Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan iemand mij helpen met 1 specifiek vakje? Ik ben vruchtgebruiker van een huis en elk jaar zette ik bij mijn man als ik het bedrag: 137,25 (bij beide). Nu is dat huis in juli 2022 verkocht en direct getekend, dus vroeg ik me af wat ik daar dan nu nog moet invullen?

Gaat dus om Inkomsten van onroerende goederen:
K.I. Gebouwen die u niet verhuurt, die u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken, of die u verhuurt aan rechtspersonen die geen vennootschap zijn, aan gewestelijke huisvestingsmaatschappijen of aan erkende maatschappijen voor sociale huisvesting, om ze ter beschikking te laten stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken.
Dat is code 1106/2106.

Uw KI (137,25) /365 dagen X aantal dagen dat je nog eigenaar was.

Op het rekenmachine op de computer kan je het aantal dagen uitrekenen. Je kiest dan datum berekening, he kiest 1/1/2022 en dan de laatste dag dat je eigenaar was en dat is het aantal dagen waarvoor je het moet berekenen.

Of je belt naar de belastingen, zij kunnen in uw dossier zien hoelang je nog eigenaar was en welk KI je moet invullen.
 
Eindelijk de fiscale attesten gekregen van de crèche.
5566 euro in uw voordeel :coolbrows:
 
My god wat een clown show.
Ik doe een simulatie en moet blijkbaar nog €133 betalen.
Dan besef ik dat ik een DEGIRO account heb en voeg die toe in de belastingsbrief.
Ondertussen geef die rekening ook aan bij NBB.
Onmiddelijk daarna verwijder ik die gegevens weer uit mijn belastingsbrief want ik heb die Degiro account pas sinds 01/2023 dus hoef ik die dit jaar nog niet aangeven.

Ik doe nog eens een simulatie en krijg opeens €866 terug en eerlijk gezegd ik geloof er geen bal van. :oink:

Moet je een Degiro account aangeven in de belastingbrief en bij de NBB?
 
Volgens mij telt dit als een buitenlandse rekening, dus ja.

Ah juist, ik was even aan het verwarren met de Taks op Beursverrichtingen die bij DeGiro wél automatisch afgetrokken wordt. Dat moet je dus niet meer manueel gaan berekenen en doorstorten en in die zin ben je ontzorgd bij DeGiro. Maar het blijft wel een buitenlandse rekening die moet aangegeven worden.

- What about roerende voorheffing op dividenden via DeGiro trouwens?
- What about Santander Consumer Bank? Die hebben wel een anoniem "bijkantoor" ergens in Brussel maar geen filialen, dus ik vermoed dat je dit niet moet aangeven?
 
Laatst bewerkt:
Staat in principe in de code 1254 en is volledig vrijgesteld in de code 1255.
Ik krijg in principe niets qua terugbetaling woon-werk verkeer van m'n werkgever. Een "vrijkaart" voor treinverkeer in BeNeLux zit verworven in mijn statuut, maar is niet specifiek woon-werk verkeer.


Beide rubrieken zijn bij mij dus niet ingevuld. Mag ik daar zelf het forfait (430€?) invullen, of niet?
Op m'n fiche van de werkgever staat wel dit, slaat dit daarop, of waar kan/moet ik dit ingeven?

24 DIVERSE INLICHTINGEN
a) Verplaatsingen met een rijwiel of speed pedelec
----- KM 7,00
----- Totale vergoeding + 1,73 EUR
b) Eigen kosten van de werkgever
-----Forfaitaire vergoedingen overeenkomstig ernstige normen + 756,24 EUR
-----Forfaitaire vergoedingen niet overeenkomstig ernstige normen + 1.156,79 EUR
 
Ik krijg in principe niets qua terugbetaling woon-werk verkeer van m'n werkgever. Een "vrijkaart" voor treinverkeer in BeNeLux zit verworven in mijn statuut, maar is niet specifiek woon-werk verkeer.


Beide rubrieken zijn bij mij dus niet ingevuld. Mag ik daar zelf het forfait (430€?) invullen, of niet?
Op m'n fiche van de werkgever staat wel dit, slaat dit daarop, of waar kan/moet ik dit ingeven?

24 DIVERSE INLICHTINGEN
a) Verplaatsingen met een rijwiel of speed pedelec
----- KM 7,00
----- Totale vergoeding + 1,73 EUR
b) Eigen kosten van de werkgever
-----Forfaitaire vergoedingen overeenkomstig ernstige normen + 756,24 EUR
-----Forfaitaire vergoedingen niet overeenkomstig ernstige normen + 1.156,79 EUR
ik snap mss niet 100% wat je bedoelt, maar als je niks invult bij 1254, maakt het niet uit hoeveel je zou invullen bij 1255, dat zal dan toch genegeerd worden.

(en punt 24 heeft daar niks mee te maken)
 
ik snap mss niet 100% wat je bedoelt, maar als je niks invult bij 1254, maakt het niet uit hoeveel je zou invullen bij 1255, dat zal dan toch genegeerd worden.

(en punt 24 heeft daar niks mee te maken)

Ik zou die 430€ (wat ik op google vind dat het max forfaitaire is) invullen bij 1254. Of mag dit niet als dit niet automatisch is ingevuld volgens de fiche van m'n werkgever?

en punt 24, kan/mag/moet ik dat dan ergens anders invullen, of is dit gewoon "extra info"?
 
Ik zou die 430€ (wat ik op google vind dat het max forfaitaire is) invullen bij 1254. Of mag dit niet als dit niet automatisch is ingevuld volgens de fiche van m'n werkgever?

en punt 24, kan/mag/moet ik dat dan ergens anders invullen, of is dit gewoon "extra info"?
Je mag bij 1254 zoveel zetten als je wil wat mij betreft, maar elke euro hoger dan het bedrag dat je bij 1255 zet, levert enkel extra te betalen belastingen op.

Het is nooit in je voordeel om iets bij 1254 in te vullen als dat niet moet
 
Ik krijg in principe niets qua terugbetaling woon-werk verkeer van m'n werkgever. Een "vrijkaart" voor treinverkeer in BeNeLux zit verworven in mijn statuut, maar is niet specifiek woon-werk verkeer.


Beide rubrieken zijn bij mij dus niet ingevuld. Mag ik daar zelf het forfait (430€?) invullen, of niet?
Op m'n fiche van de werkgever staat wel dit, slaat dit daarop, of waar kan/moet ik dit ingeven?

24 DIVERSE INLICHTINGEN
a) Verplaatsingen met een rijwiel of speed pedelec
----- KM 7,00
----- Totale vergoeding + 1,73 EUR
b) Eigen kosten van de werkgever
-----Forfaitaire vergoedingen overeenkomstig ernstige normen + 756,24 EUR
-----Forfaitaire vergoedingen niet overeenkomstig ernstige normen + 1.156,79 EUR
Nee dan laat je het leeg.

Die 24 diverse inlichtingen moet je niets mee doen.
 
Ah juist, ik was even aan het verwarren met de Taks op Beursverrichtingen die bij DeGiro wél automatisch afgetrokken wordt. Dat moet je dus niet meer manueel gaan berekenen en doorstorten en in die zin ben je ontzorgd bij DeGiro. Maar het blijft wel een buitenlandse rekening die moet aangegeven worden.

- What about roerende voorheffing op dividenden via DeGiro trouwens?
- What about Santander Consumer Bank? Die hebben wel een anoniem "bijkantoor" ergens in Brussel maar geen filialen, dus ik vermoed dat je dit niet moet aangeven?

Als er roerende voorheffing is afgehouden moet je ze niet aangeven. Als er geen roerende voorheffing is afgehouden moet je ze wel aangeven.

Pas op, bronheffing is niet hetzelfde als roerende voorheffing.
 
Vriendin heeft haar voorstelbrief ontvangen en amai... vorig jaar moest je €200 betalen en nu zou het €3000 bedragen.

In 2021 hebben we een huis gekocht en vorig jaar was ze zwanger en heeft ze gedeeltelijk een uitkering gekregen vanaf september.
Maar sinds dit jaar wettelijk samenwonend, dus we weten dat het nog apart is.

Wie zouden we best kunnen aanspreken hierover om uit te klaren vanwaar die grote getallen plots komen? Zodat we toch zeker kunnen zijn of het hier niet om een vergissing gaat of niet., want tis toch geen klein bedrag.
 
Vriendin heeft haar voorstelbrief ontvangen en amai... vorig jaar moest je €200 betalen en nu zou het €3000 bedragen.

In 2021 hebben we een huis gekocht en vorig jaar was ze zwanger en heeft ze gedeeltelijk een uitkering gekregen vanaf september.
Maar sinds dit jaar wettelijk samenwonend, dus we weten dat het nog apart is.

Wie zouden we best kunnen aanspreken hierover om uit te klaren vanwaar die grote getallen plots komen? Zodat we toch zeker kunnen zijn of het hier niet om een vergissing gaat of niet., want tis toch geen klein bedrag.
Kijk eens op TOW

Er zijn veel mensen die een voorstel hebben gekregen met de bedragen van iemand anders op.

Die uitkering zal allesinds voor een stijging zorgen
 
Vriendin heeft haar voorstelbrief ontvangen en amai... vorig jaar moest je €200 betalen en nu zou het €3000 bedragen.

In 2021 hebben we een huis gekocht en vorig jaar was ze zwanger en heeft ze gedeeltelijk een uitkering gekregen vanaf september.
Maar sinds dit jaar wettelijk samenwonend, dus we weten dat het nog apart is.

Wie zouden we best kunnen aanspreken hierover om uit te klaren vanwaar die grote getallen plots komen? Zodat we toch zeker kunnen zijn of het hier niet om een vergissing gaat of niet., want tis toch geen klein bedrag.
3000 is veel, maar niet onmogelijk. Stuur gerust eens je aangifte van de laatste 2 jaar door naar mij (via dropbox ofzo), je mag gerust je naam verwijderen, maar cijfers moet ik natuurlijk wel zien.
 
Ah juist, ik was even aan het verwarren met de Taks op Beursverrichtingen die bij DeGiro wél automatisch afgetrokken wordt. Dat moet je dus niet meer manueel gaan berekenen en doorstorten en in die zin ben je ontzorgd bij DeGiro. Maar het blijft wel een buitenlandse rekening die moet aangegeven worden.

- What about roerende voorheffing op dividenden via DeGiro trouwens?
- What about Santander Consumer Bank? Die hebben wel een anoniem "bijkantoor" ergens in Brussel maar geen filialen, dus ik vermoed dat je dit niet moet aangeven?
- https://www.beyondgaming.be/threads/tax-on-web-2023.23083/page-9#post-988205

- Santader Consumer Bank heeft een Belgisch filiiaal dus ik vermoed dat dat geen buitenlandse zicht- of spaarrekening is. Als het een IBAN is met een BE dan weet je dat het Belgisch is.
Als je daar een effectenrekening hebt, weet ik niet of die ook Belgisch zou zijn.
 
Vriendin heeft haar voorstelbrief ontvangen en amai... vorig jaar moest je €200 betalen en nu zou het €3000 bedragen.

In 2021 hebben we een huis gekocht en vorig jaar was ze zwanger en heeft ze gedeeltelijk een uitkering gekregen vanaf september.
Maar sinds dit jaar wettelijk samenwonend, dus we weten dat het nog apart is.

Wie zouden we best kunnen aanspreken hierover om uit te klaren vanwaar die grote getallen plots komen? Zodat we toch zeker kunnen zijn of het hier niet om een vergissing gaat of niet., want tis toch geen klein bedrag.

Op die vervangingsinkomsten wordt er nauwelijks bedrijfsvoorheffing gehouden. Daarmee het "hoog resultaat".

Combinaties van loon met een aantal maanden vervanginsinkomsten (ziekte, werkloosheid, bedrijfstoeslag, ..) => vaak een bedrag te betalen als "eindafrekening".
 
Mijn vriendin haar ex heeft speelpleinwerking van de kinderen betaald vorig jaar en mijn vriendin heeft 50% daaraan bijgedragen (bij haar gedomicilieerd).
Mag ze die fiscale attesten inbrengen in de belastingen, ook al staat ze niet als begunstigde?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan