Status
Niet open voor verdere reacties.
@Aprella aangezien jij de topic starter bent, misschien POLL toevoegen , "ik krijg terug", of "ik moet betalen".
Lijkt me ook wel handig.

Het merendeel krijgt toch precies terug zo te zien...

Dit lijkt mij niet nuttig want "ik krijg terug" of "ik moet betalen" zegt absoluut niets en ik vindt dat het niet bijdraagt aan het topic.
Er zijn zoveel verschillende redenen waarom iemand moeten betalen en iemand anders terug krijgt.
 
Dat is idd normaal wegens de zoveel bestaande aftrekposten, het feit dat hier nauwelijks iemand in de bouw als arbeider werkt (waar betalen wél standaard is) en de grotere inkomens (waardoor meer aftrekposten hier genuttigd kunnen worden tov het gemiddelde)

En dit, ik inderdaad :)
Ik moet bv altijd betalen omdat mijn echtgenoot arbeider is en wij hebben geen voordelen/verminderingen want geen kinderen, geen lening etc...ik dat dat ik hierop op dit forum een beetje een uitzondering ben 😅
 
Denk dat dit nog méér werk voor de overheid zou betekenen dan nu.
In NL gebruiken ze toch ook zo'n systeem?

Vroeger zo vaak uren bezig geweest met mensen die gewoon 3040€ invullen op de woonbonus omdat ze het zelf niet weten.

Dan moet je ze 7x mailen/bellen voor je het juiste oorspronkelijke attest hebt en zelf gaan rekenen of beperken (als ze nog nie verhuisd zijn of een andere woning hebben gekocht/verkocht)
 
In NL gebruiken ze toch ook zo'n systeem?

Vroeger zo vaak uren bezig geweest met mensen die gewoon 3040€ invullen op de woonbonus omdat ze het zelf niet weten.

Dan moet je ze 7x mailen/bellen voor je het juiste oorspronkelijke attest hebt en zelf gaan rekenen of beperken (als ze nog nie verhuisd zijn of een andere woning hebben gekocht/verkocht)
In NL hebben ze geen 800+ codes die ingevuld kunnen worden.
 
In NL hebben ze geen 800+ codes die ingevuld kunnen worden.
Nee maar daar moet je wel zelf reageren als je een vermindering wilt.

Hier moeten ze alles op een dienblad, liefst nog geoptimaliseerd en wat tips wat men nog kan doen om minder te betalen
 
Nee maar daar moet je wel zelf reageren als je een vermindering wilt.

Hier moeten ze alles op een dienblad, liefst nog geoptimaliseerd en wat tips wat men nog kan doen om minder te betalen
De complexiteit hier is dan ook zo groot dat je niet meer kan verwachten dat mensen het allemaal zelf kunnen invullen... Absurd, ik weet het.
 
Was bezig met de vooraf ingevulde versie in te vullen. Bij doorklikken naar een volgend vak wordt ik eruit geshot, denk overbelasting systeem want 'service tijdelijk onbereikbaar'. Nu ik hier terug kan inloggen is alles weg, ook de vooraf ingevulde zaken. Dit is een kluwen van jewelste want uitkering, ouderschaprust, etc etc verspreid over verschillende fiches. Is er een manier om de brief terug vooraf te laten invullen? Ik heb hem zelfs nooit bewaard, was nog maar 2min bezig...
 
Was bezig met de vooraf ingevulde versie in te vullen. Bij doorklikken naar een volgend vak wordt ik eruit geshot, denk overbelasting systeem want 'service tijdelijk onbereikbaar'. Nu ik hier terug kan inloggen is alles weg, ook de vooraf ingevulde zaken. Dit is een kluwen van jewelste want uitkering, ouderschaprust, etc etc verspreid over verschillende fiches. Is er een manier om de brief terug vooraf te laten invullen? Ik heb hem zelfs nooit bewaard, was nog maar 2min bezig...

Op het knopje "opslaan" duwen af en toe ;)
 
Op het knopje "opslaan" duwen af en toe ;)
Was letterlijk 2min bezig, had nog niets veranderd of aangepast aan de ingevulde velden. Noch had ik iets van een berekening of dergelijke laten doen. Normaal zou dat dan toch moeten blijven zoals het is, nu is alles gewoon weg...
 
En niet op opslaan klikken als alles verdwenen is, anders bewaart het de blanco aangifte...
 
  • Leuk
Waarderingen: VN.
Fout. Na de bezwaartermijn is dit echt niet moeilijk hoor. Er worden vaak ambtshalve ontheffing toegepast.
Ik spreek vanuit de praktijk. In West-Vlaanderen bv wordt daar moeilijk over gedaan inzake code 1106.
Ambtshalve kan enkel bij materiële vergissing (bv rekenfout) en van zodra nieuwe feiten en nieuwe bescheiden beschikbaar zijn. Dit moet strict worden geïnterpreteerd
 
Ik spreek vanuit de praktijk. In West-Vlaanderen bv wordt daar moeilijk over gedaan inzake code 1106.
Ambtshalve kan enkel bij materiële vergissing (bv rekenfout) en van zodra nieuwe feiten en nieuwe bescheiden beschikbaar zijn. Dit moet strict worden geïnterpreteerd
Eigen woning op de 1106 zullen ze altijd rechtzetten.

Als je momenteel trouwens een rechtzetting vraagt in West-Vlaanderen kan ook een Antwerpenaar of Limburg dat dossier verder behandelen dus er moet wel 1 lijn gehouden worden.
 
Dan zeggen ze dat ze het eenvoudiger willen maken, maar eigenlijk doen ze gewoon het tegengestelde.
Ze vullen toch veel in ?

Ik vind het nog wel goed te doen en dan is mijn vrouw nog zelfstandige.

Gewoon lijstje hebben van alle speciallekes die je moet of wilt aangeven dat elk jaar wat groeit.

Kan je eigenlijk zelfs een vereenvoudigde aangifte hebben als je een aangifte met je vrouw hebt ? Ik zag het altijd als iets voor de student met amper inkomen. Ik had vanaf mijn eerste jaar echt werk geen VVA meer.
 
Vroeger, toen we nog massaal op papier invulden, was de VAA wel voorbehouden voor mensen die echt quasi geen andere inkomsten hadden dan pensioen of dergelijke. Maar idd, dat is sinds enkele jaren serieus uitgebreid tot het nu eigenlijk standaard is voor alle mensen met een stabiel inkomen zonder zelfstandigheid.

Ik zou eigenlijk wel eens willen zien per code hoeveel die nog gebruikt wordt. Dingen zoals "Bijzondere bijdragen voor de sociale zekerheid van de jaren 1982 tot 1988 die u in 2021 aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening hebt betaald:" of "Kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen aangegaan voor het verwerven of (ver)bouwen van uw ’eigen woning’ van leningen gesloten vóór 1989:"

DIe mensen zouden ze toch eens kunnen jaarlijks aanschrijven om het individueel te regelen en voor de 11,1 miljoen andere belgen die codes weglaten (gezien de overheid die informatie heeft).
 
Eigen woning op de 1106 zullen ze altijd rechtzetten.

Als je momenteel trouwens een rechtzetting vraagt in West-Vlaanderen kan ook een Antwerpenaar of Limburg dat dossier verder behandelen dus er moet wel 1 lijn gehouden worden.
hangt af van de goodwill van de controleur. De opzet is en blijft om zoveel mogelijk rechtzettingen door te voeren tijdens een bezwaarfase. Amtshalve ontheffing aanvragen is niet altijd evident
 
Moet het KI van 2 gekochte autostaanplaatsen in een appartementsblok in een andere stad wel of niet aangegeven worden bij code 1106? Ik denk het wel maar vraag het hier even voor de zekerheid.

We hebben geen appartement in deze stad dus enkel de staanplaatsen.
 
Moet het KI van 2 gekochte autostaanplaatsen in een appartementsblok in een andere stad wel of niet aangegeven worden bij code 1106? Ik denk het wel maar vraag het hier even voor de zekerheid.

We hebben geen appartement in deze stad dus enkel de staanplaatsen.

Ja want die twee autostaanplaatsen maken geen deel uit van je eigen woning.

Moest je nu wonen in dat appartementsblok waar die twee autostaanplaatsen staan niet. Want die maken dan zogenaamd deel uit van je eigen woning.

Ik vermoed dat je er geen beroepsgebruik is van die autostaanplaatsen? (Bedrijf die de autostaanplaats huurt van jou of jij die de autostaanplaats gebruikt in het kader van een zelfstandige activiteit?
 
Ja want die twee autostaanplaatsen maken geen deel uit van je eigen woning.

Moest je nu wonen in dat appartementsblok waar die twee autostaanplaatsen staan niet. Want die maken dan zogenaamd deel uit van je eigen woning.

Ik vermoed dat je er geen beroepsgebruik is van die autostaanplaatsen? (Bedrijf die de autostaanplaats huurt van jou of jij die de autostaanplaats gebruikt in het kader van een zelfstandige activiteit?
Klopt, deze zijn voor eigen privé-gebruik.

Bedankt voor de bevestiging. Gewoon blijven aangeven bij 1106 👍
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan