Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraagje hier.
Ik had in 2022 in bijberoep en ik heb mijn zaak stop gezet op 31/12/22. Ging vooral over eenvoudige facturen en kosten, ik was copywriter en fotografe. Nu vraagt mijn boekhouder nog 300 euro exc btw om die in te vullen (enkel bijberoep, niet personen) en vroeg me af of dit een realistisch bedrag is? Zou het eigenlijk gewoon graag zelf doen. Maar weet niet goed waar te beginnen.
Normaal zal dit véél te veel zijn, maar boekhouders hebben momenteel werk genoeg, dus een klant die dat niet wil betalen, daar malen ze niet echt om. Bovendien werken ze wss graag met een "standaardtarief", dus ook voor wat complexere zaken.

Heb je van de vorige jaren een overzicht van je boekhouder gekregen? Dat kan hepen om te zien of je enkel kosten en facturen moet optellen of er ook iets is met afschrijvingen etc.
 
Drietal weken ingediend maar nu pas bij iets stilgestaan. We wonen wettelijk samen, onze minderjarige dochter heeft net als ik coöperatieve aandelen bij Cera. Code 1437, ingehouden roerende voorheffing zit bij mij aan het maximum. Bij de madam is dat nul.

De aandelen van de dochter staan geregistreerd op haar rijksregisternummer. Kan ik haar ingehouden roerende voorheffing verdelen over codes 1437 en 2437? Het gaat sowieso over een beperkt bedrag, maar bv: 50 euro roerende voorheffing ingehouden. Kan ik dan in de aangifte 25 euro opnemen onder code 2437? Uiteraard enkel de helft van het bedrag, want mijn code 1437 zit al aan het maximum.
 
Drietal weken ingediend maar nu pas bij iets stilgestaan. We wonen wettelijk samen, onze minderjarige dochter heeft net als ik coöperatieve aandelen bij Cera. Code 1437, ingehouden roerende voorheffing zit bij mij aan het maximum. Bij de madam is dat nul.

De aandelen van de dochter staan geregistreerd op haar rijksregisternummer. Kan ik haar ingehouden roerende voorheffing verdelen over codes 1437 en 2437? Het gaat sowieso over een beperkt bedrag, maar bv: 50 euro roerende voorheffing ingehouden. Kan ik dan in de aangifte 25 euro opnemen onder code 2437? Uiteraard enkel de helft van het bedrag, want mijn code 1437 zit al aan het maximum.

Ja, zie


 
Ja, zie


De links zullen wel kloppen, maar vind dit toch raar, ik zou denken dat het "minderjarige" geen belang heeft of je nu al dan niet een aangifte mag doen en dat je dus in naam van de kinderen een belastingsaangifte kan indienen met enkel die onroerende voorheffing erop.
 
Drietal weken ingediend maar nu pas bij iets stilgestaan. We wonen wettelijk samen, onze minderjarige dochter heeft net als ik coöperatieve aandelen bij Cera. Code 1437, ingehouden roerende voorheffing zit bij mij aan het maximum. Bij de madam is dat nul.

De aandelen van de dochter staan geregistreerd op haar rijksregisternummer. Kan ik haar ingehouden roerende voorheffing verdelen over codes 1437 en 2437? Het gaat sowieso over een beperkt bedrag, maar bv: 50 euro roerende voorheffing ingehouden. Kan ik dan in de aangifte 25 euro opnemen onder code 2437? Uiteraard enkel de helft van het bedrag, want mijn code 1437 zit al aan het maximum.
Dividenden moeten bij de ouders aangegeven worden.

In jullie geval kunt ge in principe nog slechts de helft van jullie dochter haar ontvangen dividenden opnemen bij uw vrouw aangezien jullie wettelijk samenwonen en niet gehuwd zijn onder wettelijk stelsel.
Dus idd 25€ bij de code van uw vrouw.
 
De links zullen wel kloppen, maar vind dit toch raar, ik zou denken dat het "minderjarige" geen belang heeft of je nu al dan niet een aangifte mag doen en dat je dus in naam van de kinderen een belastingsaangifte kan indienen met enkel die onroerende voorheffing erop.

Bij een minderjarige is er altijd het genot van de voogd op een deel type inkomsten.
Wat eigenlijk wel logisch is, de voogd beslist wat er eigenlijk met die inkomsten en activa gebeuren. De kleine van 6 jaar kan niet beslissen om zijn cera-aandelen te verkopen. :p

Het zou ook "broken" zijn moest dat kunnen want kinderen hebben natuurlijk ook een vrijgestelde belastingvrije som. Anders zouden ze in theorie 9.270 euro aan dividenden kunnen vrijstellen :p.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Bij een minderjarige is er altijd het genot van de voogd op een deel type inkomsten.
Wat eigenlijk wel logisch is, de voogd beslist wat er eigenlijk met die inkomsten en activa gebeuren. De kleine van 6 jaar kan niet beslissen om zijn cera-aandelen te verkopen. :p

Het zou ook "broken" zijn moest dat kunnen want kinderen hebben natuurlijk ook een vrijgestelde belastingvrije som. Anders zouden ze in theorie 9.270 euro aan dividenden kunnen vrijstellen :p.
Niet aan gedacht, is idd logisch.

Dit 'truukje' wordt wel toegelaten voor minderjarigen, vandaar m'n verwarring:
 
Vorig jaar heb ik een buitenlandse rekening aangegeven bij de FOD.
Hierdoor krijg geen voorstel van vereenvoudigde aangifte meer en ben ik verplicht een aangifte in de personenbelasting op papier of via MyMinfin(externe link) in te dienen.

Maar moet ik nu verder hier nog rekening mee houden bij het opstellen van mijn belastingsaangifte, wetende dat er op mijn buitenlandse rekening enkel accumulerende ETF's staan? En wetende dat "Degiro (de bank waar ik bij zit) de beurstaks inhoudt ten aanzien van haar in België woonachtige klanten, dit afdraagt, en de aangiften indient bij de Belgische belastingdienst."?
 
Goedemorgen allemaal! Ben ook al druk bezig geweest met TOW, onder andere hier en op de Tijd ingelezen. Ik had nog een extra vraag: ik bewijs jaarlijks werkelijke beroepskosten (particulier) en vorig jaar hebben we een (gewone) laadpaal laten plaatsen. Daarbij ging ik uit van een belastingsvermindering van 45%, maar nu lees ik op sommige plaatsen dat dit ingebracht zou kunnen worden als een werkelijke beroepskost (het hele bedrag dan?). Uiteraard geen cumul van de twee, maar dan is de werkelijke beroepskost mogelijks een pak voordeliger... Klopt dit? Dank alweer!
 
Vorig jaar heb ik een buitenlandse rekening aangegeven bij de FOD.
Hierdoor krijg geen voorstel van vereenvoudigde aangifte meer en ben ik verplicht een aangifte in de personenbelasting op papier of via MyMinfin(externe link) in te dienen.

Maar moet ik nu verder hier nog rekening mee houden bij het opstellen van mijn belastingsaangifte, wetende dat er op mijn buitenlandse rekening enkel accumulerende ETF's staan? En wetende dat "Degiro (de bank waar ik bij zit) de beurstaks inhoudt ten aanzien van haar in België woonachtige klanten, dit afdraagt, en de aangiften indient bij de Belgische belastingdienst."?
Je moet elk jaar die aangifte doen van je buitenlandse rekening op je belastingsbrief, dus bij vak XIII hier:

1684826830668.png


als je dat doet, is het verder ok.
 
Goedemorgen allemaal! Ben ook al druk bezig geweest met TOW, onder andere hier en op de Tijd ingelezen. Ik had nog een extra vraag: ik bewijs jaarlijks werkelijke beroepskosten (particulier) en vorig jaar hebben we een (gewone) laadpaal laten plaatsen. Daarbij ging ik uit van een belastingsvermindering van 45%, maar nu lees ik op sommige plaatsen dat dit ingebracht zou kunnen worden als een werkelijke beroepskost (het hele bedrag dan?). Uiteraard geen cumul van de twee, maar dan is de werkelijke beroepskost mogelijks een pak voordeliger... Klopt dit? Dank alweer!
ken er relatief weinig van, maar check zeker eens of het niet gaat over een beroepskost die enkel aangegeven kan worden als het over een publieke laadpaal gaat. Zou kunnen zijn dat dat een verplichting is.
 
Goedemorgen allemaal! Ben ook al druk bezig geweest met TOW, onder andere hier en op de Tijd ingelezen. Ik had nog een extra vraag: ik bewijs jaarlijks werkelijke beroepskosten (particulier) en vorig jaar hebben we een (gewone) laadpaal laten plaatsen. Daarbij ging ik uit van een belastingsvermindering van 45%, maar nu lees ik op sommige plaatsen dat dit ingebracht zou kunnen worden als een werkelijke beroepskost (het hele bedrag dan?). Uiteraard geen cumul van de twee, maar dan is de werkelijke beroepskost mogelijks een pak voordeliger... Klopt dit? Dank alweer!

Ja maar je moet wel rekening houden met beroepsgebruik / werkelijk gebruik
Daarnaast zijn de kosten van een personenwagen gelimiteerd aan het forfait van 0,15 euro per kilometer voor woon-werkverkeer en volgens mij valt die laadpaal daarook onder?
Dus je bent eigenlijk al min of meer beperkt tot de beroepskosten van de laadpaal.
Daarnaast moet je die laadpaal ook afschrijven over een termijn.


Dus stel nu:
20.000 totale kilometers
5.000 woon-werkverkeer
6.000 privékilometer
9.000 beroepskilometers andere dan woon-werkverkeer

Laadpaal over 5 jaar af te schrijven? (Ik heb geen idee over afschrijftermijnen van laadpalen. Zal 5 of 10 jaar zijn vermoed ik)
9/20 * 20% van de totale kost van de laadpaal te vermelden als beroepskost.
Dan kan je nog 11/20 van de totale kost van de laadpaal vermelden in de aparte belastingvermindering voor de laadpaal.
 
ken er relatief weinig van, maar check zeker eens of het niet gaat over een beroepskost die enkel aangegeven kan worden als het over een publieke laadpaal gaat. Zou kunnen zijn dat dat een verplichting is.

Er is een verhoogde kostenaftrek voor publieke palen maar dat is voor ondernemingen en vennootschappen. Een loontrekkende met werkelijke beroepskosten kan daar sowieso geen aanspraak opmaken want die is geen onderneming.

Je hebt nog altijd de normale kostenaftrek . Daarvoor moet die paal die niet publiekelijk toegankelijk zijn.
 
Ik heb ook een vraagje en vind het antwoord niet direct terug op Google: vroeger konden we voor onze woonbonus telkens het maximale bedrag invullen maar na aankoop nieuwe woning met pandwissel en daarbovenop nieuwe lening is dat niet meer het geval. Stel dat we nu met onze oude hypotheek jaarlijks nog 2500 euro aflossen, mag ik dat bedrag integraal invullen of moet ik daar eerst nog de interest van aftrekken? En is het het best om het bedrag te verdelen over mij en mijn vriendin (gezamenlijke belastingbrief) of maakt dat niet uit?
 
Ik heb ook een vraagje en vind het antwoord niet direct terug op Google: vroeger konden we voor onze woonbonus telkens het maximale bedrag invullen maar na aankoop nieuwe woning met pandwissel en daarbovenop nieuwe lening is dat niet meer het geval. Stel dat we nu met onze oude hypotheek jaarlijks nog 2500 euro aflossen, mag ik dat bedrag integraal invullen of moet ik daar eerst nog de interest van aftrekken? En is het het best om het bedrag te verdelen over mij en mijn vriendin (gezamenlijke belastingbrief) of maakt dat niet uit?

Ja dit is een maximaal bedrag. Wat dit bedrag is, hangt af wanneer je de lening hebt afgesloten.
Als je een tweede woning hebt, heb je enkel nog recht op het basisbedrag.
De woonbonus is kapitaal +interesten.
Met een gezamenlijke aangifte en je hebt beide de lening aangegaan, en beide hebben een eigendomsaandeel, mag je vrij verdelen als je niet aan de maximum som raakt.
 
Ja dit is een maximaal bedrag. Wat dit bedrag is, hangt af wanneer je de lening hebt afgesloten.
Als je een tweede woning hebt, heb je enkel nog recht op het basisbedrag.
De woonbonus is kapitaal +interesten.
Met een gezamenlijke aangifte en je hebt beide de lening aangegaan, en beide hebben een eigendomsaandeel, mag je vrij verdelen als je niet aan de maximum som raakt.
Wat het kapitaal betreft natuurlijk ook nog beperken tot het bedrag dat hypothecair gewaarborgd is
 
Ik vind het raar dat ik nig altijd niks gekregen heb, niet via brief en ook niet via mail.
En ja, ik weet dat ik zelf via de website kan gaan kijken.
Maar zijn alle brieven / mails ondertussen al niet verstuurd?
 
Ik vind het raar dat ik nig altijd niks gekregen heb, niet via brief en ook niet via mail.
En ja, ik weet dat ik zelf via de website kan gaan kijken.
Maar zijn alle brieven / mails ondertussen al niet verstuurd?

Wat bedoel je met "brieven" krijgen?
Zeker dat je niks via ebox gekregen hebt?
En dat je ebox meldingen ontvangt op je emailadres?

Want blijkbaar kan je je ebox activeren zonder een emailadres op te geven. In dat geval moet je zelf actief je ebox bekijken :p
 
Ik vind het raar dat ik nig altijd niks gekregen heb, niet via brief en ook niet via mail.
En ja, ik weet dat ik zelf via de website kan gaan kijken.
Maar zijn alle brieven / mails ondertussen al niet verstuurd?
Ge moet daar niet op wachten.
Tax-on-web staat al een maand open/klaar.
 
Ik vind het raar dat ik nig altijd niks gekregen heb, niet via brief en ook niet via mail.
En ja, ik weet dat ik zelf via de website kan gaan kijken.
Maar zijn alle brieven / mails ondertussen al niet verstuurd?
best nooit wachten op post en e-box. Gewoon direct gaan naar myminfin en/of tax-on-web
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan