Vermindering vleesconsumptie trager dan verwacht in Vlaanderen

Welke omschrijving past het best bij jouw eetpatroon? (Veggie = vegetarisch of vegan)

  • Ik eet minder dan 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd.

    Stemmen: 75 49,3%
  • Ik eet 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 19 12,5%
  • Ik eet 1 dag per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 5 3,3%
  • Ik eet meerdere dagen per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 20 13,2%
  • Ik eet meerdere dagen per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 15 9,9%
  • Ik eet elke dag enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 18 11,8%

  • Totaal aantal stemmers
    152
Omschakeling naar meer veggie gaat traag in Vlaanderen: "Vleescultuur zit nog diep verankerd in ons voedingspatroon"

Omschakeling gaat traag? Heb ik ergens een meeting gemist dat we een omschakeling gaan uitvoeren?
De verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten in het Vlaamse voedselpatroon verbeteren. Dat is één van de doelstellingen van de “eiwitshift op ons bord”, die kadert binnen de Green Deal van de Vlaamse overheid.
Met kennelijk een infocampagne die in najaar 2023 werd gelanceerd.

En nee, ik wist ook niet dat dit een doelstelling was. Al kan dat ook liggen aan het feit dat ik me niet voldoende geïnformeerd heb. Ik denk wel dat gezien de berichtgeving en bewustwording hierrond de laatste jaren (gezondheids- en klimaatimpact hoge vleesconsumptie), dit er min of meer zat aan te komen.

Ik verwacht me aan veel gemopper en gezever over "onze vrijheid".
 
Met kennelijk een infocampagne die in najaar 2023 werd gelanceerd.

En nee, ik wist ook niet dat dit een doelstelling was. Al kan dat ook liggen aan het feit dat ik me niet voldoende geïnformeerd heb. Ik denk wel dat gezien de berichtgeving en bewustwording hierrond de laatste jaren (gezondheids- en klimaatimpact hoge vleesconsumptie), dit er min of meer zat aan te komen.

Ik verwacht me aan veel gemopper en gezever over "onze vrijheid".
Misschien dat de overheid het bewust wat in de schaduw heeft gehouden omdat het bij vele mensen niet populair zal zijn. Om het klimaat te helpen herstellen is het best om zo weinig mogelijk vlees te eten.

Ik ken ook genoeg mensen die zullen mopperen over hoe ze zonder hun stukje dagelijks vlees het gevoel hebben dat ze niet gegeten hebben.
 
Ik ken ook genoeg mensen die zullen mopperen over hoe ze zonder hun stukje dagelijks vlees het gevoel hebben dat ze niet gegeten hebben.
Maar zonder extra info (waarvoor die website en campagne dan wel dient) begrijp ik het ook wel ergens. Want, de klassieke keuken bij de Belg thuis is twee potten (groenten en aardappelen) en een pan vlees. Laat dat laatste vallen en je hebt ook een eerder triestige maaltijd. Je zou kunnen zeggen dat die (vaak ongezonde) vleesvervangers dat opvangen, maar deel van het probleem is ook gewoon dat wij traditioneel heel weinig peulvruchten eten. Ik heb thuis bij mijn ouders nooit linzen, bonen, of kikkererwten gegeten, dat kwam gewoon niet binnen.
 
Misschien dat de overheid het bewust wat in de schaduw heeft gehouden omdat het bij vele mensen niet populair zal zijn. Om het klimaat te helpen herstellen is het best om zo weinig mogelijk vlees te eten.

Ik ken ook genoeg mensen die zullen mopperen over hoe ze zonder hun stukje dagelijks vlees het gevoel hebben dat ze niet gegeten hebben.
Ik zie eigenlijk niet in waarom mensen zouden moeten mopperen. Het is nu niet alsof vlees verboden is of er een agent uw huis binnen valt en met zijn revolver tegen uw hoofd u dwingt om geen vlees meer te eten. Misschien moeten mensen eens wat minder snel verontwaardigd zijn.
 
Er zou van de overheid uit meer campagne moeten worden gevoerd om gezonde vleesvervangers te promoten. Zelf eet ik thuis héél lekker en gevarieerd met noten, peulvruchten,...

Het is beter voor de gezondheid en voor het klimaat! What's not to like?
 
Er zou van de overheid uit meer campagne moeten worden gevoerd om gezonde vleesvervangers te promoten. Zelf eet ik thuis héél lekker en gevarieerd met noten, peulvruchten,...

Het is beter voor de gezondheid en voor het klimaat! What's not to like?
Vorig jaar ergens op Nederlandse televisie gezien: het omgekeerde is net waar.
Vanuit de EU worden er veel campagnes opgezet om ons vlees te promoten. Waanzin eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Vorig jaar ergens op Nederlandse televisie gezien: het omgekeerde is net waar.
Vanuit de EU worden er veel campagnes opgezet om ons vlees te promoten. Waanzin eigenlijk.
Om de veeboeren financieel te helpen veronderstel ik.
Net zoals de 'drink melk' campagnes voor de zuivelboeren, die ik soms op VRT zie als 'boodschap van algemeen nut'.
Net nu er meer onderzoek aantoont dat melk toch niet helemaal goed voor ons is ( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10120447/)
 
Er zou van de overheid uit meer campagne moeten worden gevoerd om gezonde vleesvervangers te promoten. Zelf eet ik thuis héél lekker en gevarieerd met noten, peulvruchten,...

Het is beter voor de gezondheid en voor het klimaat! What's not to like?
Nja, hoe definieer je gezond? Als ik zie welke wildgroei er tegenwoordig in de supermarkt is van highly processed 'groenten'burgers die vol met bewaarmiddelen zitten, moet daar vooral niet te veel campagne voor gevoerd worden. Vele van die vleesvervangers surfen mee op het idee dat vlees kaka is en het alternatief gezond, maar de realiteit is toch nog wat anders. Niet dat ik hier vlees te hard wil gaan verdedigen want we kopen dat eerlijk gezegd zelf amper, maar als je ziet welke troep in de gemiddelde Colruyt ligt bij het vegi-aanbod, durf ik dat toch niet gezonder te noemen.
 
Nja, hoe definieer je gezond? Als ik zie welke wildgroei er tegenwoordig in de supermarkt is van highly processed 'groenten'burgers die vol met bewaarmiddelen zitten, moet daar vooral niet te veel campagne voor gevoerd worden. Vele van die vleesvervangers surfen mee op het idee dat vlees kaka is en het alternatief gezond, maar de realiteit is toch nog wat anders. Niet dat ik hier vlees te hard wil gaan verdedigen want we kopen dat eerlijk gezegd zelf amper, maar als je ziet welke troep in de gemiddelde Colruyt ligt bij het vegi-aanbod, durf ik dat toch niet gezonder te noemen.
Klimaattechnisch is zelfs een "ongezonde" groenteburger (heel vaak zijn de vleesvervangers trouwens wat anders dan een groenteburger), gewoon een pak beter dan vlees. Het hoeft inderdaad niet gezonder te zijn, al is dat vaak daar bovenop wel nog eens het geval.
 
Klimaattechnisch is zelfs een "ongezonde" groenteburger (heel vaak zijn de vleesvervangers trouwens wat anders dan een groenteburger), gewoon een pak beter dan vlees. Het hoeft inderdaad niet gezonder te zijn, al is dat vaak daar bovenop wel nog eens het geval.
Maar geef toe, "je helpt het klimaat maar niet je gezondheid" is niet zo'n overtuigend argument :)

Nuja, met peulvruchten of de klassieke zaken zoals kaas, tofu, ... kan je perfect zonder vleesvervangers of groenteburgers.
 
Klimaattechnisch is zelfs een "ongezonde" groenteburger (heel vaak zijn de vleesvervangers trouwens wat anders dan een groenteburger), gewoon een pak beter dan vlees. Het hoeft inderdaad niet gezonder te zijn, al is dat vaak daar bovenop wel nog eens het geval.
Klimaattechnisch waren er beter ook geen covid vaccins geweest want de mens blijft de grootste vervuiler van de planeet. Als we dit soort omschakelingen al moeten doen omwille van het klimaat, dan liggen de prioriteiten gewoon fout want hoeveel het ook verbruikt, dit valt op globale schaal allemaal in het niets.
 
Maar geef toe, "je helpt het klimaat maar niet je gezondheid" is niet zo'n overtuigend argument :)

Nuja, met peulvruchten of de klassieke zaken zoals kaas, tofu, ... kan je perfect zonder vleesvervangers of groenteburgers.
Ik zou ook nooit zeggen: pak allemaal vleesvervangers.
Wel: we eten massaal veel te veel vlees, voor onze gezondheid, voor die van de planeet en voor het welzijn van de beesten.

Klimaattechnisch waren er beter ook geen covid vaccins geweest want de mens blijft de grootste vervuiler van de planeet. Als we dit soort omschakelingen al moeten doen omwille van het klimaat, dan liggen de prioriteiten gewoon fout want hoeveel het ook verbruikt, dit valt op globale schaal allemaal in het niets.
"The global production of food is responsible for a third of all planet-heating gases emitted by human activity, with the use of animals for meat causing twice the pollution of producing plant-based foods, a major new study has found."

According to FAO data, 14.5% of all human-caused greenhouse gas emissions are attributable to livestock farming

a figure so high that, for many people in countries with high levels of meat consumption, dietary change came to be seen as perhaps the single most important step individuals could take to reduce their climate impact.

(...)

but it doesn’t factor in the significant climate benefits we’d get if we freed up some of the land now dedicated to livestock farming and allowed forests to return, unlocking their potential as “carbon sinks” that absorb and sequester greenhouse gases from the air.
 
Als we dit soort omschakelingen al moeten doen omwille van het klimaat, dan liggen de prioriteiten gewoon fout want hoeveel het ook verbruikt, dit valt op globale schaal allemaal in het niets.
Landbouw neemt wel degelijk een grote plaats in de CO2 uit stoot. En een groot deel ervan komt van de veeteelt.
En dan zwijgen we nog van de stikstofuitstoot of het feit dat een enorm grootste deel van van ons landbouwareaal wordt gebruikt voor voedergewassen of het gigantische waterverbruik.

Hoe je het ook draait of keert: de impact is echt enorm en zelfs kleine beetjes kunnen daarbij helpen.

Het is ook een sneeuwbaleffect: minder grond voor landbouw, meer voor natuur en bomen -> minder CO2 uitstoot en die extra bomen nemen nog eens meer op. Da's heel simplistisch maar da's wel hoe het werkt.

Ik zie net @Loser zijn post met waar duiding en links. Daar heb je je bronnen :)
 
Hier proberen we ook wat meer alternatieven te eten. Al blijft het lastig om een traditioneel gerecht vegetarisch te maken zonder vleesvervangers (of iets dat naar vlees moet smaken). Bij Italiaans of Aziatisch lukt dat zonder problemen, maar de Belgische keuken is veel minder af te stemmen.

Al vind ik sommige vleesvervangers ook helemaal niet slecht trouwens (en sommige wel écht slecht :p)
 
Klimaattechnisch waren er beter ook geen covid vaccins geweest want de mens blijft de grootste vervuiler van de planeet. Als we dit soort omschakelingen al moeten doen omwille van het klimaat, dan liggen de prioriteiten gewoon fout want hoeveel het ook verbruikt, dit valt op globale schaal allemaal in het niets.
Vreemde redenering: "hoeveel het ook is, het valt op globale school in het niets". Dat lijkt zoals altijd een vrijgeleide om niets te moeten doen, laat een ander het maar oplossen.
 
Ik eet al bijna 20 jaar geen vlees meer en ik ben blij dat de beschikbaarheid van vegetarische opties in de supermarkt op die 20 jaar serieus gegroeid is!
Hier proberen we ook wat meer alternatieven te eten. Al blijft het lastig om een traditioneel gerecht vegetarisch te maken zonder vleesvervangers (of iets dat naar vlees moet smaken). Bij Italiaans of Aziatisch lukt dat zonder problemen, maar de Belgische keuken is veel minder af te stemmen.

Al vind ik sommige vleesvervangers ook helemaal niet slecht trouwens (en sommige wel écht slecht :p)
De meeste restaurants bieden tegenwoordig een redelijk veggie alternatief aan, enkel de vele van de "traditionele" brasseries lopen nog wat achter. Daar kan je over het algemeen meer Belgisch eten, dus zoals je zegt :smile:
 
Terug
Bovenaan