Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
Je zit hier wel in belgie hé. Onze eerste echt mooie dagen zijn meestal tijdens de paasvakantie zowat, dus toch nog een dikke 3 maand
Akkoord maar de nuance dat ik daarop wens te maken is dat de meeste, de niet-kritische groep (-65 en niet risico) hun 2de vaccin in de zomer gehad hebben en dus in theorie beschermd genoeg moeten zijn tot pasen. Booster werd initieel pas aangeraden na 6 maanden wat ze vervroegd hebben voor de delta variant. Met Omikron zou ik durven beweren dat de 2de vaccinatie voldoende is tot de herfst en de huidige boosters voor desbetreffende groep een beetje overkill is omdat ze in de herfst toch terug geprikt gaan moeten worden omdat dan het kritische seizoen er terug aankomt.
 
Hopelijk geen te domme vraag maar: stel nu dat ze inderdaad dat ‘vaccin of je mag niet binnen’ er doorduwen, hoeveel vaccin bedoelen ze dan? Want ik heb nu 3 prikken en eerlijk, ik heb het wel gehad, ik zie een vierde tot tweeëndertigste niet zitten. Maar waar gaan ze hun lijn trekken? Naar mijn gevoel heb ik tot nu toe mijn plicht wel gedaan, ik weet alleen nog niet hoe vaak ik dat nog zie zitten. En als ze hun regel gaan aanpassen per prik, is er dan kans dat ze zeggen ‘ah, geen vijf boosters, geen toegang’?
 
Hopelijk geen te domme vraag maar: stel nu dat ze inderdaad dat ‘vaccin of je mag niet binnen’ er doorduwen, hoeveel vaccin bedoelen ze dan? Want ik heb nu 3 prikken en eerlijk, ik heb het wel gehad, ik zie een vierde tot tweeëndertigste niet zitten. Maar waar gaan ze hun lijn trekken? Naar mijn gevoel heb ik tot nu toe mijn plicht wel gedaan, ik weet alleen nog niet hoe vaak ik dat nog zie zitten. En als ze hun regel gaan aanpassen per prik, is er dan kans dat ze zeggen ‘ah, geen vijf boosters, geen toegang’?
Dat is geen domme vraag. Maar daar is geen antwoord op op dit moment. Dat is een van de grote vragen in het grote 'verplichten of niet' debat: waar eindigt dat, hoeveel prikken zijn genoeg, ...

Dat zal natuurlijk ook zwaar afhangen van eventuele varianten. Het ziet er nu allemaal heel positief uit (omikron is, op basis van data die we nu hebben, toch wel veel minder gevaarlijk dan vorige varianten; daarmee zeg ik niet dat omikron niks is of dat we het maar moeten negeren) maar als er bijvoorbeeld binnen dit en zes maanden een variant opduikt die gemiddeld een veel zwaarder verloop veroorzaakt dan staan we er weer helemaal anders voor.

Dat zijn heel ingewikkelde en moeilijke debatten (op medisch vlak, maar ook op wetgevend vlak enzovoorts) en daar ga ik hier niet op ingaan (ook al omdat ik zoveel mogelijk uit deze thread weg blijf en helemaal geen zin heb om weer in een welles-nietes vaccindebat te verzanden waarbij halve waarheden en regelrechte bullshit je om de oren vliegen) maar om in het kort op je vraag van 'hoeveel vaccin bedoelen ze dan' te antwoorden: dat weet men niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het zoals nu met een vervaldatum zal zijn: "Is je laatste prik nog geen 5/6/9 maanden oud?" meer dan dat het specifiek een aantal moet zijn.
Dat zal er dan vanaf hangen wat het reële risico voor de maatschappij op dat moment is als je niet "up to date" bent met je vaccinatie zeker?
 
Ik vind het best gek dat men op dit moment over die verplichting begint. Terwijl alles er toch op wijst dat omicron het beste is dat ons de laatste 2 jaar overkomen is.
Uiteraard met 2 woorden spreken maar met de risicogroepen (en al wie wil) te vaccineren tegen de winter aan moet het vanaf heden toch volstaan.
Ik vind het nu niet echt het moment om het zo op de spits te drijven. Wat gaan ze dan doen met personeel dat zich niet laat vaccineren? Allemaal op den dop?
 
De CEO van Moderna heeft (nogmaals) aangekondigd dat een omikron-specifiek vaccin in maart kan bestudeerd worden op effectiviteit:
Ze zijn ondertussen bezig aan een combo-vaccin tegen corona en griep voor de herfst van 2023.
 
Uitnodiging gekregen voor de kindjes (5 en 9 jaar) moet ik die nu laten vaccineren, zie daar eerlijk gezegd het nut niet van in.

Of zijn er 100% staalharde bewijzen dat eens gavaccineerd het opgelost is voor hun? onze federale regering heeft al zoveel onzin verkondigd ben toch een beetje het vertrouwen kwijt om daar nog adviezen van te volgens.
 
Pfizer is ook bezig met een Omicron specifiek vaccin ,maar dat is maar een nevenactiviteit.

