Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Zonder bepaalde mensen te willen viseren maar bovenstaande vraag is het perfecte voorbeeld van wat mij het meeste ergerde aan de thread op 9lives. Mensen komen een vraag stellen die zo algemeen is dat je er geen nuttig antwoord op kan geven. Nogmaals een bewijs dat veel mensen maar aan studies beginnen of een jobhop willen doen zonder eigenlijk te weten wat desbetreffende job inhoud.

Heb ik ervaring binnen de pharma? Ja, maar wat moet je weten? Wat je moet doen? Onmogelijk om op te antwoorden.
Ik heb als laborant gewerkt in een microbiologisch labo bij een farmabedrijf en wij liepen afhankelijk van de analyses in een standaard labojas rond of volledig ingepakt in een steriel blok waar je meer tijd besteedde aan het kuisen en desinfecteren van de werkruimte en het materiaal dan dat je effectief bezig was met de analyses. De analisten van het chemisch labo of "labo grondstoffen" liepen dan weer continue rond in hun labojas.
Operator? Tjah hangt er ook weer van af. Als je rondloopt bij Janssen Pharma zie je geen verschil met een installatie zoals BASF, Evonik, etc. Ga je echter werken bij pakweg Novartis of Pfizer dan is de kans groot dat je als operator in een steriele omgeving moet werken.

Loon? Hangt er ook weer vanaf. In mijn vorige job hadden wij laboranten die veel meer verschillende analyses uitoefenden en aan een veel hoger tempo dan laboranten in de (petrochemische) industrie. Desondanks lag hun loon ettelijke honderden euro's lager omdat zij werkten onder de logistiek en niet onder de chemie.

Probeer dus je vraag te verduidelijken als je een deftig antwoord wilt krijgen van de mensen hier. Maar probeer eerst en vooral eigenlijk is te bepalen wat je wilt doen en wat belangrijk is voor jou in een job/functie. ;)
 
Probeer dus je vraag te verduidelijken als je een deftig antwoord wilt krijgen van de mensen hier. Maar probeer eerst en vooral eigenlijk is te bepalen wat je wilt doen en wat belangrijk is voor jou in een job/functie. ;)
Fair enough. Wou al eens polsen of hier ook profielen zoals jij zaten, of enkel de echte (petro)chemie. Ben in het bezit van een bachelor biotechniek, en werk ondertussen bijna vijf jaar in de milieusector. Tijdens mijn opleiding en stage heb ik dus veel tijd gespendeerd in labo's, maar gedurende mijn job dus eigenlijk nog amper. Ik zag dat er laatst wat vacatures online waren gekomen bij Sanofi, en ik overweeg nu om de overstap terug te maken. Gezien mijn profiel lijkt het me evidenter om in een operator-functie te starten i.p.v. analyst/laborant? Is dit nog realistisch met mijn beperkte ervaring? Zijn er mogelijk opleidingen die een troef kunnen zijn? Het postgraduaat bio-informatics (Howest) lijkt me enorm interessant maar ik kan moeilijk inschatten in hoeverre dit een meerwaarde zou zijn.
 
Ik zelf heb geen ervaring met de richting biotechniek dus ik moet mijn commentaar baseren op de informatie die ik op het internet vind. Voor zover ik zie is biotechniek vooral gericht op QA/QC jobs gezien er geen "techniek" onderdeel is van het opleidingspakket (lestabellen VIVES).
Vanuit dat standpunt zou ik eerder geneigd zijn om te zeggen dat je voor een labo functie moet gaan. Aan de andere kant heb ik snel even naar het introductiefilmpje van Sanofi Geel gekeken en hoewel ik er niet zeker van kan zijn lijkt de operator functie daar sterk op die van het bedrijf waar ik heb gewerkt. Mijn beperkte ervaring met deze functie zegt mij dat je ook niet bijster veel technische achtergrond moet hebben om die functie uit te oefenen. Een basiskennis van computers en basishandvaardigheid zouden voldoende moeten zijn.

Het verschil tussen operators in zulke farma-bedrijven en chemie-bedrijven zit men in "de focus" van de job. Bij de farma-bedrijven ga je veel meer tijd besteden aan rapportage en proceshygiëne dan aan de technische kant van het verhaal. Als voorbeeld, Wanneer ik een analyse moest uitvoeren in het steriele gedeelte van het labo, dan moest al het materieel dat ik gebruikte voor een bepaalde analyse registreren. Batchnummers van de stalen, batchnummer van de sterilisatie-cyclus van de pincetten die we gebruikten, type van de voedingsbodem & het ontsmettingsmiddel en ook hier weer welke batchnummer, welke javel we gebruikt hadden om het lokaal te dweilen tot welke "kar" we hadden gebruikt om ons materiaal binnen te rijden. Correcte omkleed procedures om contaminatie te voorkomen was hierbij bijvoorbeeld ook zeer belangrijk.

