Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Ik werk momenteel inderdaad in Geleen en de verbinding naar Antwerpen is niet super maar ik ben hier niet meer tevreden door verschillende redenen en zoek dus iets anders en ben bereid om te verhuizen.

Zo algemeen zijn mijn vragen toch niet, ze zijn specifiek gericht naar die bedrijven en voornamelijk de raffinaderijen en krakers. Maar al de informatie die ik hierover kan vinden is mooi meegenomen!

Wat ik uit jouw antwoord haal is dat je 1-10 eenheden buiten moet aanleren waarbij de aanleertijd tot 10 jaar kan duren en hierna bordman kan worden?
(Even ter informatie: bij ons is de kraker opgedeeld in 3: voorfabriek, middenfabriek en achterfabriek. Hiervan moet je 2 buitenposten aanleren, aanleertijd ongeveer 3-5 jaar. Hierna kan je bordman worden)
Zijn de plants in Antwerpen ook zo opgedeeld of wat houden deze eenheden in?

bedankt voor de tips!

mvg
Sabic betaald gewoon veel te weinig tov andere petrochemische bedrijven in België of zelfs Nederland.
€3000 netto/ pm uitgegroeid is echt niet veel voor iemand die 10 jaar ervaring heeft en 2 borden kent. Snap wel waarom je weg zou willen gaan.
Maar neem zeker erbij dat de mentaliteit in NL en Antwerpen heel anders is.
 
Iemand bekend met het bedrijf dynea uniline in Gent?
Mijn zoon kan daar beginnen als proces operator.

En hoe kan hij zijn opzegtermijn berekenen? Bij ABVV krijgt hij steeds een bandje dat het druk is en op verschillende sites komen verschillende uitkomsten.
 
Ik was enigszins verbaast toen je zei dat je zoon andere uitkomsten kreeg voor zijn opzegtermijn omdat ik mij niet kan herinneren dat ik gelijkaardige problemen had een aantal jaar terug. Ben dus even gaan kijken en blijkt dat ik nu ook dat probleem heb.

Afhankelijk van je woonplaats gewoon even binnenspringen op een kantoor van de ABVV. Dan ga je het snelst je antwoord hebben.
 
Ik was enigszins verbaast toen je zei dat je zoon andere uitkomsten kreeg voor zijn opzegtermijn omdat ik mij niet kan herinneren dat ik gelijkaardige problemen had een aantal jaar terug. Ben dus even gaan kijken en blijkt dat ik nu ook dat probleem heb.

Afhankelijk van je woonplaats gewoon even binnenspringen op een kantoor van de ABVV. Dan ga je het snelst je antwoord hebben.
via het kantoor Abvv is de wettelijke opzegtermijn 5 weken
 
Wat voor een bedrijf het is. (menselijk of nummertje)
Goede voorwaarden.
...
Tgo dat is natuurlijk allemaal zeer persoonlijk. Op ieder groot bedrijf ben je uiteindelijk maar een nummertje dat heeft voor- en nadelen natuurlijk. Ik vind het vooral afhangen van welke ploeg je staat. Tegenwoordig nemen ze veel jong volk aan dus de sfeer is best leuk te noemen als ik het zo zie en moet inschatten.
Voorwaarden kwa start loon zijn bij de hoogste van de scheldelaan en zeker als je niet in productie zou staan is Evonik een goede betaler.
Reken op een start loon van om en bij de 3k netto als operator. Mc + groepsverzekering zoals overal denk ik. Fietslease mogelijk na 3 jaar dienst. Hospi + tandverzekering betaald door de baas (wel vrij basic)
Ze gaan nu met de CAO weer 5% opslag vragen en uitbreiding cafetariaplan.

Moet wel zeggen tegenwoordig gaan er "veel" naar covestro waar ik hoor ze nog beter zouden betalen + auto mogelijk(?)
 
