Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar ja, zijn inderdaad serieuze bedragen om terug te betalen aan de belastingen. De logica ontgaat mij ook wel wat, waarom wordt er dan niet gewoon meer afgehouden op de uitkering? En eigenlijk wordt er nog meer uitkering terugbetaald want er wordt ook nog een hypotheek 'oude stijl' ingebracht (dus pre-2014 of wat is het).
Probleem met een uitkering is dat je niet weet of er nog andere inkomsten zijn. Die 11% is in de meeste gevallen zeker ok. Een mogelijkheid om die 11% te laten aanpassen naargelang de verwachte inkomsten zou echter zeker een goed idee zijn... en technisch nu best wel mogelijk.
 
Probleem met een uitkering is dat je niet weet of er nog andere inkomsten zijn. Die 11% is in de meeste gevallen zeker ok. Een mogelijkheid om die 11% te laten aanpassen naargelang de verwachte inkomsten zou echter zeker een goed idee zijn... en technisch nu best wel mogelijk.

Vrees dat ik het dan nog altijd niet goed snap. Naast de invaliditeitsuitkering zijn de enige andere inkomsten een additionele uitkering via de verzekering van de werkgever. Die 7500 euro terug te betalen zijn maar een beetje minder dan het totale bedrag van die additionele uitkering.
 
Ik heb in de aangifte de uitgaven voor kinderopvang ingevoerd, nl. 360 euro op basis van 25 dagen van max. van 14.4 euro. Als ik de berekening van de belastingen simuleer, krijg ik echter een lager bedrag terug dan wanneer ik die uitgaven niet aangeef. Wij zouden € 28,74 minder terugkrijgen. We zijn twee voltijds werkenden, gehuwd en samenwonend met 1 kind ten laste van 1 jaar oud nu. Iemand die kan verklaren waarom we hier minder terugkrijgen?
 
Ik heb in de aangifte de uitgaven voor kinderopvang ingevoerd, nl. 360 euro op basis van 25 dagen van max. van 14.4 euro. Als ik de berekening van de belastingen simuleer, krijg ik echter een lager bedrag terug dan wanneer ik die uitgaven niet aangeef. Wij zouden € 28,74 minder terugkrijgen. We zijn twee voltijds werkenden, gehuwd en samenwonend met 1 kind ten laste van 1 jaar oud nu. Iemand die kan verklaren waarom we hier minder terugkrijgen?

Als je niets invult kies je automatisch voor het forfait dat wellicht hoger ligt dan 360 euro?
25 dagen is namelijk ook niet veel dus lijkt mij logisch
 
Ik heb in de aangifte de uitgaven voor kinderopvang ingevoerd, nl. 360 euro op basis van 25 dagen van max. van 14.4 euro. Als ik de berekening van de belastingen simuleer, krijg ik echter een lager bedrag terug dan wanneer ik die uitgaven niet aangeef. Wij zouden € 28,74 minder terugkrijgen. We zijn twee voltijds werkenden, gehuwd en samenwonend met 1 kind ten laste van 1 jaar oud nu. Iemand die kan verklaren waarom we hier minder terugkrijgen?

Voor een kind dat op 1 januari van het aanslagjaar nog geen 3 jaar was kan je oftewel kinderopvang inbrengen, oftewel code 1038 gebruiken.

Code 1038 is een extra verhoging op de belastingvrije som voor kinderen tot 3 jaar maar dan mag je wel geen kinderopvang in brengen. 1038 en 1384 kan je niet combineren voor hetzelfde kind.

Wellicht is code 1038 dan voordeliger bij uw situatie.
 
Is het normaal dat ze geen mail of brief meer sturen wanneer de vereenvoudigde aangifte beschikbaar is in tax on web? Ik was het al bijna vergeten dit jaar...
 
Is het normaal dat ze geen mail of brief meer sturen wanneer de vereenvoudigde aangifte beschikbaar is in tax on web? Ik was het al bijna vergeten dit jaar...

Als het juiste mailadres staat ingesteld op MyMinfin krijg je normaal een mail wanneer er nieuwe documenten zijn.
 