Qua functie inhoud voor operators was er hier ook een enorm verschil tussen de verschillende afdelingen onderling. Bij ons op het bedrijf had je de "weegdienst" die voor een bepaalde batch de grondstoffen gingen afwegen en deze prepareerden voor de mensen in de steriele zone. De operators in de steriele zone gingen vervolgens hun reactor opbouwen afhankelijk van welk product/recept zij gingen produceren en voegde tijdens het proces de grondstoffen toe volgens het recept. Vervolgens had je de operators op de afvullijnen maar dat was meer het klassieke bandwerk meen ik mij te herinneren.

De farma is nogal een brede sector waardoor het moeilijk is om een functiebeschrijving voor operator te geven. Bedrijfsbezoeken kunnen hier bij helpen. Kies je voor operator functie zoals pakweg BASF of kies je voor een operator functie in een propere omgeving is een belangrijke vraag die je je hierbij moet stellen. Idem voor labo functies. Afhankelijk van welke labo's er allemaal zijn kunnen de uit te voeren analyses sterk verschillen onderling.

TL;DR
Voor jou lijken mij er niet speciaal limieten te zijn voor het al dan niet uitoefenen van een bepaalde functie. Een postgraduaat lijkt mij overkill tenzij je ambitie hebt om op termijn door te groeien of een andere functie te willen uitoefenen. Zowel labo- als operatorfuncties zijn nog steeds entry-level jobs dus beperkte ervaring is hiervoor geen probleem.

De keuze die je hier moet maken is wat voor job je wilt uitoefenen. Kies je voor een analyse functie in een labo (analyseren van grondstoffen, afgewerkt product en zaken zoals proceswaters) of voor een technische functie "in the field" (opbouwen van reactoren, filters, product maken volgens een bepaald recept en proces, etc). Bij Sanofi (Geel) zelf gaat er veel overlappende inhoud zijn (lees kuisen en desinfecteren), bij pakweg Janssen (Geel) ga je meer het klassieke chemische proces tegenkomen.
 
En ook, zouden jullie zonder die goede voorwaarden (loon, vakantie, etc...) ook in die sector werken als proces-operator?
 
En ook, zouden jullie zonder die goede voorwaarden (loon, vakantie, etc...) ook in die sector werken als proces-operator?
Even verduidelijken dat ik nooit als operator in de farma heb gewerkt en momenteel zelf procesoperator ben in petrochemie ;)
Voor zover ik al ben tegengekomen zijn de gemiddelde lonen in de (petro)chemie hoger dan deze in de farma gezien veel farma-bedrijven in een vroege-late systeem werken tov een 24/7 volcontinue chemiebedrijf.

Op de vraag of ik in de petrochemie zou werken zonder die voorwaarden is moeilijk te zeggen en mijn inziens een discussie voor een ander topic. Ik denk dat meer correcte vragen zouden zijn of ik die job zou doen indien shiftvergoeding niet zou bestaan; en of het op de lange termijn wel voordelig is om in het huidige fiscale systeem levenslang shiften te werken.

Om toch enige vorm van antwoord te geven; Ik studeerde in het middelbaar industriële wetenschappen tot het 5de en nadien chemie. Ik ben gestart aan mijn studies hoger onderwijs (bachelor chemie - procestechnieken) maar heb deze opleiding stopgezet om verschillende redenen.
Ik heb dan een periode met ene deeltijds contract gewerkt binnen de farma in dezelfde functie die ik reeds als jobstudent uitvoerde (op vraag van het bedrijf zelf). Hoewel ik dit wel graag deed zag ik mijzelf die job toch niet uitvoeren voor een langere periode daar ik al sinds het middelbaar een afschuw had gekregen voor labowerk. Al die zever over een ml hier en een mg daar waren niet aan mij besteedt.

Na het aflopen van mij deeltijds contract ben ik begonnen als "Marine cargo surveyor", een job waar ik nog nooit van had gehoord maar die mij na gesprekken met de interim en het bedrijf zelf zeer interessant leek. Ik ben in deze job ook kunnen doorgroeien en ik zag deze job als een startbaan richting de (petro)chemie waar ik origineel toch zou willen werken. Zou ik voor deze job gekozen hebben indien ik mijn bachelor had afgemaakt? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar in hindsight heeft deze job mij uiteindelijk wel een aantal skills opgeleverd die tot nu een zeer positief effect hebben gehad in mijn privé en mijn professioneel leven.

Heb dan uiteindelijk beslist om terug te gaan studeren en ben nu toch al enkele jaren actief als procesoperator in "de petrol". Ben dus uiteindelijk toch terecht gekomen in de sector waar ik wou werken sinds mijn studies
 
Laatst bewerkt:
@Enforcer
Hoe zit het met doorgroeimogelijkheden in zo'n functies? Bij de chemie gaat dit van buiten- naar binnenoperator (plantmanager?) voor operators heb ik begrepen? Bij laboranten is dit beperkter veronderstel ik? Bij ons in het bedrijf gebeuren eveneens microbiologische analyses maar hier staat boven de laboranten meteen één persoon als afdelingshoofd, en daarvoor werven ze enkel een bio-ingenieur of iets gelijkwaardig aan. Hoe is dit georganiseerd in de farma? En is het überhaupt realistisch met enkel een bachelor?
 
