Status
Niet open voor verdere reacties.
Je doet
(12*..)+(2*3,56)+(1*4,35)+(5*2,78)+(8*1,58) etc verder

Die som geef je in in de juiste code en al je documentjes scan je in en bewaar je in een map op pc voor het geval men ze zou opvragen

Heb 3 attesten dit jaar, tel die inderdaad op. Steek ze wel onmiddelijk erbij, maar 14 attesten is misschien wat veel.
 
4,3K terugtrekken, normaal gezien. Vorig jaar (en het jaar daarvoor) blijkbaar een veld vergeten in te vullen, ik vermoed dat we dat niet meer kunnen rechtzetten?
 
Dit jaar duidelijk lager bedrag in mijn voordeel (1.1 K€ tegenover andere jaren 1.5 - 1.7 K€), geen idee waar het aan ligt. Belastingvoet van 46% in de simulatie is precies ook wel een pak hoger dan de gebruikelijke 42%

Ook al gehoord van een paar andere mensen dat ze dit jaar minder terug krijgen dan anders, zou dit het effect zijn van belastingschalen die met vertraging geïndexeerd worden?
 
wij trekken samen 2200 euro terug.

Ik ben wel blij dat mijn vrouw haar 2e job blijkbaar dan toch niet zo zwaar door weegt.
Mensen hadden ons al gewaarschuwd: "bijverdienen? dat is gewoon extra belastingen betalen, je houd daar amper iets aan over".


Ja dat was vroeger misschien zo, maar door de verschillende tax shifts is dit probleem toch voor een groot stuk van de baan denk ik.


(ik moet er wel een kanttekening bij maken: ze was vorig jaar 3 maand werkloos ZONDER uitkering, dus in feite heeft ze maar 9 maand full time gewerkt + wat flexi in het weekend). Dus in principe heeft ze misschien niet genoeg verdiend voor de volle korf te vullen.
Had ze 3 maand werkloosheidsuitkeringen ontvangen , was dit nu misschien een heel ander verhaal?

EDIT: nee ik denk het toch eerder niet, want flexi job is toch vrijwel onbelast?
Is wel een belangrijke vraag natuurlijk, want ik wil graag weten of het nog interessant is als mijn vrouw ook dit jaar de flexi job nog beter doet of niet?, aangezien ze dit jaar niet meer werkloos zal zijn tijdens het jaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik trek iets van 700 euro terug volgens de vereenvoudigde aanslagbiljet dat ik heb gehad.
Heb het vlug nagezien maar het lijkt te kloppen op het 1ste zicht, zal het nog wel later terug nazien als ik wat meer tijd heb.

Elk jaar trek ik minder en minder terug :laugh: terwijl ik elk jaar iets van 800 en een klets moet betalen op belasting voor onroerende goederen (Kadastraal Inkomen), maar ja mijn hypotheek is ook aan de lage kant helaas.
 
maar ja mijn hypotheek is ook aan de lage kant helaas.
Dat maakt toch niets uit?
Zolang je maar aan jaarlijks 2280 euro komt, mag uw lening toch aan de lage kant zijn?

Ik heb ook MAAR een hypothecaire lening van 340 euro per maand, maar betaal deze maand een stuk vervroegd terug, maar wel nog juist genoeg over dat ik vanaf nu 190 euro per maand afbetaal (190 x 12 maanden is net 2280 euro).


Dus wat ik wil zeggen is: Of ge nu elke maand nu 1000 euro afbetaald , of elke maand 190 euro afbetaald.... Maakt niets uit.
Je hebt enkel maar 2280 euro per jaar fiscaal voordeel.


Tenzij jij natuurlijk nog onder die 190 euro per maand zit voor uw hypotheek?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
4,3K terugtrekken, normaal gezien. Vorig jaar (en het jaar daarvoor) blijkbaar een veld vergeten in te vullen, ik vermoed dat we dat niet meer kunnen rechtzetten?

Jawel, zeker voor verleden jaar (aanslagjaar 2022, inkomsten 2021).

U kunt een bezwaarschrift indienen binnen 1 jaar na het versturen van het aanslagbiljet:

  • op papier: te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de datum van verzending
  • alleen elektronisch: te rekenen vanaf de dag dat het ter beschikking is gesteld via eBox en MyMinfin
Voor aanslagbiljetten die verzonden zijn in 2022: de termijn van één jaar geldt ook als de oorspronkelijke termijn van zes maanden op 1 januari 2023 nog niet verstreken is.



Mogelijks ook zelfs voor aanslagjaar 2021, inkomsten 2020 in het kader van een ambtshalve ontheffing maar de reikwijdte daarvan is beperkter.
 
Dit jaar duidelijk lager bedrag in mijn voordeel (1.1 K€ tegenover andere jaren 1.5 - 1.7 K€), geen idee waar het aan ligt. Belastingvoet van 46% in de simulatie is precies ook wel een pak hoger dan de gebruikelijke 42%

Ook al gehoord van een paar andere mensen dat ze dit jaar minder terug krijgen dan anders, zou dit het effect zijn van belastingschalen die met vertraging geïndexeerd worden?

Index heeft invloed maar dat kan eigenlijk alle kanten uit..

Voorbeeldje:
Koppel gepensioeneerden kregen een gezinspensioen en was 0% voor aanslagjaar 2022, inkomsten 2021. => 0,00 euro saldo
Zelfde koppel gepensioeneerden "krijgt nu terug" van de belastingen voor aanslagjaar 2023, inkomsten 2022 maar heeft een aanslagvoet van 3%. Een deel van de bedrijfsvoorheffing dat werd ingehouden, krijgen ze terug.

We zitten hier ook met de BG-crowd dus er zullen ook een paar hier hun energiecheque moeten teruggeven :p.
 
wij trekken samen 2200 euro terug.

Ik ben wel blij dat mijn vrouw haar 2e job blijkbaar dan toch niet zo zwaar door weegt.
Mensen hadden ons al gewaarschuwd: "bijverdienen? dat is gewoon extra belastingen betalen, je houd daar amper iets aan over".


Ja dat was vroeger misschien zo, maar door de verschillende tax shifts is dit probleem toch voor een groot stuk van de baan denk ik.


(ik moet er wel een kanttekening bij maken: ze was vorig jaar 3 maand werkloos ZONDER uitkering, dus in feite heeft ze maar 9 maand full time gewerkt + wat flexi in het weekend). Dus in principe heeft ze misschien niet genoeg verdiend voor de volle korf te vullen.
Had ze 3 maand werkloosheidsuitkeringen ontvangen , was dit nu misschien een heel ander verhaal?

EDIT: nee ik denk het toch eerder niet, want flexi job is toch vrijwel onbelast?
Is wel een belangrijke vraag natuurlijk, want ik wil graag weten of het nog interessant is als mijn vrouw ook dit jaar de flexi job nog beter doet of niet?, aangezien ze dit jaar niet meer werkloos zal zijn tijdens het jaar.
Flexi = onbelast

Dit jaar flexi hangt er vanaf hè, je zegt dat ze vorig jaar 3 maand werkloos was. Dan moet je kijken of ze elk kwartaal nog in aanmerking komt voor een flexijob

Werkloosheidsuitkering is beperkt qua bedrijfsvoorheffing dus als dat inkomen boven op je loon komt dan kan dat resulteren in mindere teruggave want de bedrijfsvoorheffing is niet in verhouding.

Nu is haar bedrijfsvoorheffing waarschijnlijk ingehouden met 12maanden werk indachtig dus eigenlijk bedrijfsvoorheffing te hoog voor 9 maand loon en daar krijgt ze nu wat van terug.
 
Dat maakt toch niets uit?
Zolang je maar aan jaarlijks 2280 euro komt, mag uw lening toch aan de lage kant zijn?

Ik heb ook MAAR een hypothecaire lening van 340 euro per maand, maar betaal deze maand een stuk vervroegd terug, maar wel nog juist genoeg over dat ik vanaf nu 190 euro per maand afbetaal (190 x 12 maanden is net 2280 euro).


Dus wat ik wil zeggen is: Of ge nu elke maand nu 1000 euro afbetaald , of elke maand 190 euro afbetaald.... Maakt niets uit.
Je hebt enkel maar 2280 euro per jaar fiscaal voordeel.


Tenzij jij natuurlijk nog onder die 190 euro per maand zit voor uw hypotheek?
Eigenlijk moet je ook wel kijken naar het hypothecair ingeschreven bedrag

Stel je leent 200.000€, maar 100.000€ hypothecair en 100.000€ met hypothecaire volmacht.

Dan is je kapitaalsaflossing ook wel te beperken.
Stel per jaar betaal je 2000€ kapitaal af, dan is het 2000€/200.000€*100.000€, nog 1000€ fiscaal in mindering te brengen.
Intrest mag wel volledig
 
Ik vul graag mijn brief in (omdat er niets speciaals is dat ik kan inbrengen).
Maar nu moet ik mijn Degiro rekeningen invullen en mijn dividenden laten belasten. Dat invoeren vind ik niet eenvoudig. De regel rond de vrijstelling van roerende voorheffing op Belgische aandelen vind ik ook onleesbaar... :(
 
Ik vul graag mijn brief in (omdat er niets speciaals is dat ik kan inbrengen).
Maar nu moet ik mijn Degiro rekeningen invullen en mijn dividenden laten belasten. Dat invoeren vind ik niet eenvoudig. De regel rond de vrijstelling van roerende voorheffing op Belgische aandelen vind ik ook onleesbaar... :(

Het is makkelijker dan je denkt:

De Giro:

Je moet twee buitenlandse rekeningen aangeven :
Je Duitse bankrekening
Je Nederlandse effectenrekening

Qua dividenden
Stel Je hebt de volgende dividenden ontvangen in 2022:
a) brutodividend 1.000 euro van een ETF bestaande uit aandelen gevestigd uit Ierland. 0 euro roerende voorheffing ingehouden
b) brutodividend 600 euro van een Belgisch aandeel: Er werd 180 euro Belgische roerende voorheffing ingehouden
c) brutodividend van 100 euro van een Amerikaans aandeel: Er werd 15 euro Amerikaanse RV ingehouden en 0 euro Belgische roerende voorheffing
d) brutodividend van 50 euro van een ETF bestaande uit aandelen gevestigd in de VS: 7,5 euro Amerikaanse RV ingehouden en 0,00 Belgische RV
e) Kapitaliserende aandelen ETF van Ishares gevestigd in Ierland. 0 euro dividend gekregen. (want het is een kapitaliserende ETF)

In vak VII ga je twee codes moeten invullen.
Code 1444: Andere inkomsten zonder roerende voorheffing: 1) die belastbaar zijn tegen 30 %:
Code 1437 Verrekenbare roerende voorheffing ingehouden op dividenden die (voor maximaal 800 euro (1) ) van de personenbelasting zijn vrijgesteld:


a) gezien het gaat om een ETF, heb je geen vrijstelling van RV. => 1.000 euro in code 1444
b) Belgisch beursgenoteerd aandeel en je zit onder de 800,00 euro grens => code 1437 = 180,00. Hiervan niks invullen in 1444
c) Amerikaans beursgenoteerd aandeel. In theorie is het aan te geven bedrag 42,5 euro (brutodividend MIN Amerikaanse RV) Je zit nog onder de 800 euro grens. Niets in 1437 want er is geen Belgische RV ingehouden. Niets in code 1444 want je zit onder de 800,00 grens (600 + 42,5)
d) Gezien het gaat om een ETF, heb je geen vrijstelling van RV. Aan te geven bedrag is 50 MIN 7,5 = 42,5. Aan te geven in code 1444
e) geen dividend dus niets aan te geven.

Totaal:
Code 1444 = 1042,5
Code 1437 = 180,00


( Je hebt nog allerhande speciale producten natuurlijk als belegging. bijvoorbeeld een ETF in schuldpapier maar ik denk dat 99% van Belgisch clienteel op Degiro dat niet heeft. Ik hoop het toch want dat is al specialer qua belasting. => 30% op meerwaarde bij verkoop.)
 
Laatst bewerkt:
Ik wil er wel even aan toevoegen dat het op de volgende manier berekend moet worden bij buitenlandse dividenden:

Bv. Amerikaans dividend - over blijvende vrijstelling= uitkomst
Uitkomst - 15% bronheffing = aan te geven bedrag

Veel mensen trekken eerst de bronheffing er van af voor dat ze de vrijstelling in mindering brengen, wat dus verkeerd is :)
 
Het is makkelijker dan je denkt:

De Giro:

Je moet twee buitenlandse rekeningen aangeven :
Je Duitse bankrekening
Je Nederlandse effectenrekening

Qua dividenden
Stel Je hebt de volgende dividenden ontvangen in 2022:
a) brutodividend 1.000 euro van een ETF bestaande uit aandelen gevestigd uit Ierland. 0 euro roerende voorheffing ingehouden
b) brutodividend 600 euro van een Belgisch aandeel: Er werd 180 euro Belgische roerende voorheffing ingehouden
c) brutodividend van 100 euro van een Amerikaans aandeel: Er werd 15 euro Amerikaanse RV ingehouden en 0 euro Belgische roerende voorheffing
d) brutodividend van 50 euro van een ETF bestaande uit aandelen gevestigd in de VS: 7,5 euro Amerikaanse RV ingehouden en 0,00 Belgische RV
e) Kapitaliserende aandelen ETF van Ishares gevestigd in Ierland. 0 euro dividend gekregen. (want het is een kapitaliserende ETF)

In vak VII ga je twee codes moeten invullen.
Code 1444: Andere inkomsten zonder roerende voorheffing: 1) die belastbaar zijn tegen 30 %:
Code 1437 Verrekenbare roerende voorheffing ingehouden op dividenden die (voor maximaal 800 euro (1) ) van de personenbelasting zijn vrijgesteld:


a) gezien het gaat om een ETF, heb je geen vrijstelling van RV. => 1.000 euro in code 1444
b) Belgisch beursgenoteerd aandeel en je zit onder de 800,00 euro grens => code 1437 = 200,00. Hiervan niks invullen in 1444
c) Amerikaans beursgenoteerd aandeel. In theorie is het aan te geven bedrag 42,5 euro (brutodividend MIN Amerikaanse RV) Je zit nog onder de 800 euro grens. Niets in 1437 want er is geen Belgische RV ingehouden. Niets in code 1444 want je zit onder de 800,00 grens (600 + 42,5)
d) Gezien het gaat om een ETF, heb je geen vrijstelling van RV. Aan te geven bedrag is 50 MIN 7,5 = 42,5. Aan te geven in code 1444
e) geen dividend dus niets aan te geven.

Totaal:
Code 1444 = 1042,5
Code 1437 = 200,00


( Je hebt nog allerhande speciale producten natuurlijk als belegging. bijvoorbeeld een ETF in schuldpapier maar ik denk dat 99% van Belgisch clienteel op Degiro dat niet heeft. Ik hoop het toch want dat is al specialer qua belasting. => 30% op meerwaarde bij verkoop.)
Wat maakt dat je eur 200 invult in vak 1437 en niet eur 180 RV?
 
Misschien een domme vraag maar het is de eerste x keer. Is het voordeliger om voor de aftrek betreffende kinderopvang te gaan of om dat niet in te vullen en het kind ‘gewoon’ fiscaal ten laste te nemen? Wat is het verschil?
 
Misschien een domme vraag maar het is de eerste x keer. Is het voordeliger om voor de aftrek betreffende kinderopvang te gaan of om dat niet in te vullen en het kind ‘gewoon’ fiscaal ten laste te nemen? Wat is het verschil?
Sowieso mag je het kind fiscaal ten laste nemen (code 1030), hé. Wat je je mss afvraagt is of je het extra bedrag dat je kan krijgen voor een kind < 3 jaar ook moet invullen (code 1038) of de kosten voor kinderopvang (1384) beter is. hangt af van het bedrag. Je kan eens testen met de 2 situaties en je zal snel het verschil zien.
 
Kan iemand mij helpen met 1 specifiek vakje? Ik ben vruchtgebruiker van een huis en elk jaar zette ik bij mijn man als ik het bedrag: 137,25 (bij beide). Nu is dat huis in juli 2022 verkocht en direct getekend, dus vroeg ik me af wat ik daar dan nu nog moet invullen?

Gaat dus om Inkomsten van onroerende goederen:
K.I. Gebouwen die u niet verhuurt, die u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken, of die u verhuurt aan rechtspersonen die geen vennootschap zijn, aan gewestelijke huisvestingsmaatschappijen of aan erkende maatschappijen voor sociale huisvesting, om ze ter beschikking te laten stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan