Vermindering vleesconsumptie trager dan verwacht in Vlaanderen

Welke omschrijving past het best bij jouw eetpatroon? (Veggie = vegetarisch of vegan)

  • Ik eet minder dan 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd.

    Stemmen: 75 49,3%
  • Ik eet 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 19 12,5%
  • Ik eet 1 dag per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 5 3,3%
  • Ik eet meerdere dagen per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 20 13,2%
  • Ik eet meerdere dagen per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 15 9,9%
  • Ik eet elke dag enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 18 11,8%

  • Totaal aantal stemmers
    152
Ik ben samen met een Italiaanse en ik kook zelf graag italiaans. Bijgevolg kook ik heel vaak vegetarisch.

Ook totaal geen probleem mee. Als ik vlees eet zijn het dan meteen de betere cuts die ik pak, nooit supermarktvlees. De laatste tijd eet ik weer vaker vlees omdat ik salades/rijst met kip meal prep. Maar ik denk dat we uiteindelijk max 3x per week vlees eten.
 
Die keukens zijn natuurlijk minder bekend hier, ik ken dat niet een Indische Dal.

Er zijn geen bekende Vlaamse vegetarische gerechten. Je hebt stoofvlees,volauvent,ballekes in tomatensaus,biefstuk, maar ik kan niet meteen een veggie gerecht opnoemen. Er zullen heus wel lekkere veggie gerechten zijn, maar onbekend is onbemind.

Ah ja, die oeroude Vlaamse klassiekers "vol-au-vent". :unsure: 🇫🇷
(en "biefstuk"? hoe is dat Vlaams?)

Sorry, het is eigenlijk een andere discussie, maar ik vind altijd dat er zeer weinig tot geen echt Vlaamse (of Belgische) gerechten bestaan. De meesten komen van de buurlanden. "Indisch" is een keuken, "Frans" is een keuken, "Italiaans" is een keuken.
"Vlaams" is dat niet.

Wat we kunnen claimen zijn pralines (uitgevonden door een Zwitserse migrant in België)

Als je dan toch een 'typisch' (tot op zekere hoogte) gerecht van hier wilt zonder vlees: de combinatie van mosselen met frieten. Dat is niet vegetarisch, maar mosselen hebben wel een lage milieu impact.

edit: misschien dat onze frituren ook wel typisch Belgisch te noemen zijn ondertussen (ondanks dat 'frieten' hier niet ontstaan zijn). Ook daar lijkt me de milieu impact mogelijks beperkt, want je eet vooral patatten en slachtafval :hurrr:
 
Die keukens zijn natuurlijk minder bekend hier, ik ken dat niet een Indische Dal.

Er zijn geen bekende Vlaamse vegetarische gerechten. Je hebt stoofvlees,volauvent,ballekes in tomatensaus,biefstuk, maar ik kan niet meteen een veggie gerecht opnoemen. Er zullen heus wel lekkere veggie gerechten zijn, maar onbekend is onbemind.
Ook @JorisBlack Asperges à la flamande!
Dat is alleen maar juist als je onze keuken alleen bekijkt als: wat we tegenwoordig eten.
Als je het historischer bekijkt, klopt dat niet. Er is trouwens hier niemand die pleit om geen vlees meer te eten. De omschakeling gaat ook niet over een totale omschakeling waarbij je geen enkel stukje vlees meer mag eten. Het kweken van dieren om te slachten hoeft ook niet zo slecht te zijn voor het klimaat als dat het nu is. Het gaat om schaal: In de huidige schaal kun je onze gerechten inderdaad niet vegetarisch eten. In de huidige schaal is het heel slecht voor het klimaat.

Asperges met mousselinesaus, mosselen, witloof met kaassaus... de grootte van je stuk vlees is in de loop der tijd enorm gegroeid. Je grootouders waren het niet gewend om die hoeveelheden vlees te eten bij elke maaltijd, en dat is nog maar 2 generaties geleden. Maar daarbij hoort ook het varken van kop tot staart opmaken bijvoorbeeld, in plaats van de gigantische verspilling waarbij alleen maar de ribbetjes en het "mooie" vlees gebruikt wordt.
 
Ah ja, die oeroude Vlaamse klassiekers "vol-au-vent". :unsure: 🇫🇷
(en "biefstuk"? hoe is dat Vlaams?)

Sorry, het is eigenlijk een andere discussie, maar ik vind altijd dat er zeer weinig tot geen echt Vlaamse (of Belgische) gerechten bestaan. De meesten komen van de buurlanden. "Indisch" is een keuken, "Frans" is een keuken, "Italiaans" is een keuken.
"Vlaams" is dat niet.
Vlaanderen is dan ook piepklein natuurlijk, en het is niet of nationale gerechten zijn elders altijd zo uniek. Stoofvlees en Waterzooi zijn relatief van onze streken dacht ik, konijn met pruimen heb ik ook al zo weten benoemen, witloof in hesp met kaassaus, maar of dat nu 100% van hier of daar is, is ook wel wat marketing.
Wat we kunnen claimen zijn pralines (uitgevonden door een Zwitserse migrant in België)
De kleinzoon van die migrant, nee?
 
Laatst bewerkt:
Ah ja, die oeroude Vlaamse klassiekers "vol-au-vent". :unsure: 🇫🇷
(en "biefstuk"? hoe is dat Vlaams?)

Sorry, het is eigenlijk een andere discussie, maar ik vind altijd dat er zeer weinig tot geen echt Vlaamse (of Belgische) gerechten bestaan. De meesten komen van de buurlanden. "Indisch" is een keuken, "Frans" is een keuken, "Italiaans" is een keuken.
"Vlaams" is dat niet.

Wat we kunnen claimen zijn pralines (uitgevonden door een Zwitserse migrant in België)

Als je dan toch een 'typisch' (tot op zekere hoogte) gerecht van hier wilt zonder vlees: de combinatie van mosselen met frieten. Dat is niet vegetarisch, maar mosselen hebben wel een lage milieu impact.

edit: misschien dat onze frituren ook wel typisch Belgisch te noemen zijn ondertussen (ondanks dat 'frieten' hier niet ontstaan zijn). Ook daar lijkt me de milieu impact mogelijks beperkt, want je eet vooral patatten en slachtafval :hurrr:
"i prefer English food, like pizza or chinese"

De authenticiteit van een gerecht per streek puur herleiden tot de nationaliteit van de 'uitvinder' ervan is weer zoiets typisch Westers individualistisch. Zoals we tegenwoordig ook meer geobsedeerd zijn door het verhaal achter de kunstenaar dan het kunstwerk zelf. Je kunt toch perfect vol-au-vent een Vlaamse klassieker noemen als dat hier een traditioneel populair gerecht is? Net zoals quasi elk Aziatisch land wel zijn eigen variaties op een curry heeft. Er zijn heus nog wel wat Europese landen waar ze hun eigen variatie op een kippenragout eten.
 
Laatst bewerkt:
Andere factoren die meespelen voor welk doel?

Aan heel de lijst die je opsomt zijn ook gelijkaardige voorbeelden aan te halen voor veeteelt ed. Toch?

Ik vind het jammer dat er precies een zweem van hypocrisie verweten wordt. Terwijl vegetarisch zijn, voor het doel van co2, gewoon goed os, punt. Dat als je de lijn voor het milieu verder wilt doortrekken je ook op andere dingen kunt proberen(!) te letten, akkoord. Maar ik ben niet goed mee welke boodschap je brengt met het aspect van 'mogelijks blindstaren'.

Er zijn inderdaad een aantal 'vegetarische' producten (alsof iemand die vlees eet dit niet zou kunnen eten overigens), die ook een negatieve impact hebben op bepaalde vlakken.


De eindconclusie blijft gewoon keihard overeind : Minder vleesconsumptie is positief voor het milieu.

Dat er dan nog kan bijgespijkerd worden in welke alternatieven dan al dan niet goed zijn staat er toch gewoon langs? Avocado's bv. Zijn geen vleesvervangers.

Ik ga wel akkoord dat we ons hier ook bewust van moeten zijn, maar de eerste stap, is stappen zetten. En dat wilt niet zeggen 'vasthouden aan de veel ergere duivel die je kent'.
Net zoals het even ridicuul is dat men iedereen die vlees eet gaat veroordelen want ja, niet goed voor de CO2 uitstoot. Terwijl er gerust mensen zijn die met de hoeveelheden vlees ze eten beter scoren op uitstoot dan de vegetariër die ganse dagen exotische zaken op hun bord leggen. Ik denk dat dat hetgeen is dat @the_fox wil aankaarten, dat niet iedere vegetariër per se meer doet om zijn CO2 uitstoot te beperken dan Jacky die 4 keer in de week wel vlees eet maar wel serieus op de hoeveelheid let.
 
