Vermindering vleesconsumptie trager dan verwacht in Vlaanderen

Welke omschrijving past het best bij jouw eetpatroon? (Veggie = vegetarisch of vegan)

  • Ik eet minder dan 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd.

    Stemmen: 75 49,3%
  • Ik eet 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 19 12,5%
  • Ik eet 1 dag per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 5 3,3%
  • Ik eet meerdere dagen per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 20 13,2%
  • Ik eet meerdere dagen per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 15 9,9%
  • Ik eet elke dag enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 18 11,8%

  • Totaal aantal stemmers
    152
Omschakeling naar meer veggie gaat traag in Vlaanderen: "Vleescultuur zit nog diep verankerd in ons voedingspatroon"

Omschakeling gaat traag? Heb ik ergens een meeting gemist dat we een omschakeling gaan uitvoeren?

Ach ja, ik als oude knar ga gewoon mijn stuk vlees blijven eten. Ook al verdubbelt, verdrievoudigd of vertienvoudigd de prijs.
De volgende generatie , zoals met alcohol en rijden, die opgroeit zal mogelijks die omslag wel maken. Zoals ik weet dat voor de kinderen van mijn vrienden dit al het geval is. Waardoor de vrienden zelf ook al eens wat minder vlees eten, tot op een barbecue of... zo. Maar op andere momenten hebben ze dan al wel bijgedragen.

Misschien dat ik voor de zekerheid nu al maar mijn vleesverbruik verhoog zodanig dat ik in de toekomst dan maar terugplooi naar 100g, zoals het geval was toen ik opgroeide. Maar zolang ik kan ga ik er gebruik van maken. Ik eet niet graag linzen, bonen, erwten... en zo'n grote fanaat van kaas ben ik nu ook niet. Kaas curry en rijst lijkt mij niet direct optimaal ongeacht of dit beter is voor het klimaat. Of frieten met kaas en niet een hamburger of ribbetjes of stoofvlees... Of wortelstomp zonder spek... neen ik ben en blijf een zeer koele minnaar. Maar you do you.

Maar zoals Nestorius meldde, men laat nog altijd iedereen vrij. Men probeert mensen gewoon een beetje gezonder te doen leven. Zoals men vroeger ook probeerde om mensen groentjes te laten eten of rood vlees te beperken of vis te eten. Zaken waar ik nog altijd mijn kas aan veeg. Maar ik er echt niet het gevang voor wordt ingegooid.
Ik ga in ieder geval die objectieven niet halen. Maar iemand anders mag gerust mijn intake compenseren ;p.
 
Het moeilijkste vind ik om beleg op de boterham te vervangen. In eerste instantie omdat charcutrie high processed food is.

Nu de laatste tijd begin ik mijn draai wel te vinden door oa zelf kip of kalkoen te bakken voor tussen de boterham.
Hummus is 10x lekkerder als je het zelf maakt, in combinatie met wat sla, tomaat, avocado of komkommer nog eens zo lekker.
En pure notenpasta's vind ik ook heel lekker.

Met tijd en stond eens een eitje, doosje makreel ed. kom je ook al een eind. Maar al dit is allesbehalve vegan natuurlijk.

Eerlijk gezegd buiten hummus heb ik niet zoveel ideeen wat ik tussen de boterham moet leggen om het vegan te maken. En ook geen tijd om elke dag een half uur in de keuken te moeten staan om vanalles klaar te maken.

Voor warm eten is dat veel gemakkelijker.
 
Het moeilijkste vind ik om beleg om de boterham te vervangen. In eerste instantie omdat charcutrie high processed food is.

Nu de laatste tijd begin ik mijn draai wel te vinden door oa zelf kip of kalkoen te bakken voor tussen de boterham.
Hummus is 10x lekkerder als je het zelf maakt, in combinatie met wat sla, tomaat, avocado of komkommer nog eens zo lekker.
En pure notenpasta's vind ik ook heel lekker.

Met tijd en stond eens een eitje, doosje makreel ed. kom je ook al een eind. Maar al dit is allesbehalve vegan natuurlijk.

Eerlijk gezegd buiten hummus heb ik niet zoveel ideeen wat ik tussen de boterham moet leggen om het vegan te maken. En ook geen tijd om elke dag een half uur in de keuken te moeten staan om vanalles klaar te maken.

Voor warm eten is dat veel gemakkelijker.
Dat heb ik opgelost door :

1) soep met een boterham te eten
2) boterham met jam (al dan niet zelfgemaakte)
3) boterham met choco (al dan niet zelfgemaakte) + soms een stuk kaas
4) boterham met een chocolade reep

Charcuterie eet ik zeer weinig. Op een hot dog, kip curry of... boterhamworst/salami eens na. Maar dat is dan een paar keer in de maand. Meestal is het echter versie 1. Maar dan eet ik wel geen soep meer smiddags.
 
Ik zou ook nooit zeggen: pak allemaal vleesvervangers.
Wel: we eten massaal veel te veel vlees, voor onze gezondheid, voor die van de planeet en voor het welzijn van de beesten.


"The global production of food is responsible for a third of all planet-heating gases emitted by human activity, with the use of animals for meat causing twice the pollution of producing plant-based foods, a major new study has found."

According to FAO data, 14.5% of all human-caused greenhouse gas emissions are attributable to livestock farming

a figure so high that, for many people in countries with high levels of meat consumption, dietary change came to be seen as perhaps the single most important step individuals could take to reduce their climate impact.

(...)

but it doesn’t factor in the significant climate benefits we’d get if we freed up some of the land now dedicated to livestock farming and allowed forests to return, unlocking their potential as “carbon sinks” that absorb and sequester greenhouse gases from the air.

Vreemde redenering: "hoeveel het ook is, het valt op globale school in het niets". Dat lijkt zoals altijd een vrijgeleide om niets te moeten doen, laat een ander het maar oplossen.
Het gaat me om het feit dat de Vlaamse regering deze omschakeling moet promoten. Ja, de hele vleesindustrie is een grote vervuiler. Nee, je maakt geen verschil als alle Vlamingen ineens geen vlees meer gaan eten. Net hetzelfde als de hele hetze met de kerncentrales om dan elektriciteit uit Duitsland te moeten halen uit steenkool.

Al deze regionale initiatieven zijn goed om je geweten te sussen moest je daar een probleem mee hebben maar zullen niets veranderen zolang de echte vervuilers op globale schaal zich niet aanpassen. En noem dat gerust egoïstisch dan.
 
Het gaat me om het feit dat de Vlaamse regering deze omschakeling moet promoten. Ja, de hele vleesindustrie is een grote vervuiler. Nee, je maakt geen verschil als alle Vlamingen ineens geen vlees meer gaan eten. Net hetzelfde als de hele hetze met de kerncentrales om dan elektriciteit uit Duitsland te moeten halen uit steenkool.

Al deze regionale initiatieven zijn goed om je geweten te sussen moest je daar een probleem mee hebben maar zullen niets veranderen zolang de echte vervuilers op globale schaal zich niet aanpassen. En noem dat gerust egoïstisch dan.
Dan negeer je de link waarin staat dat je individueel weinig stappen kunt nemen die in één klap zo'n groot verschil maken als stoppen met het eten van vlees. Weinig... in de link staat: geen enkele. Het is de single biggest change you can make, staat daar.

Als je alles gaat platrelativeren in die mate dat je Jezus Christus zelf moet zijn voor je iets mag ondernemen, want anders is het nutteloos, dan is het niet degene die stopt met vlees eten die zijn geweten aan het sussen is, hoor. Dan is het degene die weigert te ondernemen "want er zijn nog veel andere problemen". En dat is dan inderdaad egoïstisch.
 
Dat heb ik opgelost door :

1) soep met een boterham te eten
2) boterham met jam (al dan niet zelfgemaakte)
3) boterham met choco (al dan niet zelfgemaakte) + soms een stuk kaas
4) boterham met een chocolade reep

Charcuterie eet ik zeer weinig. Op een hot dog, kip curry of... boterhamworst/salami eens na. Maar dat is dan een paar keer in de maand. Meestal is het echter versie 1. Maar dan eet ik wel geen soep meer smiddags.

Soep is idd ook een goede. Maak ik ook regelmatig en daar kan je een halve week van eten.
Vooral nu aan het kijken naar maaltijdsoepen.

Jam en choco is nu ook niet het beste. Het minderen in charcutrie gaat mij in eerste instantie omdat hetongezond is. Dan zijn die 2 ook niet het beste :p
Nu ja, ik eet ook wel dagelijks één van die dingen op een boterham, maar als je 6-7 boterhammen eet smiddags heb je wel wat variatie nodig.
 
Geen of weinig vlees eten zal heel goed voor het milieu zijn maar ik laat dit over aan de volgende generatie.
Ik zou er ongelukkig van worden om mijn eten fundamenteel te moeten veranderen. Een lekker stuk vlees betekent af en toe intens geluk (serieus).
Zal m'n steentje op een andere manier wel bijdragen.
 
De titel van dat artikel, dat is toch echt om te provoceren. Een omschakeling naar veggie. Het is géén omschakeling en het is al zeker niet veggie maar eerder een ambitie om als samenleving wat meer te leven als flexitariër. En dan zijn er hier een paar die verbaasd zijn over de verontwaardiging, lol.
Klopt.
Als je één of 2 dagen per week vlees van je bord laat, heb je al een goede impact (voor klimaat en je gezondheid).
 
Mijn goed voornemen voor dit jaar was minder vlees eten. "Minder" dus, niet "geen", omdat ik zelf weet dat dat onrealistisch is voor mij en dat ik dat dus snel zou opgeven.

Maar voorlopig lukt het best goed eigenlijk. Ge moet vooral afstappen van de saaie Belgische keuken met gerechten van "iets met patat, iets van groenten, iets vlees". Als ge daar aan vasthangt, moet ge met vleesvervangers beginnen ('fake' vlees zeg maar), en voorlopig heb ik daar niet de beste ervaringen mee. Bv. Thaise curry is gemakkelijk aan te passen naar vegetarisch (kikkererwten ipv kip ofzo), en nog steeds zeer lekker. Pasta zonder vlees ook niet moeilijk. Soms zelf pizza maken, en ipv salami of ham doet ge gegrilde groenten (courgette, paprika...): zeer lekker en een pak gezonder. Ik blijf ook nog experimenteren met nieuwe vegetarische gerechten, wat eigenlijk gewoon plezant is.

Ik eet nu ook soms vis i.p.v. vlees, al weet ik eigenlijk niet wat daar het effect van is qua milieu impact. Maar ik vermoed wel dat het gezonder is.

Eigenlijk doe ik dit totaal niet voor het klimaat, want ik vind het veel te relatief. Ik neem bv. de laatste jaren pak gemiddeld 3 keer per jaar het vliegtuig (voor vakantie én voor het werk), en het lijkt me dat minder vlees eten een druppel op een hete plaat is in vgl. met vliegen.
 
De titel van dat artikel, dat is toch echt om te provoceren. Een omschakeling naar veggie. Het is géén omschakeling en het is al zeker niet veggie maar eerder een ambitie om als samenleving wat meer te leven als flexitariër. En dan zijn er hier een paar die verbaasd zijn over de verontwaardiging, lol.

Exact. Alsof ze een artikel zouden uitbrengen dat er "2% meer Vlamingen op konijnenvoer leven".

Dat ze inderdaad eens beginnen met mensen bewust te maken over deftige alternatieven, dan zullen er al meer die keuze maken. Ik kook 2-3 keer per week zonder vlees maar zoveel smakelijke alternatieven zijn er nog niet, het meeste blijft toch smakeloze droge pseudo-vleesvervangers en dat is gewoon zonde.
 
Dat zal uiteindelijk dezelfde weg gaan als roken en alcohol. Het wordt duurder, moeilijker te consumeren en uiteindelijk zal men u aankijken als een barbaar als je het doet
 
Het idee alleen al vind ik verschrikkelijk. Het enige wat ik echt met smaak opeet op m'n bord is vlees. De rest ligt erbij "omdat het moet", maar dat eet ik nooit met smaak op (uitzonderingen daar gelaten). Ik durf weleens enkel vlees eten, maar iets eten zonder vlees erbij als hoofdgerecht is niet voor mij weggelegd.
 
Exact. Alsof ze een artikel zouden uitbrengen dat er "2% meer Vlamingen op konijnenvoer leven".

Dat ze inderdaad eens beginnen met mensen bewust te maken over deftige alternatieven, dan zullen er al meer die keuze maken. Ik kook 2-3 keer per week zonder vlees maar zoveel smakelijke alternatieven zijn er nog niet, het meeste blijft toch smakeloze droge pseudo-vleesvervangers en dat is gewoon zonde.

Wat ik al geleerd heb is dat ge meer kruiden moet gebruiken gewoon.
Niet per se zout (want ongezond), maar wel dingen als koriander (dit welteverstaan, niet de groene blaadjes), paprikapoeder, komijn, peper, provencaalse kruiden, oregano enz.
 
Het idee alleen al vind ik verschrikkelijk. Het enige wat ik echt met smaak opeet op m'n bord is vlees. De rest ligt erbij "omdat het moet", maar dat eet ik nooit met smaak op (uitzonderingen daar gelaten). Ik durf weleens enkel vlees eten, maar iets eten zonder vlees erbij als hoofdgerecht is niet voor mij weggelegd.

Dat is dus wat ik bedoel met de Belgische keuken. Uw vlees ligt "apart van de rest". Dus ge hebt het idee dat vegetarisch hetzelfde is als enkel "de rest" mogen opeten.

Onze keuken is gewoon totaal ongeschikt op dat vlak. Het is veel gemakkelijker om vegetarisch te eten met zeg maar 'geïntegreerde' gerechten. Bv. lasagna, curries, mexicaanse zaken, ma.w. gerechten waar er sowieso geen apart hoopje vlees is.

Ik ben zo ooit op reis geweest in India. Heel veel vegetarisch gegeten, en niet normaal wat een smaakbommen dat soms zijn. Dan hebt ge echt geen nood aan een stuk vlees. (ook omdat het vlees daar minder betrouwbaar is - groter risico op voedselvergiftiging enzo)

edit: veganistisch zou ik wel niet kunnen denk ik, daar moet ge teveel bij nadenken. En dan vooral geen kaas of eieren: nee danku.
 
Dat is dus wat ik bedoel met de Belgische keuken. Uw vlees ligt "apart van de rest". Dus ge hebt het idee dat vegetarisch hetzelfde is als enkel "de rest" mogen opeten.

Onze keuken is gewoon totaal ongeschikt op dat vlak. Het is veel gemakkelijker om vegetarisch te eten met zeg maar 'geïntegreerde' gerechten. Bv. lasagna, curries, mexicaanse zaken, ma.w. gerechten waar er sowieso geen apart hoopje vlees is.

Ik ben zo ooit op reis geweest in India. Heel veel vegetarisch gegeten, en niet normaal wat een smaakbommen dat soms zijn. Dan hebt ge echt geen nood aan een stuk vlees. (ook omdat het vlees daar minder betrouwbaar is - groter risico op voedselvergiftiging enzo)

edit: veganistisch zou ik wel niet kunnen denk ik, daar moet ge teveel bij nadenken. En dan vooral geen kaas of eieren: nee danku.
Mja, al die zaken zijn eigenlijk ook gewoon lekkerder wanneer er wel vlees is in verwerkt.
 