@elytrix Ik ga ervan uit dat we nog steeds over de farma bezig zijn?
Voor operators durf ik het niet met zekerheid zeggen maar ik zou dit eventueel wel is kunnen vragen aan familie. Voor zover ik mij herinner waren er weinig tot geen doorgroei mogelijkheden (verticaal) bij het bedrijf waar ik rondliep. De shift bestond uit een aantal operators onder leiding van een supervisor en gewoonlijk waren die supervisors al externe aanwervingen op basis van diploma. Het labo was min of meer hetzelfde (laborant-supervisor-lab manager) maar ik zou zeggen dat hier minder limieten waren aangezien ze sowieso een bachelor diploma vroegen om als laborant te mogen beginnen.

Om nu te zeggen dat die beperkingen voor laboranten een ziekte binnen de farma zijn durf ik nu ook niet zeggen. Ik denk dat dit eerder een probleem eigen aan labo-omgevingen is. Laborant is een vrij specifieke opleiding waar je je toch specifiek op een bepaalde functie focust terwijl je met pakweg een bachelor elektromechanica zowel operator, als technieker, als werkvoorbereider, als... kunt worden.

Mocht je meer specifieke vragen hebben zou ik gewoon contact opnemen met de HR van die bedrijven. Pfizer deed vroeger elk jaar een rekruteringsdag waar je een hoop informatie kon vergaren, maar ik weet niet of dat nog gedaan wordt.
 
Iemand een idee hoe het zit met de contracten van evonik? Mag op gesprek komen maar ze bieden enkel een jaarcontract aan. Zijn ze gekend om na een jaar de samenwerking stop te zetten? Want zou niet graag een contract onbepaalde duur opzeggen voor 1 jaar bij evonik. Grts
 
Heyhoi,

Ik heb volgende week mijn tweede gesprek bij covestro met shiftleader/plantmanger (polycarbonaat en BPA).

Wat kan ik daarbij verwachten maw zijn daar gekende valkuilen?

Zijn er mensen die eventueel ervaringen willen delen betreffend dit gesprek?

Eventueel delen van loon en voorwaarden mag ook altijd!

Eeuwige dank!
 
Geen ervaring met Covestro maar aangezien dit een gesprek is met de shiftleader/plantmanager zal dit hoogstwaarschijnlijk een technisch georiënteerd gesprek worden. Mijn mening is dat er bij die gesprekken geen valkuilen zijn als je iets of wat hebt opgestoken tijdens je vooropleiding. De meeste interviewers gaan toch doorvragen tot je het niet meer weet dus daar zou ik mezelf niet te druk om maken.

Typische vragen zijn de vragen over veiligheid ("leg uit hoe je een staal gaat nemen"), hoe werkt een centrifugaal pomp, Wat is cavitatie en hoe kan je dat oplossen, etc. Eventueel ook wat meer denkvragen zoals "Hoe kan je het debiet van je waterkraan bepalen met materialen die je thuis hebt" of een klassieker "hoe werkt een ijskast?" of "wat gebeurt er met de temperatuur in een goed geïsoleerde kamer als je de deur van de ijskast laat open staan?".
 
Iemand een idee hoe het zit met de contracten van evonik? Mag op gesprek komen maar ze bieden enkel een jaarcontract aan. Zijn ze gekend om na een jaar de samenwerking stop te zetten? Want zou niet graag een contract onbepaalde duur opzeggen voor 1 jaar bij evonik. Grts
Gewoonlijk geeft men die contracten voor bepaalde duur zodat men tijd heeft om jou te evalueren. Indien je geschikt bent mag je blijven, indien je niet naar behoren werkt kunnen ze je nog lossen. Bij ons op het bedrijf gaven ze vroeger ook direct een vast contract met als gevolg dat er redelijk veel "dwazen" bleven rondlopen die eigenlijk niet geschikt waren. Men is nu ook overgestapt naar een 9-maanden proefcontract en indien men ziet dat je al problemen hebt met het certifiëren voor de eerste eenheid kan men je gewoon buitengooien na die 9 maand.

Indien je je job naar behoren uitvoert dan gaat men je in principe gewoon in dienst houden, uiteindelijk zal die werkgever jou een hele periode moeten betalen zonder dat je "in functie" staat waardoor je dus gewoon een last bent voor de ploeg. De werkgever heeft er dus geen baat bij om jou volledig op te leiden en je na een jaar buiten te gooien.

Indien het toch over een jaarcontract zou gaan dan vermeld men dit gewoonlijk in de vacature.
 
Bij Total hebben ze vorig jaar een stemming gehouden onder het shiftpersoneel en daar is de overstap naar een ander systeem uiteindelijk afgeschoten.

ik zie dat de komende jaren dus niet meer veranderen gezien dit niet de eerste keer is dat dit werd voorgelegd door de directie.
 
Bij Total hebben ze vorig jaar een stemming gehouden onder het shiftpersoneel en daar is de overstap naar een ander systeem uiteindelijk afgeschoten.

ik zie dat de komende jaren dus niet meer veranderen gezien dit niet de eerste keer is dat dit werd voorgelegd door de directie.
Jammer, er zijn wel betere shiftsystemen vind ik persoonlijk.
 
Terug
Bovenaan