Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn kinderen zijn in 2022 tijdens de grote vakantie naar de opvang van de gemeente geweest. Ik heb hier geen attest voor ontvangen, maar bij de instructies van de FOD Financiën staat wel dat speelplein aanvaard kan worden. Bijkomende voorwaarde is dat de opvang gesubsidieerd is door de overheid. Hier heb ik dus geen idee van. Het is de gemeentelijke speelpleinwerking.

Kunnen deze opvangkosten in de aangifte personenbelasting opgenomen worden?
 
Klopt, deze zijn voor eigen privé-gebruik.

Bedankt voor de bevestiging. Gewoon blijven aangeven bij 1106 👍

Moest je een lening hebben voor de autostaanplaatsen, kan je wel de interesten vermelden in de code 1146 (vak 9). Dat wordt dan afgetrokken van je "onroerend inkomen".

Niet dat dat allemaal zoveel impact heeft. KI van een autostaanplaats, dat is misschien 10euro ofzo?


Mijn kinderen zijn in 2022 tijdens de grote vakantie naar de opvang van de gemeente geweest. Ik heb hier geen attest voor ontvangen, maar bij de instructies van de FOD Financiën staat wel dat speelplein aanvaard kan worden. Bijkomende voorwaarde is dat de opvang gesubsidieerd is door de overheid. Hier heb ik dus geen idee van. Het is de gemeentelijke speelpleinwerking.

Kunnen deze opvangkosten in de aangifte personenbelasting opgenomen worden?

Ja maar je hebt wel een factuur/stuk nodig waar de prijs staat en het aantal dagen dat je kinderen zijn geweest naar de speelpleinwerking.
Check eens in je MyMinfin of je daar geen attest hebt staan.
 
Nog een moeilijke situatie voor het invullen van de belastingsbrieven van mijn ouders.

MIjn ouders hadden altijd mijn vader zijn zwaar gehandicapte zus ten laste. Codes 1027 en 1029.

Nu mijn vader in 2022 overleden is moet ik twee aparte brieven invullen maar dan gezamelijk bij mijn moeder aangevinkt.

Als ik de zus in de aangifte van mijn overleden vader zet is er geen belastingsvoordeel. Als ik ze bij mijn moeder zet in code 1032 en 1033 wel. Mijn moeder heeft liever dat ik het in de brief van mijn vader zet maar is dat wel logisch? Naar mijn mening kan ik ze nu beter bij mijn moeder ten laste zetten voor het jaar 2022 of niet?
 
Nog een moeilijke situatie voor het invullen van de belastingsbrieven van mijn ouders.

MIjn ouders hadden altijd mijn vader zijn zwaar gehandicapte zus ten laste. Codes 1027 en 1029.

Nu mijn vader in 2022 overleden is moet ik twee aparte brieven invullen maar dan gezamelijk bij mijn moeder aangevinkt.

Als ik de zus in de aangifte van mijn overleden vader zet is er geen belastingsvoordeel. Als ik ze bij mijn moeder zet in code 1032 en 1033 wel. Mijn moeder heeft liever dat ik het in de brief van mijn vader zet maar is dat wel logisch? Naar mijn mening kan ik ze nu beter bij mijn moeder ten laste zetten voor het jaar 2022 of niet?

Als je kiest voor een gezamenlijk aanslag voor je ouders, maakt het eigenlijk niet uit. De aanslag wordt gezamenlijk dus de tenlasteneming wordt uiteindelijk ook gezamenlijk.

Als je kiest voor voor elk een aparte aanslag, dan is het beter om haar bij je moeder te zetten gezien bij je vader geen belastingvoordeel is maar ik twijfel wel over één iets. Ik ben niet 100% zeker of iemand de schoonzus ten laste kan nemen want de tekst refereert naar "(half)zus)".
U kunt, wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, de volgende personen ten laste nemen:
uw ascendenten (ouders, grootouders)
uw (half)broers en (half)zussen
de personen die u ten laste hadden toen u kind was ( Bijvoorbeeld een tante die u, na het overlijden van uw ouders, tijdens uw jeugd ten laste heeft genomen.)
 
Ik heb 2 kinderen, eentje die nog naar de crèche gaat en eentje op school (4 jaar). Ik betaalde voor hem 72 euro voor opvang tijdens vakantie en 56,40 voor voor- en naschoolse opvang. Mag ik de bedragen van de crèche en alle opvang op school samentellen en invullen op vak 1384?
 
Ik heb 2 kinderen, eentje die nog naar de crèche gaat en eentje op school (4 jaar). Ik betaalde voor hem 72 euro voor opvang tijdens vakantie en 56,40 voor voor- en naschoolse opvang. Mag ik de bedragen van de crèche en alle opvang op school samentellen en invullen op vak 1384?

