Bordspelreview: Sequence

Ik herinner mij nog goed dat ik na een schooldag op de lagere school steeds werd opgevangen door mijn oma. We, mijn broer en ik, maakten ons huiswerk en daarna was het tijd voor ontspanning. We speelden in de tuin, we kleurden met de potloden of we speelden een kaartspelletje. Het was zij die ons verschillende kaartspelletjes aanleerde: Patience, wippen, hartenjagen, wiezen, … Allemaal heb ik dit van haar geleerd en tot op de dag van vandaag ben ik steeds te vinden voor een potje kaarten. Ik was dus benieuwd naar wat Sequence, een spel dat klassieke kaarten combineert met een speelbord, te bieden had.

Sequence bestaat uit een speelbord en twee sets speelkaarten. De kaartspelers onder ons weten dus direct dat er 104 kaarten in dit spel zitten. In het spel is het de bedoeling om als eerste speler of team twee rijen (of sequences) te maken van vijf opeenvolgende fiches in jouw kleur. Deze rijen mogen verticaal, horizontaal of diagonaal zijn. Wel dienen ze onafgebroken te zijn. Het spel kan je spelen met twee of drie spelers of veelvouden hiervan, maar dan is het in teamverband. Wanneer je het spel met drie spelers of teams speelt, dien je maar één rij te maken om het spel te winnen. Het aantal spelers bepaalt ook het aantal handkaarten dat je hebt bij de start van het spel. Dit varieert van zeven kaarten bij twee spelers tot slechts drie kaarten bij tien of twaalf spelers. De overgebleven kaarten vormen een trekstapel.

IMG_6636.JPEG


Opgelet dat je geen kaart vergeet te nemen

Wanneer het jouw beurt is, speel je een van je handkaarten en leg je een fiche van jouw kleur op een overeenkomstig leeg speelbordvakje. Voor elke kaart, de boeren even buiten beschouwing gelaten, zijn er twee mogelijke posities om je fiche te leggen. Al mag je nooit je fiche leggen op een vak dat al ingenomen is. Nadien neem je nog een kaart van de trekstapel. Dit mag je niet vergeten te doen voordat de volgende speler een fiche heeft geplaatst en een kaart heeft getrokken, want anders mag je dit niet meer doen, en ben je volgens de spelregels verplicht om met een handkaart minder verder te spelen.

De boeren kunnen je helpen, maar ook dwars zitten.


Zoals eerder gezegd zijn er geen boeren terug te vinden op het speelbord. Dit komt omdat dit speciale kaarten zijn. Met de eenogige boeren, de schoppen en harten boeren, mag je een fiche van je tegenspeler verwijderen van het speelbord. Je legt dus zelf geen fiche maar je kan ervoor zorgen dat je een reeks van je tegenstander onderbreekt of net de weg vrij maakt voor jezelf door een blokkerende fiche van de tegenstander te verwijderen. Het is hierbij wel verboden om een fiche te verwijderen van een complete rij. De boeren met twee ogen, de koeken en klaveren boeren, zijn echte jokers. Als je deze aflegt, mag je jouw fiche op eender welk leeg vak van het speelbord leggen. Zou je hierdoor een kaart hebben die je niet meer kan spelen, dan mag je deze kaart afleggen en een nieuwe nemen. Deze actie kan je wel slecht één keer per beurt uitvoeren. In tegenstelling tot de boeren zijn er wel vier bonusvakjes terug te vinden op het bord. Elke hoek van het speelbord is er één en telt als een fiche. Dit wil dus zeggen dat je hier maar vier van jouw fiches dient naast te leggen om je rij compleet te maken.

IMG_6634.JPEG


Historisch eenvoudig

De acties van het spel zijn: kies één van je handkaarten, leg een fiche van jouw kleur op de overeenkomstige kaart op het speelbord en pak een nieuwe kaart. Zo probeer je twee maal vijf fiches op rij te verkrijgen. Simpeler kan een bordspel haast niet zijn. Dit maakt dat het spel uiteraard heel vlot speelt en het ook vrij snel afgelopen is. De geluksfactor in het spel is behoorlijk groot. Tactisch mag je plan nog zo sterk zijn, zolang je niet de juiste kaarten in je handen krijgt kan je niet winnen. Een leuk aspect van het spel is dat het met een groot aantal spelers in teams kan gespeeld worden. Dit zal zeker een pluspunt zijn voor bepaalde mensen.

Conclusie

Sequence is een spel van de jaren '80. Toentertijd was het gamma bordspellen nog vrij beperkt en waren de regels steeds eenvoudig. Het is pas veel later dat bordspellen interactiever en diepgaander werden. Dit verklaart meteen de simpele acties en handelingen die er in dit spel zitten. Met meer dan tien miljoen verkochte exemplaren is dit spel echter zeer succesvol. Het hoeft dus niet te verbazen dat uitgever Goliath dit in een nieuw jasje heeft gestoken. Het is op vandaag de dag nog steeds een leuk tussendoortje dat je met een groot spelersaantal kan spelen.

Pro

  • Snel aan te leren
  • Leuke combinatie van klassieke kaarten met een bordspel
  • Met veel spelers te spelen

Con

  • Te simpel voor de doorwinterde speler
  • Geluksfactor
7

Over

Uitgever

  1. Goliath

Designer

Doug Reuter

Aantal spelers

2-12

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan