Protesterende boeren

Neen, hij had om te beginnen er al niet moeten starten met die oogst, de lage prijzen indiceren duidelijk dat er al voldoende aanbod was op markt om de beperkte vraag te dekken. Maar nu verspilt hij zijn eigen tijd, overheidssubsidies en waarschijnlijk nog tal van pesticiden om een aanbod te crëeren dat er eigenlijk in de eerste plaats niet moest zijn.
Ik hoop dat er lessen uit trekt voor de toekomst.
Dat er zo weinig vraag is, is iets dat hij enkele maanden geleden bij het planten niet kon weten. Misschien was er dan net wel veel vraag voorspeld? Het is niet dat vraag en aanbod in enkele dagen op elkaar af te stemmen is.. Hoe beslis je trouwens welke boeren wel en niet mogen oogsten bij een overaanbod?
Bloemkolen blijven groeien tot ze opschieten. Er is ongeveer twee weken tijd om te oogsten, maar nu was alles zelfs versneld door de hoge temperaturen.
Het is aan de politiek om dit beter te reguleren en te plannen. Dit is dus ook waar de landbouwer op aandringt volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben normaal voor de boeren, maar in Nederland zijn ze toch helemaal het noorden kwijt. Echt poging tot moord.

 
Staat letterlijk in het artikel: Hij heeft een contract voor een aantal ton met een groenteverwerkend bedrijf, maar hij produceerde te veel bloemkolen. En voor dat overschot krijgt hij slechts de helft van de prijs. Te weinig om ze te oogsten en te verkopen.


Amyway, das meer iets voor actua en politiek
Contract prijzen liggen in normale tijden een stuk onder de prijzen op de vrije markt. Dus wanneer er geen overaanbod is. Het voordeel is dat deze prijzen wel vast liggen, terwijl er op de vrije markt veel schommelingen zijn.
Landbouwers sluiten vaak een contract af voor een deel van de oogst om financiële risico's te beperken. Helaas is dit soms net niet kostendekkend, zoals ook in het artikel staat. Daarom wordt ook nog een deel geplant om te verkopen op de vrije markt. Het is dus niet zo dat deze landbouwer 'te veel' bloemkolen geplant heeft, want met enkel de gecontracteerde groenten hebben de fabrieken ook niet voldoende aanvoer.
Velen hebben hier geen idee wat voor risico's landbouwers tegenwoordig soms moeten nemen..
 
Dat er zo weinig vraag is, is iets dat hij enkele maanden geleden bij het planten niet kon weten.
Als ik die boeren moet geloven zitten de prijzen die ze krijgen voor hun producten al jaar en dag in dalende lijn en ook hier was dat de reden waarom de boer in kwestie zo fulmineerde en de oogst vernietigde. Het ging puur om de prijzen, die kunnen enkel laag zijn als er minder vraag dan aanbod is.

Hoe beslis je trouwens welke boeren wel en niet mogen oogsten bij een overaanbod?
Normaalgezien start je niet te produceren als er een overaanbod is, als je dat dan toch doet moet je het risico op (heel) lage prijzen erbij nemen.

Bloemkolen blijven groeien tot ze opschieten. Er is ongeveer twee weken tijd om te oogsten, maar nu was alles zelfs versneld door de hoge temperaturen.
Het is aan de politiek om dit beter te reguleren en te plannen. Dit is dus ook waar de landbouwer op aandringt volgens mij.
Waarom zou de politiek hier iets moeten reguleren, het is gewoon een markt van vraag en aanbod die zichzelf reguleert. Als er meer vraag is dan aanbod naar bloemkolen dan stijgt de prijs, als er minder vraag is dan daalt de prijs.
 
Contract prijzen liggen in normale tijden een stuk onder de prijzen op de vrije markt. Dus wanneer er geen overaanbod is. Het voordeel is dat deze prijzen wel vast liggen, terwijl er op de vrije markt veel schommelingen zijn.
Landbouwers sluiten vaak een contract af voor een deel van de oogst om financiële risico's te beperken. Helaas is dit soms net niet kostendekkend, zoals ook in het artikel staat. Daarom wordt ook nog een deel geplant om te verkopen op de vrije markt.
Velen hebben hier geen idee wat voor risico's landbouwers tegenwoordig soms moeten nemen..
Toch wel: geen enkel.
Niemand verplicht ze dit te doen, ze kunnen gerust stoppen met hun landbouwactiviteit en één van de duizenden openstaande vacatures invullen. Dit bespaart hen de onzekerheid, het bespaart de overheid een subsidiekost en het bespaart het milieu een berg pesticiden. Win-win-win.
 
Toch wel: geen enkel.
Niemand verplicht ze dit te doen, ze kunnen gerust stoppen met hun landbouwactiviteit en één van de duizenden openstaande vacatures invullen. Dit bespaart hen de onzekerheid, het bespaart de overheid een subsidiekost en het bespaart het milieu een berg pesticiden. Win-win-win.
Wat met hun lopende leningen? Een bedrijf stop je niet zomaar op een dag. Zelfs niet op enkele jaren tijd.
 
Normaalgezien start je niet te produceren als er een overaanbod is, als je dat dan toch doet moet je het risico op (heel) lage prijzen erbij nemen.
Bij het aanplanten weet je niet dat er overproductie kan zijn. Misschien was er net veel vraag bij het aanplanten? Ik weet het niet.
Dit overaanbod is er voor alle boeren. Dus er moeten allemaal stoppen? Nogmaals, hoe beslis je wie moet stoppen en wie mag blijven?
Er is dringend nood aan meer regularisatie van een overkoepelend orgaan.
 
Wat met hun lopende leningen? Een bedrijf stop je niet zomaar op een dag. Zelfs niet op enkele jaren tijd.
Dat is één van de risico's waar je als bedrijf rekening mee dient te houden. Toen ik 20 jaar geleden nog CD's kocht had je tal van CD winkels waar iedereen ze kwam kopen. Plots is die markt ingestort en de zaakvoerders hebben zich daar ook aan moeten aanpassen. Dat was de beste methode om daarmee om te gaan, je asap aanpassen aan de veranderende omstandigheden en niet blijven hangen in een situatie die niet werkt.
 
Bij het aanplanten weet je niet dat er overproductie kan zijn. Misschien was er net veel vraag bij het aanplanten? Ik weet het niet.
Dat kan, maar het lijkt me weinig waarschijnlijk, boeren klagen nu al jaren over de prijzen die te laag liggen voor hen om het leefbaar te houden. Dat gaat niet enkel over bloemkolen, maar evengoed over melk, varkensvlees, zuivelproducten, aardappelen, ....

Dit overaanbod is er voor alle boeren. Dus er moeten allemaal stoppen? Nogmaals, hoe beslis je wie moet stoppen en wie mag blijven?
Dat beslissen ze nu zelf, economische logica stelt dat je er niet aan gaat beginnen als er al een teveel aan aanbod is in de markt en de prijs waaschijnlijk nog verder gaat zakken. Als je dat allemaal negeert en je je er toch aan waagt en begint te produceren moet je niet verbaasd zijn dat afnemers hun prijzen nog verder halveren.

Er is dringend nood aan meer regularisatie van een overkoepelend orgaan.
Neen, de boeren moeten meebewegen met de veranderende omstandigheden. Er is gewoon teveel overaanbod, dan houdt het geen steek om te produceren.
 
Als ik die boeren moet geloven zitten de prijzen die ze krijgen voor hun producten al jaar en dag in dalende lijn en ook hier was dat de reden waarom de boer in kwestie zo fulmineerde en de oogst vernietigde. Het ging puur om de prijzen, die kunnen enkel laag zijn als er minder vraag dan aanbod is.

Normaalgezien start je niet te produceren als er een overaanbod is, als je dat dan toch doet moet je het risico op (heel) lage prijzen erbij nemen.

Waarom zou de politiek hier iets moeten reguleren, het is gewoon een markt van vraag en aanbod die zichzelf reguleert. Als er meer vraag is dan aanbod naar bloemkolen dan stijgt de prijs, als er minder vraag is dan daalt de prijs.
Ah, kijk eens aan. Ik zou eens naar die boeren bellen om uit te leggen wat ze allemaal fout doen, zeg. Vraag en aanbod, dat ze daar nog niet aan gedacht hadden. Natuurlijk, het feit dat je dat niet zomaar een maandje op voorhand kunt plannen, je niet zomaar je hele proces kunt omgooien om andere gewassen te gaan telen, je afhankelijk bent van het weer (net als iedereen) en je dus niet weet wat het aanbod zal zijn, je investering van het zaad niet zomaar uit de lucht komt vallen en je ook niks in de pap te brokken hebt over de prijzen daarvan...

Maar ja, gewoon morgen minder produceren en volgende maand meer, hè.
 
Ah, kijk eens aan. Ik zou eens naar die boeren bellen om uit te leggen wat ze allemaal fout doen, zeg. Vraag en aanbod, dat ze daar nog niet aan gedacht hadden. Natuurlijk, het feit dat je dat niet zomaar een maandje op voorhand kunt plannen, je niet zomaar je hele proces kunt omgooien om andere gewassen te gaan telen, je afhankelijk bent van het weer (net als iedereen) en je dus niet weet wat het aanbod zal zijn, je investering van het zaad niet zomaar uit de lucht komt vallen en je ook niks in de pap te brokken hebt over de prijzen daarvan...
Dat risico was initieel al aanwezig, dat aanvaarden ze zodra ze starten met hun productie starten. Als ik zie dat ze al jaren klagen over de dumpingprijzen die ze aangeboden krijgen voor hun afgewerkte producten denk ik ook niet dat dit nieuws voor hun was hier.
Als ik een aandeel koop weet ik niet voorhand hoeveel % het gaat dalen of stijgen, dat is een risico dat ik neem.

Maar ja, gewoon morgen minder produceren en volgende maand meer, hè.
Of ermee kappen als de risico's te hoog liggen en het sop de kolen niet meer waard is.
 
Of ermee kappen als de risico's te hoog liggen en het sop de kolen niet meer waard is.
Ik denk dat het kapotrijden van je oogst exact dat is?
En jij kunt het nog bolwerken, dat aandelen kopen, omdat je morgen minder koopt en volgende maand meer. Of kunt overschakelen op iets anders. Of...
 
Laatst bewerkt:
@Straddle de basis economie van 'vraag en aanbod' is te simplistisch voor voedselproductie / boeren.

Ja, je kan tegen Belgische boeren zeggen "stop er dan maar gewoon mee", dan importeren we gewoon goedkoop voedsel uit het buitenland.
MAAR dan zijn we voor iets heel cruciaal als voeding plots afhankelijk van het buitenland. Dat is veel te te riskant indien er eens iets misloopt (bv. een oorlog in Oekraïne).

De EU policy rond landbouw is al jarenlang een heikel punt (veel subsidies), maar naar mijn mening moet daar wel degelijk enige overheidscontrole zijn. We moeten zien dat we zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn qua voeding.

Dat geldt nog des te meer nu met de klimaatverandering (hoger risico op mislukte oogsten, wereldwijd).
 
Ik denk dat het kapotrijden van je oogst exact dat is?
Lijkt mij eerder een uitbarsting van zijn frustratie omdat zijn overaanbod niet opgekocht wordt tegen die prijzen die die boer in gedachten had. Ik weet niet of hij nog verder doet met boeren, ik hoop voor hem dat hij er een punt achter zet.

En jij kunt het nog bolwerken, dat aandelen kopen, omdat je morgen minder koopt en volgende maand meer. Of kunt overschakelen op iets anders. Of...
Net zoals de boer hier in kwestie dat kan.
@Straddle de basis economie van 'vraag en aanbod' is te simplistisch voor voedselproductie / boeren.

Ja, je kan tegen Belgische boeren zeggen "stop er dan maar gewoon mee", dan importeren we gewoon goedkoop voedsel uit het buitenland.
MAAR dan zijn we voor iets heel cruciaal als voeding plots afhankelijk van het buitenland. Dat is veel te te riskant indien er eens iets misloopt (bv. een oorlog in Oekraïne).
Er zijn momenteel geen terkorten hier aan landbouwproducten en zelfs mocht er plots een schaarste komen dan nog kan dat opgevangen worden hier. Dat is echt geen reden om de overproductie en het overaanbod van boeren hier nu te gaan financiëren.
 
Er zijn momenteel geen terkorten hier aan landbouwproducten en zelfs mocht er plots een schaarste komen dan nog kan dat opgevangen worden hier. Dat is echt geen reden om de overproductie en het overaanbod van boeren hier nu te gaan financiëren.

Ik vind dit gewoon erg kortzichtig.
"Momenteel is er geen probleem, ergo we moeten ons er niet teveel van aantrekken."

mocht er plots een schaarste komen dan nog kan dat opgevangen worden hier
Is dat zo? En als we dat jaarlijks zouden voorhebben?

Maar bon, laat de boeren maar een andere job zoeken omdat "het sop de kolen niet meer waard is."
Wanneer we over een aantal jaren in de problemen komen, toveren we wel snel enkele landbouwers met kennis van zaken uit onze hoed.

Terzijde:
 
Ik vind dit gewoon erg kortzichtig.
"Momenteel is er geen probleem, ergo we moeten ons er niet teveel van aantrekken."

mocht er plots een schaarste komen dan nog kan dat opgevangen worden hier
Is dat zo? En als we dat jaarlijks zouden voorhebben?

Maar bon, laat de boeren maar een andere job zoeken omdat "het sop de kolen niet meer waard is."
Wanneer we over een aantal jaren in de problemen komen, toveren we wel snel enkele landbouwers met kennis van zaken uit onze hoed.

Terzijde:
Geen nood, we hebben mensen met economisch inzicht, als er tekort is dan produceren we gewoon wat meer. Alle, hoe moeilijk kan het zijn, wat zaad in de grond en oogsten he. Ik heb dat al genoeg gedaan op farmville. :unsure:

Misschien moeten sommigen hier gewoon hun mond houden over zaken waar ze geen hol van kennen want zo is er een serieus verschil in teelt van groenten voor de industrie vs de versmarkt. Ook hebben de groentenverwerkde fabrieken geen overschot maar gebruiken ze gewoon hun machtspositie om te kunnen kopen aan de prijs die zij bepalen en niet de vrije markt. Dat is het punt dat die boer hekelt, namelijk dat de industie gewoon te machtig is en hun machtspositie misbruikt.
 
Geen nood, we hebben mensen met economisch inzicht, als er tekort is dan produceren we gewoon wat meer. Alle, hoe moeilijk kan het zijn, wat zaad in de grond en oogsten he. Ik heb dat al genoeg gedaan op farmville. :unsure:

Misschien moeten sommigen hier gewoon hun mond houden over zaken waar ze geen hol van kennen want zo is er een serieus verschil in teelt van groenten voor de industrie vs de versmarkt. Ook hebben de groentenverwerkde fabrieken geen overschot maar gebruiken ze gewoon hun machtspositie om te kunnen kopen aan de prijs die zij bepalen en niet de vrije markt. Dat is het punt dat die boer hekelt, namelijk dat de industie gewoon te machtig is en hun machtspositie misbruikt.

Volgens de landbouwers die ik ken is het ondertussen al te laat. Er is sinds enkele jaren een beweging op gang gekomen waarbij grote bedrijven grond opkopen, en waarbij die bedrijven dan loonwerkers inhuren om die grond te bewerken. En dan spreek ik niet van andere boerderijen, wel van bedrijven die actief zijn in de voedingsindustrie of handel (onder meer colruyt). Probleem is dat je op korte termijn de opbrengst van een grond kan maximaliseren, maar dat je dan nadien wel kan fluiten naar de opbrengst. Er zijn volgens hen in de buurt al meerdere stukken grond die helemaal kapot zijn geboerd door dat korte termijn denken...
Let wel, die boeren klagen daar niet echt over, ze zien dat vooral als een opportuniteit om hun gronden veel duurder te verkopen wanneer ze ermee stoppen.
 
Ook hebben de groentenverwerkde fabrieken geen overschot maar gebruiken ze gewoon hun machtspositie om te kunnen kopen aan de prijs die zij bepalen en niet de vrije markt. Dat is het punt dat die boer hekelt, namelijk dat de industie gewoon te machtig is en hun machtspositie misbruikt.
Onzin, als de vrije markt een hogere prijs wilt geven dan die groentenverwerkende fabrieken dan kan die boer het daar tegen afzetten. Nu is die hogere prijs/vraag er gewoon niet en vertegenwoordigen die afzetters de vragende markt. Of dat een goed of een fair systeem is kan je gerust in vraag stellen, maar dat kan je best doen vooraleer je je bevindt op die markt en start met je productie. Niet achteraf als je de investering en het werk al geleverd hebt.
 
Misschien moeten sommigen hier gewoon hun mond houden over zaken waar ze geen hol van kennen want zo is er een serieus verschil in teelt van groenten voor de industrie vs de versmarkt. Ook hebben de groentenverwerkde fabrieken geen overschot maar gebruiken ze gewoon hun machtspositie om te kunnen kopen aan de prijs die zij bepalen en niet de vrije markt. Dat is het punt dat die boer hekelt, namelijk dat de industie gewoon te machtig is en hun machtspositie misbruikt.
Da's ook wel niet helemaal waar, die prijs die hij aan het begin van het seizoen gecontracteerd had is ook betaald door dezelfde groenteverwerkende bedrijven, als ze gewoon zelf de prijs zouden kunnen zetten zouden die ook niet zo'n contracten aangaan, die groenteverwerkende bedrijven verliezen nu sterk door die contracten en moeten heel wat aankopen doen boven de actuele marktprijs. Het probleem is ook niet dat er een structureel overaanbod is, het is gewoon een heel volatiele sector, zeker voor het deel waarvoor de prijs niet vastligt, je moet een half jaar werken en kosten maken en pas op het einde weet je wat je ervoor zal krijgen. Soms is dat ook wel een pak meer dan verwacht maar nu is het dus zoveel minder dat het zelfs de kost van het verkopen oogsten niet meer terugverdient.
 
Terug
Bovenaan