Bordspelreview: Shit Happens

Je kent ze wel: de snelle, ludieke partygames waar mensen kunnen van genieten zonder per se boardgamefan te zijn. Op gezapige avonden onder vrienden is het al fijn om eens zo’n spel op tafel te gooien. Vereisten? Leuk, simpel in opzet, makkelijke spelregels, maar bovenal bevorderlijk voor de lachspieren! Dat is ook wat Goliath beoogde toen ze Shit Happens op de markt brachten. Of ze in hun opzet geslaagd zijn, ontdek je in onderstaande review!

Goliath is een producent van gezelschapsspellen en interactief speelgoed. Iedereen zal ongetwijfeld al van een aantal spellen uit hun gamma gehoord hebben. Denk hierbij aan bordspellen zoals Rummikub, Triominos of Wat schets je me nou?! Ook hun kinderreeksen zijn erg sterk, zo wordt bij ons thuis regelmatig Banana Joe bovengehaald. Deze keer eens geen kinderspel, maar een spel uit hun 18+-gamma: Shit Happens!

SH 1.JPEG


Awkward … but funny!

Iedereen maakt wel eens een ongewenste of ongemakkelijke situatie mee. Dit kan gênant zijn, maar vaak ook erg grappig. Of toch tenminste achteraf bekeken … Shit Happens schotelt je een shitload aan dergelijke situaties voor, de ene al wat realistischer of herkenbaarder dan de andere, en het is aan jou om deze op volgorde van shittiness te rangschikken. Welkom in de ‘lane of pain’!

De opzet is erg simpel: iedereen krijgt drie kaarten toebedeeld. Op elke kaart staat een score vermeld van 0 tot 100. Dit wordt de Misery Index genoemd. De kaarten worden van laag naar hoog gerangschikt. Doel van het spel is om elke nieuwe kaart in de juiste volgorde te leggen binnen jouw ‘lane of pain’. Degene die begint, leest de kaart voor, maar verzwijgt de Misery Index. De volgende speler moet raden op welke plaats de kaart in zijn eigen rij past. Klopt de rangschikking, dan krijg je de kaart. Klopt ze niet, dan mag de volgende speler raden. Wie het eerst tien kaarten heeft, mag zich tot winnaar kronen.

SH 2.JPEG


Let’s get this shit started!

Wat vind jij het ergst: ontdekt worden op masturberen of wormen eten? Een dode hoer in je bed vinden of een sekstape van je ouders ontdekken? Jep, het zijn dat soort situaties die je voorgeschoteld krijgt. De ene wat realistischer dan de andere, maar bovenal allemaal érg grappig. In dat opzicht slaagt Goliath in zijn opzet: je lachspieren zullen werken!

Het spel kan gespeeld worden vanaf twee spelers en bevat in totaal tweehonderd klotesituaties. De aangeraden leeftijd is 18+, want hoewel er ook zedige situaties tussen zitten zoals bijvoorbeeld je job verliezen, is een overgroot deel grof of seksueel getint. Heb je een teer zieltje? Dan laat je dit spel best links liggen. Hou je wel van doldwaze situaties of een tikkeltje zwarte humor, dan is Shit Happens mogelijks wel iets voor jou.

SH 3.JPEG


Funny … but not for long?

Laat ons beginnen met de positieve punten: de vormgeving is echt spot on. Van de aantrekkelijke, in het oog springende doos, tot de simpele maar erg toepasselijke en duidelijke artwork. Daarenboven voelt de verpakking erg stevig aan, zijn de kaarten van een goede kwaliteit en zitten ze in een mooi voorziene insert. Ook de handleiding verdient wat mij betreft alleen maar lof. Maar wat ik bovenal het meest kan appreciëren, is dat de humor van de kaarten volledig wordt doorgetrokken in de vormgeving van de doos en de handleiding. Zo krijg je bijvoorbeeld op de Nederlandse editie de zin te lezen: “Voor sukkels die geen Engels kunnen.”. Geweldig toch?

Ben je een teer zieltje, dan kan je dit spel beter links laten liggen.


Het spel zelf is enorm simpel, maar slaagt erin je toch vaak te kunnen doen lachen. De ene situatie is natuurlijk meer van de pot gerukt dan de andere. Wat dacht je bijvoorbeeld van onvrijwillige seks met een beer, terwijl je gevangen zit in een berenklem? Of een trio met je ouders? Ik kan de humor best smaken, maar dat zal vermoedelijk niet iedereen gegeven zijn.

Waar het spel volgens mij de bal wel wat misslaat, zijn de scores van sommige situaties. Zo is het bijvoorbeeld bijna dubbel zo erg om een sekstape van je ouders te bekijken, dan ze effectief te betrappen tijdens de daad. Of wordt het falen van je verwarming op de koudste dag van het jaar zwaarder ingeschat dan in een roeste spijker trappen. Toch wat vreemde kronkels. En is dat nu niet net het belangrijkste onderdeel van het spel? Daarenboven heb je vrij snel door op welke manier de scores gegeven worden. Dit maakt dat je al snel kan inschatten waar de kaart zal moeten komen te liggen. Ook de herspeelbaarheid is erg laag. Ondanks dat er tweehonderd kaarten in het spel zitten, zal je merken dat je vlug door de stapel heen bent en dat je de kaarten vrij gemakkelijk zal kunnen onthouden. Voldoende tijd over verschillende spelbeurten laten gaan is met andere woorden de boodschap. Gelukkig zijn er ook andere edities, die je perfect met het basisspel kan mixen.

Conclusie

Met Shit Happens brengt Goliath ons een komisch partyspel dat je een reeks aan klotesituaties voorschotelt. Het is aan jou om deze in de juiste volgorde te rangschikken. De vaak absurde en grove 18+-humor zal je lachspieren aan het werk zetten, tenminste als je van dergelijke humor houdt. Ben je een teer zieltje, dan kan je dit spel beter links laten liggen. Ondanks de leuke vormgeving, het kwalitatief materiaal en de grappige kaarten, wordt de bal mijn inziens wat misgeslagen bij het effectief toekennen van de verschillende scores in de Misery Index. Daarenboven ken je na een aantal rondes de kaarten vanbuiten, wat de herspeelbaarheid niet ten goede komt. En is dat niet net de essentie van het spel?

Pro

  • Grappig
  • Zowel het doosje als de kaarten zijn van erg goede kwaliteit
  • Tekeningen zijn leuk en alles is erg duidelijk

Con

  • Scores zijn soms van de pot gerukt
  • Je herkent al snel de kaarten, wat de herspeelbaarheid niet ten goede komt
5.5

Over

Uitgever

  1. Goliath

Designer

Andy Breckman

Aantal spelers

2+

Tijdsduur

10-20 minuten
 
Kan me volledig vinden in deze review. Heb het spel ooit cadeau gekregen, zeker goed gelachen de eerste paar spelletjes, maar daarna snel links laten liggen...
 
Redactie
Kan me volledig vinden in deze review. Heb het spel ooit cadeau gekregen, zeker goed gelachen de eerste paar spelletjes, maar daarna snel links laten liggen...
True that. Hier ook cadeau gekregen en nadien zelf weer als cadeau gegeven voor exact dezelfde reden! :scream:
 
1 keer gespeeld, waste of time vond ik. Cards against Humanity vind ik ook niets aan, valt beetje in zelfde stijl. Gewoon 18+ willen doen om 18+ te willen doen. Elk zijn meug, maar de mijne is het helemaal niet. Hier staat het echt onderaan de lijst qua score :)

Het ergste is, ik ga er wssl aanhangen op oudjaar :(
 
Terug
Bovenaan