Ja, zolang je de grens respecteert van 14,4 per opvangdag per kind respecteert.

Bijvoorbeeld: is die 72 euro voor drie dagen. Dan mag je maar drie maal 14,4 vermelden (=43,20) voor de opvang tijdens vakantie.
Is die 72 voor vijf dagen (ik vermoed dat dit het geval is want 72 is exact 5 keer 14,4), dan mag je die 72 euro erbij tellen.
 
Weet niet of het hier echt past maar soit.

In een aangifte van nalatenschap, is het daar toegelaten om een simulatie van de belastingen toe te voegen? Meer concreet: er gaat zo'n 3500 euro aan de belastingen moeten betaald worden, maar het aanslagbiljet zal hoogstwaarschijnlijk pas na de deadline voor de aangifte van nalatenschap aankomen. Kan ik in plaats van het aanslagbiljet een simulatie (via tax-calc, want op een of andere manier wil tax-on-web zelf geen simulatie laten zien wanneer ik de aangifte voor een overleden persoon indien) binnenbrengen en zo een soort provisie aanleggen?
 
Weet niet of het hier echt past maar soit.

In een aangifte van nalatenschap, is het daar toegelaten om een simulatie van de belastingen toe te voegen? Meer concreet: er gaat zo'n 3500 euro aan de belastingen moeten betaald worden, maar het aanslagbiljet zal hoogstwaarschijnlijk pas na de deadline voor de aangifte van nalatenschap aankomen. Kan ik in plaats van het aanslagbiljet een simulatie (via tax-calc, want op een of andere manier wil tax-on-web zelf geen simulatie laten zien wanneer ik de aangifte voor een overleden persoon indien) binnenbrengen en zo een soort provisie aanleggen?

Ik heb vorig jaar een aangifte van nalatenschap ingediend voor mijn vader en ik heb hier eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden. Wij hebben achteraf nog geld geërfd door een rechtzetting van de belastingaangifte van mijn grootmoeder die twee jaar voor mijn vader was overleden voor dit aanslagjaar krijgen wij de gehele bedrijfsvoorheffing dat van mijn vaders pensioen is afgehouden terug. Hiermee hebben wij dus ook geen rekening gehouden.
Wij moesten wel geen erfbelasting betalen aangezien mijn vader niets had en zijn inboedel geen geldelijke waarde had.

Ik zou er vanuit gaan dat het zeker geen kwaad kan dat je dit erbij steekt. Ik denk dat ik ook te veel documenten bij de aangifte van nalatenschap heb gestoken dan nodig was, maar hierop heb ik geen commentaar gekregen. Als je twijfelt kan je eens contact opnemen met de Vlaamse Overheid.
 
Weet niet of het hier echt past maar soit.

In een aangifte van nalatenschap, is het daar toegelaten om een simulatie van de belastingen toe te voegen? Meer concreet: er gaat zo'n 3500 euro aan de belastingen moeten betaald worden, maar het aanslagbiljet zal hoogstwaarschijnlijk pas na de deadline voor de aangifte van nalatenschap aankomen. Kan ik in plaats van het aanslagbiljet een simulatie (via tax-calc, want op een of andere manier wil tax-on-web zelf geen simulatie laten zien wanneer ik de aangifte voor een overleden persoon indien) binnenbrengen en zo een soort provisie aanleggen?


Op de site van het Vlaams gewest lijkt men te spreken van een nieuwe aangifte nalatenschip indienen in dat geval. (Nieuw feit dus je mag/moet een nieuwe aangifte nalatenschap indienen.)
Zou mij een beetje verbazen moest de simulatie van taxcalc of taxonweb voldoende zijn als "bewijs" want het is een simulatie, niet een uitvoerbaar artikel.

ik zou een keer bellen aan de Vlaamse belastingdienst. Je kan een online afspraak maken hier.


@Aprella
Ik denk in theorie dat je eigenlijk een nieuwe aangifte nalatenschap moest indienen in dat geval maar gezien je onder de grensbedragen zat, maakt het niet uit.
 
2600€ te betalen als (fiscaal) alleenstaande :cry2:
Nog een stukje pensioensparen en buitenlands dividend ingebracht maar voor de rest niets
 
Weet niet of het hier echt past maar soit.

In een aangifte van nalatenschap, is het daar toegelaten om een simulatie van de belastingen toe te voegen? Meer concreet: er gaat zo'n 3500 euro aan de belastingen moeten betaald worden, maar het aanslagbiljet zal hoogstwaarschijnlijk pas na de deadline voor de aangifte van nalatenschap aankomen. Kan ik in plaats van het aanslagbiljet een simulatie (via tax-calc, want op een of andere manier wil tax-on-web zelf geen simulatie laten zien wanneer ik de aangifte voor een overleden persoon indien) binnenbrengen en zo een soort provisie aanleggen?

