Vermindering vleesconsumptie trager dan verwacht in Vlaanderen

Welke omschrijving past het best bij jouw eetpatroon? (Veggie = vegetarisch of vegan)

  • Ik eet minder dan 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd.

    Stemmen: 75 49,3%
  • Ik eet 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 19 12,5%
  • Ik eet 1 dag per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 5 3,3%
  • Ik eet meerdere dagen per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 20 13,2%
  • Ik eet meerdere dagen per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 15 9,9%
  • Ik eet elke dag enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 18 11,8%

  • Totaal aantal stemmers
    152
Voilà, als je gedrag wilt veranderen, moet je dat laten voelen in mensen hun portefeuille. Zeker in België.

Ik denk nog altijd dat mensen vooral minder roken door de kostprijs van sigaretten en het verbannen van roken op sommige plaatsen op straffe van boetes. Niet zozeer van al die stickers daarop.

Ik denk dat er gewoon meer goed smakende alternatieven in de supermarkt moeten komen en dat mensen meer ideeën krijgen voor deftige vegetarische recepten.
Nu is nog altijd een groot deel van het vegetarisch aanbod imho droog en vrij smakeloos - ik vind vooral de wat pikantere falafel / groentenballetjes / ... een positieve uitzondering, maar dat is nog de minderheid.

Wat denk ik ook niet helpt, is dat veel van die plantaardige alternatieven duurder zijn dan het vlees dat ze willen vervangen, terwijl de ingrediënten best goedkoop zijn. Dan moet je al een grote motivatie hebben om eens iets vegetarisch te proberen.

Voor dit mogelijks overkomt als een anti-vegetarische post, ik zit gemiddeld aan 2-3 vegetarische dagen per week om praktische redenen en omdat die paar lekkere alternatieven eens iets anders zijn om uit te kiezen.
 
Ik denk dat er gewoon meer goed smakende alternatieven in de supermarkt moeten komen en dat mensen meer ideeën krijgen voor deftige vegetarische recepten.
Nu is nog altijd een groot deel van het vegetarisch aanbod imho droog en vrij smakeloos - ik vind vooral de wat pikantere falafel / groentenballetjes / ... een positieve uitzondering, maar dat is nog de minderheid.

Wat denk ik ook niet helpt, is dat veel van die plantaardige alternatieven duurder zijn dan het vlees dat ze willen vervangen, terwijl de ingrediënten best goedkoop zijn. Dan moet je al een grote motivatie hebben om eens iets vegetarisch te proberen.

Voor dit mogelijks overkomt als een anti-vegetarische post, ik zit gemiddeld aan 2-3 vegetarische dagen per week om praktische redenen en omdat die paar lekkere alternatieven eens iets anders zijn om uit te kiezen.
Maar ik denk dat het punt dat hier al een paar keer werd gemaakt net is dat vegetarisch eten veel breder is dan je vlees 1:1 vervangen door een vleesvervanger. Wanneer jij spreekt over het vegetarisch aanbod, lijkt het daar toch enkel om te gaan?

Allerhande peulvruchten en kruiden kan je al jaren in de supermarkt vinden uiteindelijk, het probleem daar is dat mensen het niet kennen en niet kunnen/willen klaarmaken, dus ik weet niet of meer aanbod alleen veel kan oplossen.
 
Maar ik denk dat het punt dat hier al een paar keer werd gemaakt net is dat vegetarisch eten veel breder is dan je vlees 1:1 vervangen door een vleesvervanger. Wanneer jij spreekt over het vegetarisch aanbod, lijkt het daar toch enkel om te gaan?

Allerhande peulvruchten en kruiden kan je al jaren in de supermarkt vinden uiteindelijk, het probleem daar is dat mensen het niet kennen en niet kunnen/willen klaarmaken, dus ik weet niet of meer aanbod alleen veel kan oplossen.

Terecht punt, dat was de gedachte achter mijn opmerking "dat mensen meer ideeën moeten krijgen voor deftige vegetarische recepten" - die geldt zeker ook voor mij :)
 
Ik denk dat er gewoon meer goed smakende alternatieven in de supermarkt moeten komen en dat mensen meer ideeën krijgen voor deftige vegetarische recepten.
Nu is nog altijd een groot deel van het vegetarisch aanbod imho droog en vrij smakeloos - ik vind vooral de wat pikantere falafel / groentenballetjes / ... een positieve uitzondering, maar dat is nog de minderheid.

