Vermindering vleesconsumptie trager dan verwacht in Vlaanderen

Welke omschrijving past het best bij jouw eetpatroon? (Veggie = vegetarisch of vegan)

  • Ik eet minder dan 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd.

    Stemmen: 75 49,3%
  • Ik eet 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 19 12,5%
  • Ik eet 1 dag per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 5 3,3%
  • Ik eet meerdere dagen per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 20 13,2%
  • Ik eet meerdere dagen per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 15 9,9%
  • Ik eet elke dag enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 18 11,8%

  • Totaal aantal stemmers
    152
50 gram vlees? Dat lijkt me heel weinig en valt volgens velen al onder een vegi dieet :p
Mijn vrouw eet niet zo veel vlees, een gewone worst, steak, kotelet of hamburger is bvb al teveel. Vroeger deed ze er dan 2 klaar voor ons en at ik de helft van de hare op. Maar dat had als effect dat ik mijn gewicht niet meer onder controle kon houden. Dus maakt ze nu maar 1 meer voor met 2 en eet ik gewoon een halve ipv een en een half. Het is wat het is. En ondertussen gaan daar nog eens 2 stukjes af voor de kindjes.
 

Nog steeds één van de meest informatieve stukjes omtrent voedsel en CO2 impact, hierboven. Full veggie gaan maar dan uw kaas-intake vermeerderen is eigenlijk een verlies.. Het grote grote probleem op vlak van CO2 zijn de herkauwers, dus verminderen van consumptie van biefstukken, lamsvlees en zuivel is al heel wat. Varken en kip "vallen eigenlijk nog best mee" qua CO2 impact (dierenleed is nog een andere kwestie uiteraard)..

Wijzelf thuis zijn flexitarier. We eten nog vlees, maar vooral buitenhuis op restaurant of bij familie. Thuis koken we quasi altijd vegetarisch.
 
Ik eet 's middags kiek en ik eet 's avonds kiek. Elke dag. Alleen vrijdag's nie want dan ga ik naar't frituur.
 
Met tijd en stond eens een eitje, doosje makreel ed. kom je ook al een eind. Maar al dit is allesbehalve vegan natuurlijk.

Eerlijk gezegd buiten hummus heb ik niet zoveel ideeen wat ik tussen de boterham moet leggen om het vegan te maken. En ook geen tijd om elke dag een half uur in de keuken te moeten staan om vanalles klaar te maken.

Voor warm eten is dat veel gemakkelijker.
De opzet is minder vlees te eten hé, dat maakt een individuele maaltijd vegetarisch, nog niet noodzakelijk veganistisch. Dat laatste is een pak extremer en moeilijker, want dan kan je zaken zoals eieren en kaas ook al vergeten.
Het gaat me om het feit dat de Vlaamse regering deze omschakeling moet promoten. Ja, de hele vleesindustrie is een grote vervuiler. Nee, je maakt geen verschil als alle Vlamingen ineens geen vlees meer gaan eten. Net hetzelfde als de hele hetze met de kerncentrales om dan elektriciteit uit Duitsland te moeten halen uit steenkool.

Al deze regionale initiatieven zijn goed om je geweten te sussen moest je daar een probleem mee hebben maar zullen niets veranderen zolang de echte vervuilers op globale schaal zich niet aanpassen. En noem dat gerust egoïstisch dan.
Ik snap nog altijd je logica niet, volgens die logica moet niemand iets doen buiten pakweg China want alles dat kleiner is dan het grootste getal is verwaarloosbaar. 6 miljoen mensen die geen vlees eten maakt geen verschil...ok dan.
Geen of weinig vlees eten zal heel goed voor het milieu zijn maar ik laat dit over aan de volgende generatie.
Ik zou er ongelukkig van worden om mijn eten fundamenteel te moeten veranderen. Een lekker stuk vlees betekent af en toe intens geluk (serieus).
Zal m'n steentje op een andere manier wel bijdragen.
Als je nu ziet hoe ze dat op die site van de Vlaamse overheid voorstellen is dat op een week 2x vlees, 1x vis, 1x eieren, 3x peulvruchten of dergelijke. En dat is dan nog relatief "extreem", eigenlijk is elke daling ok. Dat wil dus verre van zeggen dat je geen lekker stuk vlees kan eten.

Persoonlijke idee, maar hoe "lekker" is het vlees nu eigenlijk van mensen die vasthouden aan dagelijks vlees eten? Ik vermoed dat die niet allemaal zoveel uitgeven aan voedsel dat die elke dag speciaal vlees eten. Als ik terugdenk aan mijn kindertijd, met "koteletten in bulk uit de Makro", "de goedkoopste braadworsten die te vinden waren", "kipfilet uit Aldi", vond ik dat nu niet zo'n smaakbeleving. Om maar te zeggen, als je minder vaak vlees eet kan het dan misschien ook gewoon lekkerder.
De titel van dat artikel, dat is toch echt om te provoceren. Een omschakeling naar veggie. Het is géén omschakeling en het is al zeker niet veggie maar eerder een ambitie om als samenleving wat meer te leven als flexitariër. En dan zijn er hier een paar die verbaasd zijn over de verontwaardiging, lol.
Tja, er leeft bij een paar nog de hoop dat mensen meer lezen dan de titel zeker. Eiwitshift zal te ingewikkeld geweest zijn.
Wat ik al geleerd heb is dat ge meer kruiden moet gebruiken gewoon.
Niet per se zout (want ongezond), maar wel dingen als koriander (dit welteverstaan, niet de groene blaadjes), paprikapoeder, komijn, peper, provencaalse kruiden, oregano enz.
Ook dat is een beetje de Belgische keuken zoals de meesten thuis koken natuurlijk, waar zout en peper vaak het meeste kruiding is dat zaken krijgen. Als je dan natuurlijk smaakbommen zoals curry's eet, komt je smaak plots niet meer voornamelijk uit je vlees.

Allez ik sta hier eigelijk wel versteld hoe een groot aantal dertigers kennelijk even flexibel zijn in de keuken/op hun bord als de huidige derde leeftijd :)
 
Laatst bewerkt:
De opzet is minder vlees te eten hé, dat maakt een individuele maaltijd vegetarisch, nog niet noodzakelijk veganistisch. Dat laatste is een pak extremer en moeilijker, want dan kan je zaken zoals eieren en kaas ook al vergeten.

Ik snap nog altijd je logica niet, volgens die logica moet niemand iets doen buiten pakweg China want alles dat kleiner is dan het grootste getal is verwaarloosbaar. 6 miljoen mensen die geen vlees eten maakt geen verschil...ok dan.

Als je nu ziet hoe ze dat op die site van de Vlaamse overheid voorstellen is dat op een week 2x vlees, 1x vis, 1x eieren, 3x peulvruchten of dergelijke. En dat is dan nog relatief "extreem", eigenlijk is elke daling ok. Dat wil dus verre van zeggen dat je geen lekker stuk vlees kan eten.

Persoonlijke idee, maar hoe "lekker" is het vlees nu eigenlijk van mensen die vasthouden aan dagelijks vlees eten? Ik vermoed dat die niet allemaal zoveel uitgeven aan voedsel dat die elke dag speciaal vlees eten. Als ik terugdenk aan mijn kindertijd, met "koteletten in bulk uit de Makro", "de goedkoopste braadworsten die te vinden waren", "kipfilet uit Aldi", vond ik dat nu niet zo'n smaakbeleving. Om maar te zeggen, als je minder vaak vlees eet kan het dan misschien ook gewoon lekkerder.

Ook dat is een beetje de Belgische keuken zoals de meesten thuis koken natuurlijk, waar zout en peper vaak het meeste kruiding is dat zaken krijgen. Als je dan natuurlijk smaakbommen zoals curry's eet, komt je smaak plots niet meer voornamelijk uit je vlees.

Allez ik sta hier eigelijk wel versteld hoe een groot aantal dertigers kennelijk even flexibel zijn in de keuken/op hun bord als de huidige derde leeftijd :)
Ik zou zelf zeggen dat men vroeger wel wat flexibeler waren in de keuken dan patatten, groenten en vlees. Genoeg vlaamse stoofschotels te vinden die eigenlijk smaakbommen zijn en waarbij men alle delen van het dier gebruikte.
 
Ik zou zelf zeggen dat men vroeger wel wat flexibeler waren in de keuken dan patatten, groenten en vlees. Genoeg vlaamse stoofschotels te vinden die eigenlijk smaakbommen zijn en waarbij men alle delen van het dier gebruikte.
Ik meen me te herinneren (uit al de discussies rond de protesterende landbouwers), dat de switch naar elke dag (spier)vlees voornamelijk in de jaren '60 is gekomen, toen iedereen zich die "luxe" eindelijk kon veroorloven. Ook de "ontwikkeling" van het Belgisch Wit-Blauw (dikbilversie) kadert daarin. Het moest vooral veel zijn.

Daarvoor zal elke dag vlees wel niet voor iedereen geweest zijn, en al zeker niet enkel de stukjes die er appetijtelijk genoeg uitzagen. Hele populaties leven op een pak minder vlees dan wij ook trouwens, vaak met nog veel zwaardere levens en arbeidsomstandigheden, dus ik denk dat er weinig objectieve redenen voor zijn.
 
Laatst bewerkt:

Nog steeds één van de meest informatieve stukjes omtrent voedsel en CO2 impact, hierboven. Full veggie gaan maar dan uw kaas-intake vermeerderen is eigenlijk een verlies.. Het grote grote probleem op vlak van CO2 zijn de herkauwers, dus verminderen van consumptie van biefstukken, lamsvlees en zuivel is al heel wat. Varken en kip "vallen eigenlijk nog best mee" qua CO2 impact (dierenleed is nog een andere kwestie uiteraard)..

Wijzelf thuis zijn flexitarier. We eten nog vlees, maar vooral buitenhuis op restaurant of bij familie. Thuis koken we quasi altijd vegetarisch.
Bedankt om te delen, eye-opener voor mij!
 
Er zou van de overheid uit meer campagne moeten worden gevoerd om gezonde vleesvervangers te promoten. Zelf eet ik thuis héél lekker en gevarieerd met noten, peulvruchten,...

Het is beter voor de gezondheid en voor het klimaat! What's not to like?
Dat er is al, met een app van 500.000 euro
 
Eerlijk gezegd buiten hummus heb ik niet zoveel ideeen wat ik tussen de boterham moet leggen om het vegan te maken. En ook geen tijd om elke dag een half uur in de keuken te moeten staan om vanalles klaar te maken.
Als je er niet tegenop ziet om zelf je humus te maken kan je het concept makkelijk doortrekken naar andere soorten 'spreads'. Da's niet authentiek, maar ook linzen, bonen, zoete patat rode biet en pompoen (of combinaties) kan je allemaal blenden. Dan afwerken met kruiden, olie etc en je hebt broodbeleg dat een paar dagen goed blijft. Zie het als soep maar dan met minder vocht. :p


Ok, ik geef gerust toe dat theorie makkelijker is dan de praktijk, maar ik doe tegenwoordig toch ook pogingen om ter voorbereiding van de komende week snel dergelijke potjes op zondag al klaar te maken. Hoeft niet heel veel tijd te kosten. Maar het kost natuurlijk altijd meer tijd dan iets geprocessed uit de winkel te kopen...
 
Stoppen met vlees eten, zie ik mezelf nooit doen. Ik let wel op welk vlees ik eet, met name vooral een focus op pluimvee en varkensvlees. Rundsvlees eet ik eigenlijk weinig of zelden. Eenmaal per week kalfsgehakt in de spaghetti, en dat is het denk ik.
Ik eet wel heel veel yoghurt, dus daar zal ik een slechtere ecologische voetafdruk mee hebben dan effectief rundsvlees peis ik.
 
