Bordspelreview: Clever 4Ever

Clever 4Ever is de nieuwe telg uit de reeks dobbelspellen van Wolfgang Warsch, die eerder ook al The Mind, Kwakzalvers van Kakelenburg en De Taveernen van de Oude Stad achter zijn naam als designer mocht schrijven. Ook nu bevat de nieuweling eenzelfde gameplay als zijn succesvolle voorgangers: Clever, Dobbel zo Clever en Clever tot de 3de Macht. Deze vierde telg bevat uiteraard nieuwe categorieën waarin gescoord kan worden. Het mechanisme blijft echter onveranderd: kies een dobbelsteen, plaats de waarde in het bijpassende gekleurde gebied, stel lastige ketting-scoringsmogelijkheden samen en vergaar punten. De dobbelstenen die je niet gebruikt, zijn net zo belangrijk als degene die je wel gebruikt. Elke dobbelsteen met een waarde die kleiner is dan de gekozen dobbelsteen kan door de andere spelers worden gebruikt, zodat iedereen altijd actief bezig blijft in het spel.

Zes dobbelstenen in verschillende kleuren en een blocnote, meer heb je al jaren niet nodig om één van de meest populaire roll-and-write-spellen te spelen. ‘Clever' om telkens wat kleine aanpassingen te maken en het neer te zetten als een nieuw spel met nieuwe uitdagingen. Clever 4Ever is het vierde deel in de lijn en volgt dezelfde parameters als het origineel.

IMG_9747 2.JPG

Zes gekleurde dobbelstenen en een blaadje papier

Indien je niet helemaal mee bent met de Clever-serie, geen erg, het spel is vrij eenvoudig uit te leggen. Je speelt het spel in vier tot zes rondes, afhankelijk van de hoeveelheid spelers. Elke ronde is elke speler één keer de actieve speler en zoveel keer de passieve speler als er spelers zijn. In je beurt gooi je de zes gekleurde dobbelstenen en selecteer je de dobbelsteen die je wil activeren. De dobbelstenen met een lagere waarde dan je gekozen dobbelsteen komen op het zilveren schaaltje terecht en dienen voor de beurt van de passieve spelers. Na die selectie gooi je met de overgebleven dobbelstenen en kies je opnieuw een dobbelsteen. Zo gebruik je in je actieve beurt maximaal drie dobbelstenen. De zes gekleurde dobbelstenen brengen elk hun eigen actie teweeg en elk Clever-spel uit de reeks weet deze op een andere manier in te vullen. Dit vat zowat de Clever-reeks samen.

Telkens hetzelfde ... en toch anders

Elk spel uit de reeks heeft een aangepaste blocnote met gekleurde zones waar de dobbelstenen telkens wat anders doen. Voor Clever 4Ever heb je vijf gebieden waar je je dubbelresultaten kunt invullen. In het gele gebied gebruik je de gele dobbelsteen om het getal in te vullen in één van de drie rijen, telkens in te vullen van links naar rechts. De bovenste rij vereist oplopende getallen en geeft je verschillende interessante bonussen. In de middelste rij mag je een willekeurig getal invullen, maar je verliest daardoor wel punten gelijk aan de som van de getallen die je daar schrijft. Je gebruikt daarvoor dus best zo laag mogelijke getallen. Bij de onderste rij doe je net het omgekeerde, elk getal geeft je punten gelijk aan de som van de getallen die je daar schrijft. Onderaan is er echter geen enkele bonus te bespeuren. Ook levert elke volledig ingevulde kolom je tien, vijftien of twintig punten op.

Mijn 'plezier beleven' steeg recht evenredig met het vinden van de combo's.


In het blauwe gebied combineer je de blauwe dobbelsteen met de witte, net zoals in de voorgaande spellen. Je streept er het vakje weg in een raster waarbij blauw de rij aangeeft en wit de kolom. Streep je twee getallen door op eenzelfde rij, dan krijg je een bonus. Streep je twee getallen door op een kolom, dan krijg je daarvoor punten. Het grijze gebied is net als bij het blauwe gebied een soort rooster, alleen vind je hier Tetris-achtige stukken in drie tinten: wit, grijs en zwart. Die stukken bestaan uit één tot zes vakjes en verschillen van grootte en vorm. De bedoeling is om die vakjes op te vullen door een grijze dobbelsteen te kiezen met een waarde gelijk aan of groter dan het aantal vakjes. Bijkomende moeilijkheid: de in te vullen vormen moeten aan elkaar grenzen. In sommige vakjes staan bonussen en als je kolommen volledig kan invullen, verdien je ook daar punten. Als je er dan ook nog eens in slaagt om alle vakjes van een bepaalde kleur te doorkruisen, verdien je een vos. Vossen vermenigvuldigen je laagste score, meer vossen en een hoge laagste score vormen de ‘key’ tot succes.