Wat denk ik ook niet helpt, is dat veel van die plantaardige alternatieven duurder zijn dan het vlees dat ze willen vervangen
, terwijl de ingrediënten best goedkoop zijn. Dan moet je al een grote motivatie hebben om eens iets vegetarisch te proberen.
Ik zei het al in mijn andere post hier - al verschillen smaken natuurlijk: ik raad echt, écht het veggie- en veganaanbod van de Jumbo aan. Je hebt daar enorm veel keuze in, zélfs in het huismerk. (Waarom slagen onze supermarkten daar toch niet in??)
Smakeloos? Allesbehalve. Kruiden zijn steeds alom aanwezig. Heel vaak zijn er acties, dus je kan er ook nog eens voordeel mee doen.
Baseer je echt niet op wat een Lidl en/of Aldi verkopen, dat is echt een foute leidraad: te veel zout, te droog, minder voedzaam. (Met alle respect als mensen dat graag eten natuurlijk hé :unsure: ).

Je mag ook niet vergeten dat de "goede" alternatieven echt enorm voedzaam zijn (nutriscore A); als het aan mij ligt even voedzaam als een stuk vlees, of misschien zelfs meer, zeker wat tofu betreft. Eergisteren hadden we vegan Gyros (ik vermoed dus op basis van tofu door de structuur) met rijst.
Stukjes die er op het eerste zich niet veel uitzien. Nochtans kan ik zeggen dat ik na die maaltijd de hele middag geen honger meer heb gehad, en ik ben dan een kleine eter die geneigd is van daardoor sneller terug honger te krijgen.

Zelfde met volkoren spaghetti met vegan saus, al helpt de volkoren spaghetti daar natuurlijk ook bij én het is nog eens gezonder. ("Ja maar, dat heeft zo'n rare smaak",al heb je dan waarschijnlijk spaghetti met spelt, die is iets donkerder, daar heb ik het zelf ook niet zo voor). Al is spaghetti uiteraard geen dierlijk product, dus dit is een beetje offopic. :unsure:
 
Terecht punt, dat was de gedachte achter mijn opmerking "dat mensen meer ideeën moeten krijgen voor deftige vegetarische recepten" - die geldt zeker ook voor mij :)
De site van de Vlaamse overheid over de eiwitshift, linkt door naar de "halfhalf" campagne:

Daar staan enkele recepten, alsook wat input van influencers (*braak*). Ik vermoed dat een goed vegetarisch kookboek ook wel veel info bevat, maar dan moet je dat natuurlijk al graag willen lezen. Zelf ben ik gezegend met een vrouw die kok is van opleiding, en die dus graag nieuwe dingen uitprobeert in de keuken. We proberen ook wat te minderen met vlees, wat de ene week al beter lukt als de andere. Er staat voor vanavond een pot gedroogde linzen te weken, eet ik graag.
 
Maar ik denk dat het punt dat hier al een paar keer werd gemaakt net is dat vegetarisch eten veel breder is dan je vlees 1:1 vervangen door een vleesvervanger. Wanneer jij spreekt over het vegetarisch aanbod, lijkt het daar toch enkel om te gaan?
Maar dat is wat veel mensen zich voorstellen bij vegetarisch eten: vervang uw vlees 1:1. Zeker voor de oudere generatie is het moeilijk om dat anders te zien. I know anekdotisch maar in mijn omgeving valt dat heel hard op: mijn ouders en schoonouders bv die koken op een "ouderwetse" manier.

Gisteren hebben we dit gegeten. Dat is iets wat bij hen nooit zou opkomen bij veggie eten, laat staan om het zelf eens te maken.
 
"Beter aanbod" alleen gaat het naar mijn mening niet oplossen. Mensen algemeen gaan ook moeten bereid zijn andere smaken te appreciëren, anders is meer veggie eten volledig gedoemd.

Genoeg mensen die absoluut geen groenten lusten of plantaardige melken minder lekker vinden. Dit ipv het verschil in smaak te kunnen appreciëren en aanvaarden dat ge toch niet voor 100% de smaak van vlees en koemelk perfect kunt namaken...
 
Voilà, als je gedrag wilt veranderen, moet je dat laten voelen in mensen hun portefeuille. Zeker in België.

Ik denk nog altijd dat mensen vooral minder roken door de kostprijs van sigaretten en het verbannen van roken op sommige plaatsen op straffe van boetes. Niet zozeer van al die stickers daarop.

Je kan uiteraard alles forceren. Kijk wat ze in Rusland allemaal accepteren.

Gelukkig leven we in een democratie waarbij de burger zelf ook kan stemmen voor het beleid. En het is nog altijd een minderheid die deze dingen zou willen 'forceren' op de mensen.

Volledig inboeten op veel levens kwaliteit kan het niet waard zijn voor deze globale warming problematiek. Zeker in België waar het klimaat er eerder aangenamer door word. Ik ben allesinds fan van de zachtere winters die ook nog is de stookkosten verminderen. En het geeft ook nadelen uiteraard naar bijvoorbeeld water gewinning tijdens droge periodes. Maar als ze in de woestijn oplossingen vinden gaat dat bij ons ook zeker kunnen.