Ik meen me te herinneren (uit al de discussies rond de protesterende landbouwers), dat de switch naar elke dag (spier)vlees voornamelijk in de jaren '60 is gekomen, toen iedereen zich die "luxe" eindelijk kon veroorloven. Ook de "ontwikkeling" van het Belgisch Wit-Blauw (dikbilversie) kadert daarin. Het moest vooral veel zijn.

Daarvoor zal elke dag vlees wel niet voor iedereen geweest zijn, en al zeker niet enkel de stukjes die er appetijtelijk genoeg uitzagen. Hele populaties leven op een pak minder vlees dan wij ook trouwens, vaak met nog veel zwaardere levens en arbeidsomstandigheden, dus ik denk dat er weinig objectieve redenen voor zijn.
Licht off-topic, maar dit boek gaat (deels) over die evolutie. Niet meer verkrijgbaar in de winkel natuurlijk, maar misschien dat je het in een bibliotheek nog kan vinden. Echt interessant.

 
Dan negeer je de link waarin staat dat je individueel weinig stappen kunt nemen die in één klap zo'n groot verschil maken als stoppen met het eten van vlees. Weinig... in de link staat: geen enkele. Het is de single biggest change you can make, staat daar.
Da's toch wel fel overdreven.
Als je stopt met vlees eten dan levert dat circa 800 kg CO2-reductie per jaar op. Als je vervolgens één keer naar  Barcelona (en terug) vliegt, dan doe je die besparing gelijk weer teniet.

Ja, geen vlees meer eten help voor het klimaat, maar is het is voor velen toch ook gewoon om hun geweten te sussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
"i prefer English food, like pizza or chinese"

De authenticiteit van een gerecht per streek puur herleiden tot de nationaliteit van de 'uitvinder' ervan is weer zoiets typisch Westers individualistisch. Zoals we tegenwoordig ook meer geobsedeerd zijn door het verhaal achter de kunstenaar dan het kunstwerk zelf. Je kunt toch perfect vol-au-vent een Vlaamse klassieker noemen als dat hier een traditioneel populair gerecht is? Net zoals quasi elk Aziatisch land wel zijn eigen variaties op een curry heeft. Er zijn heus nog wel wat Europese landen waar ze hun eigen variatie op een kippenragout eten.

Mja het was vooral een reactie op "er zijn geen bekende Vlaamse vegetarische gerechten".

Als je dan beargumenteert van "we eten dat hier anno 2024 veel dus het is Vlaams", dan kan je spaghetti ook een Vlaams gerecht noemen. En dat betekent dat je ongetwijfeld wel 'Vlaamse' vegetarische gerechten kan verzinnen.

Sommigen maken het ook te ingewikkeld, natuurlijk. Een boterham met kaas en een tas soep is ook een vegetarische maaltijd.
 
Da's toch wel fel overdreven.
Als je stopt met vlees eten dan levert dat circa 800 kg CO2-reductie per jaar op. Als je vervolgens één keer naar  Barcelona (en terug) vliegt, dan doe je die besparing gelijk weer teniet.

Ja, geen vlees meer eten help voor het klimaat, maar is het is voor velen toch ook gewoon om hun geweten te sussen.
Hoe kom je aan die CO2-reductie?
Want zoals ook heel duidelijk staat in het artikel, gaat het ook om meer dan CO2 alleen, hè. Zelfs alleen al het stoppen van ontbossing om veevoer te kunnen verbouwen, waardoor je het effect van àndere CO2-uitstoot ook nog eens vermindert, is al iets wat niet zomaar te berekenen valt.

Maar ik zeg dan ook nergens dat dat het enige is wat je kunt doen. Maar als ik je normaal elke ochtend 6 klappen kom geven, en ik doe er nu maar eentje, ga je dan blijer zijn dan ervoor? Of ga je zeggen dat ik mijn geweten gewoon maar sus, en gewoon 6 klappen moet blijven geven tot ik klaar ben om er 0 te geven?
 
Ik denk trouwens ook wel dat die shift sowieso van nature traag zal verlopen, dus over 2-3 generaties heen.
Net als bij zoveel veranderingen (emancipatie, minder racisme) hebben we hiervoor als maatschappij geen geduld, ondanks het feit dat er wel zaken bewegen.

Ik vergeet nooit dat mijn grootmoeder ooit vertelde hoe ze voor het eerst spaghetti klaarmaakte, en mijn grootvader er niks van moest weten en vroeg "waar zijn mijn patatten". Om maar te zeggen dat er over generaties heen veel kan veranderen - maar naar mijn mening is dat binnen 1 generatie niet evident. Zeker niet als het gaat over eetgewoontes (die je toch voor een groot stuk overneemt van de vorige generatie).
 
Ik denk trouwens ook wel dat die shift sowieso van nature traag zal verlopen, dus over 2-3 generaties heen.
Net als bij zoveel veranderingen (emancipatie, minder racisme) hebben we hiervoor als maatschappij geen geduld, ondanks het feit dat er wel zaken bewegen.

Ik vergeet nooit dat mijn grootmoeder ooit vertelde hoe ze voor het eerst spaghetti klaarmaakte, en mijn grootvader er niks van moest weten en vroeg "waar zijn mijn patatten". Om maar te zeggen dat er over generaties heen veel kan veranderen - maar naar mijn mening is dat binnen 1 generatie niet evident. Zeker niet als het gaat over eetgewoontes (die je toch voor een groot stuk overneemt van de vorige generatie).
Mijn vader was van 1947, die heeft heel zijn leven geweigerd spaghetti te eten want "dat is geen eten", oftewel zijn moeder maakte dat nooit. Dan kookte mijn moeder voor ons spaghetti en hij kreeg lever, waar enkel hij fan van was.
 
Hoe kom je aan die CO2-reductie?
Want zoals ook heel duidelijk staat in het artikel, gaat het ook om meer dan CO2 alleen, hè. Zelfs alleen al het stoppen van ontbossing om veevoer te kunnen verbouwen, waardoor je het effect van àndere CO2-uitstoot ook nog eens vermindert, is al iets wat niet zomaar te berekenen valt.

Maar ik zeg dan ook nergens dat dat het enige is wat je kunt doen. Maar als ik je normaal elke ochtend 6 klappen kom geven, en ik doe er nu maar eentje, ga je dan blijer zijn dan ervoor? Of ga je zeggen dat ik mijn geweten gewoon maar sus, en gewoon 6 klappen moet blijven geven tot ik klaar ben om er 0 te geven?

Behaviour​
Example​
Approximate CO2e reduced per year (kg)​
AUS​
CAN​
USA​
EU​
High Impact Actions
Have one fewer child
23 700–117 700​
Live car free
1000–5300​
x​
Avoid one flight (depending on length)
700–2800​
x​
x​
Purchase green energy​
<100–2500​
x​
x​
x​
x​
Reduce effects of driving​
Buy more efficient car​
1190​
x​
x​
x​
x​
Eat a plant-based diet
300–1600​
 
Andere factoren die meespelen voor welk doel?

Aan heel de lijst die je opsomt zijn ook gelijkaardige voorbeelden aan te halen voor veeteelt ed. Toch?

Ik vind het jammer dat er precies een zweem van hypocrisie verweten wordt. Terwijl vegetarisch zijn, voor het doel van co2, gewoon goed os, punt. Dat als je de lijn voor het milieu verder wilt doortrekken je ook op andere dingen kunt proberen(!) te letten, akkoord. Maar ik ben niet goed mee welke boodschap je brengt met het aspect van 'mogelijks blindstaren'.

Er zijn inderdaad een aantal 'vegetarische' producten (alsof iemand die vlees eet dit niet zou kunnen eten overigens), die ook een negatieve impact hebben op bepaalde vlakken.


De eindconclusie blijft gewoon keihard overeind : Minder vleesconsumptie is positief voor het milieu.

Dat er dan nog kan bijgespijkerd worden in welke alternatieven dan al dan niet goed zijn staat er toch gewoon langs? Avocado's bv. Zijn geen vleesvervangers.

Ik ga wel akkoord dat we ons hier ook bewust van moeten zijn, maar de eerste stap, is stappen zetten. En dat wilt niet zeggen 'vasthouden aan de veel ergere duivel die je kent'.
Welk doel? Waar de thread over gaat, de impact op het klimaat en de wereldwijde ecologie.

Ja, dat bevestig ik ook in mijn eerste post ook, dat dit zowel geldt voor veeteelt als groenten. En dat er weinig echt concrete cijfers over bestaan die de gehele impact in kaart brengen per product. Tuurlijk zijn er gemiddelden, maar om daar zomaar conclusies uit te trekken dat A of B beter is, is gewoon fout. Om nog te zwijgen dat het per product ook enorm kan verschillen.
Ontbossing voor landbouw bv (wat ook 1 van de dingen was die ik aanhaalde) gebeurt zowel voor veeteelt als groenten/fruit.

Ook hier weer in jouw post, enkel spreken in absoluten (ik heb ze in het vet aangeduid) terwijl mijn post net gaat over het feit dat het allemaal veel genuanceerder is en er veel meer factoren meespelen.
Als je rundsvlees vergelijkt met lokaal geteelde gewassen, sure.
Als je lokaal gekweekte kip vergelijkt met import van groenten en fruit van over heel de wereld en ook de impact van ontbossing ervoor meetelt...

En dat was mijn hele punt ook net. Als men (net zoals jij weer) enkel naar CO2 kijkt en alles op 1 hoop gooit met gemiddelden: ja, ok. Maar mijn post ging er net over dat je gemiddelden niet moogt extrapoleren en het eerder geval per geval moet bekijken. Ik haal er mijn voorbeeld/vraag van mijn originele post nogmaals bij:
wat gaat het meeste impact hebben, iemand die bij de lokale kippenboer kip gaat halen of mensen die telkens in de supermarkt niet-inheemse, niet-seizoensgroenten kopen?
Dus rekening houdend met alle factoren hé, niet enkel CO2.
 
Net zoals het even ridicuul is dat men iedereen die vlees eet gaat veroordelen want ja, niet goed voor de CO2 uitstoot. Terwijl er gerust mensen zijn die met de hoeveelheden vlees ze eten beter scoren op uitstoot dan de vegetariër die ganse dagen exotische zaken op hun bord leggen. Ik denk dat dat hetgeen is dat @the_fox wil aankaarten, dat niet iedere vegetariër per se meer doet om zijn CO2 uitstoot te beperken dan Jacky die 4 keer in de week wel vlees eet maar wel serieus op de hoeveelheid let.
Het veroordelen doe ik zeker niet en vind ik ook zeker niet dat moet gebeuren. Ik eet ook graag af en toe een lekker stuk vlees.
Daarnaast, puur qua CO2 uitstoot, wordt er met die link hierboven thans aangetoond dat dat niet persé het geval is wat je nu beweert. Dat er mogelijks een of twee outliers zijn waarbij dat het geval is, dat kan zijn. En natuurlijk is het volume vlees ook een heel belangrijk aspect. Maar in de regel is vegetarisch eten beter voor de CO2 uitstoot.
 
Welk doel? Waar de thread over gaat, de impact op het klimaat en de wereldwijde ecologie.
"De impact op het klimaar en de wereldwijde ecologie". Hoe is dat een doel? Dat is een zin. Geen doel. Ik vroeg je, met welk doel?
Ja, dat bevestig ik ook in mijn eerste post ook, dat dit zowel geldt voor veeteelt als groenten. En dat er weinig echt concrete cijfers over bestaan die de gehele impact in kaart brengen per product. Tuurlijk zijn er gemiddelden, maar om daar zomaar conclusies uit te trekken dat A of B beter is, is gewoon fout. Om nog te zwijgen dat het per product ook enorm kan verschillen.
Ontbossing voor landbouw bv (wat ook 1 van de dingen was die ik aanhaalde) gebeurt zowel voor veeteelt als groenten/fruit.
Waarom zouden de conclusies op basis van de gemiddelde fout zijn? Zeker als de verschillen zo gigantisch zijn?
Ook hier weer in jouw post, enkel spreken in absoluten (ik heb ze in het vet aangeduid) terwijl mijn post net gaat over het feit dat het allemaal veel genuanceerder is en er veel meer factoren meespelen.
Als je rundsvlees vergelijkt met lokaal geteelde gewassen, sure.
Als je lokaal gekweekte kip vergelijkt met import van groenten en fruit van over heel de wereld en ook de impact van ontbossing ervoor meetelt...
Toon dan aan dat deze impact van ontbossing zoveel groter is voor de gemiddelde groenten/fuit mix?
En dat was mijn hele punt ook net. Als men (net zoals jij weer) enkel naar CO2 kijkt en alles op 1 hoop gooit met gemiddelden: ja, ok. Maar mijn post ging er net over dat je gemiddelden niet moogt extrapoleren en het eerder geval per geval moet bekijken. Ik haal er mijn voorbeeld/vraag van mijn originele post nogmaals bij:

Dus rekening houdend met alle factoren hé, niet enkel CO2.
Hoe wordt er iets ge-extrapoleert? Ik kijk naar de gemiddeldes, ik extrapoleer daar niets uit. Ik denk dat jij gewoon niet snapt wat die orde-grootte wilt zeggen. Als de grootte-ordes van deze aard zijn :

Vilma Sandström and colleagues studied the footprint of diets across the EU. Food transport accounted for only 6% of emissions, whilst dairy, meat, and eggs accounted for 83%.4
Jij bent degene die een hoop vermoedens van jezelf extrapoleert en er zwaarwegende conclusies aan vast hangt.

Immers, om het statement "Vlees is meer belastend dan groenten/fruit/... (en dan doel ik natuurlijk op de huidige mix)" te ontkrachten, zul je al met heel wat straffere informatie moeten afkomen dan wat extreme voorbeelden waarbij je al assumpties lijkt te maken dat dit meer het geval is voor die productmix dan de vleesmix. Ja, voor andere factoren dan CO2.



Ja , we kunnen dingen blijven kapot nuanceren. Maar uiteindelijk is het echt doodsimpel en is voor effectief beleid te voeren, die nuance dat advocado's die overgevlogen worden misschien nog minder goed zijn voor het milieu, niet relevant. Ooit van de 80/20 regel gehoord? Minder vlees eten is de meest impactvolle, efficiënste manier om een grote impact te bekomen op het vlak van voedingspatroon en milieu.

Ik bedoel, over welke volumes denk je dat we spreken bij vlees en over welke volumes bij bv. advocado's, (Wat niet eens een vleesvervanger is.) maar ook alle andere "slechtere producten". Hoe groot zou die groep zijn relatief tov. elkaar?
Daarnaast staat "minder vlees", gewoon los van eventuele andere flankerende maatregelen die ook(!) kunnen genomen worden. En dat dat nuttig is, ga ik volledig mee akkoord. Belast gerust de luchtvaart wat meer, dan worden zo'n zaken meer vermeden bv. Onderneem gerust ook zaken tegen ontbossing, gelijk nu trouwens ook(!) al gedaan wordt. Natuurlijk is het een "en en" verhaal. Maar waarom schiet je zo in een kramp als in die "en" plots vlees wordt aangehaald? En zijn plots gemiddeldes zelfs plots niet meer te gebruiken. Wat een absurditeit.
 
Laatst bewerkt:
Die keukens zijn natuurlijk minder bekend hier, ik ken dat niet een Indische Dal.

Er zijn geen bekende Vlaamse vegetarische gerechten. Je hebt stoofvlees,volauvent,ballekes in tomatensaus,biefstuk, maar ik kan niet meteen een veggie gerecht opnoemen. Er zullen heus wel lekkere veggie gerechten zijn, maar onbekend is onbemind.

Asperges à la flamande ?
 
Het is voornamelijk de uitstoot van methaangas dat voor globale opwarming zorgt. Methaangas is een potenter broeikasgas dan CO2.
Dat moeten we vooral zien te verminderen.
 
Het is voornamelijk de uitstoot van methaangas dat voor globale opwarming zorgt. Methaangas is een potenter broeikasgas dan CO2.
Dat moeten we vooral zien te verminderen.
Methaan (CH4) wordt wel vrij snel omgezet in CO2, maar het is inderdaad een sterker broeikasgas.
 
Ik durf al es veggie koken. En een beyondburger gaat er ook best in. Maar ik zou nu niet durven aanklikken dat het elke week een vaste dag vegetarisch is. Ik probeer wel te letten op de hoeveelheid rood vlees. Kip/konijn/vis gaat er dan wel regelmatig in.

Vegan is me wel een brug te ver. Zou de kaas en eieren enorm missen. We eten wel enkel eitjes van eigen leg. In ruil geven we onze tafelrestjes af.
 
Terug
Bovenaan