Iemand ervaring als onderhoudsmechanieker in de chemische bedrijven? Enorm tekort aan die mensen, zowel als procesoperators blijkbaar, maar ik vroeg me af of er een serieuse loonkloof is tussen beide? Ik ben recent ontslagen door corona en ben wel oprecht geinteresseerd in techniek en werk graag met mijn handen. Ik heb een achtergrond in elektriciteit. Logischerwijs kwam ik uit op elektromechanica, onderhoudsmechanieker en dergelijke... Ik zou me hiervoor kunnen omscholen, maar ik zie tegelijkertijd ook dat een job als operator mogelijk is met een opleiding op de werkvloer (niet studeren dus). Van nature neig ik meer naar onderhoudsmechanieker, gewoon omdat ik graag bezig ben met mijn handen en elektriciteit boeit mij, maar tegelijkertijd zou ik het enorm hekelen dat ik na een stevige opleiding als elektromechanica aanzienlijk minder ga verdienen dan de operator die de machines bedient. Dan lijkt het voor mij gewoon belachelijk van al die tijd te gaan investeren in een opleiding elektromechanica en kan ik evengoed mijn kans wagen als operator.
 
Eerst even corigeren, machines bedienen doen we niet, het is een proces beheren waar meer bij komt kijken dan een "normale" operator die enkel een machine bediend (indien je indien de chemie wenst te werken natuurlijk).

Nu om je vraag te beantwoorden is het is het perfect mogelijk om als onderhoudstechnieker voor Procesoperator te gaan. MAAR niet alle bedrijven willen dit, je kan eens aankloppen bij verschillende bedrijven en anders kan je altijd een vdab opleiding doen ongeacht je leeftijd of een SIRA of ACTA opleiding indien je tussen de 18 en 25 jaar bent. Het verschil met vdab en de 2 andere is dat je voor vdab niet betaald krijgt (wel een werkloosheidsuitkering, deze blijft doorlopen tijdens je opleiding) en voor de andere 2 krijg je een normaal loon.

Als je meer vragen hebt kan je me altijd een privébericht sturen!
 
Ok bedankt voor de opheldering :D, maar mijn vraag was niet of ik als onderhoudstechnieker voor procesoperator kan gaan. haha
Mijn vraag is eigenlijk wat het loon van die techniekers is in die sector en of het interessant genoeg is om mezelf om te scholen naar elektromechanieker met als doel de petrochemische sector. Als ik een pak meer kan verdienen als proces-operator ga ik niet de moeite doen mij om te scholen in elektromechanica om dan daarna aanzienlijk minder te verdienen.
 
In de meeste bedrijven heb je enkel onderhoudstechniekers die dagdiensten doen, dan is het natuurlijk een verschil van shiftpremie, wat bij ons bijvoorbeeld 42% is. een voorbeeld:
Als he loon 3700 bruto is dan heb je ongeveer 5700 bruto met shiftpremie, een onderhoudstechnieker heeft ongeveer evenveel of iets minder, maar dan zonder shiftpremie, dus 3700 bruto.

Ikzelf zou het interessant vinden om voor procesoperator te gaan als je het verschil echt te groot vind, of voor bijvoorbeeld shift technieker te gaan, maar weet niet waar ze dat doen.
 
Iemand ervaring als onderhoudsmechanieker in de chemische bedrijven? Enorm tekort aan die mensen, zowel als procesoperators blijkbaar, maar ik vroeg me af of er een serieuse loonkloof is tussen beide? Ik ben recent ontslagen door corona en ben wel oprecht geinteresseerd in techniek en werk graag met mijn handen. Ik heb een achtergrond in elektriciteit. Logischerwijs kwam ik uit op elektromechanica, onderhoudsmechanieker en dergelijke... Ik zou me hiervoor kunnen omscholen, maar ik zie tegelijkertijd ook dat een job als operator mogelijk is met een opleiding op de werkvloer (niet studeren dus). Van nature neig ik meer naar onderhoudsmechanieker, gewoon omdat ik graag bezig ben met mijn handen en elektriciteit boeit mij, maar tegelijkertijd zou ik het enorm hekelen dat ik na een stevige opleiding als elektromechanica aanzienlijk minder ga verdienen dan de operator die de machines bedient. Dan lijkt het voor mij gewoon belachelijk van al die tijd te gaan investeren in een opleiding elektromechanica en kan ik evengoed mijn kans wagen als operator.
Het zal veel afhangen welk bedrijf. Zo zal bij het ene bedrijf een technieker meer/minder of evenveel verdienen als een proces operator. Hangt veel af wat voor type proces het is. Zo zal bij het ene bedrijf een "Proces operator" meer met een hefttruck rondrijden en bandwerk verrichten. Terwijl andere operator amper een bout zal vast zetten. Je ziet hierin dan ook enorme loonverschillen.
Maar je spreekt dat u doel petrochemie is, dus zal dan mijn ervaring geven in deze sector.

Als je bij ons op de vloer spreekt over een onderhoudsmechanieker, dan verstaan wij daar mechanisch onderhoud in. Wilt dus zeggen enkel mechanisch werk. Je hebt verschillende diensten in de onderhoud afdeling.
Je spreekt over elektriciteit, dus denk ik dat je eerder geïnteresseerd bent in elektrisch onderhoud. (even verduidelijken, dat is niet hetzelfde als meet/regel technieker).

Qua loon verdienen die iets minder als een hulp-operator (buitenman) bij ons. Ik denk dat die hetzelfde loonpakket hebben, maar dat de hulp-operators +10% premie krijgen elke maand. Dit omdat ze boven hun takenpakket, ook technisch werk kunnen verrichten. Uiteraard krijgen de hulp-operators ook nog een shiftpremie, omdat ze in shift lopen. Terwijl er bij mij weten geen elektricien zijn die shiften lopen, enkel gelegenheid-shift. Ik denk dat we enkel instrumentatie (meet/regel techniekers) personen in shift hebben lopen. Maar dat is ook zeer beperkt en over het algemeen enkel mannen die al wat ervaring hebben.

Qua doorgroei mogelijkheid is het voor een proces operator ook wel iets beter. Iemand van elektrisch onderhoud zal eerder aan de plafond geraken dan een operator.
Proces operator leert doorheen de jaren nieuwe functies bij en haalt zo nieuwe certificaten, hierdoor is zijn loontraject ook anders. Een operator die bij ons 2 centers kent en 3 jaar ervaring als bordman, zit in de hoogste bediende looncatogorie. Wat overeenkomt met een supervisor-coördinator elektrisch onderhoud met minimum 3 jaar ervaring als supervisor en daar zal het al eerder ophouden bij hun. Terwijl operators makkelijker naar kaders functies kunnen doorgroeien, alsook naar andere functies.
Zo is de meeste logische stap na operator. Assistent area manager en dan area manager, als je dan nog wilt doorgaan dan is het shift controller, dan ben je eigenlijk de hoogst in "rang" van gans de site, tijdens shift uren. (die functies zijn steeds personen die operators zijn geweest).

Maar heb ook collega's die een ander pad volgen en doorgroeien naar andere kader functies zoals: day controller (verantwoordelijke over installatie). Eentje meer richting IT die zorgt voor onderhoud van besturing systeem. Andere is de project manager, die zorgt voor de nieuwe projecten bij ons. Sommige zetten een zijwaarste stap en worden TA of productie coördinator.
Onze business team leader (bedrijfsleider) is ook begonnen als hulp-operator, maar dan al ettelijke jaren geleden. Die is dan verder gegroeid tot area manager en nadien is die naar buitenland gegaan voor de groep. Laatste functie dat ik dan ken van hem was in Engeland een manager (maar weet niet meer als wat). Nu een paar jaar geleden is die terug naar België gekomen en is die bij ons business team leader geworden. Maar zijn traject is wel eerder uitzonderlijk te noemen, is verre van de standaard.

Maar het belangrijkste is wat jij verwacht van een job. Het is nu niet dat techniekers bij ons weinig verdienen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het eerlijk gezegd niet wat ik van een job als procesoperator moet verwachten en ik heb geen idee of dat wel iets voor mij is. Als ik de filmpjes op bv de site van SIRA bekijk, dan wordt ik daar niet bepaald laaiend enthousiast van haha, maar het loon is natuurlijk verleidelijk en de job zelf is redelijk toegankelijk tegenwoordig, ook voor mensen zonder specifieke competenties. Ik moet dat echt hands-on ervaren of dat iets voor mij is. Ik ben ook al 35j dus een ganse opleiding elektromechanica gaan doen moet dat écht wel dubbel en dik waard zijn kwa loon en dat is minder realistisch spijtig genoeg.

@Seeked
Wel raar dat onderhoudsmannen dan niet in shiften werken. Dus als er buiten de uren van de dagdienst iets naar de klote gaat of een storing of dergelijke, dan moeten jullie wachten tot de volgende dag voor een technieker der laten hene te zien ofwa? xD
 
Ik weet het eerlijk gezegd niet wat ik van een job als procesoperator moet verwachten en ik heb geen idee of dat wel iets voor mij is. Als ik de filmpjes op bv de site van SIRA bekijk, dan wordt ik daar niet bepaald laaiend enthousiast van haha, maar het loon is natuurlijk verleidelijk en de job zelf is redelijk toegankelijk tegenwoordig, ook voor mensen zonder specifieke competenties. Ik moet dat echt hands-on ervaren of dat iets voor mij is. Ik ben ook al 35j dus een ganse opleiding elektromechanica gaan doen moet dat écht wel dubbel en dik waard zijn kwa loon en dat is minder realistisch spijtig genoeg.

@Seeked
Wel raar dat onderhoudsmannen dan niet in shiften werken. Dus als er buiten de uren van de dagdienst iets naar de klote gaat of een storing of dergelijke, dan moeten jullie wachten tot de volgende dag voor een technieker der laten hene te zien ofwa? xD

Bij veel petrochemische bedrijven kunnen operatoren ook bepaalde first line maintenance uitvoeren en/of zijn er onderhoudsmensen van wacht voor echt dringende problemen.
 
Gohh.. Om het zo maar te zeggen, het is heel moeilijk om te beschrijven wat een job als procesoperator is, omdat dit bij elk bedrijf anders is.

Op mijn vorig bedrijf mocht ik bijvoorbeeld veel meer dingen zelf oplossen qua techniek. Dus was de arbeid ook zwaarder.

Bij mijn huidige job ligt de druk en verantwoordelijkheid dan weer hoger, maar mag je zelf niet veel doen aan de apparaten.

Een job als procesoperator is gewoon heel breed, maar uiteindelijk leer je heel veel R&I schema's (schema's van installatie delen in detail) en deze moeten erg goed gekend zijn, jij bent uiteindelijk het brein van het bedrijf. Als er dan een probleem is dan weet jij meteen wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren. Dan ga je ook achterna hoe het is gebeurd etc. Dit doe je door communicatie met de binnenman (de man achter de PC) etc.
 
Het zal veel afhangen welk bedrijf. Zo zal bij het ene bedrijf een technieker meer/minder of evenveel verdienen als een proces operator. Hangt veel af wat voor type proces het is. Zo zal bij het ene bedrijf een "Proces operator" meer met een hefttruck rondrijden en bandwerk verrichten. Terwijl andere operator amper een bout zal vast zetten. Je ziet hierin dan ook enorme loonverschillen.
Maar je spreekt dat u doel petrochemie is, dus zal dan mijn ervaring geven in deze sector.

Als je bij ons op de vloer spreekt over een onderhoudsmechanieker, dan verstaan wij daar mechanisch onderhoud in. Wilt dus zeggen enkel mechanisch werk. Je hebt verschillende diensten in de onderhoud afdeling.
Je spreekt over elektriciteit, dus denk ik dat je eerder geïnteresseerd bent in elektrisch onderhoud. (even verduidelijken, dat is niet hetzelfde als meet/regel technieker).

Qua loon verdienen die iets minder als een hulp-operator (buitenman) bij ons. Ik denk dat die hetzelfde loonpakket hebben, maar dat de hulp-operators +10% premie krijgen elke maand. Dit omdat ze boven hun takenpakket, ook technisch werk kunnen verrichten. Uiteraard krijgen de hulp-operators ook nog een shiftpremie, omdat ze in shift lopen. Terwijl er bij mij weten geen elektricien zijn die shiften lopen, enkel gelegenheid-shift. Ik denk dat we enkel instrumentatie (meet/regel techniekers) personen in shift hebben lopen. Maar dat is ook zeer beperkt en over het algemeen enkel mannen die al wat ervaring hebben.