Ook al lang flexitariër geworden omdat ik sinds ik volwassen ben echt een groot hart voor dieren heb. Voor de gezondheid is het natuurlijk ook niet slecht.

Ik eet gemakkelijk 4-5 dagen na elkaar niks van vlees. Zolang ik maar vleesvervangers heb die ik lekker genoeg vind is dat geen probleem. Zeker met vegangehakt gaat dat gemakkelijk als spaghettifan. Eén keer was ik zelfs vergeten dat het geen vlees was.

Vegan is helaas wel een heel pak moeilijker voor een kaasfan als ik, moeilijker dan vlees zelfs volgens mij. Zeker op brood...

Ik zou - zeker thuis - graag volledig vegetariër willen worden. Al moet ik eerlijk zijn dat ik niet weet of ik het altijd zou volhouden, want sommige vleessoorten lust ik wel gewoon graag of ik vind ze ergens goed bij passen (bijvoorbeeld spek bij erwtensoep, daar zoek ik nog een vervanger voor).

Soms wou ik dat ik door veggie/vegan ouders was opgevoed, dan zou dat misschien makkelijker zijn. Of gewoon niet graag vlees zou lusten.
Ik hoop wel dat op een dag kweekvlees beschikbaar wordt in de supermarkten.

Ik ben blij dat veel restaurants - de hippe dan toch - veel veggie- en vegan-aanbod hebben, en daar maak ik dan ook heel graag gebruik van. Al vind ik de vegankaas niet altijd even lekker. Ik denk dat het er veel vanaf hangt bij welk gerecht je het gebruikt. Geraspte vegankaas (zelfs de goedkope van Lidl) vind ik best oké op pizza.

Vis eet ik zelden, simpelweg omdat ik het nooit graag heb gegeten. Of het zou gebakken vis moeten zijn zoals tong of kabeljauw, al eet ik dat zelden. Al vind ik het aan de ene kant jammer dat het niet omgekeerd is (graag vis eten, niet graag vlees eten).
Vis is misschien nog altijd de minst kwade van de twee.

Tegenwoordig probeer ik de groenten/veganburgers van de betere merken uit. Ik heb het lang geprobeerd met die van Lidl en Aldi, maar zoals te verwachten is dat (imo) rommel met veel te veel zout. In supermarkten als Jumbo en Albert Heijn daarentegen... Je mag veel zeggen over de Nederlanders, maar in hun supermarkten vind je dus wel een giga-veggie-en veganaanbod, en brol is het niet. Dan is het ook nog regelmatig 1 + 1 gratis en zo.
Vanmiddag heb ik bijvoorbeeld een linzenburger gegeten van Jumbo huismerk. Echt enorm lekker, en zó voedzaam. Geen droge, te zoute brol. Er is trouwens ook een zéér lekkere, verse groentenlasagne te vinden daar.
Het merk VivEra heeft zo ook een superlekkere vegan steak. Ook gewoon in onze Carrefour te vinden.
 
Even terzijde: de naam "eiwitshift" vind ik redelijk tragisch gekozen eerlijk gezegd.
Noem het dan "proteïnepush" ofzo, dat bekt al iets beter.

En ook terzijde: de gewenste eiwitshift kan ook nefast zijn voor al die protesterende veeboeren natuurlijk. De oplossing daarvoor is eigenlijk gewoon om vlees duurder te maken (en liefst ook enkel hoge kwaliteit dan natuurlijk). Geen goedkoop minderwaardig vlees voor massaconsumptie meer.
 
Ook al lang flexitariër geworden omdat ik sinds ik volwassen ben echt een groot hart voor dieren heb. Voor de gezondheid is het natuurlijk ook niet slecht.

Ik hoor langs alle kanten “flexitariër” maar wat betekent dat in concreto? Vanaf wanneer ben je dan een zogenaamde flexitariër?
Is dat vanaf het moment dat je minstens 1x per week geen vlees eet? Enkel op verplaatsing vlees eet? Of u identificeert met gedacht dat vlees slecht is, maar het mijden toch “oooh zo moeilijk moeilijk moeilijk is!!”.

Ik ben geen flexitariër, maar ik ben eet wel niet elke dag vlees. Dat hoeft ook niet voor mij.
Maar ik wil mij ook niet vasthouden aan een bepaald dogma of mij identificeren met een bepaald gedachtengoed dat valt onder de vega of vegan moniker.

Er zijn zeker legitieme redenen om de consumptie van vlees en zuivel te minderen. Maar doen alsof het ronduit slecht is het grootste verderf in de wereld is, dat is gewoon niet juist.
Als ik dan argumenten voor van “in China eten ze nooit zuivel!! Die mensen zijn super gezond!!”, ja sorry dat is voor mijn geen goede basis voor een discussie.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Eerlijk gezegd buiten hummus heb ik niet zoveel ideeen wat ik tussen de boterham moet leggen om het vegan te maken. En ook geen tijd om elke dag een half uur in de keuken te moeten staan om vanalles klaar te maken.
Hummus, muhammara, Baba ganoush, pindakaas, of elke willekeurige groentespread waar je een halve kilo van in een kwartier kunt maken. Allemaal ook makkelijk in de winkel kant en klaar verkrijgbaar.
 
Ik hoor langs alle kanten “flexitariër” maar wat betekent dat in concreto? Vanaf wanneer ben je dan een zogenaamde flexitariër?
Is dat vanaf het moment dat je minstens 1x per week geen vlees eet? Enkel op verplaatsing vlees eet? Of u identificeert met gedacht dat vlees slecht is, maar het mijden toch “oooh zo moeilijk moeilijk moeilijk is!!”.
Ik denk dat je daar inderdaad over kunt discussiëren. Wat mij betreft gaat het om minimum 3 dagen per week geen vlees eten.
 
Zoals reeds gezegd , onze eetcultuur is niet meteen vegetarisch. Patat-Groente-Vlees is de doordeweekse klassieker. Die vleesvervangers zijn niet lekkerder dan het vlees, zijn ook niet energievol genoeg, en zijn ook duurder soms dan het echte vlees. We moeten naar andere culturen gaan om vegetarische keukens te ontdekken. Het is gewoon niet onze traditie.
 
Over transport uitstoot kan ook wel iets gezegd worden.
Zoals reeds gezegd , onze eetcultuur is niet meteen vegetarisch. Patat-Groente-Vlees is de doordeweekse klassieker. Die vleesvervangers zijn niet lekkerder dan het vlees, zijn ook niet energievol genoeg, en zijn ook duurder soms dan het echte vlees. We moeten naar andere culturen gaan om vegetarische keukens te ontdekken. Het is gewoon niet onze traditie.
Cultuur en tradities durven wel eens veranderen :smile:
Ik heb al vleesvervangers gegeten die lekkerder zijn dan hun vleesvariant. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Zelf ben ik al bijna 20 jaar vegetariër en heb me nog nooit zo fit gevoeld. Geen tekort aan energie hier :coolbrows:
 
Over transport uitstoot kan ook wel iets gezegd worden.

Cultuur en tradities durven wel eens veranderen :smile:
Ik heb al vleesvervangers gegeten die lekkerder zijn dan hun vleesvariant. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Zelf ben ik al bijna 20 jaar vegetariër en heb me nog nooit zo fit gevoeld. Geen tekort aan energie hier :coolbrows:
Klopt, het vegetarisch spek uit de Delhaize (spekblokjes) heeft veel meer smaak dan het echte vlees bvb.

Dat argument rond energie lijkt me eerder een excuus. Je eet niet totdat je genoeg energie hebt he, je eet tot uw maag vol zit...
 
Terug
Bovenaan