Rijbewijs met punten

Ben je voor of tegen een rijbewijs met punten?


  • Totaal aantal stemmers
    33
Omdat je onmogelijk rechts iemand kan inhalen als die zich op het linkerbaanvak tegen de maximumsnelheid bevindt.
Maar je kan onmogelijk rechts inhalen als die niet onnodig links rijdt.
Ik krijg een beetje een wannabe-politieman gevoel hier. Brake-checken als iemand te dicht komt, goedkeuren dat er links wordt geplakt "want de snelheid is bereikt", ... enkel maar om een ander er op te wijzen dat die iets fout doet, terwijl je zelf overtredingen maakt. Heel vreemde kronkel.
 
Maar je kan onmogelijk rechts inhalen als die niet onnodig links rijdt.

Er kan geen nood zijn om iemand rechts in te halen als die links rijdt aan de maximumsnelheid, dan ben je zelf:
A) te hard aan het rijden &
B) een nog gevaarlijkere situatie aan het creëren want jij oordeelt dat iemand onnodig links rijdt, terwijl die persoon (bijvoorbeeld ik) daar een perfect legitiem inhaalmanoevre aan het uitvoeren kan zijn, maar jij moet die toch nog even te snél af zijn, nietwaar? Dat inhalen via links is niet verboden, via rechts wel.
 
Er kan geen nood zijn om iemand rechts in te halen als die links rijdt aan de maximumsnelheid, dan ben je zelf:
A) te hard aan het rijden &
B) een nog gevaarlijkere situatie aan het creëren want jij oordeelt dat iemand onnodig links rijdt, terwijl die persoon (bijvoorbeeld ik) daar een perfect legitiem inhaalmanoevre aan het uitvoeren kan zijn, maar jij moet die toch nog even te snél af zijn, nietwaar? Dat inhalen via links is niet verboden, via rechts wel.
Een beetje zoals brake-checken dan? Maar dat is dan wel ok, want jij doet het?
 
Omdat je onmogelijk rechts iemand kan inhalen als die zich op het linkerbaanvak tegen de maximumsnelheid bevindt.
Wat heeft de maximumsnelheid hier mee te maken? Als die chauffeur rechts kan ingehaald worden, is het ofwel omdat hij vast zit achter nog een andere auto, ofwel omdat hij gewoon mooi naar rechts kan.
De snelheid heeft hier niets mee te zien, als er te snel gereden wordt is dit een andere overtreding die er bij komt.
 
Er kan geen nood zijn om iemand rechts in te halen als die links rijdt aan de maximumsnelheid, dan ben je zelf:
A) te hard aan het rijden &
B) een nog gevaarlijkere situatie aan het creëren want jij oordeelt dat iemand onnodig links rijdt, terwijl die persoon (bijvoorbeeld ik) daar een perfect legitiem inhaalmanoevre aan het uitvoeren kan zijn, maar jij moet die toch nog even te snél af zijn, nietwaar? Dat inhalen via links is niet verboden, via rechts wel.
Ik kan me nu echt geen enkele situatie inbeelden waarbij jij op een correcte manier iemand links inhaalt en tegelijkertijd iemand jou langs rechts inhaalt. De enigste mogelijkheid die ik zie is via de pechstrook.
 
Ik kan me nu echt geen enkele situatie inbeelden waarbij jij op een correcte manier iemand links inhaalt en tegelijkertijd iemand jou langs rechts inhaalt. De enigste mogelijkheid die ik zie is via de pechstrook.
Treintje van wagens inhalen die op veilige remafstand van elkaar rijden. Er rijden genoeg zotten rond die zich daar slalommend een weg door willen banen.
 
Het gaat om overtredingen waarvoor de bestuurder niet rechtstreeks voor de rechtbank moet verschijnen, zoals lichtere snelheidsovertredingen, rijden onder invloed met een alcoholgehalte tussen de 0,5 en 0,8 promille, het gebruik van de gsm achter het stuur of rijden zonder gordel. "Het zijn allemaal overtredingen die meestal met een boete afgehandeld worden, zonder rekening te houden met eerdere veroordelingen", zegt Vias. "Overtreders kunnen in de fout blijven gaan. Zolang ze de boetes betalen, worden daar geen verdere sancties aan gekoppeld."
Zoals hier beschreven eigenlijk sowieso voorstander. Wat daar staat is ook gewoon een pijnpunt, betaal je braaf de minnelijke schikking dan kan je gewoon blijven overtredingen begaan.
 
Ik kan me nu echt geen enkele situatie inbeelden waarbij jij op een correcte manier iemand links inhaalt en tegelijkertijd iemand jou langs rechts inhaalt. De enigste mogelijkheid die ik zie is via de pechstrook.

Duidelijk nooit op het Limburgse stuk autosnelweg gereden met maar 2 rijvakken en/of een beperkte verbeelding.

Situatieschets: 2 vrachtwagens met enige ruimte tussen op het rechterbaanvak. Ik wil die inhalen via het linker, in één beweging maar aan de maximumsnelheid van 120 km/h. Hardrijder achter mij? Komt in uw gat kleven, duikt tussen die twee vrachtwagens in om mij ook nog eens in te halen, maar dan langs rechts.

Wat heeft de maximumsnelheid hier mee te maken? Als die chauffeur rechts kan ingehaald worden, is het ofwel omdat hij vast zit achter nog een andere auto, ofwel omdat hij gewoon mooi naar rechts kan.
De snelheid heeft hier niets mee te zien, als er te snel gereden wordt is dit een andere overtreding die er bij komt.

Omdat in mijn ervaring de mensen die het luidst klagen over linksplakkers, gewoon hardleerse hardrijders zijn die vinden dat de linkse rijstroken er niet zijn voor als er meer verkeer is of om trager verkeer zoals vrachtwagens in te halen, maar om daar te gaan rijden boven de maximumsnelheid omdat ze zo goed als ongestraft mee wegkomen in dit land.
 
Waarom rechts inhalen strenger bestraffen dan linksplakken, terwijl het ene een gevolg is van het tweede?
Het is helemaal geen gevolg van het tweede. Een gevolg betekent dat je niet anders kunt, het ene volgt automatisch uit het andere. Niet dus. Je kunt het ook gewoon niet doen.

Ontopic: ik ben voor. Dit is wel een leuke daarover, met een paar voor- en nadelen in. https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat/doc/PUC_79013_31/

De meeste tegenstand komt telkens van beroepschauffeurs, en na een tijdje blijkt die weg te ebben. Het doet wel niet heel veel voor verkeersveiligheid, zeker niet als er geen verhoogde (subjectieve) pakkans is. En of er dan vaker zonder rijbewijs gereden wordt, doen ze hier wel een beetje makkelijk af als: Dat brengt de verkeersveiligheid niet in het gedrang, want die mensen zullen hard oppassen om niet tegen de lamp te lopen. Bwa :).
 
Duidelijk nooit op het Limburgse stuk autosnelweg gereden met maar 2 rijvakken en/of een beperkte verbeelding.

Situatieschets: 2 vrachtwagens met enige ruimte tussen op het rechterbaanvak. Ik wil die inhalen via het linker, in één beweging maar aan de maximumsnelheid van 120 km/h. Hardrijder achter mij? Komt in uw gat kleven, duikt tussen die twee vrachtwagens in om mij ook nog eens in te halen, maar dan langs rechts.
Als er enige ruimte tussen de vrachtwagens is moet je toch gewoon rechts invoegen en kan die hardrijder je niet langs rechts inhalen.
 
Zal ook een rol spelen hoe men dat juist gaat doen want zoals wel vaker zal een prima werkend systeem ingevoerd in België geheel anders werken , ik houd mijn hart vast voor de praktische uitwerking - bij voorkeur met 3 compleet verschillende systemen voor alle landsdelen, zowel verschillend in punten, tijd en sanctie.
 
Duidelijk nooit op het Limburgse stuk autosnelweg gereden met maar 2 rijvakken en/of een beperkte verbeelding.

Situatieschets: 2 vrachtwagens met enige ruimte tussen op het rechterbaanvak. Ik wil die inhalen via het linker, in één beweging maar aan de maximumsnelheid van 120 km/h. Hardrijder achter mij? Komt in uw gat kleven, duikt tussen die twee vrachtwagens in om mij ook nog eens in te halen, maar dan langs rechts.
Dus zitten we met 3 overtredingen. Jij die linksplakt (2e graadsovertreding trouwens) en iemand die te snel rijdt + rechts inhaalt.
Dat de ander overtredingen begaat, betekent niet dat jouw overtreding er niet meer is.
Laat het politiewerk maar over aan de politie, je hoeft niet links gaan plakken omdat je vindt dat degene achter jou te snel rijdt.

Omdat in mijn ervaring de mensen die het luidst klagen over linksplakkers, gewoon hardleerse hardrijders zijn die vinden dat de linkse rijstroken er niet zijn voor als er meer verkeer is of om trager verkeer zoals vrachtwagens in te halen, maar om daar te gaan rijden boven de maximumsnelheid omdat ze zo goed als ongestraft mee wegkomen in dit land.
In mijn ervaring zijn er meer dan genoeg mensen die in het midden plakken aan een snelheid onder de 120km/u. Terwijl ze perfect naar rechts kunnen.
En daarbij, niemand rijdt met geijkte kilometertellers rond. Als jij nu 118 rijdt, terwijl je denkt dat je 120 rijdt, kan iemand perfect jou willen inhalen aan 120, terwijl jij denkt dat die persoon te snel gaat.
 
Neen, dat moet expliciet niet. Als je meerdere voertuigen in één inhaalmanoeuvre voorbijrijdt, dan mag je links blijven.
Als er genoeg ruimte is tussen de 2 auto's, zijn dat 2 aparte inhaalmanoeuvres.
Het zou anders makkelijk zijn hé. Linksplakken en zeggen dat je meer auto's aan het inhalen was, dat die auto misschien pas over 5km ingehaald wordt maakt dan niet meer uit ;)
 
Neen, dat moet expliciet niet. Als je meerdere voertuigen in één inhaalmanoeuvre voorbijrijdt, dan mag je links blijven.
Maar je moet ook terug naar rechts zodra het kan. Dus als er genoeg plaats is tussen de vrachtwagens om rechts ingehaald te worden is er ook genoeg plaats om terug naar rechts te gaan.
 
Dus zitten we met 3 overtredingen. Jij die linksplakt (2e graadsovertreding trouwens) en iemand die te snel rijdt + rechts inhaalt.
Dat de ander overtredingen begaat, betekent niet dat jouw overtreding er niet meer is.
Laat het politiewerk maar over aan de politie, je hoeft niet links gaan plakken omdat je vindt dat degene achter jou te snel rijdt.

Maar dat is net het probleem: ik plak helemaal niet links, ik rijd daar tot ik een perfect legitiem manoeuvre voltooid hebt, en je hebt maar al te vaak iemand in je gat hangen. Het kan inderdaad dat mijn snelheidsmeter(s) niet goed geijkt zijn, maar het is niet alsof die hardrijder achter mij vervolgens met slechts 2 km/h meer verder rijdt.

In mijn ervaring zijn er meer dan genoeg mensen die in het midden plakken aan een snelheid onder de 120km/u. Terwijl ze perfect naar rechts kunnen.
En daarbij, niemand rijdt met geijkte kilometertellers rond. Als jij nu 118 rijdt, terwijl je denkt dat je 120 rijdt, kan iemand perfect jou willen inhalen aan 120, terwijl jij denkt dat die persoon te snel gaat.

Absurd als je enige realiteitszin hebt om dit te gaan reduceren tot een verschil van 2 km/h.
 
Maar je moet ook terug naar rechts zodra het kan. Dus als er genoeg plaats is tussen de vrachtwagens om rechts ingehaald te worden is er ook genoeg plaats om terug naar rechts te gaan.
Nope:
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
 
Als er genoeg ruimte is tussen de 2 auto's, zijn dat 2 aparte inhaalmanoeuvres.
Het zou anders makkelijk zijn hé. Linksplakken en zeggen dat je meer auto's aan het inhalen was, dat die auto misschien pas over 5km ingehaald wordt maakt dan niet meer uit ;)

Niemand gaat graag vlak tussen 2 vrachtwagens rijden, het is overigens niet aan anderen om te oordelen wat je zelf op dat vlak nog veilig/aanvaardbaar vindt.

Als het gaat om louter een personenwagen in te halen speelt het probleem al minder, want dan rijd ik doorgaans rechts en zit je met minder wagens die je moet inhalen, behalve de occasionele bompa die ook liever 90 km/h rijdt (en dat is ook zijn recht natuurlijk, min is 70 km/h op de autosnelweg). De hardrijders die constant in uw gat zitten van zodra je links gaat rijden om goeie redenen zijn véél irritanter dan zogenaamde "linksplakkers".

Denk dat het aantal ongevallen door overdreven snelheid ook een pak hoger ligt dan ongevallen veroorzaakt door linksplakkers.
 
Als er genoeg ruimte is tussen de 2 auto's, zijn dat 2 aparte inhaalmanoeuvres.
Het zou anders makkelijk zijn hé. Linksplakken en zeggen dat je meer auto's aan het inhalen was, dat die auto misschien pas over 5km ingehaald wordt maakt dan niet meer uit ;)
Wegcode is daar nochtans kristalhelder over: je mag links blijven rijden. En nee, natuurlijk valt een voertuig "inhalen" dat niet eens in de buurt is, daar niet onder. Reductio ad absurdum.
 
Terug
Bovenaan