Qua doorgroei mogelijkheid is het voor een proces operator ook wel iets beter. Iemand van elektrisch onderhoud zal eerder aan de plafond geraken dan een operator.
Proces operator leert doorheen de jaren nieuwe functies bij en haalt zo nieuwe certificaten, hierdoor is zijn loontraject ook anders. Een operator die bij ons 2 centers kent en 3 jaar ervaring als bordman, zit in de hoogste bediende looncatogorie. Wat overeenkomt met een supervisor-coördinator elektrisch onderhoud met minimum 3 jaar ervaring als supervisor en daar zal het al eerder ophouden bij hun. Terwijl operators makkelijker naar kaders functies kunnen doorgroeien, alsook naar andere functies.
Zo is de meeste logische stap na operator. Assistent area manager en dan area manager, als je dan nog wilt doorgaan dan is het shift controller, dan ben je eigenlijk de hoogst in "rang" van gans de site, tijdens shift uren. (die functies zijn steeds personen die operators zijn geweest).

Maar heb ook collega's die een ander pad volgen en doorgroeien naar andere kader functies zoals: day controller (verantwoordelijke over installatie). Eentje meer richting IT die zorgt voor onderhoud van besturing systeem. Andere is de project manager, die zorgt voor de nieuwe projecten bij ons. Sommige zetten een zijwaarste stap en worden TA of productie coördinator.
Onze business team leader (bedrijfsleider) is ook begonnen als hulp-operator, maar dan al ettelijke jaren geleden. Die is dan verder gegroeid tot area manager en nadien is die naar buitenland gegaan voor de groep. Laatste functie dat ik dan ken van hem was in Engeland een manager (maar weet niet meer als wat). Nu een paar jaar geleden is die terug naar België gekomen en is die bij ons business team leader geworden. Maar zijn traject is wel eerder uitzonderlijk te noemen, is verre van de standaard.

Maar het belangrijkste is wat jij verwacht van een job. Het is nu niet dat techniekers bij ons weinig verdienen.

De vraag is natuurlijk hoeveel hulp-operatoren de stap kunnen zetten naar een hogere kaderfunctie.
Ja er zullen er zijn, maar dat zal altijd een kleine minderheid zijn. Want je zit ook met een immens aanbod en scala aan ingenieurs en tout court hoog opgeleiden. Mensen die gewoon al starten in een ander soort functie, mensen die hun carrière uitgelijnd is om manager te worden.

Je schetst het beeld alsof je in engineering of maintenance minder kansen hebt of dat de deze mensen gewoon niet zo ver kunnen raken. En dat is volgens mij fout.
Ook in die takken kan je doorgroeien, maar net zoals bij operations komen mensen op een bepaalde moment op een plateau waar ze niet meer kunnen klimmen. Om tal van redenen.
Voor elke manager die begonnen is als hulp-operator zijn er 30 die zelfs nooit aan het bord geraken en 20 die niet verder geraken dan het bord.

Ik ken ook de verhoudingen tussen onderhoud en operations. En het feit dat onderhoud veel beroep doet op contractanten helpt niet.
Maar veelal is het een vals gevoel van uw beter te voelen/ u zelf van grotere waarde te schatten dat speelt.
Loon is ook relatief. Ja een operator verdient meer, maar laat ons eerlijk zijn dat heeft ook zo zijn redenen.
Maar op het einde van de dag bellen ze wel de man van maintenance omdat ze niet kunnen produceren op tank X.
 
De vraag is natuurlijk hoeveel hulp-operatoren de stap kunnen zetten naar een hogere kaderfunctie.
Ja er zullen er zijn, maar dat zal altijd een kleine minderheid zijn. Want je zit ook met een immens aanbod en scala aan ingenieurs en tout court hoog opgeleiden. Mensen die gewoon al starten in een ander soort functie, mensen die hun carrière uitgelijnd is om manager te worden.

Je schetst het beeld alsof je in engineering of maintenance minder kansen hebt of dat de deze mensen gewoon niet zo ver kunnen raken. En dat is volgens mij fout.
Ook in die takken kan je doorgroeien, maar net zoals bij operations komen mensen op een bepaalde moment op een plateau waar ze niet meer kunnen klimmen. Om tal van redenen.
Voor elke manager die begonnen is als hulp-operator zijn er 30 die zelfs nooit aan het bord geraken en 20 die niet verder geraken dan het bord.

Ik ken ook de verhoudingen tussen onderhoud en operations. En het feit dat onderhoud veel beroep doet op contractanten helpt niet.
Maar veelal is het een vals gevoel van uw beter te voelen/ u zelf van grotere waarde te schatten dat speelt.
Loon is ook relatief. Ja een operator verdient meer, maar laat ons eerlijk zijn dat heeft ook zo zijn redenen.
Maar op het einde van de dag bellen ze wel de man van maintenance omdat ze niet kunnen produceren op tank X.
Hij heeft wel degelijk gelijk.
Als technieker heb je niet heel veel doorgroeimogelijkheden, lucky few kunnen werkvoorbereider worden of meestergast.

Als procesoperator heb je afhankelijk van de grootte van je bedrijf. Buiten operator -> binnen operator -> Top operator binnen -> top operator buiten -> senior top operator -> assistent chef van dienst -> chef van dienst.
Niet iedereen doorloopt het hele traject, maar zijn er wel voldoende die topoperator kunnen worden binnen 5-10 jaar.

De basis salaris van een process operator en een technieker is ongeveer hetzelfde, reden is dat de eisen qua diplomering vaak gelijk is.

“Maar op het einde van de dag de mannen van maintenance bellen” iedereen zijn of haar taak hé. Vaak word je afgestraft als je het zelf probeert op te lossen. Net zoals geen technieker aan het process of het bord mag aanraken zonder toestemming.
 
De vraag is natuurlijk hoeveel hulp-operatoren de stap kunnen zetten naar een hogere kaderfunctie.
Ja er zullen er zijn, maar dat zal altijd een kleine minderheid zijn. Want je zit ook met een immens aanbod en scala aan ingenieurs en tout court hoog opgeleiden. Mensen die gewoon al starten in een ander soort functie, mensen die hun carrière uitgelijnd is om manager te worden.

Je schetst het beeld alsof je in engineering of maintenance minder kansen hebt of dat de deze mensen gewoon niet zo ver kunnen raken. En dat is volgens mij fout.
Ook in die takken kan je doorgroeien, maar net zoals bij operations komen mensen op een bepaalde moment op een plateau waar ze niet meer kunnen klimmen. Om tal van redenen.
Voor elke manager die begonnen is als hulp-operator zijn er 30 die zelfs nooit aan het bord geraken en 20 die niet verder geraken dan het bord.

Ik ken ook de verhoudingen tussen onderhoud en operations. En het feit dat onderhoud veel beroep doet op contractanten helpt niet.
Maar veelal is het een vals gevoel van uw beter te voelen/ u zelf van grotere waarde te schatten dat speelt.
Loon is ook relatief. Ja een operator verdient meer, maar laat ons eerlijk zijn dat heeft ook zo zijn redenen.
Maar op het einde van de dag bellen ze wel de man van maintenance omdat ze niet kunnen produceren op tank X.
Ik zeg niet dat elke hulp-operator doorgroeit naar een kader functie verre van. Niet iedereen heeft die kwaliteiten of wilt dit. Ik zeg dat er meer mogelijkheden zijn.
Als ik de tak van onderhoud bekijk, zie ik dat daar de plaatsen meer beperkt zijn dan productie. Zo zullen er minder supervisors zijn dan operators die in dezelfde looncategorie vallen. Alsook als je dan een meer leidinggevende rol wilt nemen zal je eerder in een kader functie komen in productie en zijn daar op zijn beurt ook weer meer plaatsen dan in onderhoud.

Operator verdient meer, maar dat is niet voor de reden dat jij steeds aanhaalt. Anders zou het loon anders zijn opgesteld. Ze gaan niet operators in looncatogorien zetten waar ze niet zouden thuis horen. Onderhoud mannen krijgen vuil uren, ik heb geen vuil uren. Mijn job speelt dan ook vooral binnen af en stuur mensen aan om in de field te werken. Hulpoperators krijgen vuil uren, omdat ze ook in de field werken. En zoals ik al zei is hun 10% extra loon omdat ze bepaalde technische werk zelf mogen uitvoeren en dit boven hun normaal takenpakket komt. Uiteraard laat ik de shift vergoeding buiten beschouwing.

En iedereen is belangrijk op de site. Want als er niks wordt geproduceerd, valt er niks te onderhouden Dat kun je over elke functie zeggen.
 
Terug
Bovenaan