Het beroepsinkomen van mijn vrouw is de laatste jaren sterk gestegen, waardoor ze nu ook een pak meer belasting betaalt (hogere schijven). Mijn inkomen is nog steeds het hoogst, en ik heb de kinderen ten laste.
Nu spelen wij met het idee om na afloop van huidige 4/5 ouderschapsverlof, haar blijvend deeltijds te laten werken (4/5 of 1/2, nog te bekijken). Om meer tijd te hebben uiteraard, maar ook om de fiscale druk wat te verlagen.
Dit zal natuurlijk een impact hebben op haar pensioen. En ik begrijp niet goed hoe pensioenen belast worden. Als 'mypension' een bedrag geeft van bv. 2.000 EUR, is dat dan het geraamde maandelijks netto pensioen? Of is dit bruto?
Waar ik toe wil komen is, zal een iets lager pensioen deels gecompenseerd worden door hierop minder belastingen te moeten betalen?
Dat staat er duidelijk bij: onder "mijn wettelijk pensioen" tonen ze een bedrag voor vroegste en wettelijke pensioendatum, waar duidelijk vermeld staat "netto/maand". Die netto bedragen zijn wel een inschatting.
Daaronder heb je nog een link naar "meer details" waar je zowel bruto als netto ziet.
Als je wil simuleren wat de impact is op haar pensioen van deeltijds werken, kan je dat ook via die link "meer details": ga daar naar "Bereken de impact van een loopbaanverandering op uw pensioen", "Een nieuwe job als werknemer" en dan kan je daar deeltijds werken simuleren.