Tax On Web 2022

Ik moet enkele zaken aanpassen (kinderopvang en goede doelen staan er niet bij). Moet ik dan gewoon klikken op 'Uw gegevens zijn onjuist en onvolledig'? Als ik daar op klik krijg ik een lijst met wijzigingen die ik kan doorgeven, maar die zijn enorm specifiek. Als ik verder klik op 'Uw gegevens wijzigen/aanvullen' krijg ik dan gewoon het volledig in te vullen systeem zoals andere jaren?
Ja dus.

Die gemiddelde aanslagvoet, wat doe ik daar mee? Er wordt mij daar één voorgesteld, maar das dus de laagste van vorig jaar (van mijn vrouw en mezelf) en dus niet het gemiddelde van de twee. Laten staan of aanpassen?
 
vraag 1)

Krijgt mijn vrouw ook een belastings aangifte?
Zij is in mei vorig jaar in BE komen wonen, als Thai.
Of is het pas vanaf 1/1/22 dat ze beginnen tellen (volledig jaar), en krijgt ze pas volgend jaar ene?

vraag 2)

maakt het een verschil uit dat in tabel 3370 (betaalde kapitaal aflossingen en intresten eigen woning),
het bedrag 3040 ingevuld staat?
ik heb 4080 euro afbetaald, maar ik vermoed dat 3040 euro het maximaal aftrekbare bedrag is, right?
1. Zij is rijksinwoner op 01/01/2022 dus zij krijgt ook een aangifte personenbelasting
Wel de code 1199 niet vergeten: het aantal maanden dat ze rijksinwoner is (voor de 15e van de maand telt de maand mee geloof ik)

2. Sinds wanneer loopt je lening ? 3040 is inderdaad het maximum (tenzij je 3 kinderen ten laste had?) Maar enkel de eerste 10j van de lening
 
-Vraag 1:

Op de vereenvoudigde aangifte staat code code 1106 ingevuld voor een bedrag van net geen 100 EUR bij zowel mijzelf als mijn vrouw

Belgische inkomsten van onroerende goederen -> wij weten van toeten noch blazen


-Vraag 2:

Zowel ik als mijn vrouw krijgen een aflossingstabel voor de overgedragen hypotheek aangegaan in 2015
Op beide aflossingstabellen (fiche 281.60) staat uiteraard hetzelfde bedrag afbetaald voor kapitaal en interesten (getrouwd zonder scheiding, beiden lening aangegaan)

Nu lijkt mij dat het bedrag per fiche in te vullen is in elke kolom van de aangifte PB of is het bedrag op de fiche eigenlijk voor de twee personen (en voor de aangifte dus te delen door twee?)
Tweede optie lijkt mij twijfelachtig maar ik vraag het toch maar.

Onze lening valt nog onder code 3360 (leningen aangegaan voor 01.01.2016) en valt nog onder de verhoging de eerste 10 jaar van 1.520 naar 2.280 EUR



In ieder geval met ons eerst kind ten laste een nieuw recordbedrag qua terugkrijgen van de belastingen :unsure:

Kunnen we ons verhoogd KI mee betalen.
 
1. Zij is rijksinwoner op 01/01/2022 dus zij krijgt ook een aangifte personenbelasting
Wel de code 1199 niet vergeten: het aantal maanden dat ze rijksinwoner is (voor de 15e van de maand telt de maand mee geloof ik)

2. Sinds wanneer loopt je lening ? 3040 is inderdaad het maximum (tenzij je 3 kinderen ten laste had?) Maar enkel de eerste 10j van de lening
Mijn lening loopt van december 2014. laatste maand voor de oude loonbonus kwam te vervallen.
Dus die 3040 laten staan dan? heeft geen nut dat ik aanpas naar 4080 (effectieve bedrag)?
en wat bedoel je met die eerste 10 jaar?
Wat of welk bedrag kan en mag ik dan invullen in die kolom, na de eerste 10 jaar?




En bedoel je dat zij nu ook al een belastingsaangifte moet doen over inkomsten vorig jaar?
 
-Vraag 1:

Op de vereenvoudigde aangifte staat code code 1106 ingevuld voor een bedrag van net geen 100 EUR bij zowel mijzelf als mijn vrouw

Belgische inkomsten van onroerende goederen -> wij weten van toeten noch blazen


-Vraag 2:

Zowel ik als mijn vrouw krijgen een aflossingstabel voor de overgedragen hypotheek aangegaan in 2015
Op beide aflossingstabellen (fiche 281.60) staat uiteraard hetzelfde bedrag afbetaald voor kapitaal en interesten (getrouwd zonder scheiding, beiden lening aangegaan)

Nu lijkt mij dat het bedrag per fiche in te vullen is in elke kolom van de aangifte PB of is het bedrag op de fiche eigenlijk voor de twee personen (en voor de aangifte dus te delen door twee?)
Tweede optie lijkt mij twijfelachtig maar ik vraag het toch maar.

Onze lening valt nog onder code 3360 (leningen aangegaan voor 01.01.2016) en valt nog onder de verhoging de eerste 10 jaar van 1.520 naar 2.280 EUR



In ieder geval met ons eerst kind ten laste een nieuw recordbedrag qua terugkrijgen van de belastingen :unsure:

Kunnen we ons verhoogd KI mee betalen.

Vraag 1:
Kan je bekijken in tax-on-web. Klikken op de "wizard" naast de code 1106 om te zien op welke basis dat dat berekend werd.
Zou ergens betekenen dat je ergens een tweede onroerend goed hebt voor een periode van het jaar of dat je niet gewoond hebt op een bepaald moment in je eigen huis? (Ik lees "verhoogd KI" dus dat betekent dat je gerenoveerd hebt? Dus eventjes niet gedomicilieerd op dat adres?)
Of je huis bestaat uit meerdere percelen (Huis op het ene perceel, garage op apart perceel?).


Vraag 2:
Is optie 2: Je vrouw krijgt een document toegestuurd want zij staat op het leningsattest. Jij krijgt een document toegestuurd want jij staat op het leningattest. Ieder document bevat wat er betaald is aan kapitaalsaflossingen en interesten. Je mag dus niet de bedragen op tellen want het gaat telkens over dezelfde situatie. Beiden documenten gaan dezelfde contractnummer bevatten normaal gezien.
 
De volle 300 terug trekken als alleenstaande die aan pensioensparen doet. Beter dan niks I guess.
 
Eerste keer de opvangkosten voor mijn dochter moeten ingeven. Beetje uitvissen waaraan en waaraf, maar ik denk het correct te hebben aangegeven. Ik moet de rest nog eens met mijn vrouw nakijken, maar voorlopig trekken we 3K terug ... en wellicht volgt vrij snel daarop het kadastraal inkomen. :unsure:
Je betaalt de onroerende voorheffing.
Je betaalt geen kadastraal inkomen.

De onroerende voorheffing wordt berekend op basis van het kadastraal inkomen.
 
Mijn lening loopt van december 2014. laatste maand voor de oude loonbonus kwam te vervallen.
Dus die 3040 laten staan dan? heeft geen nut dat ik aanpas naar 4080 (effectieve bedrag)?
en wat bedoel je met die eerste 10 jaar?
Wat of welk bedrag kan en mag ik dan invullen in die kolom, na de eerste 10 jaar?

En bedoel je dat zij nu ook al een belastingsaangifte moet doen over inkomsten vorig jaar?
Inderdaad 3040€ laten staan, al de rest ben je "kwijt".

Het basisbedrag is eigenlijk maar 2280€, maar de eerste 10jaar heb je nog recht op een verhoging van 760€
https://www.vlaanderen.be/belastingvermindering-voor-de-enige-en-eigen-woning-woonbonus

Volgens mij zal zij inderdaad al een aangifte moeten doen van inkomstenjaar 2021, indien zij rijksinwoner was.
 
De klungels zijn al goed begonnen. Belastingberekeningprogramma marcheert (nog) niet voor de niet-geïndexeerde KI's in het buitenland. Zelfs ook vooraf verkeerd ingevuld voor de juiste verdeling.
 
Just saying, maar terugtrekken betekent gewoon dat je te veel hebt betaald en de staat dus gewoon gratis geld hebt geleend eh :p
Door zijn pensioensparen niet hè.
Als hij dat niet zou doen had hij misschien moeten bijbetalen.

Dus dat riedeltje klopt ook niet (altijd) 😊
 
Door zijn pensioensparen niet hè.
Als hij dat niet zou doen had hij misschien moeten bijbetalen.

Dus dat riedeltje klopt ook niet (altijd) 😊
Ja dat pensioensparen is iets dat je pas achteraf kunt terugvorderen, maar ik had het vooral op zijn reactie van 'beter dan niks I guess'.
 
Ook eens een simulatie gemaakt, spannend jaar dit jaar. 1e x dat mijn vriendin haar werkelijke beroepskosten zal aangeven en ik weet niet of we het heel correct hebben gedaan.

+-1200€ terug te krijgen dankzij de hypotheek, als ze de beroepskosten accepteren net iets meer dan 4000€ terug te krijgen 😊
 
Terug
Bovenaan