Wat ik tussen de lijnen door zag bij de CEO is dat ze een vaccin aan het maken zijn dat niet volledig afhangt van het 'spike-eiwit' maar delen/mechanismen van het virus die niet zomaar wijzigen. (Zoals hun Paxlovid medicijn doet: verhindert de replicatie van Corona, en het maakt niet uit of dat Delta of Omicron is omdat het niet afhangt van het spike-eiwit.)
En dat daarbovenop ook immuniteit geeft die 'stickier' is en niet na 6 maand al de helft is afgenomen.

Als dat lukt, is het gedaan met 6-maandelijkse of waarschijnlijk zelfs jaarlijkse vaccinatie.
 
Zullen we nu verplicht worden om dat specifieke omicronvaccin ook nog te nemen ? Zucht .
O nee, een state of the art wondermiddel waar miljardairs begin 2021 nog met hun private jets achter vlogen om het zo snel mogelijk te kunnen bemachtigen, dat de simpelste plebejer hier gratis krijgt in onze Westerse topwereld, en dat 10 minuten tijd vergt.

Zucht, zucht, en zucht zeg.
 
Uitnodiging gekregen voor de kindjes (5 en 9 jaar) moet ik die nu laten vaccineren, zie daar eerlijk gezegd het nut niet van in.

Of zijn er 100% staalharde bewijzen dat eens gavaccineerd het opgelost is voor hun? onze federale regering heeft al zoveel onzin verkondigd ben toch een beetje het vertrouwen kwijt om daar nog adviezen van te volgens.
In het VK bv raden ze niet aan, noch af voor 5-11-jarigen. Hier in BE raadt de hoge gezondheidheidsraad ook enkel vaccinatie aan van kinderen met onderliggende aandoeningen. Voor gezonde 5 tot 11-jarigen raadt men het 'aanbieden van' aan, maar niet de vaccinatie op zich. In tegenstelling tot wat Wouter Beke en Zorg en Gezondheid beweren.

Ik heb vrijdag de 5-jarige z'n vaccinatie geweigerd. Dat stond eigenlijk al vast, maar nu ie zelf de ziekte doormaakte 2 weken geleden, was de keuze nog sneller gemaakt.
Gezien het gebrek aan studies die beperking van transmissie bij kinderen aantonen, is de keuze eigenlijk logisch voor mij: zelf hebben ze amper tot geen last van de ziekte, en het vaccin zal het doorgeven van de ziekte amper (of niet) beperken, het is te zeggen: er is nog nergens aangetoond dat 2 Pfizer shots bij kinderen transmissie tegenhoudt.
Bovendien heeft wie wil (of het echt nodig heeft) al 3 vaccin tot zich kunnen nemen en hebben die mensen zich zo maximaal kunnen beschermen. Dan hoeft een kind niet nog voor dat 1 procentje extra in te staan, imo.

Disclaimer: mijn eigen mening, geen doktersadvies.
 
Hou het bij volwassen taalgebruik.
Ik vind het best gek dat men op dit moment over die verplichting begint. Terwijl alles er toch op wijst dat omicron het beste is dat ons de laatste 2 jaar overkomen is.
Uiteraard met 2 woorden spreken maar met de risicogroepen (en al wie wil) te vaccineren tegen de winter aan moet het vanaf heden toch volstaan.
Ik vind het nu niet echt het moment om het zo op de spits te drijven. Wat gaan ze dan doen met personeel dat zich niet laat vaccineren? Allemaal op den dop?
Duidelijk dat de vaccins geen besmettingen voorkomen. Zelf de boosterfreaks krijgen Corona. Men zou het dus beter laten bij die eerste 2 vaccins en de rest facultatief...
 
Duidelijk dat de vaccins geen besmettingen voorkomen. Zelf de boosterfreaks krijgen Corona. Men zou het dus beter laten bij die eerste 2 vaccins en de rest facultatief...
Nu zeker: Israel merkt nauwelijks effect van de 4de prik.
Zal dus wachten zijn op een eventueel nieuw vaccin maar het idee van 4 gewone prikken zal men wel afvoeren.
 
In het VK bv raden ze niet aan, noch af voor 5-11-jarigen. Hier in BE raadt de hoge gezondheidheidsraad ook enkel vaccinatie aan van kinderen met onderliggende aandoeningen. Voor gezonde 5 tot 11-jarigen raadt men het 'aanbieden van' aan, maar niet de vaccinatie op zich. In tegenstelling tot wat Wouter Beke en Zorg en Gezondheid beweren.

Ik heb vrijdag de 5-jarige z'n vaccinatie geweigerd. Dat stond eigenlijk al vast, maar nu ie zelf de ziekte doormaakte 2 weken geleden, was de keuze nog sneller gemaakt.
Gezien het gebrek aan studies die beperking van transmissie bij kinderen aantonen, is de keuze eigenlijk logisch voor mij: zelf hebben ze amper tot geen last van de ziekte, en het vaccin zal het doorgeven van de ziekte amper (of niet) beperken, het is te zeggen: er is nog nergens aangetoond dat 2 Pfizer shots bij kinderen transmissie tegenhoudt.
Bovendien heeft wie wil (of het echt nodig heeft) al 3 vaccin tot zich kunnen nemen en hebben die mensen zich zo maximaal kunnen beschermen. Dan hoeft een kind niet nog voor dat 1 procentje extra in te staan, imo.

