Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat bedoel je met "brieven" krijgen?
Zeker dat je niks via ebox gekregen hebt?
En dat je ebox meldingen ontvangt op je emailadres?

Want blijkbaar kan je je ebox activeren zonder een emailadres op te geven. In dat geval moet je zelf actief je ebox bekijken :p
Ik heb die ebox nooit geactiveerd, dus die kans lijkt mij onbestaande.
Ge moet daar niet op wachten.
Tax-on-web staat al een maand open/klaar.
Dat weet ik wel, vandaar dat ik dat dus zel al in mijn bericht zei
>>>>>
En ja, ik weet dat ik zelf via de website kan gaan kijken.
best nooit wachten op post en e-box. Gewoon direct gaan naar myminfin en/of tax-on-web
Maakt toch niet uit? Je hebt toch tijd genoeg om je aangifte te doen / na te kijken of je vereenvoudigde aangifte juist is.
 
Maakt toch niet uit? Je hebt toch tijd genoeg om je aangifte te doen / na te kijken of je vereenvoudigde aangifte juist is.
Zeker, maar als je niets krijgt is het aan jou om het zelf tijdig op te vragen. Het niet ontvangen van een bruine envelop is geen reden om geen aangifte te doen.
Veel te veel mensen gebruiken dat als excuus om geen aangifte te doen.
 
Ik heb die ebox nooit geactiveerd, dus die kans lijkt mij onbestaande.

Dat weet ik wel, vandaar dat ik dat dus zel al in mijn bericht zei
>>>>>


Maakt toch niet uit? Je hebt toch tijd genoeg om je aangifte te doen / na te kijken of je vereenvoudigde aangifte juist is.

Het kan nu wel zijn dat de mails nog niet verstuurd werden want ik heb er zelf ook geen gekregen.
 
Ik heb die ebox nooit geactiveerd, dus die kans lijkt mij onbestaande.

Dat weet ik wel, vandaar dat ik dat dus zel al in mijn bericht zei
>>>>>


Maakt toch niet uit? Je hebt toch tijd genoeg om je aangifte te doen / na te kijken of je vereenvoudigde aangifte juist is.
Ben je gevaccineerd? :unsure:
Dat was het nuttige bij het aangename paren van de overheid uit. Die ebox is bij veel mensen onbewust geactiveerd geraakt bij die covid vaccinatie documenten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/1...-de-overheid-maar-niet-aan-pas-op-je-hebt-mi/
 
Zeker, maar als je niets krijgt is het aan jou om het zelf tijdig op te vragen. Het niet ontvangen van een bruine envelop is geen reden om geen aangifte te doen.
Veel te veel mensen gebruiken dat als excuus om geen aangifte te doen.
Dat is zeker mijn bedoeling niet. Ik zorg altijd dat zo een zaken op tijd in orde.
Ze hebben de afgelopen jaren al meermaals fouten gemaakt bij de belastingen, waardoor ik extra tijd erin moest steken om alles in orde te hebben, maar ik heb dat wel altijd gedaan.
Het kan nu wel zijn dat de mails nog niet verstuurd werden want ik heb er zelf ook geen gekregen.
Oké, dus het zou toch kunnen dat die mail nog moet komen.
Ben je gevaccineerd? :unsure:
Dat was het nuttige bij het aangename paren van de overheid uit. Die ebox is bij veel mensen onbewust geactiveerd geraakt bij die covid vaccinatie documenten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/1...-de-overheid-maar-niet-aan-pas-op-je-hebt-mi/
Ja, ik ben gevaccineerd.
Nee, ik heb niks met die ebox gedaan aangaande die vaccinatie.
Vaccinatie bevestigen was via een website van het vaccinatiecentrum zelf en dat covid certificaat heb ik via telefoon een papieren versie aangevraagd ipv dat digitale gedoe.
 
Veel te veel mensen gebruiken dat als excuus om geen aangifte te doen.
"ik wist het niet" is inderdaad een veel gehoord excuus. of "niemand heeft mij iets gezegd".
aangifte is spontaan, en op eigen initiatief. de verzending van die brieven/mails is eigenlijk niet meer dan een formaliteit, een herinnering.

ik wacht er nooit op, gewoon als Tax-on-Web open is, kijken, en zien of het klopt.
 
"ik wist het niet" is inderdaad een veel gehoord excuus. of "niemand heeft mij iets gezegd".
aangifte is spontaan, en op eigen initiatief. de verzending van die brieven/mails is eigenlijk niet meer dan een formaliteit, een herinnering.

ik wacht er nooit op, gewoon als Tax-on-Web open is, kijken, en zien of het klopt.
Vergelijkbaar met het kaartje voor de autokeuring.
 
Ik vind mijn boekhouder nogal duur om mijn belastingen in te vullen als bijberoeper, dus ik ga het nu zelf proberen.
Euhm, welke vakken vul ik best in?

Ik heb een overzicht gekregen van alles van de boekhouder, nu gewoon nog weten waar ik wat moet invullen. :help:
 
Ik vind mijn boekhouder nogal duur om mijn belastingen in te vullen als bijberoeper, dus ik ga het nu zelf proberen.
Euhm, welke vakken vul ik best in?

Ik heb een overzicht gekregen van alles van de boekhouder, nu gewoon nog weten waar ik wat moet invullen. :help:

Zelfstandige als bijberoep bedoel je? Hangt af of je onder "winsten" of "baten" valt.

Heel summier uitgelegd

Indien winsten zijn dit de meest frequente codes om in te vullen:
1600 : brutomarge (= omzet MIN kostprijs verkochte goederen)
1632 : sociale bijdragen
1606 : werkelijke beroepskosten anders dan de sociale bijdragen (Altijd eens kijken of leeglaten niet beter is of het automatisch berekend forfait beter is)
1617: omdat je zelfstandige bent in bijberoep

Indien baten, vergelijkbaar
1650: Omzet (Wat niet hetzelfde is als brutomarge)
1656: sociale bijdragen
1657: werkelijke beroepskosten andere dan de sociale bijdragen (zelfde principe. Keertje weglaten om te zien of het automatisch berekend forfait beter is)
1668: omdat je zelfstandige bent in bijberoep
 
Zelfstandige als bijberoep bedoel je? Hangt af of je onder "winsten" of "baten" valt.

Heel summier uitgelegd

Indien winsten zijn dit de meest frequente codes om in te vullen:
1600 : brutomarge (= omzet MIN kostprijs verkochte goederen)
1632 : sociale bijdragen
1606 : werkelijke beroepskosten anders dan de sociale bijdragen (Altijd eens kijken of leeglaten niet beter is of het automatisch berekend forfait beter is)
1617: omdat je zelfstandige bent in bijberoep

Indien baten, vergelijkbaar
1650: Omzet (Wat niet hetzelfde is als brutomarge)
1656: sociale bijdragen
1657: werkelijke beroepskosten andere dan de sociale bijdragen (zelfde principe. Keertje weglaten om te zien of het automatisch berekend forfait beter is)
1668: omdat je zelfstandige bent in bijberoep
opletten met de interpretatie van de attesten van sociale bijdragen voor deze groep zelfstandigen. Indien men te weinig (geraamd inkomen te laag) of te laat (sociale bijdrage Q4, betaald dit jaar) sociale bijdragen betaalt, zijn deze betaalde bijdragen in later stadium fiscaal niet meer aftrekbaar.
 
Ik heb een vraagje, bij tax on web moet je dit nog bevestingen om te sturen of gewoon laten openstaan?
Want ik dacht dat die automatisch ging verstuurd zijn op 15 juni?

Alles is al ingevuld en nagekeken.
 
Ik heb een vraagje, bij tax on web moet je dit nog bevestingen om te sturen of gewoon laten openstaan?
Want ik dacht dat die automatisch ging verstuurd zijn op 15 juni?

Alles is al ingevuld en nagekeken.
je moet het bevestigen, niet gewoon laten openstaan.
 
Een vriendin had me een vraag gesteld maar ik ga ze hier ook eens stellen want het is me niet helemaal duidelijk:

Situatie:
  • Vriendin is 23, woont nog thuis en is sinds 2022 aan het werk, in 2021 enkel vakantiewerk gedaan
  • Haar vader is in 2020 65 jaar geworden en op pensioen gegaan, haar moeder zal dit jaar op pensioen gaan, beiden hebben een netto pensioen van 1600-1700 € , geen van beiden is hulpbehoevend
  • Vraag 1: Kan zij haar vader ten laste nemen en welk fiscaal voordeel is daaraan gekoppeld?
  • Vraag 2: Kan zij in de toekomst haar moeder ten laste nemen - ik vermoed van niet op basis van onderstaande.

https://financien.belgium.be/nl/node/3156#q2

en de wijziging https://eservices.minfin.fgov.be/my...document/6920bc7b-75f4-4b83-ac5d-4097d5db78d7
 
Een vriendin had me een vraag gesteld maar ik ga ze hier ook eens stellen want het is me niet helemaal duidelijk:

Situatie:
  • Vriendin is 23, woont nog thuis en is sinds 2022 aan het werk, in 2021 enkel vakantiewerk gedaan
  • Haar vader is in 2020 65 jaar geworden en op pensioen gegaan, haar moeder zal dit jaar op pensioen gaan, beiden hebben een netto pensioen van 1600-1700 € , geen van beiden is hulpbehoevend
  • Vraag 1: Kan zij haar vader ten laste nemen en welk fiscaal voordeel is daaraan gekoppeld?
  • Vraag 2: Kan zij in de toekomst haar moeder ten laste nemen - ik vermoed van niet op basis van onderstaande.

https://financien.belgium.be/nl/node/3156#q2

en de wijziging https://eservices.minfin.fgov.be/my...document/6920bc7b-75f4-4b83-ac5d-4097d5db78d7

https://eservices.minfin.fgov.be/motiv/#/calc-tax-reduc/DEPENDENT.1 - simulator

hangt af van de nettobestaansmiddelen van 2022.

Jij zegt " haar moeder zal dit jaar op pensioen gaan". Dit jaar is 2023. Dus ze heeft een loon gehad in 2022.

Nettobestaandsmiddelen van een echtpaar ascendenten moet samen berekend worden.

Kans lijkt mij dus klein dat de vader hier ten laste mag genomen worden voor aanslagjaar 2023, inkomsten 2022 omdat de moeder nog gewerkt heeft in 2022.
 
je moet het bevestigen, niet gewoon laten openstaan.
er staat.

Als uw gegevens correct en volledig zijn, moet u niets doen. Alles is in orde en u moet ons niets meedelen.

We zullen u uw aanslagbiljet uiterlijk op 30 juni 2024 toesturen. Dat document zal de definitieve berekening van uw belasting bevatten gebaseerd op de gegevens van dat voorstel.

Dus ik kan niet bevestingen klikken, enkel om uit te loggen uit tax on web
 
er staat.

Als uw gegevens correct en volledig zijn, moet u niets doen. Alles is in orde en u moet ons niets meedelen.

We zullen u uw aanslagbiljet uiterlijk op 30 juni 2024 toesturen. Dat document zal de definitieve berekening van uw belasting bevatten gebaseerd op de gegevens van dat voorstel.

Dus ik kan niet bevestingen klikken, enkel om uit te loggen uit tax on web
ah, maar je hebt een vereenvoudigde aangifte. Dat heb je niet gezegd :). Dan moet je idd niks doen als het correct is.
 
Ik heb nog altijd niks gekregen (brief of mail).
Ben dan afgelopen nacht maar zelf eens op de website gaan kijken, aangezien ik toch net met de computer bezig was.
(gebruik mijn computer tegenwoordig veel minder dan vroeger, vroeger bijna dagelijks, tegenwoordig amper 1 keer per week, soms zelfs maar 1 keer per maand of zo)

Eerst was het een hel om ingelogd te geraken, bleef maar foutmeldingen geven.
Dan lukte het uiteindelijk toch en zag ik dat het dit jaar alweer geen vereenvoudigde aangifte was.
Dat omdat ik moest bevestigen dat ik nog steeds een buitenlandse rekening heb (die vorig jaar aangegeven werd).
Ik dacht dat ze er vanuit zouden gaan dat die rekening er nog steeds is en dat je dan zelf zou moeten aanpassen als dat niet meer zo is, maar blijkbaar willen ze het moeilijk maken door averechts te gaan doen.
 
Dan lukte het uiteindelijk toch en zag ik dat het dit jaar alweer geen vereenvoudigde aangifte was.
Dat omdat ik moest bevestigen dat ik nog steeds een buitenlandse rekening heb (die vorig jaar aangegeven werd).
Ik dacht dat ze er vanuit zouden gaan dat die rekening er nog steeds is en dat je dan zelf zou moeten aanpassen als dat niet meer zo is, maar blijkbaar willen ze het moeilijk maken door averechts te gaan doen.

Je moet inderdaad jaarlijks bevestiging via code 1075 dat er een buitenlandse rekening is. Zodra de fiscus trouwens een CRS fiche krijgt uit het buitenland, krijg je de twee opvolgende jaren geen VVA meer.
 
Mijn vader is in oktober vorig jaar overleden. Ik heb geen idee hoe ik de belastingsbrief van mijn moeder moet invullen. Dient zij een gezamelijke belastingsaangifte te doen of moet zij er twee indienen voor haar en mijn vader? Wat is het voordeligst? Heeft iemand een idee?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan