Altijd al op mijn huidig bedrijf gestaan. Nu al 15j lang. Hiervoor wel een jaar op Evonik (toen nog degussa) gestaan, maar wegens herstructureringen daar toen overgestapt naar basf.
 
+/-5000 bruto is wel ongeveer de minimum in het Antwerpse, voor zover ik hoor zitten de meesten daar toch aan +/-6000 bruto.

Dat is toch een 20% meer dan bv Limburg.
Netto gaat dit niet zo heel veel schelen, als je dan je verplaatsing vanuit Limburg moet doen + complexere installaties moet aanleren....

Gr
 
Terug
Bovenaan