Dat is dus wat ik bedoel met de Belgische keuken. Uw vlees ligt "apart van de rest". Dus ge hebt het idee dat vegetarisch hetzelfde is als enkel "de rest" mogen opeten.

Onze keuken is gewoon totaal ongeschikt op dat vlak. Het is veel gemakkelijker om vegetarisch te eten met zeg maar 'geïntegreerde' gerechten. Bv. lasagna, curries, mexicaanse zaken, ma.w. gerechten waar er sowieso geen apart hoopje vlees is.

Ik ben zo ooit op reis geweest in India. Heel veel vegetarisch gegeten, en niet normaal wat een smaakbommen dat soms zijn. Dan hebt ge echt geen nood aan een stuk vlees. (ook omdat het vlees daar minder betrouwbaar is - groter risico op voedselvergiftiging enzo)

edit: veganistisch zou ik wel niet kunnen denk ik, daar moet ge teveel bij nadenken. En dan vooral geen kaas of eieren: nee danku.
Dat is alleen maar juist als je onze keuken alleen bekijkt als: wat we tegenwoordig eten.
Als je het historischer bekijkt, klopt dat niet. Er is trouwens hier niemand die pleit om geen vlees meer te eten. De omschakeling gaat ook niet over een totale omschakeling waarbij je geen enkel stukje vlees meer mag eten. Het kweken van dieren om te slachten hoeft ook niet zo slecht te zijn voor het klimaat als dat het nu is. Het gaat om schaal: In de huidige schaal kun je onze gerechten inderdaad niet vegetarisch eten. In de huidige schaal is het heel slecht voor het klimaat.

Asperges met mousselinesaus, mosselen, witloof met kaassaus... de grootte van je stuk vlees is in de loop der tijd enorm gegroeid. Je grootouders waren het niet gewend om die hoeveelheden vlees te eten bij elke maaltijd, en dat is nog maar 2 generaties geleden. Maar daarbij hoort ook het varken van kop tot staart opmaken bijvoorbeeld, in plaats van de gigantische verspilling waarbij alleen maar de ribbetjes en het "mooie" vlees gebruikt wordt.
 
Ik mis de optie in de poll:
Ik doe sta niet stil bij wat ik dagelijks eet.
Want volgens mij denken veel mensen gewoon niet na over hun vleesverbruik hoor.

Persoonlijk zie ik eigenlijk weinig redenen om ons vleesverbruik hier thuis aan te passen, We maken niet speciaal vegetarische dingen maar de enige keren dat we echt veel vlees eten is als we bvb ribbetjes van de barbecue eten. De gewone maaltijden zullen hoogstens een 50 gram vlees per man bevatten.
 
Hier heeft schoonvader trouwens onlangs pasta met "vegan spek" gegeten. Heel de maaltijd positief over het eten.
Toen mijn vrouw zei dat zo zonder vlees eten wel lukt, en hij besefte dat het geen spek was, was het ineens niks voor hem...
 
Ik mis de optie in de poll:
Ik doe sta niet stil bij wat ik dagelijks eet.
Want volgens mij denken veel mensen gewoon niet na over hun vleesverbruik hoor.

Persoonlijk zie ik eigenlijk weinig redenen om ons vleesverbruik hier thuis aan te passen, We maken niet speciaal vegetarische dingen maar de enige keren dat we echt veel vlees eten is als we bvb ribbetjes van de barbecue eten. De gewone maaltijden zullen hoogstens een 50 gram vlees per man bevatten.
50 gram vlees? Dat lijkt me heel weinig en valt volgens velen al onder een vegi dieet :p
 
Terug
Bovenaan