BeyondGaming @ Spellenspektakel 2023 FACTS-editie

Ook dit jaar sloegen het Belgische popcultuurfestival FACTS en het Nederlandse bordspellenevenement Spellenspektakel de handen in elkaar. Net als vorige editie mochten bord-, kaart- en rollenspellen niet ontbreken! Place to be? Hal 7 in Flanders Expo. Met een gezonde portie bordspelgoesting gingen @Tova, @stevenvv en ikzelf langs de talrijke demostanden, bordspelwinkeltjes en interessante bordspeluitgevers. Een impressie van onze avonturen, krijg je te lezen in onderstaande special!

Voor wie Spellenspektakel nog niet kent: het betreft de grootste bordspellenbeurs in Nederland. Het eerste Spellenspektakel in Eindhoven vond iets meer dan twee decennia geleden plaats. Het was toen 999 Games die met het idee op de proppen kwam. Hoewel het evenement ups en downs heeft gekend en doorheen de tijd ook door verschillende organisaties werd georganiseerd, groeide het de laatste jaren enkel maar verder uit en telt het ondertussen steevast meer dan twintigduizend bezoekers. Sinds vorig jaar trokken ze ook de landsgrens over en mochten we Spellenspektakel verwelkomen op FACTS.

SS2.jpg

Sir. K​

Hoewel ik al jaren een vaste bezoeker ben van FACTS, kijk ik de laatste edities evenzeer uit naar Spellenspektakel. Kuieren langsheen koopjesstanden, een demospelletje spelen en uiteraard een praatje maken met de verschillende vertegenwoordigers (als eindredacteur moet er ook gewerkt worden natuurlijk!), ik geniet er allemaal van. Dit jaar beloofde Spellenspektakel nog groter te worden en kregen ze een volledig eigen hal om te vullen met al het bordspellekkers. Benieuwd wat er dit jaar te beleven valt!

Aan interessante namen ook in deze editie geen gebrek. Gekende uitgevers zoals onder andere 999 Games, Asmodee, Ravensburger, Intrafin en Keep Exploring Games etaleerden een greep uit hun assortiment en stonden geïnteresseerde passanten bij met een glimlach. Een grote naam die ontbrak tijdens deze editie: White Goblin Games. Uiteraard niet getreurd, want het geeft ons iets meer tijd om ook bij de kleinere, maar daarom niet mindere, uitgevers langs te gaan. Eentje daarvan, die ik deze editie graag vermeld, is het charmante Cinnamon Games. Het spel Oh, Fox! sprong meteen in het oog. Het betreft een deductiespel, waarbij spelers in de rol van een dier kruipen, op zoek naar eten. Elk spel zijn er prooidieren en roofdieren. Je weet zelf welk dier je bent, maar dat weet je niet van je tegenspelers. Aan jou om uit te zoeken wie wie is en ondertussen het meeste punten te pakken.

Dit jaar beloofde Spellenspektakel nog groter te worden en kregen ze een volledig eigen hal om te vullen met al het bordspellekkers.


Bij 999 Games waagden Tova en ikzelf ons aan een kort potje Clever 4Ever. Een relatief simpel roll & write-spel in dezelfde trend van de andere uit de Clever-reeks. Toegegeven, een extra koffietje had niet misstaan, want al snel bleek het toch een iets ingewikkeldere variant te zijn dan de eerdere uit de Clever-reeks. Niet zozeer omwille van de moeilijkheidsgraad, maar wel omwille van het feit dat er zodanig veel mogelijkheden zijn, dat je steeds je verstand erbij moet houden om voldoende hoog te scoren. Dat de beste moge winnen! (En zo geschiedde uiteraard …).

Afsluiten deden we met een fijn gesprek met de mensen van Keep Exploring Games. Naast een korte uitleg over hun demospel Caldera Park, spraken ze met fierheid over de nominatie van twee van hun spellen voor de Nederlandse Spellenprijs, categorie Experts. We hebben het over het ondertussen alom bekende Sleeping Gods en het evenzeer geprezen Bitoku. In deze categorie zullen ze het opnemen tegen Marrakesh van White Goblin Games. Succes alvast!

Hoewel de overgrote meerderheid nog steeds voor FACTS an sich komt, merk je toch meer bezoekers die eens afdwalen naar de bordspellenhal. Of ze er al helemaal klaar voor zijn om een grote hal te vullen, weet ik niet, maar wat mij betreft mag Spellenspektakel zeker en vast een vaste waarde worden op volgende FACTS-edities!

SS3.jpg

Stevenvv​

Voor mij was het de eerste ervaring met FACTS. Ik kende het wel, maar was er nog nooit naartoe gegaan. Reeds toen ik de afrit Expo nam begon het mij op te vallen dat dit toch wel behoorlijk populair en groots was. Voor de eerste parking stond er een stevige file en er werd gevraagd om door te rijden naar parking B, om daar op goed geluk een parkeerplaats te zoeken. Eenmaal binnen werd die populariteit alleen maar bevestigd: een massa verklede mensen en een hoop standjes waar je de meest geeky items kon kopen. Naast deze kennismaking was het voor mij toch vooral uitkijken naar Spellenspektakel. Ik was vergezeld van mijn zevenjarig zoontje omdat hij zelf steeds meer vragende partij is voor een leuk spel. Eerst wandelden we langs de standen van de verschillende uitgevers. Zo zagen we wat er allemaal te doen was en had ik de mogelijkheid om een blik te werpen op de talrijke nieuwe spellen, wetende dat een vluchtige blik op al die nieuwigheden het maximum haalbare was gezien mijn gezelschap.

Nadat we de hal verkend hadden, besloten we om enkele spelletjes te spelen. Beginnen deden we bij Asmodee, hier herkende hij Monster Mash en uiteraard kon hij het niet laten om er eens op te kloppen. Vervolgens schoven we aan tafel voor een potje Piratenplank, welke ons door een enthousiaste medewerker werd uitgelegd. De toon was gezet en het kon voor mijn zoon al helemaal niet meer stuk toen hij dan ook nog eens won. Nadien begaven we ons naar de stand van 999 Games om de uitgestorven dodo te helpen met het redden van zijn ei. De eerste maal faalden we helaas, maar de aanhouder wint en zo geschiedde, bij het tweede en derde potje hadden we meer succes. We speelden nog een spelletje Catan Junior en ook Spookslot moest eraan geloven. Het is makkelijk wanneer deze klaar staan en je ze direct kan spelen, in tegenstelling tot thuis waar het toch weer even puzzelen is om het spel in elkaar te steken.

Het feit dat hij hier kon kennismaken met diverse spellen is een enorme troef. Het is aftoetsen wat reeds binnen zijn mogelijkheden ligt en wat hij allemaal leuk vindt om te spelen. Ik had hem immers ingefluisterd dat hij moest onthouden welke spellen hij leuk vond. Binnen een dikke maand komt de goedheiligman uit Spanje immers weer op bezoek en het was dus een ideaal moment om ideeën op te doen voor zijn brief. Blij en voldaan keerden we ‘s avonds terug naar huis. Wanneer hij in bed werd gelegd en er slaapwel werd gewenst, sloot hij nog af met de woorden: "Papa, het was een leuke dag." Het was dus niet alleen papa die van de uitstap had genoten, maar ook de zoon.

SS1.jpg

Tova​

De FACTS Fall 2023-editie levert in vergelijking met de Spring-editie alvast een zeer leuke add-on op, namelijk Spellenspektakel. Waar de Spring-editie zich voornamelijk focust op de liefhebbers van comics, anime, cosplay, scifi, fantasy, videogames … heeft de Fall-editie ook een prominente plaats voor de bordspelliefhebbers. Met de reorganisatie en uitbreiding van de hallen van Flanders Expo, verhuizen we dit jaar naar Hal 7. We hoeven het niet te herhalen, maar deze editie was top! 45 268 bezoekers op een tweedaags event. We kunnen dit niet langer een event noemen, maar een echt festival. Dat bordspellen een prominente plaats krijgen, doet me alvast veel plezier. Wat me nog meer plezier doet, is het feit dat ook buiten Hal 7 we vaak in contact komen met bordspellen. De wereld van FACTS heeft liefde te over. Zo hebben we op de Game Mania-stand de oermens moeten bovenhalen om op een kermisstand met een plastieken hamer de hoogste score te slaan. Prijs: tot € 999 aan bordspellen. Verdict: helaas het onderspit gedolven. Maar toch even kunnen dromen van een uitbreiding van de collectie. De Game Mania-stand staat dan ook op de Marketplace, waar de kleinere marktstandjes dit jaar moeten opboksen tegen de multinationals zoals Sony, Nintendo, … Ook STAR Channel van de Disney-groep is ter plaatse waar we een levensgrote escaperoom kunnen testen voor de nieuwe serie 'From'. Een griezelige, tot in de detail uitgewerkte escaperoom, waar we een tweetal minuten in mogen genieten. Leuke ervaring, maar helaas te snel voorbij. Laat ons dan maar terugtrekken in een oase van rust in Hal 7 want dat is toch nog een realiteit die binnenkomt. In Hal 7 vinden we geen toeters, bellen en roepende presentatoren door de boxen, maar hardwerkende uitgevers en vrijwilligers, tafels en stoelen met de leukste bordspellen op en de gekende zweetgeur.

In Hal 7 vinden we geen toeters, bellen en roepende presentatoren door de boxen, maar hardwerkende uitgevers en vrijwilligers.


Waar het publiek van Spellenspektakel in Utrecht op 4 en 5 november specifiek komt voor bordspellen en co-soorten, is dit eerder een zijproduct op FACTS. De uitgevers spelen hier dan ook wel wat op in. Naar verwachting vinden we de grote spelers prominent en centraal terug. 999 Games, Asmodee, Ravensburger en Goliath Games vullen het gros van de bordspeltafels op, voeg daarbij een leger aan D&D-tafels en een aantal kleinere spelers en je weet dat we weer tijd te kort zullen komen. Op de meeste tafels vinden we de meer gekende en de meer toegankelijkere spellen terug. Catan, Carcassonne, Ticket to Ride, Rummikub, Sequence … grote klassiekers gaan hand in hand met de Pick-a-Pen-serie, Clever 4Ever, Lorcana TCG, Shit Happens … nieuwe spellen van de grote jongens die het grote publiek wel kunnen smaken. Ravensburger had voor Lorcana TCG een mooi afgezette stand om de Disney-kaarten tot zijn recht te laten komen. Gelukkig komen ook de doorwinterde bordspelspelers op de Fall-editie aan hun trekken.

Intrafin heeft met Terraforming Mars: The Dice Game, alvast een snelle en evenwichtige variant van Terraforming Mars om te testen. Deze heeft Sir. K gekickstarted, waardoor we deze snel op tafel zullen leggen. Maar ook Autobahn probeert Intrafin aan de man te brengen. Geen sinecure als je nog niet ondergedompeld bent in de wereld van de bordspellen. Keep Exploring Games heeft een mooi gamma expertspellen te koop zoals Sir. K aanhaalt, en ook de buren Happy Meeple Games hebben een gamma om “U” tegen te zeggen. Op hun twee tafels ligt Marvel United, om in het thema van FACTS te blijven. Toch hebben ze met Wreck Raiders, Fossils en Applejack pareltjes liggen die ze bij de Fall 2022-editie wél op tafel hadden liggen. Een uitgebreide review van een 'Happy Meeple Games'-game hoop ik binnenkort toch eens te mogen doen. Laat ons niet de stand van Identity Games vergeten waar het Speelgoed van het Jaar-spel, de Verraders, naast de Escape Room-games liggen. En ook de jongsten onder ons worden niet vergeten op de stand van SmartGames. Daar had ik een leuke babbel met de artwork designer van SmartGames, waar we omringd werden tussen de tafels waar de IQ-spellen naast de Cats & Boxes liggen. We hebben er ook al even hebben kunnen proeven van Tower Stacks, waar we binnenkort ook een review van afwerken. Afsluiten doe ik met een belofte die ik me al enkele jaren voorhou: op de volgende editie waag ik me aan het schilderen van een miniature. Pinky promise!
 
Terug
Bovenaan