Rijbewijs met punten

Ben je voor of tegen een rijbewijs met punten?


  • Totaal aantal stemmers
    33
Wegcode is daar nochtans kristalhelder over: je mag links blijven rijden. En nee, natuurlijk valt een voertuig "inhalen" dat niet eens in de buurt is, daar niet onder. Reductio ad absurdum.

Dus als er 2km verder nog een vrachtwagen op het rechtse vak zit mag je ook bljven rijden?
Want wat is in de buurt
 
Niemand gaat graag vlak tussen 2 vrachtwagens rijden, het is overigens niet aan anderen om te oordelen wat je zelf op dat vlak nog veilig/aanvaardbaar vindt.

Als het gaat om louter een personenwagen in te halen speelt het probleem al minder, want dan rijd ik doorgaans rechts en zit je met minder wagens die je moet inhalen, behalve de occasionele bompa die ook liever 90 km/h rijdt (en dat is ook zijn recht natuurlijk, min is 70 km/h op de autosnelweg). De hardrijders die constant in uw gat zitten van zodra je links gaat rijden om goeie redenen zijn véél irritanter dan zogenaamde "linksplakkers".

Denk dat het aantal ongevallen door overdreven snelheid ook een pak hoger ligt dan ongevallen veroorzaakt door linksplakkers.
Je spreekt zelf over enige ruimte. Dan hoor je gewoon naar rechts te gaan.
Het is niet voor niets dat ze van linksplakken een tweedegraads overtreding hebben gemaakt.
Dit zorgt voor enorm veel frustraties, want linksplakken is ongelofelijk asociaal. En wat heb je met gefrustreerde chauffers? Hogere kans op ongevallen.
 
Wegcode is daar nochtans kristalhelder over: je mag links blijven rijden. En nee, natuurlijk valt een voertuig "inhalen" dat niet eens in de buurt is, daar niet onder. Reductio ad absurdum.
Blijkbaar niet kristalhelder genoeg. Je bent niet aan het inhalen als er rechts niemand van jou is hé (of tenminste in de buurt rechts voor je).
 
Dus als er 2km verder nog een vrachtwagen op het rechtse vak zit mag je ook bljven rijden?
Neen, want dat is volgens geen enkele interpretatie "onmiddellijk".
Blijkbaar niet kristalhelder genoeg. Je bent niet aan het inhalen als er rechts niemand van jou is hé (of tenminste in de buurt rechts voor je).
Als je sneller rijdt dan de volgende wagen rechts, dan is het logisch gevolg dat je die ook zal inhalen, maar zie hierboven.
 
Idioot, je bent op dat moment geen haar beter dan andere egoïstische chauffeurs en brengt daarmee ook anderen in gevaar.

Vertel me gerust hoe je anders van bumperklevers afgeraakt. Nogmaals ik duw niet volop m'n rempedaal in, maar heb geen enkel ander effectief signaal om hen te vertellen niet op 50 cm van m'n achterste te rijden.
 
Vertel me gerust hoe je anders van bumperklevers afgeraakt. Nogmaals ik duw niet volop m'n rempedaal in, maar heb geen enkel ander effectief signaal om hen te vertellen niet op 50 cm van m'n achterste te rijden.
Jij bent dan ook geen uitvoerende rechtsgeldige macht en moet niet het heft in eigen handen nemen, zeker niet op deze manier, want je brengt mogelijks alle wagens achter die bumperklever in gevaar.

Ik snap de reactie als mens misschien nog, maar probeer u te bedwingen en doe dat niet, het is gewoon gevaarlijk.
 
Vertel me gerust hoe je anders van bumperklevers afgeraakt. Nogmaals ik duw niet volop m'n rempedaal in, maar heb geen enkel ander effectief signaal om hen te vertellen niet op 50 cm van m'n achterste te rijden.
Ik heb eens mijn 4 pinkers gebruikt omdat ik echt niet zomaar naar rechts kon wegens te druk verkeer. Als reactie heeft die mij toen rechts ingehaald en van de weg proberen te rijden.
 
Neen, want dat is volgens geen enkele interpretatie "onmiddellijk".

Als je sneller rijdt dan de volgende wagen rechts, dan is het logisch gevolg dat je die ook zal inhalen, maar zie hierboven.
Is dat dat 100m, 200m of nog meer?

We zijn begonnen met 2 vrachtwagens met enige ruimte tussen. Vrachtwagens op 50-100m daar kruip je niet tussen, maar die rijden gewoon op de voorziene ruimte. Enige ruimte is dus in mijn ogen +200m en dan kan je mooi opzij gaan.
 
Ik heb eens mijn 4 pinkers gebruikt omdat ik echt niet zomaar naar rechts kon wegens te druk verkeer. Als reactie heeft die mij toen rechts ingehaald en van de weg proberen te rijden.
Plus dit inderdaad. Mijn schoonvader heeft ook eens met zijn lichten geflitst omdat er iemand gevaarlijk over de baan zwabberde. Die is toen kilometers aan een stuk achtervolgd geweest en die andere persoon heeft toen meerdere voortuinen kapotgereden en zaken geramd.
Die is wel opgepakt en is effectief veroordeeld daarvoor :unsure:.
 
Er kan geen nood zijn om iemand rechts in te halen als die links rijdt aan de maximumsnelheid, dan ben je zelf:
A) te hard aan het rijden &
B) een nog gevaarlijkere situatie aan het creëren want jij oordeelt dat iemand onnodig links rijdt, terwijl die persoon (bijvoorbeeld ik) daar een perfect legitiem inhaalmanoevre aan het uitvoeren kan zijn, maar jij moet die toch nog even te snél af zijn, nietwaar? Dat inhalen via links is niet verboden, via rechts wel.
Als jij aan het inhalen bent op het linkervak dan kan niemand je rechts voorbij rijden omdat daar dan het voertuig rijdt dat jij inhaalt. Als er daar ruimte is om je in te halen dan rij jij zonder reden links.

Hoe dan ook, bumperkleven doe je niet de situatie escaleren door een brake check doe je ook niet. Twee gevallen van onverantwoord rijgedrag.
 
Als er daar ruimte is om je in te halen dan rij jij zonder reden links.
Dat klopt evenmin. De veiligheidsafstand tussen voertuigen die aan 100+ km/u rijden is meerdere tientallen meters. Daar kunnen dus meerdere auto's tussen, maar het creëert een nieuwe gevaar. Er is geen verplichting om elk gat rechts te duiken omdat er iemand achter je vrije doorgang wil.
Is dat dat 100m, 200m of nog meer?
Hangt van de omstandigheden af: drukte van het verkeer, snelheidsverschillen, etc.
 
Dat klopt evenmin. De veiligheidsafstand tussen voertuigen die aan 100+ km/u rijden is meerdere tientallen meters. Daar kunnen dus meerdere auto's tussen, maar het creëert een nieuwe gevaar. Er is geen verplichting om elk gat rechts te duiken omdat er iemand achter je vrije doorgang wil.
Dat is niet wat ik zeg he. Integendeel... een voertuig dat voor je een inhaalmanoeuvre uitvoert moet voldoende ruimte krijgen om dat kunnen doen. Dit betekent dan toch dat je zo'n voertuig niet langs rechts kan inhalen wegens geen ruimte? Ik laat de levensgevaarlijke compleet asociale situaties waarbij je het voorbijgestoken voertuig de pas afsnijdt om dan rechts te kunnen inhalen voordat de wagen links de tijd heeft gekregen om terug naar rechts te gaan hier logischerwijze buiten beschouwing.
 
Als jij aan het inhalen bent op het linkervak dan kan niemand je rechts voorbij rijden omdat daar dan het voertuig rijdt dat jij inhaalt. Als er daar ruimte is om je in te halen dan rij jij zonder reden links.

Hoe dan ook, bumperkleven doe je niet de situatie escaleren door een brake check doe je ook niet. Twee gevallen van onverantwoord rijgedrag.

Jij doet elk manoeuvre op de absolute minimumafstand en wilt anderen onveilig rijgedrag aanwrijven? Haha.
Ik doe overigens geen volledige brake check, ik tik m'n rempedaal aan zodat de remlichten gaan branden.

Ik heb eens mijn 4 pinkers gebruikt omdat ik echt niet zomaar naar rechts kon wegens te druk verkeer. Als reactie heeft die mij toen rechts ingehaald en van de weg proberen te rijden.

Misschien is dat idd, beter. Dat eerste dan. Dat laatste tja, dat zullen de bestrijders van "linksplakkers" hier ook wel verdedigen waarschijnlijk.
 
Ik laat de levensgevaarlijke compleet asociale situaties waarbij je het voorbijgestoken voertuig de pas afsnijdt om dan rechts te kunnen inhalen voordat de wagen links de tijd heeft gekregen om terug naar rechts te gaan hier logischerwijze buiten beschouwing.
Maar daar gaat het hier toch over? Asociale bestuurders die proberen af te dwingen dat je naar rechts opschuift, ook al is daar niet voldoende ruimte voor om dat veilig te doen waarop ze zelf in een gat duiken dat er eigenlijk niet is.
 
Jij doet elk manoeuvre op de absolute minimumafstand en wilt anderen onveilig rijgedrag aanwrijven? Haha.
Ik doe overigens geen volledige brake check, ik tik m'n rempedaal aan zodat de remlichten gaan branden.
Ik doe mijn uiterste best om hoffelijk te zijn in het verkeer. Ik zal dus nooit bumperkleven of een conflict zoeken. Iedereen kan zich 's vergissen of een moment verstrooid zijn. Iemand die links blijft rijden ga ik daarom nooit van de baan proberen duwen. Ik blijf er op veilige afstand achter en wacht tot de baan vrij is. Niet meer, niet minder. In de beslotenheid en privacy van mijn eigen wagen kan ik wel 's mompelen: 'rij ne kier voejs joeng..' That's it :)
 
Ik doe mijn uiterste best om hoffelijk te zijn in het verkeer. Ik zal dus nooit bumperkleven of een conflict zoeken. Iedereen kan zich 's vergissen of een moment verstrooid zijn. Iemand die links blijft rijden ga ik daarom nooit van de baan proberen duwen. Ik blijf er op veilige afstand achter en wacht tot de baan vrij is. Niet meer, niet minder. In de beslotenheid en privacy van mijn eigen wagen kan ik wel 's mompelen: 'rij ne kier voejs joeng..' That's it :)

Ahwel, ik rij ook nooit continu links, maar wil wel graag op m'n gemak m'n manoeuvres uitvoeren. Zeker hier in het Limburgse op autosnelwegen met maar 2 rijvakken is dat vaak énorm problematisch. In Antwerpen of Brussel valt dat beter mee, daar kan je gewoon het middenvak gebruiken en kom ik enkel links als er files ofzo zijn.

Een rijbewijs met punten ben ik dus zeker voor. Maar mijn prioriteit zou wel zijn: hardrijders > rechts-inhalers > linksplakkers.
Dat laatste is overigens iets wat zéér subjectief is: wanneer plak je links? Wie bepaalt wanneer het druk genoeg is dat je toch links mag gaan rijden?
Zoals ik initieel zei: degenen die het snelst het woord linksplakker in de mond nemen, zijn in de praktijk waarschijnlijk de bumperklevers die ik in m'n gat heb wanneer ik eventjes toch links moet en me daar ook aan de maximumsnelheid (plus marge) houd. In de ogen van hardrijders is de linkerrijstrook helaas de hardrijstrook geworden: "opzij opzij opzij", "maak plaats maak plaats maak plaats".
 
Jij doet elk manoeuvre op de absolute minimumafstand en wilt anderen onveilig rijgedrag aanwrijven? Haha.
Nu ben je de discussie gewoon aan het verdraaien om toch maar je gelijk te halen. Niemand spreekt over minimum afstanden.
Niemand die hier linksplakken haat, verwacht dat jij op 5 meter van je voorligger gaat rijden voor je die gaat inhalen.

Ik doe overigens geen volledige brake check, ik tik m'n rempedaal aan zodat de remlichten gaan branden.
Stop eens met je levensgevaarlijke acties te verdedigen.
 
Het probleem met "linksplakken" is natuurlijk, dat zeker hier in Limburg, het vooral de egoïstische hardrijders zijn die vinden dat het linkerbaanvak voor hen bestemd is omdat zij "durven" (en probleemloos kunnen betalen voor de bijbehorende boetes van) hardrijden tegen 130 km/h, 140 km/h of meer zelfs.

Sorry, de snelheidslimiet op de autosnelwegen is 120 km/h. Als "gunst" rijd ik bij het inhalen dan vaak nog even 124 km/h ofzo omdat dat toch onder de meetgrens ligt, maar dan nog heb je vaak bumperklevers (vaker wél dan niet een Audi of Mercedes) die hun lichten even laten flikkeren of richtingaanwijzers gebruiken om teken te doen dat ik maar opzij moet gaan. Ik duw dan expres even op m'n rem.
Bumperklevers en linksplakkers heb ik ook een hekel aan maar jouw gedrag is even asociaal hoor. Als jij gewoon opzij zou gaan hoeven ze niet te komen kleven.
 
Terug
Bovenaan