Disclaimer: mijn eigen mening, geen doktersadvies.
De aanpassing van de regels voor kinderen vandaag lijkt me helaas wel een voorbereidende stap naar het gaan beperken van niet-gevaccineerde kinderen in hun quarantaines en vrijheden. Ik kan die verstrenging anders niet verklaren.
 
Duidelijk dat de vaccins geen besmettingen voorkomen. Zelf de boosterfreaks krijgen Corona. Men zou het dus beter laten bij die eerste 2 vaccins en de rest facultatief...
Nee, vaccins voorkomen inderdaad geen besmetting. En dat weet iedereen ondertussen al sinds de komst van de vaccins. Ze zorgen enkel voor een hogere bescherming, verlagen de kans om zwaar ziek te worden of in het ziekenhuis te komen en verlagen de verspreiding van een besmet persoon tot wel 50%. Maar hey, eigenlijk doen die vaccins toch niet zo veel eh.
 
Nee, vaccins voorkomen inderdaad geen besmetting. En dat weet iedereen ondertussen al sinds de komst van de vaccins. Ze zorgen enkel voor een hogere bescherming, verlagen de kans om zwaar ziek te worden of in het ziekenhuis te komen en verlagen de verspreiding van een besmet persoon tot wel 50%. Maar hey, eigenlijk doen die vaccins toch niet zo veel eh.

Da’s nu ook niet wat hij beweert denk ik.
Je kan tegenwoordig geen nuance/bedenking meer plaatsen zonder in een hoek geduwd te worden.

Enfin en Pierre Van Damme zat in maart 2021 nog te toeteren dat je 12 dagen na het vaccin niet meer besmettelijk bent. Dus dat iedereen dat wist is ook niet helemaal waar.
 
Da’s nu ook niet wat hij beweert denk ik.
Je kan tegenwoordig geen nuance/bedenking meer plaatsen zonder in een hoek geduwd te worden.

Enfin en Pierre Van Damme zat in maart 2021 nog te toeteren dat je 12 dagen na het vaccin niet meer besmettelijk bent. Dus dat iedereen dat wist is ook niet helemaal waar.
Dat was natuurlijk uit onderzoek in het bijna volledig gevaccineerde Israël op basis van de Alpha variant, niet de Delta variant die toen nog niet dominant was.
Die meme van Van Damme is heel populair onder antivaxxers op het net, maar is gewoonweg flauw en niet correct. En ik geloof ook dat die uitspraak in de 7e dag dateert van januari 2021, niet maart.
 
Ik vind het best gek dat men op dit moment over die verplichting begint. Terwijl alles er toch op wijst dat omicron het beste is dat ons de laatste 2 jaar overkomen is.
Uiteraard met 2 woorden spreken maar met de risicogroepen (en al wie wil) te vaccineren tegen de winter aan moet het vanaf heden toch volstaan.
Ik vind het nu niet echt het moment om het zo op de spits te drijven. Wat gaan ze dan doen met personeel dat zich niet laat vaccineren? Allemaal op den dop?
Idd, slaat gewoon nergens op! Omikron is duidelijk heel mild en men begint de verplichting zo op te drijven. Het is echt crazy en dat terwijl een gevaccineerde evengoed iemand anders besmet. Er zitten 50 duizend mensen in de zorgsector die zich niet willen laten vaccineren. Die zouden ontslagen worden in april. Maar terwijl was men wel bezig om besmet personeel in te zetten mocht omikron de ziekenhuizen zo laten vol lopen. Maar dat zag iedereen op voorhand al, dat dit niet ging gebeuren. Maar ze zeiden dat wel. Besmet personeel gaan werken en binnenkort worden niet gevaccineerden ontslagen, begrijpen wat niet te begrijpen valt...
Gisteren ook naar de zevende dag gekeken. De enige die normaal deed was Rik Torfs in mijn ogen. Als je Wouter Beke een directe vraag stelt begint die volledig rond de pot te draaien. Ik kan het echt niet meer begrijpen persoonlijk.
 
Dat was natuurlijk uit onderzoek in het bijna volledig gevaccineerde Israël op basis van de Alpha variant, niet de Delta variant die toen nog niet dominant was.
Die meme van Van Damme is heel populair onder antivaxxers op het net, maar is gewoonweg flauw en niet correct. En ik geloof ook dat die uitspraak in de 7e dag dateert van januari 2021, niet maart.
I know het was toen maar je kon de piste toch wel openhouden dat je geen idee had hoe lang die bescherming (tegen transmissie) ging duren. Daar kon niemand iets over zeggen toen. Het heeft toen die flippo van de Uhasselt zijn job gekost (wat misschien terecht was door zijn andere braaksels maar hier had hij toen wel een punt).

Even opnieuw opgezocht en het was februari maar enkele dagen later heeft PVD zich gecorrigeerd dus hij wist het wel dan.
 
Terug
Bovenaan