Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn vader is in oktober vorig jaar overleden. Ik heb geen idee hoe ik de belastingsbrief van mijn moeder moet invullen. Dient zij een gezamelijke belastingsaangifte te doen of moet zij er twee indienen voor haar en mijn vader? Wat is het voordeligst? Heeft iemand een idee?

Je moet sowieso twee aangiftes indienen. In de aangifte van je moeder maak je de keuze of je er nog een gemeenschappelijke aanslag gevestigd moet worden.



Op de aangifte van je moeder heb je deze keuze in vak 2

1010 weduwnaar, weduwe of daarmee gelijkgesteld (door het overlijden van uw wettelijk samenwonende partner)
1011 Uw echtgenoot of wettelijk samenwonende partner is overleden in 2022. Voor u en hem of haar:
1012 kiest u voor één gemeenschappelijke aanslag
1013 kiest u voor twee afzonderlijke aanslagen


Op de aangifte van je vader zal dit waarschijnlijk al aangevinkt staan.
Deze aangifte gaat over:
1022 een belastingplichtige die in 2022overleden is
Bij zijn of haar overlijden was hij of zij:
1023 gehuwd of wettelijk samenwonend

Wat beter is, hangt af van de persoonlijke situatie.

Als bijvoorbeeld één van de twee geen inkomsten heeft, dan is het quasi altijd beter zijn om gemeenschappelijk nog belast te worden omdat er dan nog een huwelijksquotient toegepast wordt.
 
Je moet sowieso twee aangiftes indienen. In de aangifte van je moeder maak je de keuze of je er nog een gemeenschappelijke aanslag gevestigd moet worden.



Op de aangifte van je moeder heb je deze keuze in vak 2

1010 weduwnaar, weduwe of daarmee gelijkgesteld (door het overlijden van uw wettelijk samenwonende partner)
1011 Uw echtgenoot of wettelijk samenwonende partner is overleden in 2022. Voor u en hem of haar:
1012 kiest u voor één gemeenschappelijke aanslag
1013 kiest u voor twee afzonderlijke aanslagen


Op de aangifte van je vader zal dit waarschijnlijk al aangevinkt staan.
Deze aangifte gaat over:
1022 een belastingplichtige die in 2022overleden is
Bij zijn of haar overlijden was hij of zij:
1023 gehuwd of wettelijk samenwonend

Wat beter is, hangt af van de persoonlijke situatie.

Als bijvoorbeeld één van de twee geen inkomsten heeft, dan is het quasi altijd beter zijn om gemeenschappelijk nog belast te worden omdat er dan nog een huwelijksquotient toegepast wordt.
Bedankt voor de informatie. Het is al duidelijker 🙏
 
Nog over het voorgaande:

Als mijn moeder via tax on web gaat kijken, ziet zij enkel 1 kolom staan. Ik veronderstel toch dat als zij voor een gezamelijke aangifte kiest, zij ook de gegevens van mijn vader moet invullen? Zijn gegevens in kolom 1 en haar gegevens in kolom 2, maar er is dus geen 2de kolom.

Edit: vorig jaar hebben zij een gemeenschappelijke aangifte gedaan, beiden waren gepensioneerd en waren geen ambtenaar.
 
Laatst bewerkt:
Nog over het voorgaande:

Als mijn moeder via tax on web gaat kijken, ziet zij enkel 1 kolom staan. Ik veronderstel toch dat als zij voor een gezamelijke aangifte kiest, zij ook de gegevens van mijn vader moet invullen? Zijn gegevens in kolom 1 en haar gegevens in kolom 2, maar er is dus geen 2de kolom.

Edit: vorig jaar hebben zij een gemeenschappelijke aangifte gedaan, beiden waren gepensioneerd en waren geen ambtenaar.

Nee aparte aangifte :) je moet, als je voor een gezamenlijke kiest, zoals hierboven gezegd bij de nog levende persoon een code aanduiden.

Als het niet wil lukken even met de fod financiën bellen. Ik vul al heel de maand aangiftes van overledenen in omdat de nabestaanden vaak geen fiches krijgen en de fod financiën die wel heeft.
 
Ok dus ik begrijp dat enkel de code aangeduid moet worden maar dat de financiële gegevens van mijn vader niet ingevuld moeten worden in de aangifte van mijn moeder. Hoe bereken je dan wat ze terugkrijgt. Als ik het vinkje zet bij gezamelijk : 4K € terug, bij apart : 245€

Ik veronderstel dat de simulatie van de gezamelijke aangifte met de bedragen van hun beide gemaakt moet worden, niet? Anders is de keuze rap gemaakt.
 
Vraagje naar de toekomst toe. Ik had een buitenlandse rekening (afgesloten in 2022), dit ook zo gemeld in het CAP en dus nu ook nog ingevuld. Moet ik dit volgend jaar voor 2023 ook nog doen?
 
Vraagje naar de toekomst toe. Ik had een buitenlandse rekening (afgesloten in 2022), dit ook zo gemeld in het CAP en dus nu ook nog ingevuld. Moet ik dit volgend jaar voor 2023 ook nog doen?
Aanmelding niet meer, invullen op aangifte wel. Elk jaar. Daardoor krijg je nu ook geen vereenvoudigde aangifte meer volgens mij.
 
Je moet inderdaad jaarlijks bevestiging via code 1075 dat er een buitenlandse rekening is. Zodra de fiscus trouwens een CRS fiche krijgt uit het buitenland, krijg je de twee opvolgende jaren geen VVA meer.
Dan zeggen ze dat ze het eenvoudiger willen maken, maar eigenlijk doen ze gewoon het tegengestelde.
 
Vanmiddag me eens door de aangifte van moeder geworsteld, stonden toch veel foute zaken in (en toevallig/"toevallig" allemaal in haar nadeel). Nu de mijne nog.
 
Ok dus ik begrijp dat enkel de code aangeduid moet worden maar dat de financiële gegevens van mijn vader niet ingevuld moeten worden in de aangifte van mijn moeder. Hoe bereken je dan wat ze terugkrijgt. Als ik het vinkje zet bij gezamelijk : 4K € terug, bij apart : 245€

Ik veronderstel dat de simulatie van de gezamelijke aangifte met de bedragen van hun beide gemaakt moet worden, niet? Anders is de keuze rap gemaakt.

Je moet twee aangiftes indienen. Eentje voor je moeder en eentje voor je vader. Op de aangifte van de nog levende kies je oftewel voor een gezamenlijke aanslag of een afzonderlijke. In taxcalc kan je de gegevens samenvoegen en een berekening maken.

De twee aparte aangiftes worden manueel samen gevoegd door de fiscus als jij kies voor een gezamenlijke aanslag om de aanslag te vestigen.

Dan zeggen ze dat ze het eenvoudiger willen maken, maar eigenlijk doen ze gewoon het tegengestelde.

Dit is normaal hoor. Want op een CRS fiche kan veel meer staan dan enkel het bestaan van een bankrekening. Die VVAs worden niet manueel opgesteld hé zoals veel mensen lijken te denken. Dat is door de computer gedaan. Dus als er in het vorige aanslagjaar of het aanslagjaar daarvoor een CRS fiche is is de mogelijkheid zeer groot dat er dit jaar weer eentje gaat zijn. Vandaag dat je dan niet meer voldoet aan de voorwaarden om een VVA te krijgen.

Vanmiddag me eens door de aangifte van moeder geworsteld, stonden toch veel foute zaken in (en toevallig/"toevallig" allemaal in haar nadeel). Nu de mijne nog.

De computer heeft dit opgesteld. De fiscus als persoon heeft dit opgesteld hé.
En ik ben die "toevallig in haar nadeel" is bullshit. Dit zijn oftewel verminderingen waarvan de fiscus geen weet van heeft, of iets complexere woonfiscaliteit of dat er een probleem is met code 1106 (2de onroerende goed) die ALTJD moet nagekeken worden. Je bent steeds zelf verantwoordelijk voor je aangifte.

Trouwens de fiscus is heel meegaand om eventuele rechtzetting toe te staan zelf na dat de aangifte is gevestigd. Je hebt vanaf dit jaar een volledig jaar vanaf datum aanslagbiljet om een rechtzetting te vragen voor eender wat, zolang je maar kan bewijzen dat je er recht op hebt, en voor veel dingen kan je zelf enkele jaren terug gaan. Bovendien voer ik ook regelmatig rechtzettingen uit zonder dat mensen het gevraagd hebben omdat ze een fout hebben gemaakt. Maar neeeee.... De fiscus is de duivel die de mensen dagelijks in het zak zet 🙃.
 
Vraagje ivm dividenden. Als je getrouwd bent en bv een gemeenschappelijke beleggersportefeuille hebt bij bolero, mag je dan 1x roerende voorheffing van 240€ invullen of 2x?
Concreet is er vorig jaar 511€ roerende voorheffing ingehouden dus wou 2x240 recupereren.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje ivm dividenden. Als je getrouwd bent en bv een gemeenschappelijke beleggersportefeuille hebt bij bolero, mag je dan 1x roerende voorheffing van 240€ invullen of 2x?
Concreet is er vorig jaar 511€ roerende voorheffing ingehouden dus wou 2x240 recupereren.

Als de rekening gemeenschappelijk is wel.
 
Ik krijg een foutmelding bij het invullen van de woonbonus, "bedrag mag niet groter zijn dan 1520 euro". Maar het is mijn enige woning en de lening is nog geen 10 jaar oud. Dan is het toch 2280 euro dat ik kan ingeven? Iemand enig idee?

Edit:
Ik moest gewoon op de knop "naar het volgend vak" klikken vooraleer ik op bewaren klikte. Verwarrend.
 
Laatst bewerkt:
Bedrag dat we terugkrijgen voor ik de aangifte nakijk: € 294

Na het nakijken: € 3.160

🤡

Ik vind het schandalig dat dat nog kan. Alle documenten hebben die mannen gewoon, ik wil niet weten hoeveel ze winnen door mensen die gewoon de aangifte goedkeuren.
 
Als de rekening gemeenschappelijk is wel.

Bij "getrouwd" maakt het niet uit of de beleggingsrekening gemeenschappelijk is of niet als je getrouwd bent onder gemeenschap van goederen. De dividenden zijn van "beiden" ookal staan die op een aparte rekening dus kan je ook bij beiden de RV recuperen.
 
Ik heb in 2022 een privé laadpaal laten plaatsen en keuren in mijn nieuwbouw. Onze domicilie is echter pas op 3 januari 2023 hier gevestigd.
Ik ga er vanuit dat ik dit dan pas volgend jaar (aanslaagjaar 2024) kan inbrengen?

Tax on web zegt hierover:

Hier mag u de uitgaven vermelden die u in 2022 werkelijk hebt betaald voor de aankoop in nieuwe staat van een vast laadstation voor elektrische wagens en de plaatsing ervan in of in de onmiddellijke nabijheid van de woning waar uw fiscale woonplaats was gevestigd op 1.1.2023.

Dus een beetje dubbel en onduidelijk.
 
Ik heb in 2022 een privé laadpaal laten plaatsen en keuren in mijn nieuwbouw. Onze domicilie is echter pas op 3 januari 2023 hier gevestigd.
Ik ga er vanuit dat ik dit dan pas volgend jaar (aanslaagjaar 2024) kan inbrengen?

Tax on web zegt hierover:

Hier mag u de uitgaven vermelden die u in 2022 werkelijk hebt betaald voor de aankoop in nieuwe staat van een vast laadstation voor elektrische wagens en de plaatsing ervan in of in de onmiddellijke nabijheid van de woning waar uw fiscale woonplaats was gevestigd op 1.1.2023.

Dus een beetje dubbel en onduidelijk.

Ik zou toch eens bellen voor deze.

Als je het strikt interpreteert, dan kan je die pas inbrengen in de aangifte van aanslagjaar 2024.
Maar "domicilie" en "fiscale woonplaats" zijn twee verschillende begrippen. Als je kan aantonen dat je al daadwerkelijk woonde op 1.1.2023 in je nieuwbouw, dan kan je het vermelden in aanslagjaar 2023. Domicilie heeft geen 1 op 1 relatie met fiscale woonplaats.

FAQ over laadpalen maar jouw specifiek geval wordt niet besproken.:

4.6. Waar moet het laadstation worden geplaatst?

Het laadstation moet worden geplaatst in of in de onmiddellijke nabijheid van de woning waar de belastingplichtige zijn woonplaats heeft gevestigd.

De plaatsing van een laadstation in of bij een onroerend goed waar de belastingplichtige zijn (fiscale) woonplaats niet heeft (bv. een tweede verblijf) komt dus niet in aanmerking voor de belastingvermindering.

Het moet gaan om de (fiscale) woonplaats op 1 januari van het aanslagjaar waarvoor de belastingvermindering wordt gevraagd. De beoordeling gebeurt dus niet op het tijdstip van de plaatsing van het laadstation of de betaling.



4.12. Toepassingsvragen

4.12.1. Fiscale woonplaats op 1 januari van het aanslagjaar

Ik laat in 2022 aan mijn nieuwbouwwoning een laadstation voor elektrische wagens plaatsen en betaal de facturen in 2022. Ik woon op dat moment nog in een andere woning.

In november 2022 verhuis ik naar mijn nieuwbouwwoning.

Kan ik voor aanslagjaar 2023 (inkomsten 2022) de belastingvermindering voor een laadstation voor elektrische wagens vragen?

Ja.
Het laadstation is immers geplaatst in of in de onmiddellijke nabijheid van de woning waar u uw woonplaats heeft gevestigd op 1 januari van het aanslagjaar, namelijk 01.01.2023.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan