Protesterende boeren

Elke firma heeft zich te houden aan de wijzigende reguleringen, boeren zijn daar niet van vrijgesteld. Veel van die investeringen zijn trouwens vaak gebeurd met publieke subsidies bij boeren, iets wat bij het gemiddelde bedrijf veel minder van toepassing is. Ik snap dat de boeren dit niet gewoon zijn, maar ook zij moeten mee veranderen met de rest.
Erg gemakkelijke kritiek terwijl het gaat om een de facto sluiting van het landbouwbedrijf, op een termijn van amper enkele jaren.

Ik kan trouwens ook firma's opnoemen die al 30 jaar zouden moeten verhuizen, opgelegd door de overheid, maar die nog steeds hun activiteiten uitvoeren op dezelfde locatie. Als je landbouwbedrijven dan toch wil gelijkstellen aan andere firma's, dan bedoel je dat ze eigenlijk maar meer in advocaten en lobbywerk moeten investeren zoals andere firma's en sectoren doen.

Neen, een betere vergelijking zou zijn dat ze een hamburgerkraan kopen voor 100.000€, de helft daarvan zelf betalen en de helft in subsidies ontvangen. Als de overheid dan vraagt dat ze hun vlees streng laten keuren naar de kwaliteitsnormen van vandaag, de boeren allemaal in protest schieten omdat ze die extra investering niet willen doen.
Ah ja, en dat ze dan nog eens s'avonds rijden naar het huis van de bevoegde minister om daar in groep de boel te gaan intimideren. Toffe bende, die boeren.
Overduidelijk heb je geen kaas gegeten van de financiering van een landbouwbedrijf.
Geen idee trouwens waarom je de protestvorm erbij sleept, terwijl het daar in beide vergelijkingen niet over ging.
 
Als ge als boer al niet snapt waarover het gaat, dan ben je imo al een groot deel van het probleem. Er zullen zeker modernere boeren zijn die proberen om de stikstofuitstoot te verminderen. Maar 1 van de belangrijke punten is toch wel dat je dan weet wat stikstof is he...

Nogal gratuit om een facebookpost komende van een onbekende auteur te aanzien als de mening van de boeren.
En dat terwijl er al genoeg andere goede argumenten zijn gepasseerd - bv de vergelijking met Ineos.
 
Erg gemakkelijke kritiek terwijl het gaat om een de facto sluiting van het landbouwbedrijf, op een termijn van amper enkele jaren.
Zo kan je evengoed zeggen dat het gaat om de "de facto sluiting van autobedrijven" als ze allemaal naar energie of meer zuinige motors moeten overschakelen. Iedereen moet mee, ook de landbouw. Ze krijgen trouwens een enorm ruime periode om de gevraagde wijzigingen door te voeren.

Ik kan trouwens ook firma's opnoemen die al 30 jaar zouden moeten verhuizen, opgelegd door de overheid, maar die nog steeds hun activiteiten uitvoeren op dezelfde locatie. Als je landbouwbedrijven dan toch wil gelijkstellen aan andere firma's, dan bedoel je dat ze eigenlijk maar meer in advocaten en lobbywerk moeten investeren zoals andere firma's en sectoren doen.
Zijnde?

Overduidelijk heb je geen kaas gegeten van de financiering van een landbouwbedrijf.
Ik weet maar al te goed hoeveel subsidies er rond gaan in de landbouwsector hoor, het is al jaar en dag één van de grootste uitgaven en tegelijkertijd verspilling van overheidsmiddelen.

Geen idee trouwens waarom je de protestvorm erbij sleept, terwijl het daar in beide vergelijkingen niet over ging.
Daarover gaat de hele thread ... Zie openingspost.
 
1) Boeren hebben zich aan dezelfde regels te houden als iedereen. Ze hebben al zoveel voorrechten, een beetje respect voor dierenrechten lijkt me hier wel op z'n plaats.
2) Je bedoelt enorme subsidies met die "enorme marktinterventies"'? Dat mag idd stoppen.
3) Lol, het gaat hier om miljarden he, en dat al jaren aan een stuk.


Stikstofuitstotende, overgesubsidieerde boeren zijn niet de oplossing voor uw verkavelingsproblemen.

Heb je ook argumenten?

Je lijkt me een emotionele haat te koesteren tegen boeren. Als klein manneke aan de prikkeldraad gehangen misschien?
 
Ik weet maar al te goed hoeveel subsidies er rond gaan in de landbouwsector hoor, het is al jaar en dag één van de grootste uitgaven en tegelijkertijd verspilling van overheidsmiddelen.

Je weet het zó verschrikkelijk goed, dat je er geen cijfers op plakt.
 
  • Haha
Waarderingen: Avi
Ik weet maar al te goed hoeveel subsidies er rond gaan in de landbouwsector hoor, het is al jaar en dag één van de grootste uitgaven en tegelijkertijd verspilling van overheidsmiddelen.
Het problem is dat zowat elk groot land landbouwsubsidies uitdeelt aan zijn landbouwers. Europa zal wel het hoogst scoren hierin maar daar staat ook tegenover dat we hier by far de strengste normen en beperkingen hebben wat resulteert in hogere kosten en lagere opbrengsten.

Een landbouwsector hebben is in die context onmogelijk zonder subsidies of je zou de Europese markt volledig moeten afschermen van buitenlandse voeding maar dat kan je dan ook weer beschouwen als een vorm van subsidie want dat betekent gewoon een gedwongen stijging van de voedselprijzen.

Ergens zou je natuurlijk gewoon de landbouwsector grotendeels kunnen laten verdwijnen en het buitenlands, gesubsidieerde en dus goedkoop voedsel kunnen invoeren. Op die manier zouden wij kunnen profiteren van de door buitenlanders betaalde subsidies aan hun landbouwers maar ik denk dat iedereen de landbouwsector daarvoor als te cruciaal beschouwd.
 
Zo kan je evengoed zeggen dat het gaat om de "de facto sluiting van autobedrijven" als ze allemaal naar energie of meer zuinige motors moeten overschakelen. Iedereen moet mee, ook de landbouw. Ze krijgen trouwens een enorm ruime periode om de gevraagde wijzigingen door te voeren.
Sommige landbouwbedrijven kregen tot 2019 nog vergunningen om uit te breiden en krijgen nu te horen dat ze uiterlijk in 2025 moeten sluiten. Totaal NIET vergelijkbaar.
Makkelijk te vinden. Ik zal je een tip geven: Ronse.
Ik weet maar al te goed hoeveel subsidies er rond gaan in de landbouwsector hoor, het is al jaar en dag één van de grootste uitgaven en tegelijkertijd verspilling van overheidsmiddelen.
Iedereen kan totaalbedragen opzoeken, dat betekent nog niet dat je weet hoe de financiering van een landbouwbedrijf eruit ziet en waaraan subsidie gegeven wordt. Je bevestigt je onwetendheid met deze post.
Daarover gaat de hele thread ... Zie openingspost.
Beetje magere openingspost. Ik heb op iemand anders zijn post gereageerd, en daarna kwam jij wat roeptoeteren op mijn post over onder meer dat protest. Alsof ik het eens ben met de protestvorm. Dat verziekt het onderwerp helaas, als je dat er zo komt bijslepen zonder te weten wat ik erover denk.
 
Die slogan bevestigt ook het beeld dat ik heb van de landbouw, ze hebben zelf nauwelijks besef van hoeveel schade ze aan het milieu toebrengen en zien hun eigen jobs/productie als iets dat absoluut noodzakelijk is voor de maatschappij om te overleven. Twee keer fout natuurlijk.
Een dokter heb je 1x per jaar nodig. Wat een boer produceert heb je 3x per dag nodig. Dus ze hebben wel een punt.

En er wordt altijd maar gesproken over de schade maar de reden dat boeren niet te hoog oplopen met die claims is dat ze deels berusten op de overgevoeligheid tegenover alles en nog wat die tegenwoordig in de mode is.
Je zag dat ook bij curieuzeneuzen actie. Stikstofdioxide hier, canyo-effect daar, maar in het gros van vlaanderen blijkt de luchtkwaliteit dan uiteindelijk gewoon zeer goed te zijn.
De stikstof uitstoot die we observeren is sinds 1990 exponentieel gedaald en ver onder de alarmistische waardes voor schade bij de mens. Boeren weten dat al langer dan een eeuw want die werken er met hun familie generaties lang middenin en hebben daar amper last van. Dat noemen ze gezond boerenverstand.

Ook de schade aan het milieu is deels nog steeds gebaseerd op gedateerde in vitro experimenten uit het tijdperk dat iedereen op school nog bang gemaakt werd over hoe alle Europese bossen zouden afsterven ten gevolge van de zure regen die we nooit gezien hebben omdat uiteindelijk bleek dat die experimenten niet deugden. Maar dat stikstof stigma is intussen al even groot als dat voor kerncentrales.
De schade is al bij al zeer beperkt en gebaseerd op simpele case studies bij een select aantal soorten. De natuur 'sterft' niet door toedoen van stikstof he. We wijzigen die een klein beetje doordat sommige planten door stikstof fermentatie beter groeien, en andere groeien dan weer iets minder snel.

Als de abdij van Averbode bv. zo'n grote ramp voor de natuur was, had je daar geen ellenlange natuurwandelroutes in dat Merode netwerk. Jammer voor de puristen en eco-conservatievelingen dat het dan maar wat minder purperen heide is, maar verre van de ramp die ervan gemaakt wordt.
Je kan net zo goed op je achterste poten gaan staan voor de uitbouw van windmolens want achwee alweer een dode gier, vogel nummer 50.000 die dit jaar sneuvelt onder het mom van vooruitgang.

In het internationale spanningsveld van vandaag en brood dat van 2 naar 3,4 euro gestegen is op sommige plaatsen, ga je nog maar weinig mensen kunnen overtuigen dat de lokale boeren verder op de schop laten gaan en rekenen op globalisatie terwijl Rusland de graanleveringen van Oekraine over de Zwarte zee blokkeert, een slimme zet is.
Subsidiëring van eigen voedselproductie in Europa is strategisch slim en verdient die subsidies om dezelfde reden dat defensie dat verdient. Onze afhankelijkheid van China en Rusland voor alles en nog wat speelt Europa al genoeg parten.

Het komt ook voor een stuk door het hele energie debacle dat er momenteel over het algemeen zeer weinig vertrouwen dat de politieke maatregelen echt wel in proportie staan tot de ernst van het geheel. Niet alleen de boeren hebben het idee dat het ecologisch en milieukundig beleid grotendeels ideologisch ingekleurd wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nogal gratuit om een facebookpost komende van een onbekende auteur te aanzien als de mening van de boeren.
En dat terwijl er al genoeg andere goede argumenten zijn gepasseerd - bv de vergelijking met Ineos.
Mijn zin is letterlijk "als je als boer niet snapt..."
Als je het wel snapt, dan hoor je dus niet in die categorie...
 
Maar subsidiëring van varkensboeren die dan ook nog eens de helft van hun productie exporteren, en daarbij ook véél meer stikstof produceren dan graanboeren dat doen, dat is niet investeren in je eigen voedselzekerheid, dat is investeren in het winstmodel van bepaalde boeren.

Als Zuid-Amerika morgen beslist geen soja meer te exporteren naar Europa, gaan je varkens nog altijd voldoende eten moeten hebben, eten dat hier niet (meer) geteeld wordt. Waarom zit/zat zoveel graanproductie in Oekraïne? Omdat je daar via grote oppervlaktes die teelt wel kon doen renderen. Hier koos men liever voor andere gewassen met meer opbrengst op kleinere oppervlaktes, dat verandert nu maar het landbouwareaal gaat hier niet meer groter worden.

Qua natuurbehoud, maar goed ik ben deels bevooroordeeld door opleiding, vind ik wel dat we moeten pogen hier een aantal gebieden, ecosystemen en soorten in stand te houden en dat kan niet als je daar jaarlijks blijft extra stikstof op dumpen. Ben wel een realist: bepaalde gebieden geef je misschien beter op, we zitten sowieso al met kleine oppervlaktes, versnipperde natuur. Dus op sommige plaatsen kan je wél de afweging te maken om de landbouw te laten voortgaan ten koste van de daarnaast liggende natuurgebieden. Jammer maar helaas.

Geopolitiek doet Rusland hier op de lange termijn mogelijks wel een énorm goede zaak, als ze veel grondstoffen van Oekraïne kan binnenhalen, terwijl de sancties van het Westen tegen hen waarschijnlijk snel zullen verdwijnen éénmaal de oorlog stopt want ze doen ons minstens evenveel, zoniet meer pijn. Maar goed dat is een ander debat denk je dan, maar neen: alles hangt samen.
 
Maar subsidiëring van varkensboeren die dan ook nog eens de helft van hun productie exporteren, en daarbij ook véél meer stikstof produceren dan graanboeren dat doen, dat is niet investeren in je eigen voedselzekerheid, dat is investeren in het winstmodel van bepaalde boeren.
Als je de nood aan voedselvoorziening wil evalueren moet je niet alleen naar export maar ook naar import kijken.
Bv. als wij 30% varkensvlees exporteren maar tegelijkertijd 40% moeten importeren uit het buitenland, dan is dat in totaal ontoereikend.

Is nu maar een fictief voorbeeld want voor varkens- en rundvlees is er een positieve handelsbalans maar voor lamsvlees is die dan weer negatief. Je ziet in de supermarkten daarom vaak aan dumping prijzen vacuumgetrokken lamsbouten uit Australië. De reden dat dit vlees goedkoper is, komt voor een stuk omdat ze in het buitenland minder nauw nemen qua regelgeving ofwel meer expertise hebben waardoor ze de prijzen meer kunnen drukken.

Die subsidies dienen om de concurrentiebenadeling die we onze eigen boeren geven, te compenseren. Maar het zorgt er ook voor dat we gezond, veilig en voldoende vlees kunnen eten en dat we dat ecologisch produceren.
Alleen gaat geen kat er aan uit geraken of dat nu teveel of te weinig subsidies zijn om bedrijfseconomisch een gezond bedrijf te zijn EN aan alle opgelegde milieunormen te voldoen. Het protest wijst erop dat veel boeren aangeven van niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zouden blijkbaar plannen zijn om begin juli (lucht)havens en grote steden te gaan blokkeren. Ik vraag mij af hoe lang dit vol te houden is voor de Nederlandse regering, en dat alles in naam van de biodiversiteit...
 
Ik vond dit een markante gezond verstand stem in het debat. Je kan natuurlijk niet elk boerenbedrijf raprap omschakelen.

 
Ik vond dit een markante gezond verstand stem in het debat. Je kan natuurlijk niet elk boerenbedrijf raprap omschakelen.

Het gaat niet alleen omschakelen, het probleem is hetzelfde als met biolandbouw: het is economische moeilijk haalbaar om dat op grote schaal te doen. We hebben er de plaats niet voor en kunnen ons de kostprijs niet permitteren. Da's goed voor mensen die het geld hebben en zich dat kunnen permitteren maar als we dit doen met heel het landbouwareaal dan hebben we te weinig en dus ook te duur eten, dan moeten we ofwel meer regenwoud gaan kappen ofwel minder vlees en groenten kweken en meer aardappelen, graan en rijst.
 
Het is aan het escaleren daar. Er wordt al geschoten. Dit gaat slecht eindigen voor Rutte, als er één boer sterft is het hek van de dam daar.
 
Het is aan het escaleren daar. Er wordt al geschoten. Dit gaat slecht eindigen voor Rutte, als er één boer sterft is het hek van de dam daar.
Het is inderdaad aan het escaleren. De boeren rijden in op politiewagens en roepen nu op om politiekantoren in te sluiten met hun tractoren...
Dat lijkt me toch ook niks om zomaar te negeren, zeker niet als je de reacties op geweld tegen de politie tijdens andere betogingen hier ziet?
 
die waar op geschoten werd, reed niet op de politie hoor, die nam gewoon die rotonde, imo.
maar wijst wel op hoe gespannen de situatie is.
 
Het is inderdaad aan het escaleren. De boeren rijden in op politiewagens en roepen nu op om politiekantoren in te sluiten met hun tractoren...
Dat lijkt me toch ook niks om zomaar te negeren, zeker niet als je de reacties op geweld tegen de politie tijdens andere betogingen hier ziet?
Ik zeg zeker niet dat het abnormaal is dat ze schieten als het moet. Het is gewoon een heel complexe situatie: de politie kan dat ook niet de baas omdat boeren van letterlijk overal komen. Ze zijn altijd te laat.

De politiek heeft hier een gigantische verantwoordelijkheid.
 
Terug
Bovenaan