De simulatie van de personenbelasting is op dat moment nog geen schuld van de overledene.
Daarom dat het ook maar een simulatie is.
De uiteindelijke schuld stelt zich pas na x aantal maanden, na ontvangst van het aanslagbiljet.

Indien het effectief om een groot bedrag gaat, kan u eventueel een nieuwe aangifte nalatenschap doen:
Na het overlijden kunnen er zich gebeurtenissen voordoen die aanleiding geven tot een herberekening van de erfbelasting. Om deze herberekening mogelijk te maken, moet een nieuwe aangifte van nalatenschap worden ingediend.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik die link niet meer gemaakt heb met de ingediende aangifte voor de nalatenschap en het aanslagbiljet personenbelasting dat pas veel later gevolgd is.

Indien de nalatenschap niet verworpen is geweest, is het trouwens een verplichting van de erfgenamen om de personenbelasting van de overledene te betalen, ook al lijkt dat evident.
 
De notaris gaat de simulatie inbrengen. Worst case maken ze er bij de overheid een probleem van, maar op dat moment zullen we (misschien) toch al het effectieve aanslagbiljet hebben. Gaat hier over iemand met een zware ziekte en invaliditeitsuitkering, voor 2022 zal er 7500 euro aan de belastingen moeten betaald worden waarvan 4000 vorig jaar als voorafbetaling is gestort. Dus netto nog zo'n 3500 euro te betalen. Dat zijn al geen kruimels meer natuurlijk.
 
De notaris gaat de simulatie inbrengen.
Benieuwd of ze het gaan aanvaarden, te meer erfbelasting een Vlaamse bevoegdheid is en personenbelasting gewoon federaal.

Los daarvan: wat een grote bedragen aan belastingen voor iemand met een erkende handicap...

Je kan sowieso later nog altijd een herziening indienen. mocht het uiteindelijke aanslagbiljet personenbelasting hoger uitvallen.
Het formulier om de erfbelasting aan te geven is overigens niet zo moeilijk, maar wordt meestal nodeloos complex voorgesteld door notarissen, alsof zij de enigen zouden zijn die competent genoeg zijn om het te kunnen invullen.
 
Benieuwd of ze het gaan aanvaarden, te meer erfbelasting een Vlaamse bevoegdheid is en personenbelasting gewoon federaal.

Los daarvan: wat een grote bedragen aan belastingen voor iemand met een erkende handicap...

Je kan sowieso later nog altijd een herziening indienen. mocht het uiteindelijke aanslagbiljet personenbelasting hoger uitvallen.
Het formulier om de erfbelasting aan te geven is overigens niet zo moeilijk, maar wordt meestal nodeloos complex voorgesteld door notarissen, alsof zij de enigen zouden zijn die competent genoeg zijn om het te kunnen invullen.

Dat is omdat op ziekteuitkeringen nauwelijks bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden. (11%, denk ik)

In combinatie met andere inkomsten, zit je dus al snel aan bedragen te betalen.
 
Benieuwd of ze het gaan aanvaarden, te meer erfbelasting een Vlaamse bevoegdheid is en personenbelasting gewoon federaal.

Los daarvan: wat een grote bedragen aan belastingen voor iemand met een erkende handicap...

Je kan sowieso later nog altijd een herziening indienen. mocht het uiteindelijke aanslagbiljet personenbelasting hoger uitvallen.
Het formulier om de erfbelasting aan te geven is overigens niet zo moeilijk, maar wordt meestal nodeloos complex voorgesteld door notarissen, alsof zij de enigen zouden zijn die competent genoeg zijn om het te kunnen invullen.

Een van de erfgenamen is minderjarig dus de erfenis moet sowieso door een notaris geregeld worden in dit geval. Een paar maand geleden heb ik ook een dossier erfopvolging helpen samenstellen en ik heb wel gemerkt dat er bij sommige banken een wereld van verschil is wanneer je als privépersoon aanklopt voor de nodige documenten, of wanneer de notaris dit doet. Bij één bank is het verschil 3 dagen bij de notaris vs 3 maanden en tientallen herinneringen toen wij het zelf deden. Allebei voor een simpele rekening met niet veel geld op...

Maar ja, zijn inderdaad serieuze bedragen om terug te betalen aan de belastingen. De logica ontgaat mij ook wel wat, waarom wordt er dan niet gewoon meer afgehouden op de uitkering? En eigenlijk wordt er nog meer uitkering terugbetaald want er wordt ook nog een hypotheek 'oude stijl' ingebracht (dus pre-2014 of wat is het).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan