Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn vriendin haar ex heeft speelpleinwerking van de kinderen betaald vorig jaar en mijn vriendin heeft 50% daaraan bijgedragen (bij haar gedomicilieerd).
Mag ze die fiscale attesten inbrengen in de belastingen, ook al staat ze niet als begunstigde?

Ja dit mag, maar enkel als er ook kinderlast is (volledig of fiscaal co-ouderschap)
Een attest mag wel niet bij twee verschillende personen ingebracht worden.
 
Ja dit mag, maar enkel als er ook kinderlast is (volledig of fiscaal co-ouderschap)
Een attest mag wel niet bij twee verschillende personen ingebracht worden.
en voor alle duidelijkheid waarschijnlijk ook niet voor de helft bij elke ouder.
 
Ja dit mag, maar enkel als er ook kinderlast is (volledig of fiscaal co-ouderschap)
Een attest mag wel niet bij twee verschillende personen ingebracht worden.

De kinderen zijn volledig bij haar ten laste. Op het attest staat enkel zijn naam, betaald met een rekening op zijn naam, maar we hebben een bewijs dat de helft terug naar hem gestort is vanop de rekening van mijn vriendin. Dan brengen we het in :).
 
De kinderen zijn volledig bij haar ten laste. Op het attest staat enkel zijn naam, betaald met een rekening op zijn naam, maar we hebben een bewijs dat de helft terug naar hem gestort is vanop de rekening van mijn vriendin. Dan brengen we het in :).
@Aprella wat doet de fiscus eigenlijk als beide het volledig inbrengen? Dan is waarschijnlijk diegene die de factuur écht betaald heeft, diegene die het voordeel krijgt?
 
@Aprella wat doet de fiscus eigenlijk als beide het volledig inbrengen? Dan is waarschijnlijk diegene die de factuur écht betaald heeft, diegene die het voordeel krijgt?

Als je geen kinderen ten laste hebt kan je deze kost niet inbrengen volgens mij? Het is dus de mama (die het niet rechtstreeks betaald heeft, maar wel de helft teruggestort met vermelding) die het inbrengt of niet in mijn ogen.
 
Als je geen kinderen ten laste hebt kan je deze kost niet inbrengen volgens mij? Het is dus de mama (die het niet rechtstreeks betaald heeft, maar wel de helft teruggestort met vermelding) die het inbrengt of niet in mijn ogen.
ik bedoelde eigenlijk bij co-verblijfsregeling, met beide deels ten laste. Had ik idd moeten verduidelijken.
 
@Aprella wat doet de fiscus eigenlijk als beide het volledig inbrengen? Dan is waarschijnlijk diegene die de factuur écht betaald heeft, diegene die het voordeel krijgt?

Ik ben dit zelf nog niet tegengekomen dus ik ben niet 100% zeker, maar dat lijkt me inderdaad de gangbare manier van werken.

Als je geen kinderen ten laste hebt kan je deze kost niet inbrengen volgens mij? Het is dus de mama (die het niet rechtstreeks betaald heeft, maar wel de helft teruggestort met vermelding) die het inbrengt of niet in mijn ogen.
Met fiscaal co-ouderschap is dit wel mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Heb een vraagje mbt het kiezen van forfait of bewijzen van onkosten.
De voorbije jaren steeds gekozen voor een forfait omdat ik dacht nooit aan het forfait te komen.
Blijkt toch dat ik aan hogere waarden kom aangezien je veel meer mag ingeven dan eerst gedacht en wil dit nu hier even aftoetsen of dat correct is.

Vervoer:
- Aankoop wagen mag je blijkbaar inbrengen? Stel je koopt een wagen van 10k particulier, mag je deze over 5 jaar met telkens 2000 euro inbrengen of volgens een breuk werk-prive?
- Onkostenvergoeding woon-werk: 0,15 euro per km
- Onderhoud, herstelling, verzekering, keuring, wagen, ... ? Eveneens volgens bovenstaande breuk?
- Aankoop fiets over 3j

Telecom:
- Internet en telefonie voor 75% van de factuur per maand.
- Aankoop nieuwe gsm over 3j

Nutsvoorzieningen
- Bureauruimte (10% van woningoppervlak)
- Water / Elektriciteit / Gas -> 10%
- Lening 10% (owv 10% van het huis bureauruimte is)

Verder zijn er nog een deel kosten die ik kan voorleggen. Is bovenstaande info correct?
Voor mijn vrouw geldt dezelfde situatie, mag zij dan ook 10% inbrengen of is het dan elk 5%? Is er ergens waar je dergelijke bovenstaande info duidelijk kan terugvinden met voorbeelden ?
 
Heb een vraagje mbt het kiezen van forfait of bewijzen van onkosten.
De voorbije jaren steeds gekozen voor een forfait omdat ik dacht nooit aan het forfait te komen.
Blijkt toch dat ik aan hogere waarden kom aangezien je veel meer mag ingeven dan eerst gedacht en wil dit nu hier even aftoetsen of dat correct is.

Vervoer:
1. - Aankoop wagen mag je blijkbaar inbrengen? Stel je koopt een wagen van 10k particulier, mag je deze over 5 jaar met telkens 2000 euro inbrengen of volgens een breuk werk-prive?
2. - Onkostenvergoeding woon-werk: 0,15 euro per km
3. - Onderhoud, herstelling, verzekering, keuring, wagen, ... ? Eveneens volgens bovenstaande breuk?
4. - Aankoop fiets over 3j

Telecom:
5. - Internet en telefonie voor 75% van de factuur per maand.
6. - Aankoop nieuwe gsm over 3j

Nutsvoorzieningen
7. - Bureauruimte (10% van woningoppervlak)
8. - Water / Elektriciteit / Gas -> 10%
9. - Lening 10% (owv 10% van het huis bureauruimte is)

Verder zijn er nog een deel kosten die ik kan voorleggen. Is bovenstaande info correct?
Voor mijn vrouw geldt dezelfde situatie, mag zij dan ook 10% inbrengen of is het dan elk 5%? Is er ergens waar je dergelijke bovenstaande info duidelijk kan terugvinden met voorbeelden ?
1. Nee. Enkel 0,15 euro/km woon-werkverkeer.
2. zie 1.
3. Nee
4. Ja, als je hem gebruikt voor je beroep. Als je hier kiest voor werkelijke kosten van de fiets te bewijzen, dan moet je de vergoeding die je van je werkgever krijgt, natuurlijk wel aftrekken. Vaak is daarom 0,25 euro/km (forfaitaire kost) voordeliger.
5. Hangt sterk af van je job, maar 75% is héél veel om in te geven. En natuurlijk mag je dan TV niet ingeven.
6. Voor het deel dat je beroepsmatig voor je werk gebruikt. Beperkt dus.
7. 10% is redelijk, dus zal wel aanvaard worden.
8. Ja
9. Ja, maar enkel de intresten natuurlijk.

Je vrouw kan dezelfde kosten inbrengen, maar natuurlijk enkel voor haar beroepsgebruik. Als jullie samen een bureau delen, dan is die 10% ook het maximale dat je over jullie 2 kan verspreiden.

Het is nog zelden dat het de moeite is om het in te geven. ook al omdat je alle zaken die je nu forfaitair van je werkgever krijgt, dan natuurlijk als inkomen moet zien.
 
Schriftelijk maar nog niet op 1 januari 23 door vonnis bekrachtigt fiscaal co-ouderschap. De ouder met domicilie mag voor 22 het kind volledig ten laste nemen als ik het goed lees?
 
1. Nee. Enkel 0,15 euro/km woon-werkverkeer.
2. zie 1.
3. Nee
4. Ja, als je hem gebruikt voor je beroep. Als je hier kiest voor werkelijke kosten van de fiets te bewijzen, dan moet je de vergoeding die je van je werkgever krijgt, natuurlijk wel aftrekken. Vaak is daarom 0,25 euro/km (forfaitaire kost) voordeliger.
5. Hangt sterk af van je job, maar 75% is héél veel om in te geven. En natuurlijk mag je dan TV niet ingeven.
6. Voor het deel dat je beroepsmatig voor je werk gebruikt. Beperkt dus.
7. 10% is redelijk, dus zal wel aanvaard worden.
8. Ja
9. Ja, maar enkel de intresten natuurlijk.

Je vrouw kan dezelfde kosten inbrengen, maar natuurlijk enkel voor haar beroepsgebruik. Als jullie samen een bureau delen, dan is die 10% ook het maximale dat je over jullie 2 kan verspreiden.

Het is nog zelden dat het de moeite is om het in te geven. ook al omdat je alle zaken die je nu forfaitair van je werkgever krijgt, dan natuurlijk als inkomen moet zien.
Bedankt voor de verduidelijking.
Wij hebben niets van extralegale voordelen of vergoeding voor woon-werk. Ook hebben we een ander statuut tussen zelfstandige en bediende in dus ik weet niet of dit iets uit maakt dan voor de belastingen. Telecom is gemakkelijk aangezien we geen TV hebben maar puur internet en telefonie.

Wat die bureauruimte betreft is deze ook effectief 10% van de woonoppervlakte. Kan je deze dan ook als "huur" inbrengen als onkosten of hoe moet je dit zien? Of gaat het dan louter om 10% van de interesten die als onkosten tellen.
 
Schriftelijk maar nog niet op 1 januari 23 door vonnis bekrachtigt fiscaal co-ouderschap. De ouder met domicilie mag voor 22 het kind volledig ten laste nemen als ik het goed lees?

Als het geregistreert was op 1 januari 2023, ja dan wel. Anders niet :)
Maar als beide ouders fiscaal co-ouderschap aangeven wordt daar normaal niet zo moeilijk over gedaan. Toch bestaat de mogelijkheid dat het niet aanvaard wordt.

Even extra: buiten de gelijkmatige huisvesting wees ook zeker dat er in staat dat de toeslagen op de belastingvrije sommen (of iets in die aard) verdeeld worden anders is het geen fiscaal co-ouderschap. Enkel bij een gerechtelijke beslissing moet dit er niet in staan.
 
Bedankt voor de verduidelijking.
Wij hebben niets van extralegale voordelen of vergoeding voor woon-werk. Ook hebben we een ander statuut tussen zelfstandige en bediende in dus ik weet niet of dit iets uit maakt dan voor de belastingen.
afhankelijk van welk statuut (vertel dat eventueel in pm)
lookoutordie zei:
Telecom is gemakkelijk aangezien we geen TV hebben maar puur internet en telefonie.

Wat die bureauruimte betreft is deze ook effectief 10% van de woonoppervlakte. Kan je deze dan ook als "huur" inbrengen als onkosten of hoe moet je dit zien? Of gaat het dan louter om 10% van de interesten die als onkosten tellen.
je kan de afschrijving van de woning als huur inbrengen. Een woning schrijf je af op 33 jaar, dus als de waarde van de woning inclusief notariskosten 300000 euro is, kan je 300000/33 * 10% inbrengen als kost. En natuurlijk dan nog te verdelen over jullie 2.

opgepast: eventuele inkomsten uit de woning moet je natuurlijk ook verrekenen (bvb groene stroomcertificaten).
 
Moet je ook geen rekening houden met een eventuele telewerk vergoeding?
Als je die krijgt dient die namelijk om de meer kost van thuis te werken te drukken (extra electriciteit en waterverbruik en verwarming bv).
Lijkt me een beetje vreemd om een vergoeding te krijgen en dan nog eens zulke dingen als werkelijke kosten inbrengen.

Dit is een gebied van fiscaliteit waar ik heel weinig over weet dus ik zou fout kunnen zijn.
 
Moet je ook geen rekening houden met een eventuele telewerk vergoeding?
Als je die krijgt dient die namelijk om de meer kost van thuis te werken te drukken (extra electriciteit en waterverbruik en verwarming bv).
Lijkt me een beetje vreemd om een vergoeding te krijgen en dan nog eens zulke dingen als werkelijke kosten inbrengen.

Dit is een gebied van fiscaliteit waar ik heel weinig over weet dus ik zou fout kunnen zijn.

Tuurlijk moet je dat verrekenen. Anders profiteer je dubbel.
Je kan niet een onbelaste nettovergoeding krijgen voor telewerk en dan nog eens de totale telewerkkosten volledig vermelden in je werkelijke beroepskosten zonder die onbelaste nettovergoeding te verrekenen.


Er zijn enkele uitzonderingen daarop. De fietsvergoeding bijvoorbeeld. Je kan een onbelaste fietsvergoeding krijgen van je werkgever voor woon-werkverkeer en in je werkelijke beroepskosten een forfaitaire kost rekenen per km voor je verplaatsing met de fiets.
 
Heb een vraagje mbt het kiezen van forfait of bewijzen van onkosten.
De voorbije jaren steeds gekozen voor een forfait omdat ik dacht nooit aan het forfait te komen.
Blijkt toch dat ik aan hogere waarden kom aangezien je veel meer mag ingeven dan eerst gedacht en wil dit nu hier even aftoetsen of dat correct is.

Vervoer:
- Aankoop wagen mag je blijkbaar inbrengen? Stel je koopt een wagen van 10k particulier, mag je deze over 5 jaar met telkens 2000 euro inbrengen of volgens een breuk werk-prive?
- Onkostenvergoeding woon-werk: 0,15 euro per km
- Onderhoud, herstelling, verzekering, keuring, wagen, ... ? Eveneens volgens bovenstaande breuk?
- Aankoop fiets over 3j

Telecom:
- Internet en telefonie voor 75% van de factuur per maand.
- Aankoop nieuwe gsm over 3j

Nutsvoorzieningen
- Bureauruimte (10% van woningoppervlak)
- Water / Elektriciteit / Gas -> 10%
- Lening 10% (owv 10% van het huis bureauruimte is)

Verder zijn er nog een deel kosten die ik kan voorleggen. Is bovenstaande info correct?
Voor mijn vrouw geldt dezelfde situatie, mag zij dan ook 10% inbrengen of is het dan elk 5%? Is er ergens waar je dergelijke bovenstaande info duidelijk kan terugvinden met voorbeelden ?
Waar of voor wie werk je en hoeveel werk je van thuis uit?

Internet en telefonie is een forfait bedrag en niet de werkelijke waarde x 75%

Wagen is trouwens te beperken op beroepsmatig gereden km en dan nog op de coëfficiënt afhankelijk op welke brandstof je rijdt.
Een auto afschrijven op 5jaar zal bv. Al nooit er door geraken
Waar is je officiële standplaats en krijg je vergoeding van je werkgever voor deze km?
 
Uit mijn ervaring als controleur van beroepskosten: Ik lees hier veel informatie over beroepskosten, helaas ook wel een deel foutief. Ik ga hier niet nog andere globale informatie posten om verwarring te voorkomen, ieder dossier is immers verschillend. Als iemand informatie over zijn specifieke situatie wil dan mag je een pb sturen, dan bekijk ik het wel even tussendoor.
 
Waar of voor wie werk je en hoeveel werk je van thuis uit?

Internet en telefonie is een forfait bedrag en niet de werkelijke waarde x 75%

Wagen is trouwens te beperken op beroepsmatig gereden km en dan nog op de coëfficiënt afhankelijk op welke brandstof je rijdt.
Een auto afschrijven op 5jaar zal bv. Al nooit er door geraken
Waar is je officiële standplaats en krijg je vergoeding van je werkgever voor deze km?
Werk niet van thuis. Beroepsmatig gereden km's is logisch en die heb ik al verrekend. Geen kilometervergoeding.
JPV heeft al extra informatie gegeven, boekhouder gaat het worden :).
 
Werk niet van thuis. Beroepsmatig gereden km's is logisch en die heb ik al verrekend. Geen kilometervergoeding.
JPV heeft al extra informatie gegeven, boekhouder gaat het worden :).
Werknemer of zelfstandige?

Er zijn er hier meerdere die voor de Fod werken/gewerkt hebben en aangiftes invullen/controleren dus misschien toch niet zo'n slecht idee om het hele verhaal te delen?

Succes alvast
 
Vraagje hier.
Ik had in 2022 in bijberoep en ik heb mijn zaak stop gezet op 31/12/22. Ging vooral over eenvoudige facturen en kosten, ik was copywriter en fotografe. Nu vraagt mijn boekhouder nog 300 euro exc btw om die in te vullen (enkel bijberoep, niet personen) en vroeg me af of dit een realistisch bedrag is? Zou het eigenlijk gewoon graag zelf doen. Maar weet niet goed waar te beginnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan