Vermindering vleesconsumptie trager dan verwacht in Vlaanderen

Welke omschrijving past het best bij jouw eetpatroon? (Veggie = vegetarisch of vegan)

  • Ik eet minder dan 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd.

    Stemmen: 75 49,3%
  • Ik eet 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 19 12,5%
  • Ik eet 1 dag per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 5 3,3%
  • Ik eet meerdere dagen per week een veggie hoofdmaaltijd. Ontbijt/lunch pas ik niet speciaal aan.

    Stemmen: 20 13,2%
  • Ik eet meerdere dagen per week enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 15 9,9%
  • Ik eet elke dag enkel veggie maaltijden.

    Stemmen: 18 11,8%

  • Totaal aantal stemmers
    152
Beetje overdreven om over een grote intellectuele inspanning te spreken wanneer het gaat over 10 andere gerechten leren maken, IMO, als het er al 10 zijn. De rest van de post is toch gewoon wat hier al gezegd wordt: "het is een gewoonte, ik heb dat thuis ook zo gezien". Welja, mensen veranderen niet graag, het is dan ook de bedoeling dat het allemaal niet zo ingrijpend is en langzaamaan gaat zodat er niemand gebruskeerd wordt :unsure:

Wel ja ik probeer maar mijn perspectief uit te leggen. Het is trouwens niet enkel die 10 gerechten leren maar ze ook nog lekkerder vinden dan de huidige. 30 jaar smaakpapil training maak je niet makkelijk ongedaan.

Op restaurant kan ik experimenteren, maar thuis heb ik liefst de vertrouwde gerechten.

Maar zoals met alles is het maar hopen dat er genoeg weerstand is in de samenleving dat het allemaal niet te snel gaat. Want op je eentje ga je er toch niet veel aan kunnen vertragen.

Want ja, het is niet zo een big deal moest ik uiteindelijk geforceerd worden. Maar ik ga niet vrijwillig switchen en ga weerstand bieden daar waar ik kan :).
 
Weet niet in hoeverre correct maar heb "meerdere dagen per week een een veggie hoofdmaaltijd aangevinkt".

Zuivelproducten heb ik dan ook als "veggie" beschouwd (ben uitgegaan van veggie en niet vegan).

Ontbijt is dan ook quasi altijd veggie hier (cereals + zuivelproduct).
 
Omschakeling naar meer veggie gaat traag in Vlaanderen: "Vleescultuur zit nog diep verankerd in ons voedingspatroon"

Omschakeling gaat traag? Heb ik ergens een meeting gemist dat we een omschakeling gaan uitvoeren?
Het eerste wat ik hier van hoor (en helaas is dit geen leugen). Volgens mij is hier toch iets mis gegaan met de communicatie richting Jan Modaal.

De stemming bevestigt dit ook
"Ik eet minder dan 1 dag per week een veggie hoofdmaaltijd. - 46.3%"

Nu goed ik heb bij de McDonalds al eens zo'n veggie hamburger gegeten. Dat smaakt best wel 'ok'.
 
Nu goed ik heb bij de McDonalds al eens zo'n veggie hamburger gegeten. Dat smaakt best wel 'ok'.
De smaak van zo'n typische burger daar komt nu ook niet van de dunne schijf droog rundsvlees die ze ertussen steken denk ik. Maak dat uit quorn of zo'n vervanger zonder het te zeggen en ik weet niet of veel mensen dat gaan merken.
 
De smaak van zo'n typische burger daar komt nu ook niet van de dunne schijf droog rundsvlees die ze ertussen steken denk ik. Maak dat uit quorn of zo'n vervanger zonder het te zeggen en ik weet niet of veel mensen dat gaan merken.

Idd, ik vind de veggie giant even lekker als de gewone.
 
De smaak van zo'n typische burger daar komt nu ook niet van de dunne schijf droog rundsvlees die ze ertussen steken denk ik. Maak dat uit quorn of zo'n vervanger zonder het te zeggen en ik weet niet of veel mensen dat gaan merken.
In welke mate kan je dat zelfs vlees noemen zou je kunnen zeggen.
Los daarvan is het ook puur perceptie, puur omdat het vegetarisch is gaan mensen afhaken. Ook al gaat de smaak zeker niet negatief beïnvloed raken.
Dat is ook een beetje de verdienste van de dogmatische houding van de vega en vegan community, dat veel mensen puur uit principe het ook weigeren. En dat is gewoon jammer.
 
In welke mate kan je dat zelfs vlees noemen zou je kunnen zeggen.
Los daarvan is het ook puur perceptie, puur omdat het vegetarisch is gaan mensen afhaken. Ook al gaat de smaak zeker niet negatief beïnvloed raken.
McDo hamburgers zijn zuiver rundsvlees hoor, maar zonder vet is dat gewoon vrij smaakloos.
Dat is ook een beetje de verdienste van de dogmatische houding van de vega en vegan community, dat veel mensen puur uit principe het ook weigeren. En dat is gewoon jammer.
Je hebt hier al een vreemde post gezet over de dogma's van vegetariërs en veganisten. Ik denk dat die weinig te maken hebben met hoe vaak mensen vlees willen eten.
 
McDo hamburgers zijn zuiver rundsvlees hoor, maar zonder vet is dat gewoon vrij smaakloos.

Het klopt dat het puur gemalen rundvlees is waar het vet van verwijderd is wat in plakjes wordt geperst.
Dus ja in de strikte vorm is het vlees. Alleen in een heel verwerkte vorm.
Maar het is niet waar je aan denkt als je aan vlees denkt, dat was vooral mijn punt.
Zuiver het plakje vlees op zich is op zijn zachtst uitgedrukt vrij smakeloos inderdaad.

Je hebt hier al een vreemde post gezet over de dogma's van vegetariërs en veganisten. Ik denk dat die weinig te maken hebben met hoe vaak mensen vlees willen eten.

Het staat je vrij om dat te denken.
Terwijl ik dan wel indicaties heb dat in sommige gevallen het weigerachtig tegenover vegetarische gerechten en alternatieven ontstaat vanuit de sfeer die errond gecreëerd wordt.
Ik zeg niet dat het de grootste reden is. Wel dat het een onderdeel is van een groter geheel, en dat we ook mogen erkennen dat dit meespeelt.

Ik spreek voor mijzelf maar ik eet ook vaak vlees zonder dat ik bewust vlees wil eten. Wij kiezen maaltijden via hellofresh of uit de receptenlijst en onbewust pak je naar de gerechten met vlees.
En ik durf gerust ook te zeggen dat ik al meermaals gerechten met vlees heb gegeten die mij niet gesmaakt hebben.
 
Je hebt hier al een vreemde post gezet over de dogma's van vegetariërs en veganisten. Ik denk dat die weinig te maken hebben met hoe vaak mensen vlees willen eten.

Goh, "Meat is Murder", choque-campagnes met beelden uit slachthuizen, "feeding kids meat is child abuse"... Een vocaal deel van de vegan/vega community is zeer moraliserend. Een mens ziet zichzelf graag als "aan de goede kant van het morele/ethische spectrum" dus boodschappen die neerkomen op "jij bent de slechterik" zorgen ervoor dat we direct in de verdediging gaan en zelf nog meer vastklampen aan onze identiteit en gewoontes. Bovendien gebruiken ze graag het schock-effect, wat veel mensen ook negeren of uitfilteren omwille van de emoties die het opwekt.

Dat is natuurlijk de minderheid, maar dat leidt tot "wij-zij" denken en mensen die automatisch al hun barrières opgooien als het over veggie/vegan gaat.

OT: wij eten 1x per week veggie, soms meer.

We hebben ook al wat veggie kookcursussen gedaan - maar eerlijk gezehd vaak teleurgesteld. Komen ze af met walgelijke "vol au veggie" en slijmerige spinazieburgers. Stop gewoon met vleesgerechten veggie te maken aub... Alleen hardcore vegans vinden dat lekker. De lekkerste veggie gerechten, zijn die helemaal geen vleesgerechten proberen te imiteren.

Ik begrijp wel dat de gemiddelde mens het niet evident vind om over te schakelen. Voor velen is koken/eten in de week vooral iets functioneels. We hebben onze 15/20 recepten die we kennen en degelijk vinden. Iets nieuws proberen vraagt extra tijd en energie - en meestal lukt het van de eerste keer niet zo goed dus je moet al volharden om het juist te krijgen. Als je dan fulltime werkt, kinderen hebt en/of voor je ouders moet zorgen... Dan hen je gewoon zeer weinig ruimte en energie over voor die eiwitshift.

Het zal tijd vragen - het is een geleidelijk proces dat over generaties zal lopen. Sowieso is "iedereen veggie" absoluut niet haalbaar. Hebben we die tijd voor het klimaat? Niet echt.

Het is duidelijk dat morele/ethische/klimaatargumenten niet werken voor de meeste mensen. Waarom blijven we daar dan op inzetten?

Focus op jonge mensen wiens culinaire gewoontes nog kneedbaar zijn. Reik hen lekkere, relatief eenvoudige gerechten aan die niet enorm veel kosten en geen 100 moeilijk te vinden ingrediënten vereisen aan. Werk met bv's en tv koks. Zet in op werkgevers die een kantine aanbieden. Kortom: ga naar de mensen toe met een positief verhaal en werk vanuit hun noden.
 
Het is duidelijk dat morele/ethische/klimaatargumenten niet werken voor de meeste mensen. Waarom blijven we daar dan op inzetten?
Ik vrees dat je hier gelijk hebt. Maar het zou zo'n goede impact hebben op het klimaat en omgeving.
Hoeveel meer weerrecords moeten er de laatste jaren nog gebroken worden vooraleer mensen het door hebben dat het echt al 5 na 12 is met het klimaat.

:offtopic: zelf ben ik blij dat ik geen kinderen heb, want in wat voor een wereld gaan die oud worden?
 
Goh, "Meat is Murder", choque-campagnes met beelden uit slachthuizen, "feeding kids meat is child abuse"... Een vocaal deel van de vegan/vega community is zeer moraliserend. Een mens ziet zichzelf graag als "aan de goede kant van het morele/ethische spectrum" dus boodschappen die neerkomen op "jij bent de slechterik" zorgen ervoor dat we direct in de verdediging gaan en zelf nog meer vastklampen aan onze identiteit en gewoontes. Bovendien gebruiken ze graag het schock-effect, wat veel mensen ook negeren of uitfilteren omwille van de emoties die het opwekt.

Dat is natuurlijk de minderheid, maar dat leidt tot "wij-zij" denken en mensen die automatisch al hun barrières opgooien als het over veggie/vegan gaat.
Mij lijken al die campagnes, alsook de stereotype "veganist met vermanend vingertje" toch redelijk marginale fenomenen in Vlaanderen? Een beetje een cliché dat zijn eigen leven gaat leiden op het internet, waar vooral de antibeweging dat opwerpt als zeer problematisch. Ik bedoel, ik ben nog nooit een vegetariër of veganist tegengekomen die mij wou bekeren, en ik zou het sterk vinden dat mensen dagelijks vasthouden aan vlees omdat ze het gevoel krijgen dat ze zich moeten weren daartegen.
Het is duidelijk dat morele/ethische/klimaatargumenten niet werken voor de meeste mensen. Waarom blijven we daar dan op inzetten?
Omdat het de waarheid is zeker? Ik bedoel, op termijn zal vlees wel gewoon duurder worden vermoed ik, en dat zal IMO beter werken, maar de achterliggende motivatie om minder vlees te eten blijft toch hetzelfde?
 
In welke mate kan je dat zelfs vlees noemen zou je kunnen zeggen.
Los daarvan is het ook puur perceptie, puur omdat het vegetarisch is gaan mensen afhaken. Ook al gaat de smaak zeker niet negatief beïnvloed raken.
Dat is ook een beetje de verdienste van de dogmatische houding van de vega en vegan community, dat veel mensen puur uit principe het ook weigeren. En dat is gewoon jammer.
Als iemand met zo'n statement afkomt, stel ik mij toch de vraag hoe dat perspectief ontstaat. Want het lijkt me sterk dat iemand die er eigenlijk niet mee bezig is een grondig beeld kan hebben van wat de 'vega community' denkt, als die al bestaat.

Bedoel jij niet eerder dat je op het internet/de tv af en toe iets van schandaalnieuws ziet passeren over ambetante veganisten en dat is hoe jij je een beeld vormt van wat die 'community' denkt?
Want ik ben voor 95% vegetariër (eet enkel vlees als ik ergens wordt uitgenodigd), ben samen met een vegetariër, heb ooit samen gewoond met twee andere vegetariërs; en niemand van ons voelt zich echt lid van een 'community', noch heeft iemand ons ooit dogmatisch genoemd.

Het enige dat ooit gebeurt is dat ze hun ogen rollen als iemand moppen maakt met 'ze hebben geen energie, BWAHAHA' als punchline. Want echt waar, het is absurd om te zien hoe vaak mensen diezelfde mop maken.
 
Het enige dat ooit gebeurt is dat ze hun ogen rollen als iemand moppen maakt met 'ze hebben geen energie, BWAHAHA' als punchline. Want echt waar, het is absurd om te zien hoe vaak mensen diezelfde mop maken.
facebook, gestuurd door het demonisch algoritme dat de ondergang van onze maatschappij zal betekenen ( :unsure: ) stelt mij geregeld allerhande pagina's voor op basis van wat het denkt dat mijn interesses zijn. Waarschijnlijk omdat ik lid ben van een groep gericht op krachtsport, plaatst het mij in een bepaald hokje. Nu plots zijn dit dan pagina's van mensen die een "carnivoordieet" volgen. Dat zijn dan foto's van een steak met kaas en eieren over, en een bijschrift genre "bahaha mijn eten eet jouw eten, vegan soy boy". Of posts over het aantal gram eiwit in steak en hoe dit het beter maakt dan een portie groenten. Pijnlijk om te zien allemaal.
 
Wij hebben vooral onze porties aangepast, al zouden we die nog wel wat kleiner kunnen maken. We zitten nog redelijk vast in de gewoonte van groentje, vleesje (of visje), patatje (of rijst), en vegetarische gerechten met evenveel gemak en smaak zitten nog niet goed in de vingers. Dus is het meestal toch 3x week vlees en 2x week vis, en misschien 1x in de 2 weken vegetarisch en dat is dan ook nog eens meestal met iets van kaas er bij. Maar dat is dus vooral een gewoonteding, niet omdat ik het perse nodig heb, laat staan dat ik bewust niet vegetarisch zou willen eten. Die mindset kan ik maar moeilijk begrijpen. Ik kan intens genieten van een lekker stuk vlees of vis, maar ook veggie en vegan kan fantastisch lekker zijn en dat is het belangrijkste.

Ontbijt is altijd veggie of vegan (speciale gelegenheden daargelaten), lunch is ook meestal veggie bij mij. En dat is vaak wel bewust.

Het helpt bij mij ook niet dat ik een intolerantie heb voor fructanen, dus zaken als look, ajuin (en al de rest uit die familie), gedroogd fruit, dadels, cashewnoten, ... zijn een dikke no-no. Die eerste twee zitten in zowat elke vleesvervanger, dus die zijn geen optie voor mij als "quick win" naar een vegetarische maaltijd.
 
Als iemand met zo'n statement afkomt, stel ik mij toch de vraag hoe dat perspectief ontstaat. Want het lijkt me sterk dat iemand die er eigenlijk niet mee bezig is een grondig beeld kan hebben van wat de 'vega community' denkt, als die al bestaat.

Bedoel jij niet eerder dat je op het internet/de tv af en toe iets van schandaalnieuws ziet passeren over ambetante veganisten en dat is hoe jij je een beeld vormt van wat die 'community' denkt?
Want ik ben voor 95% vegetariër (eet enkel vlees als ik ergens wordt uitgenodigd), ben samen met een vegetariër, heb ooit samen gewoond met twee andere vegetariërs; en niemand van ons voelt zich echt lid van een 'community', noch heeft iemand ons ooit dogmatisch genoemd.

Het enige dat ooit gebeurt is dat ze hun ogen rollen als iemand moppen maakt met 'ze hebben geen energie, BWAHAHA' als punchline. Want echt waar, het is absurd om te zien hoe vaak mensen diezelfde mop maken.

Hoe het instaat dat beantwoord je zelf al voor een groot deel.
Door de grote hoop vooroordelen en informatie die op zijn zachtst uitgedrukt ruk is. Als je enkele veganisten of vegetariërs ziet die er echt helemaal in opgaan dan schept dat een bepaald beeld.
En we weten allemaal dat deze mensen bestaan, al is het een kleine groep, en zij hebben een luide stem en creëren het idee dat elke vegetariër lid is van deze club.
Mensen van deze slag staan ook niet open voor kritiek op hun overtuiging, en dringen hun gedachte zelfs vrij actief op.
En je hebt ook te maken met enkele katalysatoren bij de mensen, ook dat speelt mee.

Iemand die vegetariër is wordt verplicht om dit af en toe aan te halen. Want onze samenleving is uitgelijnd op vlees eten.
En eten is een zeer belangrijke pijler in ons sociaal leven. Als jij dan geen vlees eet moet je dit aanhalen, want anders heb je vaak geen eten.
Wat je dan krijgt is vaak dat je de moeilijke bent, want mensen voelen het aan alsof zij zich moeten aanpassen aan u. Terwijl het niet zo moeilijk is om iets te voorzien waar geen vlees in zit of in aanraking is gekomen met vlees.
Daarbij is het ook niet zo gek om als er een vegetariër in het gezelschap is om gewoon vegetarisch te eten over de hele lijn. Maar wat je dan krijgt is dat mensen het gevoel hebben dat zij zich moeten aanpassen aan die 1 persoon, dat die zijn overtuigingen worden opgedrongen.

Ik ken veel vegetariërs die echt niet moeilijk doen, die heel snel tevreden zijn met wat ze van eten krijgen.
Maar ik ken er persoonlijk ook, mijn zus bijvoorbeeld, die heel hard van leer trekt als men geen rekening houdt met haar. Wat terecht is natuurlijk tot op een bepaalde hoogte.
 
Als je naar mijn emoticon hier links kijkt dan zie je hoeveel liefde ik voel van al die mensen dat iets vegetarisch of pescotarisch voorzien dat is ongelooflijk. En int begin 10 jaar geleden was dat nog dikwijls "hier is uw kastrol" of "hier is uwe veggieburger" maar wat ik nu de laatste tijd meer zie is dat die kastrol vegetarisch bijna even groot is als de gewone of dat daar heel veel meer mensen van eten zelfs mensen dat zelf geen vegetariërs zijn, en dat dan ook nog heel lekker vinden. All credits naar de gastheren die dan vleeseters zijn, ik ben zelf geen kok of iemand dat zelf volk uitnodigt om te eten : ( Ik heb dat ook nooit aan iemand willen opdringen als het van mij afhangt eet ik op een feest gewoon droog brood met wortels, ik ga daar niet over een scene maken. Maar hoe de mensen daar rekening mee houden vind ik magnifiek en daar ben ik ook heel dankbaar voor.
 
Ik hou heel erg veel van een kwalitatief stukje vlees maar vind het ook een fijne gewaarwording dat "vleesvervangers" in de winkel steeds beter worden. Daarnaast, en dat is ook belangrijk, hoef je niet altijd vlees bij je gerecht te hebben om een voldaan gevoel te krijgen. Bij wraps of pita's nemen we al eens falafel of groentenballetjes en als ik wok of pasta maak moet daar ook niet altijd vlees bij te zijn. Of ze er ooit in gaan slagen om een gemarmerde rib-eye volledig "vegan" of "uit een labo" te maken weet ik niet, want daar zitten toch unieke smaakstructuren bij die je niet één op één gaat kunnen vervangen. Maar ons gevoel voor smaak kan je bedotten met een geniaal staaltje neurochemie, zeker?

Straks is het nog mogelijk om de smaak na te bootsen van een fles Romanée-Conti die 35k kost.
 
Het is duidelijk dat morele/ethische/klimaatargumenten niet werken voor de meeste mensen. Waarom blijven we daar dan op inzetten?

Voilà, als je gedrag wilt veranderen, moet je dat laten voelen in mensen hun portefeuille. Zeker in België.

Ik denk nog altijd dat mensen vooral minder roken door de kostprijs van sigaretten en het verbannen van roken op sommige plaatsen op straffe van boetes. Niet zozeer van al die stickers daarop.
 
Voilà, als je gedrag wilt veranderen, moet je dat laten voelen in mensen hun portefeuille. Zeker in België.

Ik denk nog altijd dat mensen vooral minder roken door de kostprijs van sigaretten en het verbannen van roken op sommige plaatsen op straffe van boetes. Niet zozeer van al die stickers daarop.
Ik ken anders genoeg mensen die zeiden dat ze stoppen met roken wanneer het X euro kost. Weinig zijn gestopt...
 
Terug
Bovenaan