Tax On Web 2022

Grappig hoe onze aangifte voor de PB één grote black box is geworden waar je wat moet spelen met de parameters en dan spannend wachten wat er uit de berekeningstrommel rolt. Zou dat ooit de bedoeling geweest zijn van de uitvinder van de personenbelasting?

Dat soort filosofische mijmeringen krijg ik van de aangifte van de PB.

De aangifte PB is een afspiegeling van de Belgische politieke structuur :p.

De aangifte PB is een afspiegeling van de Belgische politieke structuur :p.

Misschien een heel domme vraag, maar hoe sterk controleert de belastingdienst op de ingevulde aangiften?

Want het is wel hilarisch dat er boetes zijn als wij een foute indiening doen (wat denk ik bij sommigen wel een redelijke kans is) maar dat wanneer zij fouten maken er niets aan de hand is.

Bij een buitenlandse collega hadden ze in het voorstel van vereenvoudigde aangifte de lening die nog net op tijd was afgesloten voor de woonbonus niet opgenomen. Dat was een gedoe om dat recht te zetten ... Scheelde hun wel van ettelijke honderden euro's.

Misschien een heel domme vraag, maar hoe sterk controleert de belastingdienst op de ingevulde aangiften?

Want het is wel hilarisch dat er boetes zijn als wij een foute indiening doen (wat denk ik bij sommigen wel een redelijke kans is) maar dat wanneer zij fouten maken er niets aan de hand is.

Bij een buitenlandse collega hadden ze in het voorstel van vereenvoudigde aangifte de lening die nog net op tijd was afgesloten voor de woonbonus niet opgenomen. Dat was een gedoe om dat recht te zetten ... Scheelde hun wel van ettelijke honderden euro's.

Een voorstel van vereenvoudigde aangifte waarin codes missen is geen fout van de belastingdienst. Je bent zelf verantwoordelijk om na te kijken of dit correct is en dan eventueel het aan te passen.

Als je dingen in aangiftes steekt die niet overeenkomen met fiches die de belastingdienst heeft, of je vult waarden/codes in die niet kunnen (bv je vult meer in, in een bepaalde code dan toegelaten) wordt dat waarschijnlijk aangeboden ter controle.
Bv co-ouderschap: als de ene partner co-ouderschap aangegeeft en de andere niet, dan gaat er een foutmelding op dat dossier komen want dat kan niet.

Kregen we ook maar een beloning per keer we niet geflitst werden.
Het zou beter werken als boetes krijgen als we wel geflitst worden.

Ik zou er niet op rekenen dat ze het niet nakijken. Wij hebben een hele tijd in India gezeten en daar een rekening nummer willen openen omdat het te duur werd om telkens via bankautomaten af te halen. Dat had wat voeten in aarde om dat klaar te krijgen (hele bureaucratie). Tegen de tijd dat we uit India weg waren was dat pas in orde dus hadden we het niet echt meer nodig. Dat was in 2014, we waren dat ondertussen al laaang vergeten. Bij het invullen van onze belastingen dit jaar plots een melding dat het niet ging, dat we blijkbaar een buitenlandse rekening hadden in India die aangegeven moest worden, en we moesten ik weet niet wat doen om uit te leggen wat daar de bedoeling van was.

Over boetes: het is "er kan een boete/belastingverhoging toegepast worden". Niet "er zal een boete/belastingverhoging toegepast worden". :p
Niet iedere foute indiening leidt tot een boete.
In tegenstelling tot geflitst te worden, waar je wel altijd een boete krijgt.

Het is niet zoals in de VS waar je altijd met laattijdigheidsinteresten opgescheept wordt bij iedere gedetecteerde fout. :p

Gedoe? Dat is toch op te lossen met een mailtje met het leningsattest bij te steken en een woordje uitleg?

Ik weet niet of het hier past, maar ik heb een vraagje voor de fiscalisten. Als ik binnen mijn portefeuille wil investeren in verzamelobjecten (gaande van kunst tot flessen wijn), ziet de fiscus dat dan als beheer op goed huisvaderniveau (dus geen belastingen)? Hoe vaak zou ik hierin dan mogen handelen? Niet dat ik een wijn- of kunsthandel ga openen, maar kan zijn dat ik dan vrij regelmatig zaken zou verkopen...

Ik weet niet of het hier past, maar ik heb een vraagje voor de fiscalisten. Als ik binnen mijn portefeuille wil investeren in verzamelobjecten (gaande van kunst tot flessen wijn), ziet de fiscus dat dan als beheer op goed huisvaderniveau (dus geen belastingen)? Hoe vaak zou ik hierin dan mogen handelen? Niet dat ik een wijn- of kunsthandel ga openen, maar kan zijn dat ik dan vrij regelmatig zaken zou verkopen...
Daar is moeilijk een concreet antwoord op te geven, het is dezelfde wetgeving als die voor bvb crypto of aandelen waar dit topic regelmatig naar boven komt.

Let er wel op dat als je je organiseert als een handelaar, bvb door de wijnen/kunst online aan te bieden, je ook al rap in de discussie terecht komt of het om beroepsinkomsten gaat of niet.

Let er wel op dat als je je organiseert als een handelaar, bvb door de wijnen/kunst online aan te bieden, je ook al rap in de discussie terecht komt of het om beroepsinkomsten gaat of niet.
Ja dat is het een beetje. Het is een gedachtenspinsel, nog niets concreets, maar zou toch graag weten waaraan ik eventueel begin. Op zich is het een beetje hetzelfde als aandelen natuurlijk (handel je ook online in).

Ja dat is het een beetje. Het is een gedachtenspinsel, nog niets concreets, maar zou toch graag weten waaraan ik eventueel begin. Op zich is het een beetje hetzelfde als aandelen natuurlijk (handel je ook online in).
Niet helemaal hetzelfde omdat er voor aandelen en crypto een beurs is. Je moet je eigen producten niet actief op bvb ebay zetten en vragen van potentiële kopers beantwoorden om ze te verkopen, voor wijn en kunst wel dus zal je al rapper de organisatie van een handelsactiviteit hebben maar ook da's een vage grens.

Niet helemaal hetzelfde omdat er voor aandelen en crypto een beurs is. Je moet je eigen producten niet actief op bvb ebay zetten en vragen van potentiële kopers beantwoorden om ze te verkopen, voor wijn en kunst wel dus zal je al rapper de organisatie van een handelsactiviteit hebben maar ook da's een vage grens.
Dus als ik bij wijze van spreken die zaken laat verkopen op een veiling is het normaal beheer en als ik ze zelf actief ga lopen verkopen is het een beroepsactiviteit?

Dus als ik bij wijze van spreken die zaken laat verkopen op een veiling is het normaal beheer en als ik ze zelf actief ga lopen verkopen is het een beroepsactiviteit?
Het gaat enerzijds over frequentie en de bedragen maar anderzijds ook over of je jezelf organiseert om die die verkopen mogelijk te maken om te bepalen of het beroepsinkomsten zijn. Moest je bijvoorbeeld personeel aannemen of een ruimte inrichten om kopers te ontvangen ga je al rapper de stempel beroep krijgen, los van de bedragen en frequentie. Als die online verkopen duidelijk veel tijd en organisatie vereisen ga je al rapper als een beroepshandelaar aangemerkt worden.

Het "vrij regelmatig" is hier potentieel een probleem zoals hiervoor is uitgelegd geweest.

Voor een duidelijke advies hierover zou ik even contact opnemen met je belastingkantoor. Zij gaan namelijk oordelen wat wel of niet belast moet worden.of eventueel een boekhouder.

Als je kosten maakt om hieruit geld te halen, gaat dit toch sneller aanzien worden als een beroepsinkomen, en regelmatigheid is ook een belangrijke factor.

Laatst bewerkt:

Hangt van de frequentie en wat je hoofdactiviteiten zijn.

Voorbeeld van een student die waarschijnlijk nieuwe zaken kocht waar een hoge lokale korting was en die dan doorverkocht online.

Belasting betalen, zegt de fiscus. De fiscus had het reilen en zeilen van de student via eBay gecheckt en kwam tot de vaststelling dat de student over een periode van vier jaar 21 scooters, 10 elektrische fietsen en 15 dvd-spelers online verkocht had. Het ging bovendien om allemaal nieuwe, nog ongebruikte items. Een reden genoeg, volgens de fiscus, om te stellen dat het hier om een ‘echte’ handelsactiviteit ging waarvoor de student een aangifte had moeten indienen. Vermits dat niet gebeurd was en de student ook geen boekhouding kon voorleggen, maakte de fiscus gebruik van een specifiek wetsartikel (art. 342, § 3 WIB 92 en art. 182 KB WIB 92) dat hem toeliet om belasting te heffen op een forfaitaire minimumwinst van maar liefst € 19.000! Slik... Bovendien geeft de rechter de fiscus nog gelijk ook (rb. Bergen, 24.03.2011)! Nog eens slik...

Hangt van de frequentie en wat je hoofdactiviteiten zijn.

Voorbeeld van een student die waarschijnlijk nieuwe zaken kocht waar een hoge lokale korting was en die dan doorverkocht online.
Geen kritiek op jou (maar op de staat), maar dat is ook weer allemaal vaag. Uiteindelijk is het investeren en verkopen van verzamelobjecten goed beheer in een bredere portefeuille context. Hetzelfde met aandelen: wanneer is iets een beroepsactiviteit en wanneer niet.

Dat van die student begrijp ik wel:
1) het is zijn voornaamste inkomstenbron
2) Wat hij doet is geen belegging, maar effectief een handel uitbaten. er is niemand die gaat investeren in dvd-spelers, motors, fietsen,...

ik zal anders eens contact opnemen met de belastingen

Een vraagje voor de kenners

Ik heb als wettelijk gescheiden persoon een huis(enigste huis waar ik woon)
Ik heb nog een lening lopen sinds 2007. Sinds ik al meer dan 10 jaar afbetaal breng ik elke jaar die

2.280 eur
of wadist in mn belastingen

Moestik nu wettelijk samenwonen of trouwen , kan ik dan hetzelde bedrag ook bij mn partner invullen of gaat dit enkel als je beiden eigenaar bent?

Een vraagje voor de kenners

Ik heb als wettelijk gescheiden persoon een huis(enigste huis waar ik woon)
Ik heb nog een lening lopen sinds 2007. Sinds ik al meer dan 10 jaar afbetaal breng ik elke jaar die

2.280 eur
of wadist in mn belastingen

Moestik nu wettelijk samenwonen of trouwen , kan ik dan hetzelde bedrag ook bij mn partner invullen of gaat dit enkel als je beiden eigenaar bent?
Dat kan maar enkel als uw partner mede-eigenaar wordt én mede-ontlener.

Is er een stevige discrepantie op de vereenvoudigde aangifte dan veronderstel ik dat je een verhoogde kans hebt om gecontroleerd te worden.
Ik heb zelf al gemerkt dat velden toevoegen van vergetelheden minder triggert dan te liggen morrelen met de vooringevulde bedragen.

Ik heb dit ook één jaar gehad. Alsof ik ineens één jaar na 7 jaar geen woonbonus meer zou hebben zonder van huis te wisselen.

Terug
Bovenaan