Vias vraagt verbod op het melden van politiecontroles via apps (Waze, Coyote,...)

19 jaar mijn rijbewijs en ik ben misschien al 2-3 keer langs een controle gereden, maar nooit moeten stoppen. Ik heb nog nooit enige controle gehad eigenlijk.

Natuurlijk zijn de ritten rond uitgaansuren wel sterk verminderd de laatste jaren, maar toch lijkt me dat eerder beperkt. In het algemeen lijkt de pakkans op zowat elke overtreding me hier eerder klein.

Valt misschien ook te linken aan hoe IMO de gemiddelde Belgische chauffeur een varken is op de weg. Want je weet wel: in al onze buurlanden kunnen de mensen niet goed rijden, volgens de Belgische volkswijsheid.
Voor een keer dat we dan wel chauvinistisch zijn. Hoewel er wel een waarheid inzit maar die beperkt zich niet enkel tot onze buurlanden. Er zijn toch veel mensen waarbij alle remmingen wegvallen van zodra ze in hun auto stappen.

En we zeggen wel dat we veel te tolerant zijn voor alcohol in het verkeer maar volgens mij is dit ook deel omdat je gewoon bitter weinig bestraft wordt wanneer je teveel gedronken zou hebben met de wagen. Net zoals te snel rijden of gsm gebruik.
 
Voor een keer dat we dan wel chauvinistisch zijn. Hoewel er wel een waarheid inzit maar die beperkt zich niet enkel tot onze buurlanden. Er zijn toch veel mensen waarbij alle remmingen wegvallen van zodra ze in hun auto stappen.

En we zeggen wel dat we veel te tolerant zijn voor alcohol in het verkeer maar volgens mij is dit ook deel omdat je gewoon bitter weinig bestraft wordt wanneer je teveel gedronken zou hebben met de wagen. Net zoals te snel rijden of gsm gebruik.
Ik trek het wat op flessen natuurlijk, maar ik doe pakweg 90% van mijn kilometers in en rond Brussel. Ik weet dat als ik dan in Frankrijk of Nederland rijd me het gevoel bekruipt dat er veel minder mensen gejaagd lijken te zijn. En effectief, eenmaal de grens over terug thuis doe je links de maximumsnelheid en komen er mensen bumperkleven. In Duitsland rijden ze dan wel goed door, maar ook meer volgens de maximumsnelheden.

De redenering die je dan vaak hoort is omdat daar de snelheden "logisch" zijn en hier niet, maar dat lijkt me redelijk absurd (de ring rond Amsterdam bv.).

Het is volgens mij gewoon deels mentaliteit. Ik ben 37, en heb vrienden die nog met enige trots vertelden hoe ze vroeger als bezopen "BOB" hun vrienden langs de veldbaantjes thuisbrachten. Ik heb de indruk, @zarathustra kan me corrigeren, dat pakweg in Noorwegen dat veel negatiever wordt bekeken. Hier is dat een beetje rebels, stoer i.p.v. marginaal. En zo gaat dat volgens mij met veel verkeersregels.
 
Het is volgens mij gewoon deels mentaliteit. Ik ben 37, en heb vrienden die nog met enige trots vertelden hoe ze vroeger als bezopen "BOB" hun vrienden langs de veldbaantjes thuisbrachten. Ik heb de indruk, @zarathustra kan me corrigeren, dat pakweg in Noorwegen dat veel negatiever wordt bekeken. Hier is dat een beetje rebels, stoer i.p.v. marginaal. En zo gaat dat volgens mij met veel verkeersregels.
Dronken rijden is hier absoluut not done. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt uiteraard, maar niemand gaat daar over stoefen.
De straffen zijn ook navenant natuurlijk. En ook, dronken bestuurder wil zeggen dat de eigenaar van de auto ook gestraft wordt als dat niet de chauffeur is.
 
Ik trek het wat op flessen natuurlijk, maar ik doe pakweg 90% van mijn kilometers in en rond Brussel. Ik weet dat als ik dan in Frankrijk of Nederland rijd me het gevoel bekruipt dat er veel minder mensen gejaagd lijken te zijn. En effectief, eenmaal de grens over terug thuis doe je links de maximumsnelheid en komen er mensen bumperkleven. In Duitsland rijden ze dan wel goed door, maar ook meer volgens de maximumsnelheden.

De redenering die je dan vaak hoort is omdat daar de snelheden "logisch" zijn en hier niet, maar dat lijkt me redelijk absurd (de ring rond Amsterdam bv.).

Het is volgens mij gewoon deels mentaliteit. Ik ben 37, en heb vrienden die nog met enige trots vertelden hoe ze vroeger als bezopen "BOB" hun vrienden langs de veldbaantjes thuisbrachten. Ik heb de indruk, @zarathustra kan me corrigeren, dat pakweg in Noorwegen dat veel negatiever wordt bekeken. Hier is dat een beetje rebels, stoer i.p.v. marginaal. En zo gaat dat volgens mij met veel verkeersregels.
Zoals ik al eerder aangaf : de straffen zijn hier te licht. Gewoon rijbewijs met punten invoeren, en ook hier zakt het aantal verkeersdoden met 10-20% op een jaar tijd.
 
Alcoholcontroles is iets anders, die meldingen werken niet afradend, maar zorgen enkel dat degene die drinken en rijden een andere weg gaan volgen... waar is de winst aan veiligheid?
Ze rijden dezelfde weg naar huis, maar wachten gewoon 1u want tegen dan zijn ze al weg.
 
Het is volgens mij gewoon deels mentaliteit. Ik ben 37, en heb vrienden die nog met enige trots vertelden hoe ze vroeger als bezopen "BOB" hun vrienden langs de veldbaantjes thuisbrachten. Ik heb de indruk, @zarathustra kan me corrigeren, dat pakweg in Noorwegen dat veel negatiever wordt bekeken. Hier is dat een beetje rebels, stoer i.p.v. marginaal. En zo gaat dat volgens mij met veel verkeersregels.
En die mentaliteit is juist een gevolg van jarenlang strenger beleid, heeft weinig tot niets met nationaliteit te maken. Als er hier in België al jaren een hoge pakkans met hoge straffen was geweest, dan was dat dronken rijden hier ook marginaal en not done geweest. Dat heeft een zelfversterkend effect.

Doe in ons eigen land eens een bevraging in pakweg centrum Antwerpen en op den buiten, het Meetjesland bijvoorbeeld. Door het enorme verschil in aantal controles zal je zien dat de mentaliteit tov 'met enen te veel op rijden' volledig anders is.
 
En die mentaliteit is juist een gevolg van jarenlang strenger beleid, heeft weinig tot niets met nationaliteit te maken. Als er hier in België al jaren een hoge pakkans met hoge straffen was geweest, dan was dat dronken rijden hier ook marginaal en not done geweest. Dat heeft een zelfversterkend effect.

Doe in ons eigen land eens een bevraging in pakweg centrum Antwerpen en op den buiten, het Meetjesland bijvoorbeeld. Door het enorme verschil in aantal controles zal je zien dat de mentaliteit tov 'met enen te veel op rijden' volledig anders is.
Ja ik wil niet impliceren dat het iets genetisch is hoor, dat zou absurd zijn. Maar ik vind wel dat die mentaliteit van "gohja, dit is misschien de wet, maar...", en "de maatschappij is daar en ik ben hier" iets redelijk Belgisch/Vlaams is.

Ik heb geen idee van welke streken meer of minder controles hebben, ik woon trouwens gewoon in de rand van Brussel, niet echt afgelegen.
 
Terug
Bovenaan