Tax On Web 2022

Hier ook nog niet. Crèche gebruikt d Care. Dadelijk eens vragen.
Onze crèche gebruikt ook d-care, maar op zich is het een vooringevuld attest van K&G dat de crèche moet opmaken. Bij mij zeiden ze dat ze dat nog niet ontvangen hadden, wat mij vreemd lijkt aangezien dat iets is dat over gans België in orde moet zijn.
 
Een makkelijke manier om na te gaan welke giften ik nog een fiscaal attest van moet krijgen?
Want ik stort geregeld al eens zulke dingen maar weinig bij vaste organisaties (waar ik dan meestal wel een attest van krijg), maar nu staat er bij giften niks en ik heb geen attesten dus ja.
Kan dan alleen maar gewoon mijn rekening afgaan zeker en zien waar ik aan gestort heb? (zijn altijd +40 euro bedragen en bij instanties die attesten geven btw, dus daar zou het niet aan mogen liggen)
Sturen ze die niet altijd met de fysieke post op naar het bankadres? Dat is bij mij altijd zo geweest, heb ook nog nooit ergens achter een attest moeten vragen.
 
Ik heb gisteren mijn belastingsaangifte gedaan. Om eerst wat context te geven, ik ben in september 2020 begonnen met werken. Bij mijn belastingsaangifte van 2020 (In april/mei/juni 2021) kreeg ik een €1500 terug. In 2020 had ik een buitenlandse rekeninge (Degiro) geopend en deze ook aangegeven in de belastingsaangifte.
In 2021 was dus mijn eerste jaar dat ik volledig gewerkt heb (volledig jaar full-time). Hierin heb ik ook ongeveer een 20 uur als flexi-job gewerkt, en ook al mijn jeugdvakantie opgenomen, dit waren een 16 dagen denk ik. Door mijn buitenlandse rekening heb ik geen vereenvoudigd voorstel gekregen dit jaar. Toen ik het wou invullen was wel redelijk wat ingevuld. Het enige wat ik nu nog gedaan heb is aangeduid dat mijn buitenlandse rekening nog steeds bestaat.

Ik heb deze dan doorgestuurd en nu staat er bij mijn documenten 'Aangifte PB deel 1 - 2022'. Hier heb ik de optie raadplegen of berekenen. Als ik op berekenen klik komt er op dat ik ongeveer 200 euro moet terugbetalen (Er staat wel bij dat het een simulatie is). Ik ging er van uit dat ik sowieso minder ging terugkrijgen, maar ben nu wel redelijk verbaasd dat ik zelf zou moeten betalen. Heb nu ook wat schrik dat ik toch iets niet goed heb ingevuld en hierdoor op dit bedrag kom.
Weet iemand of dit normaal is, dat je moet betalen in je eerste jaar werken? Ik vermoed dat mijn scenario redelijk standaard is voor mensen die net begonnen zijn met werken. Of tips die ik toch zeker nog moet controleren?
Alvast bedankt!

Edit: Heb ook net even gekeken en vergeleken met de gegevens van mijn vorige belastingsaangifte. Het meeste kwam overeen, enkel heb ik nu bij Werkloosheidsuitkeringen/Uitkeringen zonder anciënniteitstoeslag/Gewone uitkeringen een bedrag staan van meer dan 800 euro. Ik vermoed dat dit door mijn Jeugdverlof komt. Maar kan het hierdoor zijn dat ik moet betalen?
 
Laatst bewerkt:
Sturen ze die niet altijd met de fysieke post op naar het bankadres? Dat is bij mij altijd zo geweest, heb ook nog nooit ergens achter een attest moeten vragen.

Ja idd, zo gaat dat meestal. Maar nu precies een heel deel attesten niet gehad.
Rode kruis, make a wish enzo zijn daar meestal sterk in. Maar nu heb ik nog geen enkel attest en zou begot niet meer weten aan wie ik wat gestort heb.
 
Beste is nog deze melding te krijgen: "Volgens onze informatie moet u geen aangifte invullen voor het inkomstenjaar 2021." 🥳;)
 
Voila, ingevuld. Als de berekening klopt, ben ik er heel blij mee in ieder geval.
 
Heb je de nettovergoeding dat je partner gekregen van haar werkgever voor het werk-werkverkeer verrekend?
dan zal ze het beroepsgebruik goed moeten onderbouwen (percentage beroepsgebruik) en de vergoeding van werkgever komt in mindering als deze er is.
Er is woon-werk: € 0,15 per km
Werk-werk: ofwel autokosten ten belope beroepsgebruik of kilometervoergoeding. Ook hier moet de eventuele betaalde kilometervergoeding in mindering worden gebracht
Zij krijg idd een vergoeding voor het rijden, die is blijkbaar vrijgesteld van belasting en sociale bijdrage => Nettovergoeding dan zeker

Die staat op geen enkele overzichtsfiche. Is het dan niet aan de fiscus om aan te tonen dat zij dit ontvangen heeft als ik mij "van de domme hou" en die niet aftrek ? :unsure:
Percentage beroepsgebruik is geen enkel probleem aan de hand van agenda, is trouwens ook niet zo hoog <40% van de gereden km en aan de hand van facture + plannen voor de woning
 
Kan deze vak niet meer hoger dan 2.280,00 EUR

Vorig jaar was dat nog 3040€
Van woonlening. Vak IX De som van de gegevens 3370 en 3371 mag niet groter zijn dan 2.280,00 EUR 3370
 
Kan deze vak niet meer hoger dan 2.280,00 EUR

Vorig jaar was dat nog 3040€
Van woonlening. Vak IX De som van de gegevens 3370 en 3371 mag niet groter zijn dan 2.280,00 EUR 3370

Van wanneer is je lening?

Basis bedrag is max 2.280 en als het de enige woning is de eerste tien jaar van de lening krijg je en verhoging naar max 3.040.
 
Lening is van 2011. Ma elke jaar was het 3040€. Ma blijkbaar gaat dat niet meer
Logisch dus, enkel de eerste 10 jaar kan je het verhoogde bedrag ingeven, daarna wordt dat voor de rest van de looptijd 2280 euro. Laatste jaar van die 10 was dus 2020 (belastingbrief die je vorig jaar hebt ingevuld).
 
Ik heb een buitenlands aandeel van Engie. Nu zie ik dat er 2 x roerende voorheffing is afgehouden. 1x 30% en de 2x 25% vermits dit een buitenlands aandeel is {Frans]
Moet ik die 2 bedragen nu tesamen optellen en op mijn belastingsbrief schrijven, of enkel het bedrag van de 30% ?
 
Ik heb ook nog geen gehad. Daarstraks met de crèche gebeld en die zeiden me dat ze de blanco fiche nog niet hadden ontvangen van K&G.
Morgen daar eens naar bellen om te horen of dat verhaal klopt..
I-mens zegt dat de attesten midden mei verstuurd zullen worden :frown:
 
Onze crèche gebruikt ook d-care, maar op zich is het een vooringevuld attest van K&G dat de crèche moet opmaken. Bij mij zeiden ze dat ze dat nog niet ontvangen hadden, wat mij vreemd lijkt aangezien dat iets is dat over gans België in orde moet zijn.
Wij hebben dit eind maart ontvangen via d-care
 
Wanneer ik mijn simulatie (berekening) wil uitvoeren na ingave dan krijg ik de volgende melding:

Bijkomende informatie nodig:

Daar u achterstallen hebt aangegeven, kan de simulatie van de berekening van de belasting nog niet worden uitgevoerd. U dient de gemiddelde aanslagvoet van de betrokken persoon voor het vorige jaar aan te duiden.

Deze aanslagvoet, samengesteld uit drie cijfers (tiental, eenheid en decimaal), bevindt zich onder het repertoriumnummer op het aanslagbiljet van vorig jaar. Het is voorgesteld onder het formaat "00,0 / 99,9". De aanslagvoet "00,0" is van toepassing op de belastingplichtige en de aanslagvoet "99,9" is van toepassing op de partner.

Gelieve de correcte aanslagvoet in te brengen in het formaat 00,0 of 99,9.

Indien u uw gemiddelde aanslagvoet niet kent, dan zal een standaard aanslagvoet worden toegepast. De gemiddelde aanslagvoet die in de berekening gebruikt is, wordt afgebeeld op de resultaat pagina.


Ik heb echter geen achterstallen en bij het bekijken van de aangifte dan staat er ook nergens iets ingevuld bij achterstallen...
Voor de rest valt het zeer goed mee, we trekken voorlopig 4723,48€ terug. Zal normaal nog iets meer worden maar de documenten van de 2e kinderopvang zijn nog onderweg .
 
Laatst bewerkt:
Zij krijg idd een vergoeding voor het rijden, die is blijkbaar vrijgesteld van belasting en sociale bijdrage => Nettovergoeding dan zeker

Die staat op geen enkele overzichtsfiche. Is het dan niet aan de fiscus om aan te tonen dat zij dit ontvangen heeft als ik mij "van de domme hou" en die niet aftrek ? :unsure:
Percentage beroepsgebruik is geen enkel probleem aan de hand van agenda, is trouwens ook niet zo hoog <40% van de gereden km en aan de hand van facture + plannen voor de woning

ja, moet je verrekenen.
Staat op haar inkomstenfiche bij nettovergoeding onder "ernstige normen" hoogstwaarschijnlijk dus daar zien ze al dat ze nettovergoedingen heeft ontvangen.

Anders profiteer je dubbel. Je krijgt al een onbelaste nettovergoeding voor je kosten te dekken èn je wil die kosten nog eens aftrekken in je belastingen :p. double dipping :p.

Als ze een nettovergoeding ontvangt voor telewerk, dan moet die ook verrekend worden.
 
Edit: Heb ook net even gekeken en vergeleken met de gegevens van mijn vorige belastingsaangifte. Het meeste kwam overeen, enkel heb ik nu bij Werkloosheidsuitkeringen/Uitkeringen zonder anciënniteitstoeslag/Gewone uitkeringen een bedrag staan van meer dan 800 euro. Ik vermoed dat dit door mijn Jeugdverlof komt. Maar kan het hierdoor zijn dat ik moet betalen?
Jep, want op uitkeringen wordt er veel minder bedrijfsvoorheffing (kan je beschouwen als de voorschot op de belastingen) ingehouden.
 
Terug
Bovenaan