Tax On Web 2022

Ook eens een simulatie gemaakt, spannend jaar dit jaar. 1e x dat mijn vriendin haar werkelijke beroepskosten zal aangeven en ik weet niet of we het heel correct hebben gedaan.

+-1200€ terug te krijgen dankzij de hypotheek, als ze de beroepskosten accepteren net iets meer dan 4000€ terug te krijgen 😊
Dat is te zien. Als het enkel verre verplaatsing woon-werk betreft zonder VAA krijgt men geen vraag om inlichtingen van de fiscus. Bij tweede verblijf, bureauwerk is men al veel kritischer
 
Dat is te zien. Als het enkel verre verplaatsing woon-werk betreft zonder VAA krijgt men geen vraag om inlichtingen van de fiscus. Bij tweede verblijf, bureauwerk is men al veel kritischer
Werk-werk verkeer met privé wagen + alles ivm de Bureau thuis omdat haar officiële plaats van tewerkstelling op het domicilie adres is (attest werkgever)
 
  • Leuk
Waarderingen: BB90
Hmmm precies nog geen fiscale attesten gekregen voor de kinderopvang. Iemand anders die bij i-mens zit en ook nog geen heeft gekregen?
 
Werk-werk verkeer met privé wagen + alles ivm de Bureau thuis omdat haar officiële plaats van tewerkstelling op het domicilie adres is (attest werkgever)
dan zal ze het beroepsgebruik goed moeten onderbouwen (percentage beroepsgebruik) en de vergoeding van werkgever komt in mindering als deze er is.
Er is woon-werk: € 0,15 per km
Werk-werk: ofwel autokosten ten belope beroepsgebruik of kilometervoergoeding. Ook hier moet de eventuele betaalde kilometervergoeding in mindering worden gebracht
 
Hmmm precies nog geen fiscale attesten gekregen voor de kinderopvang. Iemand anders die bij i-mens zit en ook nog geen heeft gekregen?
Ik heb ook nog geen gehad. Daarstraks met de crèche gebeld en die zeiden me dat ze de blanco fiche nog niet hadden ontvangen van K&G.
Morgen daar eens naar bellen om te horen of dat verhaal klopt..
 
  • Leuk
Waarderingen: jvc
Ik ben in de war over "Aantal van de in de code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2022 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermindering voor kinderoppas vraagt".

Mijn zoontje is drie geworden in september 2021, dus die heeft wel van januari tot en met augustus nog in de crèche gezeten. Kan ik voor hem dan geen belastingvermindering vragen voor de periode dat hij voor zijn drie jaar in 2021 in de kinderopvang heeft gezeten? Of moet ik dit op 0 zetten? Edit: als ik dat op nul zet krijg ik een error.

Of gaat dit over mijn dochter? Die was toen nog geen drie jaar, maar ook voor haar wil ik wel degelijk belastingvermindering opvragen? So confused.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in de war over "Aantal van de in de code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2022 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermindering voor kinderoppas vraagt".

Mijn zoontje is drie geworden in september 2021, dus die heeft wel van januari tot en met augustus nog in de crèche gezeten. Kan ik voor hem dan geen belastingvermindering vragen voor de periode dat hij voor zijn drie jaar in 2021 in de kinderopvang heeft gezeten? Of moet ik dit op 0 zetten? Edit: als ik dat op nul zet krijg ik een error.
Het is ofwel code 1038 ofwel code van kinderopvang, niet beide voor hetzelfde kind.
Code 1038 is er voor mensen die voor hun kind, jonger dan 3 jaar, geen kosten van kinderopvang aangeven.

Aangezien uw kind op 01/01/2022 al 3 was, kan je code 1038 niet invullen maar enkel code van kinderopvang.

Als error blijft, probeer dat vakje blanco te maken door '0' te selecteren en op delete te drukken.
 
Als ik op "Toon de vooringevulde gegevens" klik bij 1038, staat daar mijn dochter. Maar die was dus jonger dan 3 jaar, én ik heb wel kosten van de kinderopvang voor haar. Dus dan moet ik haar toch schrappen daar?
 
Zet dat gewoon maandelijks?
Tel al die facturen op, deel door 12 en stort dat bedrag maandelijks naar een aparte (gratis) rekening. Elke maand is dan even duur.

Zo doe ik het al jaren. Geeft ook een goed overzicht van alle uitgaven aangezien die rekening enkel voor de vaste kosten gebruikt wordt.

Net ook mijn aangifte gedaan. De site ging super traag, maar alles was correct ingevuld.
 
Tel al die facturen op, deel door 12 en stort dat bedrag maandelijks naar een aparte (gratis) rekening. Elke maand is dan even duur.

Zo doe ik het al jaren. Geeft ook een goed overzicht van alle uitgaven aangezien die rekening enkel voor de vaste kosten gebruikt wordt.

