Belgische frank (nog in omloop)

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
422 miljoen euro aan Belgische franken nog altijd niet ingewisseld, slapende tegoeden lopen op tot 686,9 miljoen euro.


Blijkbaar is er nog veel Belgische frank in omloop, hebben jullie er nog liggen?

Mijn oudste bezit is een briefje van 20 frank uit 1964.

IMG_8539.jpeg
 
Van die Belgische franken, zou er daar niet een heel groot deel van gewoon zwart geld zijn? En die dus ook nooit meer ingewisseld zullen worden?
 
Mijn grootmoeder had al vele jaren last van dementie toen zij nog in het huis woonde met haar grootvader. Doordat mijn grootvader relatief onverwacht gestorven is kon mijn grootmoeder niet meer zelfstandig in het huis blijven en is zij naar een rusthuis verhuisd. Het huis is dan verkocht aan een jong koppel. Dat was een huis van de jaren '60 en voldeed ook helemaal niet aan energetische normen van de laatste jaren. Het huis werd dan ook grondig gerenoveerd. Het koppel heeft de keuken en badkamer helemaal gesloopt en vond achter een keukenkast een dubbele wand. In deze wand zat nog een hoop cash (zwart?) geld. Het ging over meer dan een half miljoen Belgische franken. Die kopers waren zo lief ons te verwittigen en ons dat geld te bezorgen. Faith in humanity restored!

Volgens de Nationale Bank was dat geld van begin de jaren 80. Dat konden ze terugvinden op basis van de serie nummers van de briefjes.

Ik denk dat er in oudere huizen wel vaker geld in een sok onder de matras gevonden kan worden. Zelf heb ik in een oude portefeuille ooit nog een muntstuk van 50 frang gevonden. Dus ja, van 422 miljoen euro is er al 50 fr (~1,25 euro) van mij.
 
Ik heb nog enkele briefjes van 20 frank liggen.
Alsook van mijn ouders bij de omwisseling naar de euro een kader gekregen met één van elke muntstuk en briefje het wat op dat ogenblik nog in omloop was.
 
Ik heb nog wel wat briefjes van 100 Fr liggen, alsook redelijk wat oude muntstukken (Leopold III en Albert I) van 20 tot 50 Fr. Maar dat zijn verzamelstukken die ik toch altijd ga bewaren 😬
 
Ik heb hier nog wat munten en een briefje van 100 frank, misschien ook 200.

Als een miljoen mensen zoiets hebben bijgehouden ga je er snel komen.
 
Vergeet ook niet dat in al die jaren bij de gemiddelde woningbrand ook altijd geld verdwenen/opgebrand is. Dat gaat ook nooit binnengebracht worden.
 
Ik heb ook nog wat Belgische franken thuis liggen.
Briefje van 20, eentje van 50 en wat muntstukken (o.a. een 50 frank van Euro 2000 :unsure: )
Niet dat ik daar ooit iets mee ga doen, maar bon.
Oh, de Belgische frank... good times :)
 
422 miljoen euro aan Belgische franken nog altijd niet ingewisseld, slapende tegoeden lopen op tot 686,9 miljoen euro.


Blijkbaar is er nog veel Belgische frank in omloop, hebben jullie er nog liggen?

Mijn oudste bezit is een briefje van 20 frank uit 1964.

Bekijk bijlage 26235
Muntjes kan je blijkbaar niet meer inwisselen bij de Nationale Bank. Wel nog biljetten uitgegeven door de Nationale Bank sinds 1944. (Plus enkele daarvoor)
De briefjes van 20 Frank zoals hierboven en 50 Frank uitgeven door het koninkrijk (schatkist) niet.
Tel daarbij de Franken die nog ergens verloren liggen in een schuif, verloren gegaan zijn en in het buitenland vertoeven door toeristen die ons land ooit bezochten, dan kom je best aan een hoog bedrag.
 
Terug
Bovenaan