Rijbewijs met punten

Ben je voor of tegen een rijbewijs met punten?


  • Totaal aantal stemmers
    33
Eerste gedacht: voor.
Maar dan komt het relativeren en de vragen natuurlijk, wat met iemand die 40k per jaar rijdt versus iemand die evenveel overtredingen behaald op 10k per jaar? Hoe zwaar gaat welke overtreding doorwegen? Hoe lang blijven de punten staan?
 
Voor. Zolang je geld hebt kan je bv. wekelijks op een matige snelheidsovertreding worden betrapt zonder verdere gevolgen en dat is niet normaal. Geen automatische sanctie, dat vind ik dan weer een zwaktebod. Wie het voor de politierechtbank goed kan (laten) uitleggen, zal de straf kunnen afzwakken.

edit: typo
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook voorstander, op voorwaarde dat het effectief en efficiënt kan worden opgevolgd.
 
Eerste gedacht: voor.
Maar dan komt het relativeren en de vragen natuurlijk, wat met iemand die 40k per jaar rijdt versus iemand die evenveel overtredingen behaald op 10k per jaar? Hoe zwaar gaat welke overtreding doorwegen? Hoe lang blijven de punten staan?

Je kan de logica ook omkeren: iemand die véél kilometers heeft meer ervaring, zou beter moeten weten en is een groter risico als die hardleers is. Dus géén enkel verband nodig met aantal kilometers. Afhankelijk van de overtreding (bv. 60 km/h in de bebouwde kom versus door het rood rijden) kan men wel spelen met hoe lang bepaalde punten blijven staan. Ook moeten we hier het warm water niet uitvinden, dit systeem bestaat in onze buurlanden ook reeds.
 
voor, er zijn teveel egoïsten op de baan tegenwoordig
Probleem is dat voor een pak fouten/overtredingen van die egoïstische chauffeurs de pakkans nihil is. En voor interpretatie vatbaar.


Ik ben voor als de pakkans voor niet snelheidsgerelateerde zaken omhoog gaat. Pakkans voor snelheidsgerelateerde zaken mag ook omhoog als de snelheidslimieten logischer worden)

Linksplakken, voorrangsregels negeren (met als verzwarende factor dan nog eens onder de toegelaten limiet blijven rijden), alle vormen van onoplettendheid,...
 
Voor. Zolang je geld hebt kan je bv. wekelijks op een matige snelheidsovertreding worden betrapt zonder verdere gevolgen en dat is niet normaal. Geen automatische sanctie, dat vind ik dan weer een zwaktebod. Wie voor de politierechtbank goed kan (laten) uitleggen, zal de straf kunnen afzwakken.

Belgie kennende zal je wss wel punten kunnen afkopen :p

(met als verzwarende factor dan nog eens onder de toegelaten limiet blijven rijden)

Bedoel je dan de max snelheid? Dat is toegestaan.
Er zijn ook minimum snelheden (op de autosnelweg alvast), maar ben je al vaak iemand tegengekomen die sub 70 doet op een autosnelweg?
Ik niet en heb meer dan een miljoen kilometer gereden.
 
Voor

Je kan duur van de punten laten afhangen van hoe erg het is.
Een lichte snelheidsovertreding waar je minimumboete krijgt kan je na een jaar al laten vervallen.
Een uitspraak van een rechter kan je 5 jaar erop laten.
 
Bedoel je dan de max snelheid? Dat is toegestaan.
Er zijn ook minimum snelheden (op de autosnelweg alvast), maar ben je al vaak iemand tegengekomen die sub 70 doet op een autosnelweg?
Ik niet en heb meer dan een miljoen kilometer gereden.
Idd de max snelheden.

Geen geduld hebben om een auto die voorrang heeft op u te laten passeren, maar dan wel 20km/h onder de max limiet te blijven taffelen zou voor mij onder "onnodig verkeer belemmeren" of zoiets mogen vallen.

Nuja, dat is een beetje mijn pet peeve aangezien ik quasi dagelijks daarmee geconfronteerd word.


Off topic, maar ik heb 1x iemand tegengekomen die <70km/h reed op het middenvak van de E17. En dan nog s'nachts en zonder lichten. Ik had hem pas gezien toen ik aan 125km/h rechts naast hem zat.
 
Ik ben voorstander, omdat je dan ook de rijke mensen pakt.
Want degenen waarvoor een boete van 250 euro niets voorstelt, kunnen gewoon probleemloos hard rijden.
Met punten pak je hen ook.
 
Probleem is dat voor een pak fouten/overtredingen van die egoïstische chauffeurs de pakkans nihil is. En voor interpretatie vatbaar.


Ik ben voor als de pakkans voor niet snelheidsgerelateerde zaken omhoog gaat. Pakkans voor snelheidsgerelateerde zaken mag ook omhoog als de snelheidslimieten logischer worden)

Linksplakken, voorrangsregels negeren (met als verzwarende factor dan nog eens onder de toegelaten limiet blijven rijden), alle vormen van onoplettendheid,...

Het probleem met "linksplakken" is natuurlijk, dat zeker hier in Limburg, het vooral de egoïstische hardrijders zijn die vinden dat het linkerbaanvak voor hen bestemd is omdat zij "durven" (en probleemloos kunnen betalen voor de bijbehorende boetes van) hardrijden tegen 130 km/h, 140 km/h of meer zelfs.

Sorry, de snelheidslimiet op de autosnelwegen is 120 km/h. Als "gunst" rijd ik bij het inhalen dan vaak nog even 124 km/h ofzo omdat dat toch onder de meetgrens ligt, maar dan nog heb je vaak bumperklevers (vaker wél dan niet een Audi of Mercedes) die hun lichten even laten flikkeren of richtingaanwijzers gebruiken om teken te doen dat ik maar opzij moet gaan. Ik duw dan expres even op m'n rem.
 
FYI dit is levensgevaarlijk. Laat liever gewoon je gas los als je ze dan toch wilt ambeteren.
Maar bij remmen kan je een paniekreactie veroorzaken, waarvan de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn.
Ge kunt er zelfs uw rijbewijs door verliezen, maar die brake-checkers wanen zich de betere van de twee natuurlijk.
 
Ik waan me inderdaad de betere van de twee, ik druk ook niet volop mijn gaspedaal in, juist genoeg om de remlichten even te laten aangaan dat ze weten dat ze niet in m'n gat moeten kleven terwijl ik me wél aan de maximumsnelheid houd.

Voor mijn part mogen ze linksplakken zéér streng aanpakken NADAT ze eerst de maximumsnelheid afdwingen en rechts inhalen nog strenger bestraffen.
 
Terug
Bovenaan