Is het normaal dat ze geen mail of brief meer sturen wanneer de vereenvoudigde aangifte beschikbaar is in tax on web? Ik was het al bijna vergeten dit jaar...
Ik heb ook geen mail of brief gekregen en bij mij is het geen vereenvoudigde aangifte.

Dit is trouwens niet de eerste keer, is de afgelopen jaren al een paar keer gebeurd dat ik niks kreeg.

Blijkbaar maken ze daar toch wel geregeld fouten bij de belastingdienst.
 
Blijkbaar maken ze daar toch wel geregeld fouten bij de belastingdienst.

De belastingdienst beheert MyMinFin niet dus zij maken die fout niet. De FOD Financiën en de belastingdienst zijn geen synoniemen.
Bovendien is het steeds je eigen verantwoordelijkheid om je aangifte in te dienen. Je moet echt wel onder een rots wonen om te missen dtavher aangifte periode is.
 
Myminfin wordt weldegelijk beheerd door de FOD Fin. Je ziet dat ook aan de URL dat draait op eservices.minfin.fgov.be. De brief notificatie versturen ze via ebox dat is weliswaar niet van de Fod fin. Het kan natuurlijk zijn dat je ebox notificaties niet aanstaan of dat dit op een foutief e-mailadres staat.
 
Myminfin wordt weldegelijk beheerd door de FOD Fin. Je ziet dat ook aan de URL dat draait op eservices.minfin.fgov.be. De brief notificatie versturen ze via ebox dat is weliswaar niet van de Fod fin. Het kan natuurlijk zijn dat je ebox notificaties niet aanstaan of dat dit op een foutief e-mailadres staat.

Niemand heeft gezegd dat de fod financiën dit niet beheerd. Er is enkel gezegd dat de belastingdienst dit niet beheerd want belastingdienst en fod financiën zijn geen synoniemen.
De belastingdienst valt onder de algemene administratie van de fiscaliteit die op zijn buurt ook nog meer dan enkel de dienst personenbelasting bevat. En de algemene administratie van de fiscaliteit is niet de enige administratie binnen de fod financiën.

Mensen denken Fod financiën = belastingen maar dat is dus verkeerd. Ja, veel van wat de fod financiën doet heeft met geld te maken maar het is wel veel genuanceerder.
 
Niemand heeft gezegd dat de fod financiën dit niet beheerd. Er is enkel gezegd dat de belastingdienst dit niet beheerd want belastingdienst en fod financiën zijn geen synoniemen.
De belastingdienst valt onder de algemene administratie van de fiscaliteit die op zijn buurt ook nog meer dan enkel de dienst personenbelasting bevat. En de algemene administratie van de fiscaliteit is niet de enige administratie binnen de fod financiën.

Mensen denken Fod financiën = belastingen maar dat is dus verkeerd. Ja, veel van wat de fod financiën doet heeft met geld te maken maar het is wel veel genuanceerder.

En dan heb je nog de mensen die het hebben over “het FOD” alsof er enkel een grote federale overheidsdienst bestaat.
 
Ik zie nu dat ik de namen van mijn kinderen verkeerd heb ingevuld bij die wizard voor opvang. Het totale bedrag is wel juist. Maken die namen iets uit of enkel het bedrag dat uiteindelijk wordt ingevuld? Ik vermoed dat enkel het bedrag van belang is?
 
Ik zie nu dat ik de namen van mijn kinderen verkeerd heb ingevuld bij die wizard voor opvang. Het totale bedrag is wel juist. Maken die namen iets uit of enkel het bedrag dat uiteindelijk wordt ingevuld? Ik vermoed dat enkel het bedrag van belang is?
De wizard is enkel voor het uitrekenen.
 
Zit met een vervelende vraag, tot heden niet echt een eenduidig antwoord kunnen vinden: moet ik mijn recent hypothecaire lening (2022) en een persoonlijke leningen aangeven ? Tot heden enkel informatie omtrent hypothecaire leningen voor 2019 kunnen vinden, niets recenter. 🥴
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan