Vias vraagt verbod op het melden van politiecontroles via apps (Waze, Coyote,...)

Lijkt me moeilijk om Waze deels te laten bestaan, als in enkel de controles verbieden. Want binnen de kortste keren wordt bijvoorbeeld dieren op de weg het nieuwe symbool voor een controle. 😇
Het kunnen aangeven van obstakels of gevaarlijke situaties heeft mijn insziens een grote meerwaarde, onlangs nog meegemaakt dat er in het donker bij regenweer een ijzerstaaf op het derde vak lag. Dankzij Waze was ik al extra alert en heb ik deze makkelijk kunnen ontwijken. Zou zonde zijn dat dit verdwijnt, het zal alles bijeen zeker al een mooi aantal ongevallen voorkomen hebben.
 
Elke maatschappij verdraagt verkeersdoden.
Klopt niet, want we willen naar 0 verkeersdoden gaan. Dat is de onhaalbare (en domme) ambitie van de overheid.
De afweging is inderdaad hoeveel je er moet verdragen. Of hoeveel je er kunt vermijden door een geringe kost (geen alcohol drinken als je rijdt en wat lagere snelheidslimieten). Op zich stel je de juiste vraag maar waarom het volgens jou bij ons veel te hard is doorgeslagen is mij onduidelijk. We staan vooralsnog niet stil (tenzij door congestie) en met die zelfmoorden vanwege ons saai en veilig leven valt het ook nogal mee. Ofwel je hyperbool voegt in deze niets toe.
Ik zeg niet dat er nu zelfmoorden zijn door ons saaie leven dat steeds verder gecontroleerd wordt door overheden (is moeilijk om aan te tonen ook), maar men blijft verder en verder gaan. We staan zo goed als stil (30 rijden is voor mij praktisch stilstaan en ik ben niet de enige die dit denkt.) Dat de klepel nu al te ver is doorgeslagen, zie je duidelijk aan het draagvlak bij de bevolking welke steeds minder en minder wordt. Het is niet voor niets dat men in Italië, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, ... overal camera's neerhaalt. En het wordt op gejuich onthaald bij het publiek. In Italië zie je daardoor dat de overheden al terugkrabbelen, maar hier zijn we voorlopig nog te braaf waardoor er meer en strengere controle blijft komen. Dat zal pas een halt toegeroepen worden wanneer er hier ook zo'n bewegingen oprukken. Ik kan alleen maar hopen dat dat snel zal gebeuren.
 
Het kunnen aangeven van obstakels of gevaarlijke situaties heeft mijn insziens een grote meerwaarde, onlangs nog meegemaakt dat er in het donker bij regenweer een ijzerstaaf op het derde vak lag. Dankzij Waze was ik al extra alert en heb ik deze makkelijk kunnen ontwijken. Zou zonde zijn dat dit verdwijnt, het zal alles bijeen zeker al een mooi aantal ongevallen voorkomen hebben.
Meld Waze (of jij) dit ook aan de wegbeheerder? Anders blijft dat obstakel natuurlijk liggen tot er iemand voorbijkomt die geen Waze gebruikt.
 
De ene keer staan er te veel borden, dan te weinig, en dan spreekt de signalisatie zichzelf tegen. Je vraagt je op de duur af hoe mensen nog ergens geraken zonder problemen, of het is nogal overdreven.

Je kan ook gewoon Waze en consoorten raadplegen, ik zie niet echt iemand zeggen dat er sowieso een probleem mee is, enkel dat voor controles verwittigen mogelijk niet ideaal is.

En moet men met intentie rekening houden, en hoe? En wat heeft dat te maken met waarschuwing voor controles?

Zegt er hier iemand iets anders dan?
Ja maar voor alle duidelijkheid ben ik ook niet tegen het principe van het niet meer aanduiden van controles.
Wat ik wel doe is tegengewicht bieden aan sommigen die precies doen alsof ze heiliger zijn dan de paus. En dat je aan de snelheid houden poepsimpel is.
Het aankaarten dat rijden op onze wegen met de hulp van apps zoals waze wel degelijk kunnen bijdragen aan hoe mensen zich houden aan de regels. En bij uitbreiding dus de veiligheid omhoog gaat.
En het naive argument weerleggen dat snelheidscontroles er zuiver zijn om de veiligheid te verhogen.

We zijn van het initiële punt afgeweken, dat staat vast. Maar het kadert wel in een breder geheel waarbij sommige toch rare argumenten aanhalen.
 
Klopt niet, want we willen naar 0 verkeersdoden gaan. Dat is de onhaalbare (en domme) ambitie van de overheid.
Waarom dom?
Ik zeg niet dat er nu zelfmoorden zijn door ons saaie leven dat steeds verder gecontroleerd wordt door overheden (is moeilijk om aan te tonen ook),
Je zegt het niet, maar hebt het toch maar geïnsinueerd.
maar men blijft verder en verder gaan. We staan zo goed als stil (30 rijden is voor mij praktisch stilstaan en ik ben niet de enige die dit denkt.)
Hoe groot is een zone 30? Hoe lang rijd je in een zone 30? 500 meter? 1 minuut dus. Qua overdrijven kan dit wel tellen.
 
Klopt niet, want we willen naar 0 verkeersdoden gaan. Dat is de onhaalbare (en domme) ambitie van de overheid.
Graag zo'n stelling onderbouwen. Er is toch duidelijk geen "no matter what" ambitie om dit te bereiken?
Ik zeg niet dat er nu zelfmoorden zijn door ons saaie leven dat steeds verder gecontroleerd wordt door overheden (is moeilijk om aan te tonen ook), maar men blijft verder en verder gaan. We staan zo goed als stil (30 rijden is voor mij praktisch stilstaan en ik ben niet de enige die dit denkt.) Dat de klepel nu al te ver is doorgeslagen, zie je duidelijk aan het draagvlak bij de bevolking welke steeds minder en minder wordt. Het is niet voor niets dat men in Italië, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, ... overal camera's neerhaalt. En het wordt op gejuich onthaald bij het publiek. In Italië zie je daardoor dat de overheden al terugkrabbelen, maar hier zijn we voorlopig nog te braaf waardoor er meer en strengere controle blijft komen. Dat zal pas een halt toegeroepen worden wanneer er hier ook zo'n bewegingen oprukken. Ik kan alleen maar hopen dat dat snel zal gebeuren.
En heb je dan ook bewijs hiervoor? Hierboven wordt toch al over de "pakkans" gesproken die eerder beperkt blijft in de meeste gevallen?


Daarnaast toch nog een paar dingen :

Ik krijg het vliegend schijt van stelling als "heiliger dan de paus". Niemand doet zich hier zo voor. Maar ja @MrKend54l het is poepsimpel om in 99.9999% van de gevallen je aan de snelheid te houden. Ik heb al jaren geen snelheidsboete meer ontvangen, net zoals anderen die al aangegeven hebben op zeer veel km's er geen on te ontvangen. Dus zo moeilijk is het toch blijkbaar niet? En als ik er toch eentje ontvang, tja, so be it, dan is het wellicht het minimum van 53 euro (of wat het nu ook is). Dan heb ik zelf ergens niet goed opgelet en dan is dat mijn verantwoordelijkheid. En aan mij om op de blaren te zitten.

Daarnaast, wat een absoluut absurde stelling om "Politie doet controles waar ze veel mensen kunnen pakken" te gebruiken als argument voor "ziet ge wel dat ze het enkel voor het geld doen". Ik vind het godverdomme logisch dat ons belastingsgeld niet verspilt wordt om ergens op ne veldweg te gaan staan voor 3 tractos en 7 fietsers. Natuurlijk gaan we controleren op punten waar de nood voor sensibilisering het grootste is.

Dat staat los van die die enkele situaties die inderdaad bestaan waarbij de verkeersborden & infrastructuur onlogisch zijn en/of elkaar tegen spreken. Daar moet zeker naar gehandeld worden.
 
Meld Waze (of jij) dit ook aan de wegbeheerder? Anders blijft dat obstakel natuurlijk liggen tot er iemand voorbijkomt die geen Waze gebruikt.
De politie krijgt nu al informatie binnen van coyote en centrale databases. Daarbij worden applicaties zoals waze ook geraadpleegd.
Zo weet ik alvast uit goede bron dat bij lokale flitscontroles men bijhoud hoe lang het duurt voordat de controle gemeld wordt op apps zoals waze. En parkeert men ook bewust op tactische locaties de gekende flitswagens, die uiteraard snel gemeld worden, en staan ze even verder opnieuw.
Of dacht je nu echt dat de politie zo "dom" is?
 
Omdat we in zo'n wereld niet willen leven. Dan staan we allemaal stil of leven in een schuilkelder waar we niet uit mogen komen.
Je zegt het niet, maar hebt het toch maar geïnsinueerd.
Nee, ik zeg dat zoiets zal gebeuren wanneer we verder blijven gaan en daar sta ik nog steeds achter. Want in het scenario van hierboven wil niemand leven.
Hoe groot is een zone 30? Hoe lang rijd je in een zone 30? 500 meter? 1 minuut dus. Qua overdrijven kan dit wel tellen.
Als ik richting Antwerpen rijd (20km), rijd ik zowat 70-80 percent van de tijd in zone 30. Vroeger waren het enkel schoolzones, ondertussen voeren ze zone 30 overal te pas en te onpas door. Jij mag dit overdrijven vinden, maar dit is bij mij voldoende reden om die zone 30's aan mijn laars te lappen.

Graag zo'n stelling onderbouwen. Er is toch duidelijk geen "no matter what" ambitie om dit te bereiken?
Wat bedoel je juist met onderbouwen? Dat dit de doelstelling is komt toch voldoende in de media?
...

En heb je dan ook bewijs hiervoor? Hierboven wordt toch al over de "pakkans" gesproken die eerder beperkt blijft in de meeste gevallen?
Dat onderzoek is gekleurd, aangezien het van VIAS komt. Daar kunnen we niet op voortgaan. Daarnaast heb ik al eerder hier op het forum aangetoond dat ze liegen in hun onderzoeken. In België is de pakkans voor snelheidsovertredingen zeer hoog. Je komt in Vlaanderen op praktisch elke rit meerdere flitspalen, trajectcontroles, mobiele flitsers tegen, tenzij je echt afgelegen woont (maar zelfs dan is de kans groot). Dat heb ik in nog geen enkel ander land meegemaakt. Ook alcoholcontroles kom je regelmatig tegen als je 's avonds op de baan bent, zeker in het weekend. Alcoholcontroles kunnen ze idd efficiënter aanpakken zoals ik eerder aangaf door meer aanwezig te zijn op straat (ipv op vaste tijdstippen en locaties alcoholcontroles uitvoeren) en zwalpende voertuigen aan de kant te zetten, maar meer controles zijn zeker niet nodig.
 
Omdat we in zo'n wereld niet willen leven. Dan staan we allemaal stil of leven in een schuilkelder waar we niet uit mogen komen.

Nee, ik zeg dat zoiets zal gebeuren wanneer we verder blijven gaan en daar sta ik nog steeds achter. Want in het scenario van hierboven wil niemand leven.

Als ik richting Antwerpen rijd (20km), rijd ik zowat 70-80 percent van de tijd in zone 30. Vroeger waren het enkel schoolzones, ondertussen voeren ze zone 30 overal te pas en te onpas door. Jij mag dit overdrijven vinden, maar dit is bij mij voldoende reden om die zone 30's aan mijn laars te lappen.


Wat bedoel je juist met onderbouwen? Dat dit de doelstelling is komt toch voldoende in de media?
...


Dat onderzoek is gekleurd, aangezien het van VIAS komt. Daar kunnen we niet op voortgaan. Daarnaast heb ik al eerder hier op het forum aangetoond dat ze liegen in hun onderzoeken. In België is de pakkans voor snelheidsovertredingen zeer hoog. Je komt in Vlaanderen op praktisch elke rit meerdere flitspalen, trajectcontroles, mobiele flitsers tegen, tenzij je echt afgelegen woont (maar zelfs dan is de kans groot). Dat heb ik in nog geen enkel ander land meegemaakt. Ook alcoholcontroles kom je regelmatig tegen als je 's avonds op de baan bent, zeker in het weekend. Alcoholcontroles kunnen ze idd efficiënter aanpakken zoals ik eerder aangaf door meer aanwezig te zijn op straat (ipv op vaste tijdstippen en locaties alcoholcontroles uitvoeren) en zwalpende voertuigen aan de kant te zetten, maar meer controles zijn zeker niet nodig.
Dat zal dan toch regio gerelateerd zijn want ik heb juist de indruk dat dit te wensen overlaat. De keren dat ik het afgelopen jaar dergelijke controles heb gezien kan ik volgens mij op één hand tellen, zelf ben ik het afgelopen jaar geen enkele keer aan de kant gezet geweest. Ik kan mij zelfs niet herinneren wanneer ik de laatste keer heb moeten blazen of mijn papieren heb moeten laten zien.
 
Heel dit topic is eigenlijk een pleidooi voor het rijbewijs met punten, veel striktere opleiding voor het behalen van het rijbewijs en periodisch hertesten.

"arme ik, het is ZO moeilijk om te weten hoe snel ik mag rijden op de weg :'(" En dat mag allemaal rondrijden.
Ben ik zeker niet tegen, integendeel zelfs.
Maar alvast niet met de onderbouwing die jij eraan geeft. Want die is zeer laakbaar.
 
Ben ik zeker niet tegen, integendeel zelfs.
Maar alvast niet met de onderbouwing die jij eraan geeft. Want die is zeer laakbaar.

Oh en wat is daar dan laakbaar aan? Ik zie hier 2 argumentaties:
- oh het is toch zo moeilijk om de borden te zien en te onthouden hoe snel ik mag rijden
- regels zijn dom en daarom volg ik ze niet

Voor het eerste is betere opleiding en opvolging nodig, voor het tweede zwaardere straffen en hogere pakkans (inclusief moeilijker maken om controles te ontlopen)
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me moeilijk om Waze deels te laten bestaan, als in enkel de controles verbieden. Want binnen de kortste keren wordt bijvoorbeeld dieren op de weg het nieuwe symbool voor een controle. 😇
Het kunnen aangeven van obstakels of gevaarlijke situaties heeft mijn insziens een grote meerwaarde, onlangs nog meegemaakt dat er in het donker bij regenweer een ijzerstaaf op het derde vak lag. Dankzij Waze was ik al extra alert en heb ik deze makkelijk kunnen ontwijken. Zou zonde zijn dat dit verdwijnt, het zal alles bijeen zeker al een mooi aantal ongevallen voorkomen hebben.
Dit dus, mensen zijn zeer inventief. In Frankrijk en Spanje is het ook verboden om zulke zaken te melden maar toch kan ik morgen gerust op weg met waze en in beide landen gewaarschuwd worden voor flitspalen of mobiele controles. Imo moet men hier in Belgie de pakkans verhogen en inzetten op trajectcontroles. De mentaliteit moet er gewoon uit dat je enkel bij controles je aan de snelheidslimiet moet houden.
 
De politie krijgt nu al informatie binnen van coyote en centrale databases. Daarbij worden applicaties zoals waze ook geraadpleegd.
Zo weet ik alvast uit goede bron dat bij lokale flitscontroles men bijhoud hoe lang het duurt voordat de controle gemeld wordt op apps zoals waze. En parkeert men ook bewust op tactische locaties de gekende flitswagens, die uiteraard snel gemeld worden, en staan ze even verder opnieuw.
Of dacht je nu echt dat de politie zo "dom" is?
Ik kan me voorstellen dat het niet evident voor Waze en consoorten om de juiste soort melding geautomatiseerd aan de juiste wegbeheerder te bezorgen, of omgekeerd dat het niet evident is dat elke wegbeheerder actief die databanken monitort. Da's niet zo'n domme vraag als jij doet uitschijnen. Je anekdote is daarbij niet echt relevant.
 
De onzin die ik hier lees is ongezien. Vergeten hoe snel je mag, de snelheid is lager dan ik zelf wil, de zone 30's zijn te groot, ... Al wie geflitst wordt, heeft een rijbewijs, dat heb je gehaald door de reglementen te volgen. Nu zou dat plots niet meer kunnen, want je hebt "ervaring". Kom zeg.
Kleine aanpassing in mijn ogen:
Vergeten hoe snel je mag, de regelementen niet willen volgen omdat de snelheid is lager dan ik zelf wil, de zone 30's te groot zijn, ...
Je mag van mij de zin en onzin in vraag stellen en daarvoor gaan lobbyen om ze aan te passen. Ze zijn er voor een reden, of je die reden goed of slecht vindt.
Maar voor de rest: Those are the rules. You don't have to like them, you just have to follow-up them.

Om het terug naar het artikel te brengen... als bestuurder zou je je gsm, gps,... niet mogen bedienen tijdens het rijden. Als dat ook correct gevolgd wordt, en enkel passagiers de meldingen ingeven, is de klacht van het VIAS ook al deels opgelost.
Onze hele discussie rond het melden in het algemeen niet natuurlijk.
 
Is dat een serieuze vraag?
Is dat een serieus antwoord?
Een BMW E92 zou de dag van vandaag niet meer nieuw verkocht mogen worden wegens niet veilig genoeg. Dat is een premium wagen uit 2005 die toen al voorliep op vlak van te technologie. Het aantal veiligheidssystemen die je bij een BMW G20 krijgt, en waardoor hij een hoge NCAP score krijgt is vrij lijvig.

Dus het lijkt me zeer duidelijk dat wagens veiliger zijn geworden, massaal veel veiliger.
Nogmaals 25% reductie van dodelijke verkeersslachtoffers op een periode van één jaar. Dat is puur een gedragsimpact, en daar hebben die wagens die veiliger worden zo goed als geen impact op gehad, op die korte periode

In essentie kan je stellen dat wie gepakt wordt inderdaad de fout in gaat en moet betalen.
Maar niet elke situatie is dezelfde en niet elke situatie heeft dezelfde zwaarwichtigheid.
De wet is de wet en is dat altijd.
Door onze lintbebouwing is het niet altijd even duidelijk wat nu bebouwde kom is en wat niet. Ook door de slechte of onduidelijke plaatsing van borden is het niet altijd even duidelijk. En snelheidszones zijn goed om borden te besparen, maar als je er eentje mist dan hang je. En dan zwijgen we nog over aanpassingen die niet eenduidig zijn aangebracht, schildering op de rijbaan komt niet overeen met de borden.
Wel, ik moet echt wel onwaarschijnlijk getalenteerd zijn, dat mij dat ondertussen al een miljoen km lukt... Is volgens mij gewoon een kwestie van aandacht en respect en kennis van de wegcode. En indien je twijfelt, is het echt geen ramp om tot aan 't volgende kruispunt gewoon 50 te blijven rijden ipv 70
Voor mij persoonlijk is er een groot verschil tussen onze achterbuurman die er een sport van maakt in het dorp, wat zone 30 is, zo snel mogelijk te rijden. En iemand die zich te laat laat uitbollen na het verlaten van het stuk 70km/h en pas 50km/h rijdt na enkele meters afgelegd te hebben.
Beide zijn in overtreding. Maar er is toch een serieus verschil in mijn ogen.
En ik zou durven stellen dat enkel de eerste persoon mensen in gevaar brengt.
Voor mij maken ze allebei een verkeersovertreding.
En overigens kan je mensen ook in gevaar brengen als je alle regels volgt hoor. Vanaf dat je vertrekt met je wagen breng je potentieel mensen in gevaar. Er gebeuren ook dagelijks ongevallen waarbij de bestuurder gewoon zich aan alle regels hield en er alles aan gedaan heeft om het ongeval te vermijden.
Dat is gewoon een manipulatief statement. Het juiste statement is dat je door de regels te volgen de kans op mensen in gevaar brengt reduceert tov wanneer je die regels niet volgt.

In the end komt het allemaal op hetzelfde neer : iedereen vindt dat iedereen zich aan de regels dient te houden, maar veegt zelf zijn voeten aan die regels. Begin gewoon eerst zelf eens voor eigen deur te vegen, denk ik dan.
Wat velen niet snappen is dat het recht op veilig transport veel groter is dan hun zogenaamd 'recht' om zo snel mogelijk van A naar B te gaan.
 
Dat zal dan toch regio gerelateerd zijn want ik heb juist de indruk dat dit te wensen overlaat. De keren dat ik het afgelopen jaar dergelijke controles heb gezien kan ik volgens mij op één hand tellen, zelf ben ik het afgelopen jaar geen enkele keer aan de kant gezet geweest. Ik kan mij zelfs niet herinneren wanneer ik de laatste keer heb moeten blazen of mijn papieren heb moeten laten zien.
Idd ik vraag me af waar je moet wonen om vaak alcoholcontroles tegen te komen. Want bijna niemand dat ik ken komt ‘soms’ alcoholcontroles tegen. Bij iedereen is het ofwel ‘zelden’ ofwel ‘nooit’.
 
Idd ik vraag me af waar je moet wonen om vaak alcoholcontroles tegen te komen. Want bijna niemand dat ik ken komt ‘soms’ alcoholcontroles tegen. Bij iedereen is het ofwel ‘zelden’ ofwel ‘nooit’.
19 jaar mijn rijbewijs en ik ben misschien al 2-3 keer langs een controle gereden, maar nooit moeten stoppen. Ik heb nog nooit enige controle gehad eigenlijk.

Natuurlijk zijn de ritten rond uitgaansuren wel sterk verminderd de laatste jaren, maar toch lijkt me dat eerder beperkt. In het algemeen lijkt de pakkans op zowat elke overtreding me hier eerder klein.

Valt misschien ook te linken aan hoe IMO de gemiddelde Belgische chauffeur een varken is op de weg. Want je weet wel: in al onze buurlanden kunnen de mensen niet goed rijden volgens de Belgische volkswijsheid, te traag, te gezapig, nemen voor alles hun tijd, ...
 
Terug
Bovenaan