Het groene gebied is dan weer eenvoudiger uit te leggen. Hier vind je maar één enkele rij aan vakjes, in te vullen van links naar rechts, waarbij de vakjes in twee verdeeld zijn. De onderkant levert je een bonus op, de waarde ingevuld in de bovenkant tel je op bij de onderste waarde en dit levert je punten op. Vanaf het vierde vakje verdubbelt de opgetelde waarde.

Tenslotte heb je nog het roze gebied, één rij die tevens van links naar rechts ingevuld dient te worden. Boven het vakje staan punten, je verdient enkel de punten van het meest rechtse afgevinkte vakje. Onderaan een aantal vakjes staan bonussen die je enkel met een waarde vijf of zes kan ontgrendelen. Verder leveren sommige waardes je nog extra punten op: een twee geeft je twee punten, een vier geeft je vier punten en een zes geeft je drie punten (maar dus ook de bonus, als deze eronder staat). Een drie laat je nog een extra drie in het volgende vakje zetten, zo ga je sneller naar rechts en hoe verder naar rechts hoe hoger je score. Er zijn zes dobbelstenen. 'Wat met de witte dobbelsteen?', hoor ik je denken. Wel, die geldt als ‘wild’ en mag je inzetten als eender welke kleur.

IMG_9749 2.JPG

Manipulatie op een zilveren schoteltje

Tijdens het spel verzamel je bonusacties. Twee van deze acties zitten standaard in elk spel uit de Clever-reeks. Met de 'Reroll' kun je alle dobbelstenen die je net hebt gegooid opnieuw gooien. En met de 'Plus One' kun je dobbelstenen opnieuw gebruiken, hetzij één van de dobbelstenen die je al gekozen hebt, hetzij één vanop het zilveren schaaltje. De nieuwe bonus in deze Clever 4Ever is de bonus met het icoontje met de zilveren schaal, waarmee je de waarde van de dobbelsteen als passieve speler kunt manipuleren. Je kunt de dobbelsteen die je selecteert eenmaal per uitgegeven bonus verhogen of verlagen. Aan het einde van het spel tel je de punten op die je in elke kleur hebt behaald. Voor elke vos die je hebt verzameld krijg je een aantal punten dat gelijk is aan je laagst scorende kleur. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Er is altijd een weg omhoog!


Ik heb niet alle Clever-spellen gespeeld om ze echt grondig te kunnen vergelijken. Ik speelde Dobbel zo Clever het vaakst maar ‘tot de 3de macht’ speelde ik dan weer nog nooit. Het was wel even wennen met de omschakeling naar Clever 4Ever, want bij mijn eerste spelletjes was mijn score zo laag dat ik niet eens de nodige 180 punten behaalde. Het boekje had het over: ‘Zullen we het over iets anders hebben?’ als resultaat. Schaamtelijk als je er een review over wilt schrijven.

Gelukkig namen, na zo’n acht pogingen, de eindscores wel zienderogen toe. Het ‘plezier beleven’ steeg recht evenredig met het vinden van de combo’s. En dat is toch waar het bij alle Clever-spellen om draait, want, eerlijk gezegd, thematisch is dit maar een mager beestje. Er zijn ongetwijfeld vele theorieën en strategieën om het maximum te halen uit deze Clever 4Ever. Een genie ben ik er niet in, dus vertrouw niet op wat nu volgt. Het meeste fun haalde ik vooral uit het gele gebied, daar valt altijd wel wat te rapen, mooie bonussen, mooie punten als je het juist uitspeelt. Van de uitdagingen in deze editie, en van vrijwel alle die ik me herinner, voelt het alsof ‘geel’ steeds de makkelijkste manier is om punten en bonussen te halen! Het grijze gebied blijkt het minst interessante. Dit gebied is, wat mij betreft, echt ‘een grijze zone’... noch vlees, noch vis. Dit gebied valt nogal moeilijk in te vullen en je speelt er vooral om vosjes te verdienen. Die vosjes kan je echter elders veel makkelijker te pakken kan krijgen. Of het daarom de investering wel waard is, is nog maar de vraag.

IMG_9751.JPG

Conclusie

De nieuwe Clever 4Ever is erg leuk en stelt niet teleur. Het brengt een nieuwe ervaring en een ander denkpatroon in een vertrouwd mechanisme en past daarmee perfect in de lijn van de eerdere titels uit de reeks. Ik heb de indruk dat er moeilijker te scoren valt en dat er meer dient nagedacht te worden over de mogelijkheden. Het voelt ook iets evenwichtiger aan dan de vorige en de keuzes zijn niet altijd even vanzelfsprekend. Clever 4Ever zorgt voor een interessante puzzel die je telkens opnieuw wilt proberen. En als u me nu wil excuseren, het regelboekje zegt me dat er nog een weg omhoog is!

Pro

  • Snel opgezet en uitgelegd
  • Basisconcept blijft hetzelfde
  • Nog meer combo's
  • Balans tussen de kleuren zit beter
  • Duidelijke iconografie

Con

  • Geen stiftjes
  • Geen thema
7.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Wolfgang Warsch

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

30 minuten
 
Terug
Bovenaan