Net ook mijn aangifte gedaan. De site ging super traag, maar alles was correct ingevuld.
Ik heb letterlijk alles wat kan op maandelijks staan. Enige waarbij dat niet zomaar ging is KI en autotax.
 
Als ik op "Toon de vooringevulde gegevens" klik bij 1038, staat daar mijn dochter. Maar die was dus jonger dan 3 jaar, én ik heb wel kosten van de kinderopvang voor haar. Dus dan moet ik haar toch schrappen daar?
Klopt.

Simuleer wel eens of dat wel het voordeligst is.
Geef code 1038:1 in zonder kinderopvang voor haar en maak berekening, daarna de berekening zonder code 1038 maar dan wel kinderopvang voor haar.
 
Ik ben in de war over "Aantal van de in de code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2022 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermindering voor kinderoppas vraagt".

Mijn zoontje is drie geworden in september 2021, dus die heeft wel van januari tot en met augustus nog in de crèche gezeten. Kan ik voor hem dan geen belastingvermindering vragen voor de periode dat hij voor zijn drie jaar in 2021 in de kinderopvang heeft gezeten? Of moet ik dit op 0 zetten? Edit: als ik dat op nul zet krijg ik een error.

Of gaat dit over mijn dochter? Die was toen nog geen drie jaar, maar ook voor haar wil ik wel degelijk belastingvermindering opvragen? So confused.

Het is dus

Code 1030 = 2 (Je zoon die al 3 was in september 2021 + Je dochter)
Code 1038 = 1 (Je dochter)
Code 1384= de kinderopvangkosten voor je zoon

OF

Code 1030 = 2
Code 1038 = leeg
Code 1384= de kinderopvangkosten voor je zoon + de kinderopvangkosten voor je dochter.
 
Bedankt beiden! Code 1038 stond al automatisch ingevuld, vandaar mijn verwarring. Morgen eens de simulaties naast elkaar leggen wat het voordeligste is.
 
Werk-werk verkeer met privé wagen + alles ivm de Bureau thuis omdat haar officiële plaats van tewerkstelling op het domicilie adres is (attest werkgever)

Heb je de nettovergoeding dat je partner gekregen van haar werkgever voor het werk-werkverkeer verrekend?
 
Vraag 1:
Kan je bekijken in tax-on-web. Klikken op de "wizard" naast de code 1106 om te zien op welke basis dat dat berekend werd.
Zou ergens betekenen dat je ergens een tweede onroerend goed hebt voor een periode van het jaar of dat je niet gewoond hebt op een bepaald moment in je eigen huis? (Ik lees "verhoogd KI" dus dat betekent dat je gerenoveerd hebt? Dus eventjes niet gedomicilieerd op dat adres?)
Of je huis bestaat uit meerdere percelen (Huis op het ene perceel, garage op apart perceel?).


Vraag 2:
Is optie 2: Je vrouw krijgt een document toegestuurd want zij staat op het leningsattest. Jij krijgt een document toegestuurd want jij staat op het leningattest. Ieder document bevat wat er betaald is aan kapitaalsaflossingen en interesten. Je mag dus niet de bedragen op tellen want het gaat telkens over dezelfde situatie. Beiden documenten gaan dezelfde contractnummer bevatten normaal gezien.

Bedankt voor het antwoord!

Vraag 1: Wij hebben een nieuw huis gekocht en de pandwissel gebeurde niet op dezelfde dag - wat dat zal verklaren

Aankoop of verkoop
Als u in 2021 een onroerend goed hebt verkregen of overgedragen, moet u het deel van het KI aangeven dat slaat op de periode waarin u dat onroerend goed in 2021 in eigendom, bezit, erfpacht, opstal of vruchtgebruik had, uitgedrukt in dagen (dus te bepalen in 365sten van het KI)

Dus x/365ste van het KI van wat op dat moment ons tweede OG was.

Vraag 2: Ach bah, komen we net niet meer aan de maximale aftrek :) De lening is overgenomen bij de financiering van ons nieuwe huis. Door de lagere rente ligt de jaarlijkse aflossing lager. Gelukkig kunnen we nog blijven gebruik maken van de aftrek dankzij de fictie hypotheekruil

De duiding hoefde ik nog nooit eerder te vragen omdat bij de aflossing van onze eerste woning zelfs gedeeld door 2 de bedragen de maximumkort ver overschreden.

Allez, 500 minder terugtrekken dit jaar dan voorzien :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Een makkelijke manier om na te gaan welke giften ik nog een fiscaal attest van moet krijgen?
Want ik stort geregeld al eens zulke dingen maar weinig bij vaste organisaties (waar ik dan meestal wel een attest van krijg), maar nu staat er bij giften niks en ik heb geen attesten dus ja.
Kan dan alleen maar gewoon mijn rekening afgaan zeker en zien waar ik aan gestort heb? (zijn altijd +40 euro bedragen en bij instanties die attesten geven btw, dus daar zou het niet aan mogen liggen)
 
Terug
Bovenaan