Vind de shift maar climate change adaptation versus climate change prevention allesinds een goed ding. We moeten inderdaad investeren zodat we goed kunnen omgaan met de aankomende veranderingen. Maar voortrekker zijn in ze tegenhouden lijkt me maar een ondankbare rol.
 
Mensen algemeen gaan ook moeten bereid zijn andere smaken te appreciëren, anders is meer veggie eten volledig gedoemd.

Bwoah, mensen "moeten" uiteraard helemaal niets.
Maar het is niet dat niet vegetarisch eten een equivalent is van geen andere smaken appreciëren.

Wij kunnen hier zeker andere smaken appreciëren en gaan daar regelmatig zelfs naar op zoek, maar de dagen die compleet vegetarisch zijn, zijn wellicht op jaarbasis op 1 à 2 handen te tellen. Vlees en vis zijn hier vaste onderdelen, al was het alleen al maar omdat we dat graag eten. Geen reden om dat aan te passen, als dat is wat we graag eten.
 
Je kan uiteraard alles forceren. Kijk wat ze in Rusland allemaal accepteren.

Gelukkig leven we in een democratie waarbij de burger zelf ook kan stemmen voor het beleid. En het is nog altijd een minderheid die deze dingen zou willen 'forceren' op de mensen.

Volledig inboeten op veel levens kwaliteit kan het niet waard zijn voor deze globale warming problematiek. Zeker in België waar het klimaat er eerder aangenamer door word. Ik ben allesinds fan van de zachtere winters die ook nog is de stookkosten verminderen. En het geeft ook nadelen uiteraard naar bijvoorbeeld water gewinning tijdens droge periodes. Maar als ze in de woestijn oplossingen vinden gaat dat bij ons ook zeker kunnen.

Vind de shift maar climate change adaptation versus climate change prevention allesinds een goed ding. We moeten inderdaad investeren zodat we goed kunnen omgaan met de aankomende veranderingen. Maar voortrekker zijn in ze tegenhouden lijkt me maar een ondankbare rol.
Ik ben thans een heel andere mening aangedaan. En vind het jammer dat het wat overdreven gesteld wordt. Er moet zeker niemand "volledig inboeten op levenskwaliteit". Maar wel gewoon : "De vervuiler betaalt." Dat is een logisch principe.

Het gegeven "Het klimaat in België wordt aangenamer." is toch ook wel echt een totaal verkeerde voorstelling van de feiten. Dat is niet het geval. Global warming wilt niet zeggen "het wordt overal een beetje warmer". Ik dacht dat dat voor veel mensen ondertussen toch wel al heel wat duidelijker was dat "global warming" niet overal éénzelfde impact heeft. Het weer wordt extremer en het zou hier evengoed 5-10 graden kunnen afkoelen. Extemer weer is alvast niet "zachtere winters".

Ten slotte : Ik ga akkoord dat we niet blind voorop moeten lopen en ons moeten laten naaien door een internationale context. Maar adaptation is veel duurder dan prevention. En achterlopen met technieken (voor beiden) wilt ook gewoon zeggen dat we economisch zouden achterlopen. België zou het juist moeten hebben van "pionier zijn" als we economisch iets willen betekenen. Kijk naar de biochemie in België, wat zou die betekenen als we daar wat meer de kat uit de boom zouden kijken? Iets namaken zullen ze in China veel beter kunnen dan in België, hier vinden we op heel veel plaatsen geen personeel meer voor de "maakindustrie".

Maar goed, ik denk dat deze diepere discussie hier niet direct thuishoort.
 
Je mag ook niet vergeten dat de "goede" alternatieven echt enorm voedzaam zijn (nutriscore A); als het aan mij ligt even voedzaam als een stuk vlees, of misschien zelfs meer, zeker wat tofu betreft... Zelfde met volkoren spaghetti met vegan saus, al helpt de volkoren spaghetti daar natuurlijk ook bij én het is nog eens gezonder.
Als je even voedzame veggi alternatieven zoekt voor een lap zalm of een stuk biefstuk, dan gaat je toch echt wel van een ander kraantje moeten gaan tappen dan "volkoren spaghetti met veggi saus". Het is niet omdat je daarachter lang geen honger had en omdat iets nutriscore A is, dat dat een even compleet profiel naar voedingswaarde heeft. Jammergenoeg welliswaar. Als je echt een evenaring wilt als een biefstuk of stuk zalm naar proteinen, omega-3, aminozuren, mineralen, antioxidanten, laag aan zout, hoog aan vezels enz, dan moet je toch echt wel meer moeite gaan doen.
 
Nutriscore lijkt me dan ook niet uit te drukken hoe voedzaam iets is, dat zou een maat moeten zijn voor hoe gezond iets is, maar wordt dan per categorie gedefinieerd. Zo kom je dan aan een pak chips met nutriscore C.
 
Omdat het hier ging over het activistische gedrag van een beperkte groep niet-vleeseters: toevallig vrijdag op het werk iemand die een papier opgehangen had met de boodschap dat hij zijn "veganniversary" vierde en daarom trakteerde op wat vegan snacks.

Moet toegeven dat ik begrijp dat sommige mensen daar op afhaken. :unsure: Zelfs ik, die dus sinds nieuwjaar minder vlees probeer te eten, vind het een belachelijk idee om openbaar te vieren dat je al een jaar vegan bent. Alsof je aandacht te kort komt ofzo? Of wil dat mensen je schouderklopjes komen geven? Ik weet het niet.

Los daarvan, voor mensen die zoeken naar vleesvervangers: ik heb voorlopig goede ervaringen met producten van "De Vegetarische Slager" (te krijgen in o.a. Colruyt). Gisteren hun crispy chicken burger geproefd, en dat komt echt ongelofelijk dicht in de buurt van een echte kippenburger. (tot op het punt dat ik denk dat mensen het niet zouden merken als je dit tussen een broodje steekt zonder te zeggen dat het geen echte kip is).
 
Als je even voedzame veggi alternatieven zoekt voor een lap zalm of een stuk biefstuk, dan gaat je toch echt wel van een ander kraantje moeten gaan tappen dan "volkoren spaghetti met veggi saus". Het is niet omdat je daarachter lang geen honger had en omdat iets nutriscore A is, dat dat een even compleet profiel naar voedingswaarde heeft. Jammergenoeg welliswaar. Als je echt een evenaring wilt als een biefstuk of stuk zalm naar proteinen, omega-3, aminozuren, mineralen, antioxidanten, laag aan zout, hoog aan vezels enz, dan moet je toch echt wel meer moeite gaan doen.

Er is geen enkel individueel ingrediënt dat een "compleet profiel naar voedingswaarde" heeft he.
Zij het "een stuk biefstuk", "een stuk zalm", "volkoren spaghetti" of...

Uw biefstuk verhoogt bv. de kans op kanker (i.t.t. volkoren spaghetti). KOTK geeft zelfs de raad om max. 300 g "rood vlees" per week te eten. Dat is o.a. rundsvlees en varkensvlees. 1 biefstuk is dus al ongeveer de helft van die aanbevolen hoeveelheid.

Alles heeft voor- en nadelen.
(ik ben trouwens wel van mening dat vlees een plaats heeft in een gezond dieet - maar in veel kleinere porties dan wat de meeste vlamingen eten)
 
Akkoord, zij het wel dat sommige voedingsmiddelen veel betere profielen hebben dan andere, zelfs objectief gezien. Vaak is ook vers eten beter dan verwerkt eten. Ikzelf eet ongeveer 800gr groenten per dag (minimale hoeveelheid zoete aardappelen daarbij), aangevuld met zalm, sardines of 1 ei, lage temperatuur verwarmd met olijfolie en aangelend met lijnzaadolie. Dat geeft mij een vrij compleet nutritioneel profiel zonder veel risico op en waar ook niet veel werk aan is. De rest van calorieen is dan onbewerkt voedsel zoals wat fruit en walnoten, soms is volle yoghurt bij. Als je mijn bloedwaarden ziet cholesterol, tryglyceriden, B12, ijzer, lever, suiker... is uitmuntend. Een mens met meer passie voor koken zou daar vast iets beter van kunnen maken, maar u basseren op Nutriscores en het "veggie" zijn van zaken om uw voedingsprofiel te bepalen zou zwaar ondermaats zijn, niet dat jij dat gezegd hebt, maar ik haal het graag aan omdat ik me er zelf ooit wel in vergiste. Een goeie app om uw profiel zo wat bij te houden paar dagen is chronometer.

Uw biefstuk verhoogt bv. de kans op kanker (i.t.t. volkoren spaghetti). KOTK geeft zelfs de raad om max. 300 g "rood vlees" per week te eten. Dat is o.a. rundsvlees en varkensvlees. 1 biefstuk is dus al ongeveer de helft van die aanbevolen hoeveelheid.
Het WHO raadt trouwens aan om minstens 400gr groenten per dag te eten, exclusief aardappelen.
Ook daar doen de gemiddelde Belg het zeer slecht geloof ik.
 
Terug
Bovenaan