Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Bij Ineos.
De reden dat ik wil veranderen is omdat ik mij niet meer kan verzoenen met de keuzes die gemaakt worden door het (hoger) management.
Besparing na besparing worden door onze strot geduwd. Oke, de volume's zijn niet meer wat ze geweest zijn. Maar dit geldt voor veel fabrieken in de chemische nijverheid.
Er wordt bespaard op onderhoudsplannen, reserveonderdelen, grotere werken (wel noodzakelijk) worden uitgesteld, ...
Op korte termijn geeft dit wel besparingen, maar op langere termijn kost dit enkel maar meer geld voor de onderneming.

Als klap op de vuurpijl worden nu 2 productie-eenheden met elks hun eigen controlekamer en elks hun eigen werkmethodes samengevoegd tot 1 controlekamer. Zodoende men personeel (en dus loonkost) kan afbouwen. In totaal moeten er 22FTE's minder zijn tegen 2026. Er wordt dus met andere woorden verwacht dat we de andere productie-eenheid binnen 1,5jaar kennen. Dit zijn 2 totaal verschillende productieprocessen. Iedereen met een gezond boerenverstand weet dat dit nooit kan werken, al zeker niet op deze korte tijdspanne.
Oei, en jij denkt dan beter af te zijn bij ons :unsure: .
BIj ons heb je maximum één buitenmannetje per installatie (met de iets grotere eenheden als uitzondering, daar geven ze een klein stuk aan iemand die al verantwoordelijk is voor een "kleine" eenheid) en bij sommige afdeling ben je als HOP de enige verantwoordelijke voor 6 eenheden dacht ik.

edit: ik heb net eens geteld voor de HOP's die op de eenheden werken (dus geen off-sites). Er moeten minimum 28 functies worden ingevuld en die zijn verantwoordelijk voor een 60-tal eenheden of stukken van die eenheden. Als je puur kijkt naar eenheden die iets produceren of daar in grote aan bijdragen dan zit je rond de 35 eenheden dacht ik

Bij ons hebben ze recent na (terecht) protest extra functies gecreëerd op een bepaald center en gaan ze extra volk aannemen om opleiding te vergemakkelijken. Wat de directie daar niet bij heeft gezegd is dat de FTE's hetzelfde moeten blijven en dat men dus op termijn pensioneringen niet gaat vervangen op een andere afdeling.
Dus bij Total start je altijd met een tijdelijk contract?
Dat vind ik toch een bepaald risico. Je weet nooit wat er kan gebeuren op die 6/9 maanden tijd.
Als je contract dan niet verlengt wordt, blijf je achter met lege handen.
Er waren een aantal collega's wiens contract eindigden midden in de corona-crisis. De groep had toen een rekruteringsstop aangekondigd maar de lokale directie heeft toen zijn veto gesteld en die mensen toch een vast contract gegeven.
Ikzelf ben toch ook wel fan van dat 6 maanden contract om dezelfde redenen die @DBK aanhaalde. Het maakt het een pak gemakkelijker om de rotte appels uit de mand te halen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ben ook met een vast contract begonnen 15 jaar geleden. Op zich niet slecht vind ik met eerst een contract van 6 maand, dan zijn ze toch nog 6 maand gemotiveerd 🤭
Tja maar ik denk toch dat je daar volk mee afschrikt.
Vooral mensen met ervaring die al elders een contract hebben.
Mensen die een gezin,afbetaling,… hebben, willen zekerheid.

Vakbond was daar dan ook steeds tegen (daarmee dat vroeger er geen tijdelijke contracten waren). Ze laten het nu de laatste jaren enkel toe, omdat er vanuit de werkvloer veel vraag is achter volk. En dit was de oplossing van de directie om toch sneller volk aan te nemen.
Maar er zou ook gecommuniceerd zijn dat ze steeds duidelijk vermelden dat er tijdelijk contract leid naar een vast.

Maar ja, als nieuweling denk je dan eerder van ja dat zal wel.
De mensen die er al reeds werken weten dat het wel degelijk zo is.
 
  • Leuk
Waarderingen: DBK
Tja maar ik denk toch dat je daar volk mee afschrikt.
Vooral mensen met ervaring die al elders een contract hebben.
Mensen die een gezin,afbetaling,… hebben, willen zekerheid.

Vakbond was daar dan ook steeds tegen (daarmee dat vroeger er geen tijdelijke contracten waren). Ze laten het nu de laatste jaren enkel toe, omdat er vanuit de werkvloer veel vraag is achter volk. En dit was de oplossing van de directie om toch sneller volk aan te nemen.
Maar er zou ook gecommuniceerd zijn dat ze steeds duidelijk vermelden dat er tijdelijk contract leid naar een vast.

Maar ja, als nieuweling denk je dan eerder van ja dat zal wel.
De mensen die er al reeds werken weten dat het wel degelijk zo is.
Het schrikt inderdaad af, klopt volledig.
 
Het schrikt inderdaad af, klopt volledig.

Het zou in feite totaal geen schrik mogen oproepen.
Toch zeker als je oprecht gemotiveerd bent en echt de nodige capaciteiten hebt.
Dan wordt dat zonder morren omgezet in een vast. Dan is het louter een formaliteit.

Het probleem is dat dit lastig is als je inderdaad u kunt binnenlullen op een sollicitatie en eenmaal aangenomen er niks van bakt en de motivatie zeer laag is.
Heb je een inderdaad een tijdelijk contract dan vlieg je eruit, en dat is enkel maar terecht.

Mensen laten starten met een tijdelijk contract is alleen maar positief. Bij ons hebben ze het ook afgevoerd, maar ik en collega’s hebben er al meermaals op gevloekt.
Ik heb al zeker 1 iemand die ik nooit een vast contract had gegeven. En 1 iemand waarbij ik het vast contract als incentive zou willen gebruiken.
Het enige van macht wat we hebben is promotie afblokken en hoogte van opslag beperken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DBK
Iemand ervaring met de lonen van het gesloten bedrijf Arlanxeo te Zwijndrecht.

Bij ons op het bedrijf iemand v gestart en beweerde de hoogste lonen van de Antwerpse chemie te hebben...
Om en bij de 5k netto.

Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten...?



BTW, iemand een idee wat de arbeidsvoorwaarden bij Aurubis zijn te Olen? Werken ook vol continu, maar is wel non ferro en geen chemie. Hebben onlangs een nieuwe investering gedaan.

Gr
 
Iemand ervaring met de lonen van het gesloten bedrijf Arlanxeo te Zwijndrecht.

Bij ons op het bedrijf iemand v gestart en beweerde de hoogste lonen van de Antwerpse chemie te hebben...
Om en bij de 5k netto.

Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten...?



BTW, iemand een idee wat de arbeidsvoorwaarden bij Aurubis zijn te Olen? Werken ook vol continu, maar is wel non ferro en geen chemie. Hebben onlangs een nieuwe investering gedaan.

Gr
Vraag het binnen een week nog eens (nu weekje verlof), zal eens horen bij iemand die van daar komt.
 
Iemand ervaring met de lonen van het gesloten bedrijf Arlanxeo te Zwijndrecht.

Bij ons op het bedrijf iemand v gestart en beweerde de hoogste lonen van de Antwerpse chemie te hebben...
Om en bij de 5k netto.

Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten...?

Ik kan dat alvast ontkrachten.
Als manager had je daar nog een pak meer dan 5k netto.

Misschien wel handig als je ook spreekt of functie en niet over nettoloon. Want zoals we beide weten zegt dat zeer weinig.
 
Netto is voor iedereen anders, kinderen ten laste, partner met handicap ect ect. Hoeveel had hij bruto?
 
Terug
Bovenaan