Tax on Web 2024

Het beroepsinkomen van mijn vrouw is de laatste jaren sterk gestegen, waardoor ze nu ook een pak meer belasting betaalt (hogere schijven). Mijn inkomen is nog steeds het hoogst, en ik heb de kinderen ten laste.

Nu spelen wij met het idee om na afloop van huidige 4/5 ouderschapsverlof, haar blijvend deeltijds te laten werken (4/5 of 1/2, nog te bekijken). Om meer tijd te hebben uiteraard, maar ook om de fiscale druk wat te verlagen.

Dit zal natuurlijk een impact hebben op haar pensioen. En ik begrijp niet goed hoe pensioenen belast worden. Als 'mypension' een bedrag geeft van bv. 2.000 EUR, is dat dan het geraamde maandelijks netto pensioen? Of is dit bruto?

Waar ik toe wil komen is, zal een iets lager pensioen deels gecompenseerd worden door hierop minder belastingen te moeten betalen?

Dat staat er duidelijk bij: onder "mijn wettelijk pensioen" tonen ze een bedrag voor vroegste en wettelijke pensioendatum, waar duidelijk vermeld staat "netto/maand". Die netto bedragen zijn wel een inschatting.
Daaronder heb je nog een link naar "meer details" waar je zowel bruto als netto ziet.

Als je wil simuleren wat de impact is op haar pensioen van deeltijds werken, kan je dat ook via die link "meer details": ga daar naar "Bereken de impact van een loopbaanverandering op uw pensioen", "Een nieuwe job als werknemer" en dan kan je daar deeltijds werken simuleren.

Gemiddelde aanslagvoet (%) 41 en 20 :(
Vorig jaar 34%

Nog een paar vragen:

1. Ik heb een buitenlandse rekening waar een klein beetje rente op komt. Hier is niets van afgehouden, hoe moet ik dit aangeven. Of is dit vrijgesteld indien de som van al mijn rentes <980 euro is?
2. Code 3334/4334: Ik heb een tweede appartement die ik verhuur (enkel mijn eigendom, niet van mijn vrouw), klopt het dat ik dan dan maar max 1520 euro mag invullen en mijn vrouw 2280 euro voor aftrek interesten? (dus niet enige eigen woning)

Bedankt voor het meedenken.

Ik ga geen stoute dingen doen, dus zal bij de werkgever van de vrouw laten doorgeven om de kinderen daar te laten schrappen op de loonbrief. Dan hebben we uiteindelijk hetzelfde voordeel/nadeel. Ik zal het voorschot van de energieleverancier dan maar verlagen om het maandelijkse tijdelijke "verlies" op te vangen :)

1. Ik heb een buitenlandse rekening waar een klein beetje rente op komt. Hier is niets van afgehouden, hoe moet ik dit aangeven. Of is dit vrijgesteld indien de som van al mijn rentes <980 euro is?

Vrijstelling is enkel voor gereglementeerde spaarrekeningen. Buitenlandse zijn dat nooit, dus altijd aan te geven. Code 1444 volgens mij.

Ik heb een appartement en heb in mei (akte verleden eind mei) samen met mijn vriendin een woning gekocht. Verhouding 65(ik)/35

-De KI van de woning waar je in woont (domicilie), moet je deze ingeven in de belastingaangifte?
-voor mijn appartement in Gent (die ik nog steeds heb). KI is bijv 1000 euro. Moet ik dan 1000 / 12(maanden per jaar) x 7 (aantal maanden dat ik er niet meer in woon) = 1000 / 12 : 83.3. X 7 = 583.3 euro ingeven?

Ik heb een appartement en heb in mei (akte verleden eind mei) samen met mijn vriendin een woning gekocht. Verhouding 65(ik)/35

-De KI van de woning waar je in woont (domicilie), moet je deze ingeven in de belastingaangifte?
-voor mijn appartement in Gent (die ik nog steeds heb). KI is bijv 1000 euro. Moet ik dan 1000 / 12(maanden per jaar) x 7 (aantal maanden dat ik er niet meer in woon) = 1000 / 12 : 83.3. X 7 = 583.3 euro ingeven?

- Ki waar je woont moet je niet ingeven.
- Voor je app, ja, maar dan op dagbasis berekenen... Ik heb zelfs het KI aangegeven voor de 2de woonst gedurende de 18 dagen dat ik er niet woonde maar het wel reeds in bezit had.

Ik ga misschien iets 'dom' zeggen maar bon ik zie het soms toch nog wel gebeuren bij andere personen in hun aangifte... het appartement is aangekocht in mei? mei 2024? In dat geval zal het maar voor volgend jaar zijn dat u hiermee rekening moet houden. De aangifte van nu gaat over het inkomstenjaar 2023.

Voor de rest KI eigen woning moet u niet ingeven. KI's zijn bepaald op dagbasis en zullen dan ook op dagbasis berekend & ingevuld moeten worden.

Ik ga misschien iets 'dom' zeggen maar bon ik zie het soms toch nog wel gebeuren bij andere personen in hun aangifte... het appartement is aangekocht in mei? mei 2024? In dat geval zal het maar voor volgend jaar zijn dat u hiermee rekening moet houden. De aangifte van nu gaat over het inkomstenjaar 2023.

Voor de rest KI eigen woning moet u niet ingeven. KI's zijn bepaald op dagbasis en zullen dan ook op dagbasis berekend & ingevuld moeten worden.
En wat bij een appartement die nog geen KI heeft?

Schoonbroer heeft een appartement aan zee gekocht, 10 december 2023 is de akte verleden. Hij heeft nog geen KI en kan dus niks aangeven. Moet daar achteraf sowieso een rechtzetting op komen, of zal dit gewoon zo passeren?

Ik heb een eenvoudige vraag voor de kenners hier:
Ik woon feitelijk samen met mijn vriendin. Ik heb kinderen van mijn ex (fiscaal ten laste bij mij), zij heeft ook een kind (van haar ex). Deze website:
zegt duidelijk dat ik het kind van mijn partner fiscaal ten laste kan nemen bij mij:
Bent u feitelijk samenwonend en heeft u of uw partner kinderen, dan mag u kiezen wie de kinderen ten laste neemt en daarvoor de toeslag op de belastingvrije som geniet (art. 140 WIB 92) . U kunt dus in principe de kinderen van uw partner ten laste nemen, niet alleen uw eigen kinderen uit een vorige relatie of gezamenlijke kinderen.
De officiële website is echter veel minder duidelijk: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/personen_ten_laste/kinderen#q1
U kunt, wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, de volgende kinderen ten laste nemen:
  • uw kinderen of geadopteerde kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen
  • de kinderen die u volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft. Bijvoorbeeld kinderen van wie de ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet.

Dus de vraag is: kan ik het kind van mijn feitelijk samenwonende partner fiscaal ten laste nemen? (haar ex heeft het kind niet fiscaal ten laste, ook geen 50%)

Dus de vraag is: kan ik het kind van mijn feitelijk samenwonende partner fiscaal ten laste nemen? (haar ex heeft het kind niet fiscaal ten laste, ook geen 50%)
ja en dit is veel voordeliger dan beide apart ten laste zetten. Voor het gemak voor de fiscus (en voor minder wachttijd) wel best een verklaring van je vriendin erbij steken die uitlegt dat:
- ze haar kind (naam, rijksregisternummer en woonplaats) volledig fiscaal ten laste heeft, de partner mag dit niet
- ze toestaat dat hij het kind ten laste neemt en dat zij dit zelf niet zal doen.

Naam, Handtekening, haar rijksregisternummer, datum en als bijlage erbij steken.

Ja, ik heb jaren feitelijk samengewoond en heb de kinderen van mijn partner altijd ten laste genomen. We hebben het eerste jaar een handgeschreven brief van mijn vriendin (ondertussen vrouw) toegevoegd met haar toestemming hiervoor.
Dit is gecontroleerd geweest en geaccepteerd.

Oops. Ik bedoelde het volgende.

Aankoop woning met vriendin was eind mei 2023.
Sorry dat ik niet volledig was

Oops. Ik bedoelde het volgende.

Aankoop woning met vriendin was eind mei 2023.
Sorry dat ik niet volledig was
Geen probleem ik vermeld het enkel omdat ik soms al gevallen tegen gekomen ben waar ze onroerend goed aan het optellen zijn dat dit jaar aangekocht werd.

Schoonbroer heeft een appartement aan zee gekocht, 10 december 2023 is de akte verleden. Hij heeft nog geen KI en kan dus niks aangeven. Moet daar achteraf sowieso een rechtzetting op komen, of zal dit gewoon zo passeren?

Indien eigen woning sowieso niet vermelden maar goed dat zal u wel al geweten hebben.

Dat appartement aan zee zal dan waarschijnlijk nieuwbouw zijn? In geval van nieuwbouw is niet de datum van aankoop maar de datum van ingebruikneming die telt. (Indien reeds al een ingebruikname/kadaster aangifte ingediend werd van het appartement voor de aankoop is het wel datum van aankoop die telt.) Heeft hij zelf de aangifte ingebruikname gedaan bij kadaster en wanneer? Zelf al zou deze aangifte ingebruikname op 10 december 2023 ingediend zijn telt het maar de maand erop en zal dat dus januari 2024 zijn.

Indien al reeds verhuurd voor de ingebruikname zal vanaf de dag van verhuur toch KI moeten aangegeven worden en dat vanaf datum verhuur. Indien geen gekend zal u het KI zelf moeten schatten en dan pro-rateren. (Correctie kan dan later aangevraagd worden bij de belastingdienst wanneer KI gekend.)

Dat appartement aan zee zal dan waarschijnlijk nieuwbouw zijn? In geval van nieuwbouw is niet de datum van aankoop maar de datum van ingebruikneming die telt. (Indien reeds al een ingebruikname/kadaster aangifte ingediend werd van het appartement voor de aankoop is het wel datum van aankoop die telt.) Heeft hij zelf de aangifte ingebruikname gedaan bij kadaster en wanneer? Zelf al zou deze aangifte ingebruikname op 10 december 2023 ingediend zijn telt het maar de maand erop en zal dat dus januari 2024 zijn.

Het is een vernieuwbouw, maar geen gekend KI (mss gefoefel in het verleden/opsplitsing appartement? :)

Het is een vernieuwbouw, maar geen gekend KI (mss gefoefel in het verleden/opsplitsing appartement? :)

Appartement aangekocht onder BTW of registratierecht? Meestal staat het KI ook vermeld in de aankoopakte indien gekend.

Bij puur verbouwingen moet KI aangegeven worden cf. verhouding aantal dagen oud KI & nieuw KI.

Zijn het misschien extra verdiepen in aanbouw?
Misschien bestaat zijn appartement nog niet.
Als er nog geen appartement bestaat dan is er niets aan te geven. Grond is dan ook niet van hem, dus ook geen grond aan te geven.
Dat zou dan ook de reden zijn waarom er nog geen KI gekend is.

Zijn het misschien extra verdiepen in aanbouw?
Misschien bestaat zijn appartement nog niet.
Als er nog geen appartement bestaat dan is er niets aan te geven. Grond is dan ook niet van hem, dus ook geen grond aan te geven.
Dat zou dan ook de reden zijn waarom er nog geen KI gekend is.
Er is zeker iets gekocht, akte is verleden bij einde verbouwingswerken. Maar mss gaat het over opsplitsing van appartement. Ik weet niet hoe KI dan aangegeven moet worden.

(firma is betrouwbaar, dus ik vermoed niet dat er een onvergund stuk gekocht is)

Met geen gekend KI, waar zie je dat dan?

Fjoew mijn TOW is eindelijk ingevuld, omwille van gewijzigde gezinssituatie was het een heel gedoe. Heb heel veel zaken manueel moeten invullen:
  • Attest Roerende voorheffing dividend 2024
  • Airbnb inkomsten
  • Zoon
  • Buitenlandse rekening (DeGiro aandelen)
  • Federaal langetermijnsparen 2e woning
Alles samen krijg ik een dikke €2000 terug.

Terug
Bovenaan